2013-10-09, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Vi fick nya grannar som köpte en tomt precis bredvid oss, den brukade vara en sommarstuga, som de för tillfället fortfarande försöker renovera.

Jag har bott här i 4 år.

Du får hägna in din tomt så kan katten i lugn och ro spankulera där bäst den vill.

I vårat grannskap gick det ungefär en katt per hushåll.
Det var ett jäkla liv dag som natt, på vårarna fick man inte en blund när dom nattliga serenaderna satte igång, kattskit både här och där...speciellt i lekplatsens sandlåda, relativt ofta var det någon misse som lämnat halvätna fåglar och möss liggande på farstubron, de rev i sopor och spred runt dem, de tog sig in i andras hus och levde rövare, slogs med varandra etc etc.

Till slut var det någon som lade ut kött spetsat med råttgift (inte jag) och kattpopulationen minskade till hälften på bara några dagar. Resterande blev innekatter när deras hussar och mattar inte lät dom härja hej vilt längre.
Friden lade sig åter över bygden och sedan dess sover vi gott om nätterna igen.

Att äga ett husdjur medför även ansvar att se till så att inte omgivningen störs men ägarna har en förmåga att blunda för konsekvenserna som deras kelgrisar ställer till med, just för att deras katt ställer minsann inte till med något....bara alla andra.
Citera
2013-10-09, 12:33
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag ställer mig frågan hur grannen ska veta vilken katt det är som skiter i hans sandhögar eller på gräsmattan? Är det verkligen hans jobb att selektera ut vilken katt han ska tillrättavisa/dressera? Är det verkligen hans jobb att investera pengar i kattskrämmor? Olika människor tillrättavisar på olika sätt och olika hårt, så är det bara. En del tar till en slutgiltig lösning och avrättar helt sonika katten.

Rent krasst, att släppa ut en katt kan av misstag leda till en plågsam död. Mina föräldrar hittade en katt i deras sommarstugegarage när de var fem minuter från att åka därifrån för säsongen. Den hade antingen svultit eller frusit ihjäl och hur kul hade det varit för katten? Hur ansvarsfullt är det av kattägaren att släppa ut sitt älskade husdjur, vind för våg, bara för att det "ligger i kattens natur"?

Nej, lär katten att gå i koppel och precis som väluppfostrade hundägare, plockar du upp kattskiten efter dig. Huruvida du ser löjlig ut eller inte, är väl helt irrelevant. Du tar ansvar för din katts välmående och det är det enda som räknas. Eller så har du en innekatt. Svårare än så är det inte.

Själv har jag gått med katter i koppel. Visst, det är inte lika lätt som med en hund och man kommer tio meter på lika många minuter. Mestadels får dock dessa två katter vara innekatter och de lider inte av det då det är det enda liv de vet om.

Ja det finns ju något som kallas sommarkatter. Min katt är inte en sommarkatt, och jag bryr mig om ifall hon kommer in på natten eller inte. Det är jag och min granne mitt emot som är ute med ficklampan i högsta hugg om de inte är inne när det är mörkt.

Skulle han klaga isådanafall så skulle jag inte kräva av honom att han ska lösa problemet, men det är ju inte så lätt för alla att veta att han har ett problem om han inte talar om det. Helst innan det är för sent.

Men det spekuleras alldeles för vilt om det i dagsläget för att jag misstänker fortfarande enbart.

Men jag skulle ta ansvaret på mig för att min katt åtminstone inte vandaliserar.
Sedan är jag av en annan uppfattning än dig när det kommer till ute och inne katter, och har studerat en del om katter och de klarar sig mycket bra på egen hand även om olyckor händer som alla andra.
Särskilt här på landet ser jag inget fel med att hon får vara ute, som alla andra katter här.
Citera
2013-10-09, 12:42
Medlem
SaftMajas avatar
TS, du har fått svar flera gånger i tråden om vad du ska göra.

Prata med grannen om kattsituationen och vad denne tycker om det. Fråga om skriken och om grannen vet vad som hänt.

Får du misstankar om att grannen gör illa katten så håll den inne. Sedan är det totalt ointressant om det så bor en miljard andra katter i området, det är din katt vi snackar om och inte de andras.

Vad är det för jävla argumentation, att om du höll din katt inne och bara gick ut med din katt i koppel när andra inte gör det på byn så skulle du bli sedd som psykiskt otillräknelig? Om alternativet för din katt är "plåga eller frisk luft" och "ingen plåga och frisk luft", vad väljer du då åt din katt?

Svårare än så är det inte. Misstänker att du har någon slags SVBK-diagnos och går hemma på förtidspension och har alldeles för mycket tid över att fundera på saker som du egentligen själv vet svaret på men som du på kärringvis ändå måste älta och mala i all oändlighet. Fy fan. Sitter antagligen och knypplar med gardiner och bränner hela förmiddagen på att luftshoppa kläder åt dig själv, din bättre hälft och antagligen också kattfan på Ellos och liknande. Visst är du med i byalaget också? Springer mellan gårdarna med senaste skvallret så pärlsockret från bullarna du smäller i dig yr som ett snöfall där du drar fram.

