Citat:
Ursprungligen postat av
god.child
Är du en bra plattlöpare kommer du dock fortfarande prestera bra i terräng även om du är ovan.
Ovanstående påstående håller jag väl inte helt med om, omöjligt att generalisera, har sett båda varianter.
Finns gott om väldigt bra asfaltslöpare som knäckt sig totalt i Lidingöloppets kuperade terräng eller varför inte Ursviks 15 km. ;-) Backar kan suga musten ur den bästa asfalts löpare.
Visst sjutton finns det löpare som mest springer på platta banor och asfalt som presterar bra i terräng också per automatik. Det har en del att göra med löparteknik och kroppsbyggnad också. Är du en relativt tung löpare så kan kuperad terräng bli en chock, är du en lättviktare kanske du glänser redan från början.
Jag har absolut inte menat att man ska undvika terränglöpning, bara så att inte mina inlägg missförstås! :-) Inte särskilt svårt att förstå att det är effektivt när pulsen, andningen och syran i benen ökar i uppförsbackarna.
Terränglöpning är sjukt bra men samtidigt ska man väl träna mest på det man riktar in sig på.
Är det Lidingöloppet som är målet så försöker man vikta mot terränglöpning, åtminstone månaderna innan.
Är det 10k på flak asfalt eller bana som är målet så kan man väl träna terräng någon gång då och då för variation (och för att det är så otroligt bra och effektiv träningsform).
Väldigt stor skillnad på spår och stigar också när det gäller terräng. Är det små stigar blir så klart tempot tuffare att hålla. Grusvägar och större stigar inga problem, det sistnämnda är väl egentligen att föredra för folk som springer fort även om små stigar kanske är roligare.