Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-02, 23:49
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
När jag gör paj med äggstanning har jag alltid i flera ägg och bara en liten skvätt mjölk eller grädde.. Vet inte vad dina proportioner var, men blev det soppa kanske det var något sånt... Eller temperaturen kanske. Jag brukar köra på lite lägre temperatur (typ 180 istället för 200 eller sådär) i en lite längre stund istället, så brukar det bli genomgräddat utan att det är mörkt ovanpå.

Jag tog 3 ägg och 3 dl lättmjölk. Sen kan väl, precis som du sa, tomaten, zuchinnin och bladspenaten ha bidragit till att vätska. Det var mer att det inte stelnade ö.h.t. Måste det vara vispat hårt?

Ska ge mig på ett nytt försök i veckan, då med smördeg dock! Hur mycket längre är en längre stund? Du får ursäkta min okunskap kring paj .
Citera
2013-10-03, 01:20
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Jag tog 3 ägg och 3 dl lättmjölk. Sen kan väl, precis som du sa, tomaten, zuchinnin och bladspenaten ha bidragit till att vätska. Det var mer att det inte stelnade ö.h.t. Måste det vara vispat hårt?

Ska ge mig på ett nytt försök i veckan, då med smördeg dock! Hur mycket längre är en längre stund? Du får ursäkta min okunskap kring paj .

Testa 4 ägg och 1dl mjölk eller grädde istället, så ska det nog gå bättre. Blötare grönsaker = ha mindre vätska i äggstanningen. Jag vispar inte så noga, bara så det ser jämnt ut, liksom.. Finns ingen anledning till att stå och skumma upp det.

Jag brukar köra på 175 grader tills det börjar lukta gott (nånstans mellan 15-25 minuter kanske?), och kolla om det stelnat.. Annars får det stå en stund till, helt enkelt.
Citera
2013-10-03, 01:33
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Testa 4 ägg och 1dl mjölk eller grädde istället, så ska det nog gå bättre. Blötare grönsaker = ha mindre vätska i äggstanningen. Jag vispar inte så noga, bara så det ser jämnt ut, liksom.. Finns ingen anledning till att stå och skumma upp det.

Jag brukar köra på 175 grader tills det börjar lukta gott (nånstans mellan 15-25 minuter kanske?), och kolla om det stelnat.. Annars får det stå en stund till, helt enkelt.

Men jag körde på 200 i 25 minuter ju. Skumt att det inte ens stelnade något ö.h.t. Men återkommer med resultat i veckan!
Citera
2013-10-03, 08:27
Medlem
Masturblijas avatar
Ska ugnslaga en hel lax på drygt 1,2 kg i folie, hur lång tid ska den bakas i ugnen och vilken värme?
Citera
2013-10-03, 13:28
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Men jag körde på 200 i 25 minuter ju. Skumt att det inte ens stelnade något ö.h.t. Men återkommer med resultat i veckan!

Det var därför jag skrev tiden inom parentes Jag har ingen aning om hur länge den står inne, utan jag sitter och glor på tv eller surfar tills det luktar gott från köket.. Det kan vara 20 minuter, det kan vara 40 minuter... Jag har aldrig tagit tiden.
Citera
2013-10-03, 19:05
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Det var därför jag skrev tiden inom parentes Jag har ingen aning om hur länge den står inne, utan jag sitter och glor på tv eller surfar tills det luktar gott från köket.. Det kan vara 20 minuter, det kan vara 40 minuter... Jag har aldrig tagit tiden.

Haha, vilken Morberg du verkar vara. Charmigt! Du får ta tiden någon gång, det vore snällt, så vi neurotiker kan ha någon slags tidsram att arbeta utefter.
Citera
2013-10-04, 21:45
Medlem
vill göra paj, har bara bregott hemma som smör.. dugligt?
Citera
2013-10-06, 16:03
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Ja, det duger
Citera
2013-10-06, 17:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Bregott är 80% smör, resten olja. Kolla på paketet. Det fungerar utmärkt att pajja. Lätta och liknande är helt andra produkter, innehåller inte spår av smör och fungerar inte.
Citera
2013-10-06, 18:13
Medlem
donaukinds avatar
Kan man göra saftsås på päronsaft? Ska ha främmat och tänkte göra mannagrynspudding till kvällen, men upptäckte till mitt förtret att jag inte hade nån blandsaft hemma... Vad kan man annars ha till? Den enda "färdiga" såsen jag har är vaniljsås, tror inte det blir så gott.
Citera
2013-10-06, 22:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
Kan man göra saftsås på päronsaft? Ska ha främmat och tänkte göra mannagrynspudding till kvällen, men upptäckte till mitt förtret att jag inte hade nån blandsaft hemma... Vad kan man annars ha till? Den enda "färdiga" såsen jag har är vaniljsås, tror inte det blir så gott.
Det borde fungera så länge det är sockrad saft iaf, tror inte du ska försöka med saft sötad av annat.
Citera
2013-10-11, 01:19
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Har ett italienskt recept där man ska koka sparris stående i vatten. Vad gör det för skillnad mot liggande undrar jag? Jag ska bereda vita sparris, måste jag skala bort ytskiktet på dessa i jämförelse med gröna sparris?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in