För helvete, ta din cipramil, gå till arbetsförmedlingen, bli nyttig.
Citera
2013-10-09, 12:46
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
TS, du har fått svar flera gånger i tråden om vad du ska göra.

Prata med grannen om kattsituationen och vad denne tycker om det. Fråga om skriken och om grannen vet vad som hänt.

Får du misstankar om att grannen gör illa katten så håll den inne. Sedan är det totalt ointressant om det så bor en miljard andra katter i området, det är din katt vi snackar om och inte de andras.

Vad är det för jävla argumentation, att om du höll din katt inne och bara gick ut med din katt i koppel när andra inte gör det på byn så skulle du bli sedd som psykiskt otillräknelig? Om alternativet för din katt är "plåga eller frisk luft" och "ingen plåga och frisk luft", vad väljer du då åt din katt?

Svårare än så är det inte. Misstänker att du har någon slags SVBK-diagnos och går hemma på förtidspension och har alldeles för mycket tid över att fundera på saker som du egentligen själv vet svaret på men som du på kärringvis ändå måste älta och mala i all oändlighet. Fy fan. Sitter antagligen och knypplar med gardiner och bränner hela förmiddagen på att luftshoppa kläder åt dig själv, din bättre hälft och antagligen också kattfan på Ellos och liknande. Visst är du med i byalaget också? Springer mellan gårdarna med senaste skvallret så pärlsockret från bullarna du smäller i dig yr som ett snöfall där du drar fram.

För helvete, ta din cipramil, gå till arbetsförmedlingen, bli nyttig.

Se det gör jag inte, dock har jag blivit sjukskriven för att jag bröt min fot på 3 ställen. Dock är den sjukskrivningen inte frivillig, men den upphör snart.

Om det var så att han verkligen skulle gå på min katt ja då skulle jag ta ett koppel och gå med henne, men det är fooooortfarande bara misstankar. Och jag skulle ju inte strunta i det för att jag känner mig löjlig då, allt för hennes bästa självfallet.
För mig är det fortfarande relevant att det finns andra katter i området då jag inte enbart bryr mig om min egna och enbart den, jag skulle ta lika illa upp om någon av dem skulle råka illa ut (medvetet)

Citera
2013-10-09, 12:51
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Men jag skulle ta ansvaret på mig för att min katt åtminstone inte vandaliserar.
...
Särskilt här på landet ser jag inget fel med att hon får vara ute, som alla andra katter här.

Hur vet du vad din katt gör, när den är utanför ditt synfält? Eller handlar ansvarsfrågan om utifall någon beskyller din katt för att ha vandaliserat?

Så om tio människor slår på en elfte, så är det okay om människa nummer tolv hoppar in i leken och sparkar med de andra? Alla andra sparkar ju. Men i fråga om din katt, har du grannar som får ofrivilliga besök från din katt, så är det faktiskt inte du som bestämmer om din katt ska få vistas i deras trädgård. Spelar ingen roll om det är landet eller storstan.

Jag hade gärna haft mina schäferhundar springande lösa på promenaderna, men både enligt lag, lokala ordningsföreskrifter och allmänt hyfs, så hade jag de kopplade på allmän plats. Samma lagstiftning gäller katter, men det verkar som de flesta kattägare tycker att de kan skita i det och bara släppa ut katten. Vad är det för skillnad på en hund som jagar/dödar/skadar vilt, eller en katt gör detsamma? Förutom storleken på bytena.
Citera
2013-10-09, 12:51
Medlem
Jag har en granne som har tre jävla katter. Bor i tätbebyggt område och i villa.

Grannen vet om att vi hatar deras katter, varför jo för att de skiter i rabatterna varenda jävla dag. De klöser sönder stammarna på träden, samt värst av allt...klättrar på bilarna.

Jag är uppriktigt jävla förbannad på er jävla dumma idioter till kattägare, iaf ni som bor i tätbebyggt område. Va fan tänker ni med?

Jag har hund, och hade det varit tvärtom att jag släppt ut tre hundar att skita i era rabatter där era ungar kanske leker. Då hade ni inte varit så jävla nöjda.

Min smarta granne har uttryckt sig följande två gånger, "Jag är ledsen, jag kan inte göra något åt det".

Precis, en uppriktig jävla idiot.
Citera
2013-10-09, 12:55
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hur vet du vad din katt gör, när den är utanför ditt synfält? Eller handlar ansvarsfrågan om utifall någon beskyller din katt för att ha vandaliserat?

Så om tio människor slår på en elfte, så är det okay om människa nummer tolv hoppar in i leken och sparkar med de andra? Alla andra sparkar ju. Men i fråga om din katt, har du grannar som får ofrivilliga besök från din katt, så är det faktiskt inte du som bestämmer om din katt ska få vistas i deras trädgård. Spelar ingen roll om det är landet eller storstan.

