2013-10-02, 21:16
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doodles
Hej igen!
Skrev här för några veckor sedan och fick bra tips så jag testar igen nu när nya problem dykt upp.
Är ganska ny på det här med löpning och har aldrig sett mig själv springa eller fått synpunkter från någon annan som sett mig springa heller gällande min löpstil så det blev ett brutalt uppvaknande när jag såg min egen skugga idag och ja, det var ingen vacker syn. Nu vet jag förvisso att en skugga inte är den mest tillförlitliga spegelbilden men det såg så illa ut att något måste jag göra fel. Svårt att förklara men jag svänger ordentligt på röven och axlarna när jag springer, hade man tagit en stillbild mitt i ett löpsteg så hade jag varit S formad för att ni nästa steg vara ett spegelvänt S. Det såg hel lustigt ut men kändes också ganska pinsamt
Vad gör jag för fel?
Hur åtgärdar jag detta?

Sedan får jag också en jävulsk smärta i vänsteraxeln ganska ofta (är vänsterhänt om det har någon betydelse), ibland så illa att jag måste stanna till och veva med armen eller rulla axeln några varv innan jag kan fortsätta och det knakar och knäpper. Kan detta bero på mitt svingande med överkroppen eller beror det på något annat? Tips på vad jag kan göra åt det eller är det bara att bita ihop?

Sist och minst så händer det att jag slår ihop knäna när jag springer. Detta sker bara då och då men är likväl ett irritationsmoment när det sker så igen, vad gör jag för fel? Vad kan jag göra åt det?

Tack på förhand

Haha vilken skön beskrivning av din stil.
Låter som du behöver stärka upp kroppen. Sjunker du ned i höften i steget? I så fall träna upp höften genom att ligga på sidan och lyfta upp övre benet ala baddräktsmodell. Sen föreslår jag plankan, ryglyft, situps för att träna upp stabiliteten i överkroppen. Har du tillgång till gym gäller knäböj och marklyft.
Citera
2013-10-02, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Haha vilken skön beskrivning av din stil.
Låter som du behöver stärka upp kroppen. Sjunker du ned i höften i steget? I så fall träna upp höften genom att ligga på sidan och lyfta upp övre benet ala baddräktsmodell. Sen föreslår jag plankan, ryglyft, situps för att träna upp stabiliteten i överkroppen. Har du tillgång till gym gäller knäböj och marklyft.

Det kan mycket väl vara så att jag sjunker ned, eller skjuter ut höften, i stegen. Ska testa övningen du tipsar om, är allmänt ganska klen och otränad.
Men axeln då, tror du att den smärtan också beror på att jag är otränad? Räcker armhävningar till en början mån tro?
Citera
2013-10-02, 21:55
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doodles
Det kan mycket väl vara så att jag sjunker ned, eller skjuter ut höften, i stegen. Ska testa övningen du tipsar om, är allmänt ganska klen och otränad.
Men axeln då, tror du att den smärtan också beror på att jag är otränad? Räcker armhävningar till en början mån tro?

Nja jag tror snarare dina problem med axeln beror på spänningar. Knyter du handen när du springer? Det ska du inte göra slappna av i fingrarna tänk att de inte skall röra varandra. Försök sen att slappna av i armarna och låta de pendla fritt. Sen kan det ju inte skada att göra armhävningar så kör på det ändå.

Jag får ibland ilande smärtor i axel/ nyckelben vid löpning och de brukar släppa när jag försöker slappna av mer.
Citera
2013-10-02, 21:59
Medlem
kalkys avatar
Använder någon sig här av PWO? Vilken tycker du passar bäst till just löpning? Vet att det skiljer sig ifrån person till person, men hade varit kul att få lite förslag.
Citera
2013-10-02, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Nja jag tror snarare dina problem med axeln beror på spänningar. Knyter du handen när du springer? Det ska du inte göra slappna av i fingrarna tänk att de inte skall röra varandra. Försök sen att slappna av i armarna och låta de pendla fritt. Sen kan det ju inte skada att göra armhävningar så kör på det ändå.

Jag får ibland ilande smärtor i axel/ nyckelben vid löpning och de brukar släppa när jag försöker slappna av mer.

