2013-10-04, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Man kan få en god man eller förvaltare även om man inte är förmögen, det kan räcka med att du har svårt att hantera dina tillgångar/ekonomi på ett eller annat sätt. Så även s.k "soc-fall" kan ansöka om det. Är man nyfiken på vad som gäller kring det så kan man ju alltid googla. Och jag är väl medveten om att man inte kan bli omyndigförklarad längre men det var inte det jag pratade om eller menade heller. Utan jag menar helt enkelt att jag anser att hon behöver någon som hjälper henne att se över sin ekonomi och som hjälper henne att prioritera rätt vad hon ska lägga pengar på och inte och som hjälper henne att göra upp en plan för hur hon ska kunna börja betala tillbaka sina skulder.

Lugn och fin nu, menade bara att det är en god man, inte förvaltare.
Citera
2013-10-04, 12:26
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jag undrar förresten om man har en vanlig hyra i en LSS-bostad eller om det bara en symbolisk summa för att de boende ska känna att det är deras hem. Och andra kostnader kopplat till boende, som el och försäkring, står de boende på sådant själv? Någon som vet hur det fungerar?

Ja hyran är reducerad, vet dock inte exakt med hur mycket.
Älskar för övrigt hennes nya approach där hon ber "läsare" om råd (läs: läser i denna tråd och låtsas att det är bloggkommentarer som hon faktiskt tar till sig)
Hon verkade tröttna på party-Berny samma sekund Emma stack.
Citera
2013-10-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Ja hyran är reducerad, vet dock inte exakt med hur mycket.
Älskar för övrigt hennes nya approach där hon ber "läsare" om råd (läs: läser i denna tråd och låtsas att det är bloggkommentarer som hon faktiskt tar till sig)
Hon verkade tröttna på party-Berny samma sekund Emma stack.

Hyran är normal i de flesta kommuner, dock skiftar det från kommun till kommun. Vet att vissa kommuner har ett tak på 5000 kr då detta är försäkringskassans tak för bostadstillägg. andra kommuner kan man ansöka om KBT för att få mellanskillnaden från 5000 kr till vad hyran är på. (Kommunalt bostadstillägg).
Citera
2013-10-04, 13:38
Medlem
BlotGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajnispung
Lugn och fin nu, menade bara att det är en god man, inte förvaltare.

God man är steg 1 eller vad man ska säga, du får kanske hjälp med att betala hyran/räkningarna, men har kontroll över större delen av din ekonomi själv. Skulle det visa sig att det inte funkar (att du ändå drar på dig skulder osv) så kan det bli tal om en förvaltare, då har du ingen kontroll över din egen ekonomi och får mer en månadspeng av förvaltaren varje månad. Medan förvaltaren sköter allt annat, du kan inte teckna abonnemang odyl utan förvaltarens godkännande.
Citera
2013-10-04, 18:23
Medlem
Från Bernys Facebook:

Berny Pålsson
för 2 timmar sedan ·
Var nyss ute på en tvåtimmarspromenad med Theus och gick runt och log som ett fån igen. Vi hamnade bland annat på Djurmagasinet där Theus fick en kvackande anka. Och lyckades flirta till sig gratis godis. Vi fick en ny kompis som vi bytte nummer med. Sedan nu när jag kommer hem upptäcker jag att jag har en stor reva i byxorna i rumpan och alltså verkligen har gått omkring som ett fån.
Men jag är iaf ett fån med glatt humör.

Berny har hittat en ny "vän" bara så där helt spontant på Djurmagasinet av alla ställen. Ja, nu får vi väl hålla koll på bloggen, snart kommer nya uppdateringar om denna "vän" som naturligtvis kommer vara "en helt ny, fantastisk förstående underbar själsfrände och vi har nåt alldeles UNIKT i vår relation som ingen kan förstå!"

Troligtvis är det en kvinnlig vän och efter nån veckas tjat om glittrande vänskap kommer det officiella offentliggörandet att de är ett par. Deras vänskap "djupnade och utvecklades till den vackraste kärlek", men de har givetvis knullat redan från start, men Berny måste ju köra sin "jag ger mig inte in i nån ny relation, jag måste lära mig vara självständig och sörja min Nicklas", så att ingen kan få för sig att tvivla på att hon är "mogen och seriös" den här gången.

Är vännen en man kommer han vara "mogen, stabil och förstående" och inte "döma henne efter hennes historia". Sen hamnar de i säng, och sen "utnyttjar" han henne...

