28=Å-x där Å är hennes nuvarande ålder. Du vill ta reda på hur gammal hon var för 12 år sen, dvs
Å-12=?
28=Å-x ger Å=28+x
Vi sätter in detta i Å-12=?, vilket ger (28+x)-12=16+x
Uppgift 19, det måste väl vara så att man bara behöver koncentrera sig på (basen * höjden)/ 2, känns bara inte intuitivt rätt för mig att trianglarnas areor är lika. Har jag rätt?
Ursprungligen postat av dengo.dajorden
3sin(x)-2cos(x)=-3/sqrt(2)
4cos(x)-6sin(x)=3sqrt(2)
Första linje förlängs med 2
6sin(x)-4cos(x)=-3*2/sqrt(2)
som även kan skrivas som
6sin(x)-4cos(x)=-3*sqrt(2)*sqrt(2)/sqrt(2)
förenklad
6sin(x)-4cos(x)=-3*sqrt(2)
båda leden multipliceras med -1
4cos(x)-6sin(x)=3*sqrt(2)
Skrev fel, menade tredje biten, sqrt(4^2+6^2)(4cos(x)/sqrt(4^2+6^2)-6sin(x)/sqrt(4^2+6^2))=cos(alfa)-sin(alfa).
Kan du förklara hela ekvationen på ett enklare sätt ?
Senast redigerad av Lofie 2013-10-08 kl. 17:07.
Uppgift 19, det måste väl vara så att man bara behöver koncentrera sig på (basen * höjden)/ 2, känns bara inte intuitivt rätt för mig att trianglarnas areor är lika. Har jag rätt?
Tror jag hade fel på den i våras, så kan nog inte hjälpa.
Två uppgifter jag själv behöver hjälp med:
Beräkna den generaliserade integralen ln (2x-1)/x^2 från 1 till oändligheten.
Beräkna den generaliserade integralen 1/sqrt (x^3 - 1) från 2 till oändligheten.
Troligtvis en enkel fråga för de flesta här inne, men jag har inte fattat hur tillvägagångssättet ser ut då x→1,2,3... (mycket lättare när x→∞ eller x→0 ).
Induktion går att se som en stege, man behöver visa två saker:
1) Det finns en första stegpinne
2) Varje existerande pinne har en efterföljande stegpinne
Du har visat det första. Du ska nu visa att, givet induktionsantagandet 9^p-4^p≡0 (mod 5) (för något tal p) så är även 9^(p+1)-4^(p+1)≡0 (mod 5). Klura lite hur du gör detta, jag har skrivit ett svarsexempel i spoilertagg:
Vill visa att 9^n-4^n är delbart med 5 för heltal n≥1, detta är ekvivalent med att visa att 9^n-4^n≡0 (mod 5) (*) vilket kommer att göras m.h.a. induktion.
Basfallet n=1:
9^1-4^1=9-5=5≡0 (mod 5), (*) gäller alltså för n=1.
Induktionsantagande:
Antag att (*) gäller för något heltal p≥1.
Induktionssteg:
9^p≡4^p (mod 5) (enligt induktionsantagande). Vi vet att a≡b (mod m) och c≡d (mod m) implicerar att ac≡bd (mod m), med hjälp av detta får vi: 9^(p+1)≡4^(p+1) (mod 5)
Enligt induktionsaxiomet gäller alltså (*) för alla heltal n≥1 Q.E.D.
Jag fick ett hjälp exempel på induktion
visa att 5^(n+1) - 1 är kongruent med 4 för n större än eller lika med 0
Basfall n=0
5^(0+1)-1 = 5^1 -1 = 4 ≡0 (mod4)
då ska det gälla om antagande det som står ovan är rätt
ska gälla för 5^(n+2) -1 = 5(5^(n+1) -1 )+4 är sant
det som står innanför parentesen är har vi visat är kongruent så det blir 5*0 +4 ≡0 mod 4
och därmed induktionsbeviset klart
jag testar att köra samma taktik (men jag har två termer)
Basfall n=1
9^1-4^n = 9-4=5 ≡0 (mod 5)
Jag ska nu visa att det gäller för 9^(n+1)-4(n+1)
Hur kan jag bryta ut så jag får induktionsantaganet ensamt? (9^n - 4^n)
Senast redigerad av 2ganger2 2013-10-08 kl. 18:59.
Troligtvis en enkel fråga för de flesta här inne, men jag har inte fattat hur tillvägagångssättet ser ut då x→1,2,3... (mycket lättare när x→∞ eller x→0 ).
Då det står 0/0 när du tar gränsvärdet kan du använda L'Hopital's regel, derivera täljare och nämnare för sig och ta sen gränsvärdet.