Jag hade gärna haft mina schäferhundar springande lösa på promenaderna, men både enligt lag, lokala ordningsföreskrifter och allmänt hyfs, så hade jag de kopplade på allmän plats. Samma lagstiftning gäller katter, men det verkar som de flesta kattägare tycker att de kan skita i det och bara släppa ut katten. Vad är det för skillnad på en hund som jagar/dödar/skadar vilt, eller en katt gör detsamma? Förutom storleken på bytena.

Du förstår nog inte riktigt vad jag försöker säga här.

Här går mina grannar med hundarna lösa, vi är på landet. I 4 år som jag har bott här så går jättemånga med hundarna lösa, det finns väldigt många katter här. Jag skaffade min först för ett år sedan.
De har precis flyttat in. Det har inte vart några problem innan om det här.
Om de har problem tycker jag att de ska ta upp det.

Jag har bara blivit misstänksam, de kanske inte har några problem och jag kanske misstar mig?
Men om de har det så skulle jag ta ansvar för att det löses på bästa sätt, skulle de skada katter skulle jag göra det yttersta för att skydda min. Men samtidigt så är det inte okej att göra det. (skada andras husdjur)

De får fortfarande fösa iväg dem, det har jag inget problem med.

Förstår du bättre nu? Jag kräver ju absolut ingenting, allt här är som det alltid har varit och vi har fått nya grannar som kanske ser det som ett problem och då är jag beredd att vara med och lösa det.

Capish?
Citera
2013-10-09, 12:59
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:
Se det gör jag inte, dock har jag blivit sjukskriven för att jag bröt min fot på 3 ställen. Dock är den sjukskrivningen inte frivillig, men den upphör snart.

Om det var så att han verkligen skulle gå på min katt ja då skulle jag ta ett koppel och gå med henne, men det är fooooortfarande bara misstankar. Och jag skulle ju inte strunta i det för att jag känner mig löjlig då, allt för hennes bästa självfallet.
För mig är det fortfarande relevant att det finns andra katter i området då jag inte enbart bryr mig om min egna och enbart den, jag skulle ta lika illa upp om någon av dem skulle råka illa ut (medvetet)

Bulltant eller inte, du ska prata med grannen och därefter göra det som du som djurägare tycker är bäst för just ditt djur.

Svårare än så är det inte, även om du gör ditt bäste för att röra till allting på kvinnovis. Visste väl att du gick hemma och hade för mycket fritid, har du ingen hobby du kan hålla på med istället för att göra metaanalyser över dina grannars eventuella våldstendenser mot djur?

*edit* hobbyn är såklart ridning eller liknande eftersom du bor på landet. Var det så du bröt foten?
Din passivt-aggressiva läggning kombinerat med svårigheter att ta in den stora bilden är typisk för hästtjejer. Be din man tala med grannen. Han kommer tycka det är extremt pinsamt eftersom han är djup ointresserad av din katt, men muta honom med snusk så kommer han göra det. Lycka till och krya på dig nu!
Senast redigerad av SaftMaja 2013-10-09 kl. 13:02.
Citera
2013-10-09, 13:00
Medlem
Citat:

Nej jag är färdig med den diskussionen, för mig är det solklart att han menar så men jag respekterar att vi ser det på olika sätt som så många andra saker.

Då får du även ha i åtanke att en vacker dag kan din livskamrat sitta uppspikad på husväggen.
Det finns mycket konstiga människor därute.
Citera
2013-10-09, 13:02
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
Bulltant eller inte, du ska prata med grannen och därefter göra det som du som djurägare tycker är bäst för just ditt djur.

Svårare än så är det inte, även om du gör ditt bäste för att röra till allting på kvinnovis. Visste väl att du gick hemma och hade för mycket fritid, har du ingen hobby du kan hålla på med istället för att göra metaanalyser över dina grannars eventuella våldstendenser mot djur?

Jag löptränar ju bara 100 km i månaden?

Nej jag får väl prata med grannen då, men jag tycker du ska ta i beaktning att jag bara hört ett kattskrik vid två tillfällen. Det är kanske lite dumt att försöka måla upp mig som handlingsförlamad då.

Sedan kan man inte göra så jävla mycket när man föll 3m från en stege i somras och bröt sin fot, då blir det att man blir hemmasittande och pluggar.
Citera
2013-10-09, 13:17
Medlem
Din granne är inte obehaglig.
Innan man låter sin katt bli utekatt måste man ha tränat katten så att den inte går in i folks trädgårdar. Du är oansvarig och det får din katt lida för.
Håll katten inomhus tills du har dresserat den.
Citera
2013-10-09, 13:19
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Eftersom deras tomt varit obebodd så länge och överväxt i trädgården har det blivit ett tillhåll för grannskapets katter, kan jag tillägga. Ibland ser jag runt 4-5 katter på deras tomt. Kan det vara så att de är riktigt trötta på om katterna bajsar eller kissar där? Och i allmänhet inte tycker om katter?

Jag tror nog du har svaret här. De försöker få bort det faktum att deras tomt blivit ett tillhåll för kvarterets katter, inte särskilt spännande skulle jag tippa på.

Men jag drar ett rätt vanligt svar: Prata med dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in