Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Vi vet inte. Sannolikheten är dock stor då vi vet att vi själva finns. Alltså finns det en hygglig sannolikhet i det enorma spelfältet rymden utgör, att annat liv existerar. Vi snackar alltså inte om något metafysiskt.
Tyvärr finns det många som säger bestämt att det inte finns några utomjordingar. Den attityden som du har bör många ha: att man säger att man inte vet. Att säga att man inte vet, är den mest rationella positionen i fråga. Så som Sokrates sa: Det enda jag vet är att jag inte vet någonting.
Citat:
Vad säger du om att sannolikheten för Russels tekanna är större än sannolikheten för Gud då?
För att svara på din fråga, så bör man först fråga sig själv vad syftet med Russels tekanna är? Varför ska man skicka en sådan ute i rymden och vem skickade den? Om frågorna besvaras så anser jag att Russels tekanna är mer sannolik än Gud.
Citat:
Som sagt har vi fler bevisbara faktorer, både existensen av tekannor och att vi känner till logistiken som behövs för att placera en i Saturnus omloppsbana, än vi har bevisbara faktorer för någon metafysisk gudom.
Ja, vi har bevis för tekannor här på jorden, men vi har inga goda skäl för att de skulle finnas ute i rymden. Däremot finns det goda skäl för en metafysisk existens.
Citat:
Säger inte då Occam's razor vilken som är mest trolig?
Den som är mest trolig bör vara den med de bästa argumenten. Om argumenten för en tekanna överväger argumenten för en metafysisk existens, så bör man välja den som har bättre argument. Att vi kan observera tekannor här på jorden, är inget bra argument för att de skulle finnas ute i rymden.
Citat:
Vad vi säger ÄR ju att man inte vet, och att teister absolut inte framfört några bevis som indikerar annat.
Det enda vi behöver säga är att vi inte vet. Även om teister inte kan presentera några bevis, så bör man fortfarande säga att man inte vet.
Citat:
Det finns en möjlighet för mäktiga varelser, kanske till och med "eteriska" sådana, i resten av universum, men den som påstås finnas nära oss, som skapat oss och som styr oss och dräper och torterar våra påstådda syndare, han bör ju kunna bevisas eftersom det finns så många påståenden om vad han gör.
Jag förstår inte varför du kallar en metafysisk existens för "varelser". Som du vet definieras en varelse som en fysisk existens, och inte en metafysisk sådan. En metafysisk existens är bortom all fysikalisk liknelse.
Citat:
Utomjordiskt liv är inte utanför det naturliga universum. Det är en stor skillnad och en dålig jämförelse.
Det jag ville ha sagt var att om vi inte har bevis för något så behöver man inte förkasta möjligheten för att det existerar. Sen måste man komma med goda skäl till varför dessa existerar. Har vi goda skäl till att en tekanna existerar ute i rymden, tycker du?