Inte en aning, inte tänkt på det men jag gör ju en massa andra fel så det är väl inte omöjligt att jag prickat in även det här med att spänna mig. Får känna efter vid nästa runda helt enkelt.
Att löpning som är (borde vara?) en naturlig rörelse för kroppen skulle vara så komplicerad trodde jag aldrig... Stackars Darwin lär ju vända sig i graven
Citera
2013-10-08, 13:33
Medlem
CarlXIIs avatar
Nästa vecka är det dags, mitt första maraton. Har tränat mycket på grus, sprungit 25 km flera ggr sista månaden. Men vad händer om man tränar för lite asfalt? Gör ont i knän, eller benhinnor?
Citera
2013-10-08, 14:13
Medlem
Fråga: jag löper just nu ca 40km i veckan. Väger 100kg. Det är inte mycket fett kvar. 177cm. Nu vill jag bränna muskler också. Vill väga ca 75. Anledning. Vill sätta en fin tid på maraton inom 1 - 2 år. Vilka längder tycker ni jag måste upp i ungefär i veckan? Averkar 1 mil i kuperad terräng strax under 50:min. Någon som har en aning?
Citera
2013-10-08, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjallbo4ever
Fråga: jag löper just nu ca 40km i veckan. Väger 100kg. Det är inte mycket fett kvar. 177cm. Nu vill jag bränna muskler också. Vill väga ca 75. Anledning. Vill sätta en fin tid på maraton inom 1 - 2 år. Vilka längder tycker ni jag måste upp i ungefär i veckan? Averkar 1 mil i kuperad terräng strax under 50:min. Någon som har en aning?

Det är bra gjort att springa under 50 min i kuperad terräng med en kroppsvikt på 100 kg och 177 cm, du har helt klart talang, utan tvivel.

Under förutsättning att jag inte missförstår dig så vill du i praktiken bränna 25 kg muskler för att komma ner till 75 kg matchvikt? Antar att du byggt upp dessa 100kg genom åratal av styrketräning, är du helt säker på detta steg? ;-) Varför inte alternera mellan styrketräning och löpning och bli en riktigt allround tränad person?

Väger du 100 kg med låg fettprocent på 177cm så bör du vara en bitig jävel. ;-)

Personligen tycker jag 4 pass i veckan är bra för löpning. Själv har jag bara erfarenhet av distanser upp till 30 km.

Tänkbart veckoschema:
1 st snabbpass i maxfart (eller näst intill) alternativt 1st intervallpass (man kan variera, tex varannan vecka tex)
ca 8-10 km på snabbpassen
intervaller tex 400m intervaller på bana men 500m och 1000m intervaller kan man också alternera mellan

2 st medeldistans pass med medelfart
ca 8-14 km

1 st långpass i lugnare tempo
14-30 km (visst kan du ta några längre pass också)

Finns dock bra beprövade Marathon program på tex Marathon.se som Anders Szalkai snickrat ihop. Detta kanske är det mest seriösa alternativet. Szalkai har väl bakat in en stegvis ökning av träningsdosen vilket så klart är vettigt beroende på utgångsläge.
http://trana.marathon.se/asics-stockholm-marathon-2014
Senast redigerad av msthlm37 2013-10-08 kl. 14:45.
Citera
2013-10-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msthlm37
Det är bra gjort att springa under 50 min i kuperad terräng med en kroppsvikt på 100 kg och 177 cm, du har helt klart talang, utan tvivel.

Under förutsättning att jag inte missförstår dig så vill du i praktiken bränna 25 kg muskler för att komma ner till 75 kg matchvikt? Antar att du byggt upp dessa 100kg genom åratal av styrketräning, är du helt säker på detta steg? ;-) Varför inte alternera mellan styrketräning och löpning och bli en riktigt allround tränad person?

Väger du 100 kg med låg fettprocent på 177cm så bör du vara en bitig jävel. ;-)

Personligen tycker jag 4 pass i veckan är bra för löpning. Själv har jag bara erfarenhet av distanser upp till 30 km.

Tänkbart veckoschema:
1 st snabbpass i maxfart (eller näst intill) alternativt 1st intervallpass (man kan variera, tex varannan vecka tex)
ca 8-10 km på snabbpassen
intervaller tex 400m intervaller på bana men 500m och 1000m intervaller kan man också alternera mellan

2 st medeldistans pass med medelfart
ca 8-14 km

1 st långpass i lugnare tempo
14-30 km (visst kan du ta några längre pass också)

Finns dock bra beprövade Marathon program på tex Marathon.se som Anders Szalkai snickrat ihop. Detta kanske är det mest seriösa alternativet. Szalkai har väl bakat in en stegvis ökning av träningsdosen vilket så klart är vettigt beroende på utgångsläge.
http://trana.marathon.se/asics-stockholm-marathon-2014

