Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-08, 18:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Surströmming är ju en kylvara, men är den fortfarande ätlig om den varit i rumstemperatur i några dagar oöppnad?
Nu killgissar jag. Det borde den vara, med tanke på hur den förvarades förr. Jag skulle dock täcka den riktigt väl, för att slippa få likmask och liknande i den.

Förresten, det kanske bara gör den ännu godare, som osten Casu marzu:
Citat:
...en ost som görs i Sardinien, Italien, känd för att sållas med levande insektslarver.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Casu_marzu

Edit: Tyckte det stod "öppnad". Som oöppnad är det absolut ingen fara.

Edit igen:Hittade det här (från Livsmedelsverket):
Citat:
Ur matförgiftningssynpunkt finns det inte några särskilda risker på grund av att den oöppnade surströmmingsburken förvarats i rumstemperatur. De mikrobiologiska och enzymatiska processer som skapar surströmmingens speciella karaktär sker dock i betydligt snabbare takt när surströmmingen inte kylförvaras, och till slut kommer den att vara helt upplöst.
https://www.bromolla.se/globalassets/bo-bygga-miljo/miljo/hemma-i-koket.pdf
Senast redigerad av constant 2019-08-08 kl. 18:47.
Citera
2019-08-08, 20:04
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu killgissar jag. Det borde den vara, med tanke på hur den förvarades förr. Jag skulle dock täcka den riktigt väl, för att slippa få likmask och liknande i den.

Förresten, det kanske bara gör den ännu godare, som osten Casu marzu:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Casu_marzu

Edit: Tyckte det stod "öppnad". Som oöppnad är det absolut ingen fara.

Edit igen:Hittade det här (från Livsmedelsverket): https://www.bromolla.se/globalassets/bo-bygga-miljo/miljo/hemma-i-koket.pdf

Tack! Nu kan jag känna mig lugn..
Jag tänkte anledningen till att den rekommenderas att förvaras i kyl är att den inte blir rund lika fort, burken jag har börjar bli rund nu och jag har inte tillgång till kyl, för jag har rest med den i några dagar nu.
Citera
2019-08-09, 12:48
Medlem
JustZlatans avatar
Kokar hirs för första gången. Vad är det man ska tänka på?
Citera
2019-08-09, 23:47
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Återkom gärna och berätta.
Halloj! Testade att ösa en fläskfilé inköpt på Saluhallen med fin kvalitet. Stekte den runt om och sjuds in i ugnen. Öste några gånger så där tjusigt som på tv. Vet faktiskt inte om det gjorde någon skillnad. Borde gjort två, ösa en och inte den andra. Hur som helst köttet blev väldigt bra. Bättre än att skiva upp och steka i panna i alla fall.
Citera
2019-08-10, 00:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Tack! Nu kan jag känna mig lugn..
När vi ändå pratar surströmming, vad tycker ni att man ska servera till, förutom snaps och en god öl?

Jag uppskattar mjukt tunnbröd, kokt potatis, gräddfil (alternativt smör) och finhackad lök.
Citera
2019-08-12, 13:47
Medlem
Jag har haft en klump köttfärs legat på tining i kylen i 3 dagar. Den har nu blivit mestadels grå och ser oaptitlig ut, men den luktar inte. Det är lugnt att tillaga va?

Tanken är att göra nån slags köttfärssås.
Citera
2019-08-12, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmgivenAvIdioter
Jag har haft en klump köttfärs legat på tining i kylen i 3 dagar. Den har nu blivit mestadels grå och ser oaptitlig ut, men den luktar inte. Det är lugnt att tillaga va?

Det bör inte vara något större problem.
Citera
2019-08-12, 23:23
Medlem
Omfrysning av Köttfärs

Hej!

Tänkte kolla om någon har koll om denna köttfärs är ätbar.

Handlade ett paket blandfärs på ICA och frös in direkt när jag kom hem. Klockan 06.00 morgonen därefter tog jag upp och lade i kylen för att det skulle hinna bli tinat till kl 16.00 samma dag. Det var fortfarande fryst märkte jag så jag lade ner den i frysen igen. Tanken är att jag nu sent på kvällen har tänkt lägga upp den i kylen igen så att den hinner tina så att jag kan tillaga den imorgon vid 18-snåret.

Funkar detta då den bevarats i kylen samt fortfarande var rättså fryst eller blir det bakterier endå?
Citera
2019-08-12, 23:27
Medlem
CaPtaiN-MiFFos avatar
Du kan vara lugn. Tillagad köttfärs är alltid ofarlig. Temperaturen tar död på eventuella bakterier.
Citera
2019-08-12, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Row468
Hej!

Handlade ett paket blandfärs på ICA och frös in direkt när jag kom hem. Klockan 06.00 morgonen därefter tog jag upp och lade i kylen för att det skulle hinna bli tinat till kl 16.00 samma dag. Det var fortfarande fryst märkte jag så jag lade ner den i frysen igen. Tanken är att jag nu sent på kvällen har tänkt lägga upp den i kylen igen så att den hinner tina så att jag kan tillaga den imorgon vid 18-snåret.

Funkar detta då den bevarats i kylen samt fortfarande var rättså fryst eller blir det bakterier endå?
Räkna med att upptining av ca 800 gram köttfärs tar 24 timmar i kylskåpet.
Senast redigerad av Pyramida 2019-08-12 kl. 23:38. Anledning: Fattades ett ord
Citera
2019-08-12, 23:39
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmgivenAvIdioter

Du ska gå efter lukten, inte färgen. Det är mycket vanligt att köttfärs kan tappa den röda färgen på grun av att myoglobinet oxiderats. Antar att du inte använde en vakuumförpackning. Då sker det i princip över en natt.

Lukta noga, stek den väl och krydda till den så brukar det fungera fint.

https://www.svensktkott.se/om-kott/kopa-laga-och-forvara/kopa-kott/kopa-kottfars/
Citera
2019-08-12, 23:49
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Row468
Hej!

Den kommer inte vara dålig och det enda du behöver tänka på är att steka på den ordentligt. Men den kommer kanske vara torr, då du sabbat vätskan i den x2. Sås är att rekommendera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in