Jag sätter villigt en arm på detta.
Citera
2013-10-04, 19:03
Medlem
Gafflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DugDeepeer
Från Bernys Facebook:

Berny Pålsson
för 2 timmar sedan ·
Var nyss ute på en tvåtimmarspromenad med Theus och gick runt och log som ett fån igen. Vi hamnade bland annat på Djurmagasinet där Theus fick en kvackande anka. Och lyckades flirta till sig gratis godis. Vi fick en ny kompis som vi bytte nummer med. Sedan nu när jag kommer hem upptäcker jag att jag har en stor reva i byxorna i rumpan och alltså verkligen har gått omkring som ett fån.
Men jag är iaf ett fån med glatt humör.

Berny har hittat en ny "vän" bara så där helt spontant på Djurmagasinet av alla ställen. Ja, nu får vi väl hålla koll på bloggen, snart kommer nya uppdateringar om denna "vän" som naturligtvis kommer vara "en helt ny, fantastisk förstående underbar själsfrände och vi har nåt alldeles UNIKT i vår relation som ingen kan förstå!"

Troligtvis är det en kvinnlig vän och efter nån veckas tjat om glittrande vänskap kommer det officiella offentliggörandet att de är ett par. Deras vänskap "djupnade och utvecklades till den vackraste kärlek", men de har givetvis knullat redan från start, men Berny måste ju köra sin "jag ger mig inte in i nån ny relation, jag måste lära mig vara självständig och sörja min Nicklas", så att ingen kan få för sig att tvivla på att hon är "mogen och seriös" den här gången.

Är vännen en man kommer han vara "mogen, stabil och förstående" och inte "döma henne efter hennes historia". Sen hamnar de i säng, och sen "utnyttjar" han henne...

Jag sätter villigt en arm på detta.

Annars kan det vara en mystisk man.
Citera
2013-10-04, 21:19
Medlem
Bara jag som reagerade på det här eller:

Citat:
OH nu la sig Theus med huvudet på Nicklas (alltså en kudde som har ett foto av Nicklas på sig). SÅ FINT!

Har hon PÅ RIKTIGT en kudde som hon nålat fast Nicklas ansikte på?
Nog för att man kan få sörja på sitt sätt menär det inte lite... creepy att ha en kroppskudde med sin döda pojkväns face på?
Citera
2013-10-04, 22:48
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nijichou

Nog för att man kan få sörja på sitt sätt menär det inte lite... creepy att ha en kroppskudde med sin döda pojkväns face på?

Nej det måste vara som hon lämnat in ett kuddöverdrag till ett tryckeri och på så sätt fått en bild av honom på kudden. Att nåla fast en bild är nog för bisarrt, t o m för Bönan. Eller?
Citera
2013-10-05, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nijichou

Nej men snälla, nu drar du ju dumhet till en ny nivå; självfallet har hon fått kuddfodral från ett tryckeri där hon lämnat in foton av Nicklas som sedan tryckt trycket på diverse saker hon vill ha. Det begriper en 3-åring.
Citera
2013-10-05, 11:20
Medlem
Gafflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Nej det måste vara som hon lämnat in ett kuddöverdrag till ett tryckeri och på så sätt fått en bild av honom på kudden. Att nåla fast en bild är nog för bisarrt, t o m för Bönan. Eller?

För mig blir det lite för bissart med en kudde som har en bild på en död person.

Köp en tavla istället.
Citera
2013-10-05, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflen
För mig blir det lite för bissart med en kudde som har en bild på en död person.

Köp en tavla istället.

Med en kudde känner väl Berny att det blir mer personligt, hon kan ju ta med "Nicklas" i sängen då, och krama honom.... Tror Emma stack på grund av Bernys ältande av Nicklas, och att dessutom behöva se sin flickväns döda ex stirra mot en i soffan från en kudde måste kännas konstigt. Lite som om han typ var med i deras förhållande...
Citera
2013-10-05, 15:40
Medlem
Gafflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DugDeepeer
Med en kudde känner väl Berny att det blir mer personligt, hon kan ju ta med "Nicklas" i sängen då, och krama honom.... Tror Emma stack på grund av Bernys ältande av Nicklas, och att dessutom behöva se sin flickväns döda ex stirra mot en i soffan från en kudde måste kännas konstigt. Lite som om han typ var med i deras förhållande...

Hon sa under deras förhållande ( Emma ) att hon älskade Nicklas mer.
Det var i alla fall så jag förstod det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in