Tack för komplimangen
Jo jag tävlade en del som ung så löpsteget sitter kvar. Grejen är den att jag aldrig byggt upp muskelmassa med "flit" om man säger så. Det har blivit så bara efter åratal på gymmet. Bara pumpat för att det har varit roligt att öka i styrka. Nu är jag snart 35 och jag känner att jag helt enkelt väger onödigt mkt.
Intervaller är tråkiga tycker jag av ngn anledning. Va tror du om att öka på till ca 70km i veckan i hyffsat behagligt tempo. Ca 50min milen. Bränner jag muskler då tro? Aldrig varit ute efter att bränna muskler heller så jag vet inte riktigt hur man gör. Eller är intervaller väldigt viktiga i det här syftet?
Citera
2013-10-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjallbo4ever
Tack för komplimangen
Jo jag tävlade en del som ung så löpsteget sitter kvar. Grejen är den att jag aldrig byggt upp muskelmassa med "flit" om man säger så. Det har blivit så bara efter åratal på gymmet. Bara pumpat för att det har varit roligt att öka i styrka. Nu är jag snart 35 och jag känner att jag helt enkelt väger onödigt mkt.
Intervaller är tråkiga tycker jag av ngn anledning. Va tror du om att öka på till ca 70km i veckan i hyffsat behagligt tempo. Ca 50min milen. Bränner jag muskler då tro? Aldrig varit ute efter att bränna muskler heller så jag vet inte riktigt hur man gör. Eller är intervaller väldigt viktiga i det här syftet?

Ja som sagt, springer du 1 mil under 50 min med 100 pannor och är 177 cm så har du säkert redan detta rätta psyket och av det rätta virket. Finns ju lite olika teorier men du kan kanske kapa 2-3 sekunder på din km tid för varje kg du tappar i vikt. Rent teoretiskt innebär det kanske 4 min tempo på ca 10 km när du så småningom ligger runt 80 kg vilket absolut är realistiskt i ditt fall. Fortsätter du sedan utvecklas så kan du snart räkna in dig som elit motionär i kategorin löpning. ;-) Du har dock en lååååång väg att vandra men det är ju kul att spekulera. 20 kg är dock fruktansvärt mycket. Hade jag 100 kg muskler är det ytterst tveksamt att jag skulle vilja offra allt det, däremot skulle jag ändå gärna kombinera med löpning.

Just i förbränningssyfte så är självklart inte intervall nödvändigt. Däremot när du så småningom vill försöka få upp bättre km tempo är intervallträning bra.

Vad ska man säga? Ju mer och ju längre du springer ju mer kommer du förbränna men se upp för skador vilket tyvärr är vanligt när det gäller långlöpning, du får lära dig lyssna på din kropp och gör tåhävningar på dina vilodagar i förebyggande syfte. 70 km / vecka är bra och du kommer förbränna en hel jäkla massa. ;-)

Rekommenderar dig dock att inte springa max eller i närheten av max varje pass, då ökar risken för skador och mental utbrändhet betydligt. Funkar i kanske 2-4 månader om du är envis, men sedan...?

Långlöpning är helt garanterat bland det absolut mest effektiva du kan hålla på med när det gäller förbränning och viktnedgång.
Citera
2013-10-08, 20:19
Medlem
LabiSiffres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Nästa vecka är det dags, mitt första maraton. Har tränat mycket på grus, sprungit 25 km flera ggr sista månaden. Men vad händer om man tränar för lite asfalt? Gör ont i knän, eller benhinnor?

Jag tror inte att du ska tänka så mycket på det för nu är det ändå ganska sent att börja vänja sig vid långa sträckor på asfalt. Lycka till, jag tänker att det ska göra ont att springa ett marathon
Citera
2013-10-08, 21:33
Medlem
Mr.Riddims avatar
http://www.brantfordexpositor.ca/2013/03/02/vaseline-can-be-a-runners-best-friend

Citat:
One final touch that I learned many years ago is to apply a thin layer of Vaseline or similar petroleum jelly to the exposed portions of my face. Not only can it help avoid the skin damage caused by wind burn, it acts as an insulating factor to keep the skin on your face warmer.

I have actually gone as far on occasion in outdoor winter competitions to layer my bare legs with Vaseline. I was surprised to find it added just enough of an insulating factor that my legs did not feel the cold, even in sub-zero weather.

Jag har hört att många löpare använder vaselin på vintern för att undvika torr hud. Är det någon som har provat detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in