2013-10-02, 21:51
Medlem
Denosynliges avatar
Men grejen med sms-lån, om hon nu pysslar med det, är att här hittade jag en sida efter 2 sekunders googling ( http://lånakuten.com/ ) där dom listat FLERA sidor där du kan låna pengar utan att dom tar kreditupplysning och trots att du har anmärkningar. Vissa av dem kan man låna upp till 10 lakan. Så rent hypotetiskt så skulle hon kunna göra det. Däremot så kan man ju på en gång konstatera hur idiotiskt detta vore isf.

Men hur som helst så kan det vara så att Berny försöker ta till olika knep från gång till gång och från period till period för att skrapa ihop pengar. Det är ganska uppenbart att Berny inte kan hantera sin ekonomi och det har ju konstateras förr också. Jag tycker hon behöver en förvaltare.
Citera
2013-10-03, 03:22
Medlem
sinfons avatar
Hon kanske fortfarande lurar folk på Tradera och beställer saker i grannars namn, som hon och Amelia pysslade mycket med?

I vilket fall så tror jag det var en stor påfrestning att leva med Emma, som verkade pusha köpberoendet ytterligare samtidigt som hon själv hade noll inkomst. Det blev nog droppen för deras mysmagiska fantastiska partyliv att både pengar och mat var slut typ en vecka in i ny månad, eftersom de handlat cigg och bubbelgumskrämer för allt. Då blev det nog fler ångestattacker, prat om psykakut och mystiska anfall. Och sedan fick Emmas mamma gå med dem och handla/betala hundfodret. Ibland är det väldigt svårt att förstå att det är en trettioårig människa vi pratar om här...
Senast redigerad av sinfon 2013-10-03 kl. 03:28.
Citera
2013-10-03, 09:37
Medlem
Gingyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajnispung
Du får inget kontokort om du har anmärkningar, det görs en automatisk kreditupplysning när man ansöker om dessa kort, det är exakt som med Klarna och diverse kreditbolag.

Jodå, av egen erfarenhet så är det ingen omöjlighet att öppna konto hos swedbank samt få ett bankkort, trots anmärkningar.
Om det är vanligt förekommande, no fucking idea.

Hursom, jag själv tror nog främst att hon faktiskt får pengar av sin familj. Ärligt talat så funderar jag över om de har kontakt med, mycket oftare än framkommet.
Det finns så väldigt många föräldrar som ställer upp och har överseende för deras barns beteenden. De försvarar och vill inte/kan inte se sanning, utan bara det som är sant för dem, trots att de har barn som kanske mobbar, utför hatbrott, dödar.
De ser sina egna barn som offer.
Det är nog lätt att, för egen skull med, ställa sig bakom att "hon är sjuk", och således tolerera en hel del, åt vilket håll kritiken än är riktad, mot andra eller sig själv.
Citera
2013-10-03, 11:59
Medlem
Antitrinitarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gingyr
Jodå, av egen erfarenhet så är det ingen omöjlighet att öppna konto hos swedbank samt få ett bankkort, trots anmärkningar.
Om det är vanligt förekommande, no fucking idea.

Hursom, jag själv tror nog främst att hon faktiskt får pengar av sin familj. Ärligt talat så funderar jag över om de har kontakt med, mycket oftare än framkommet.
Det finns så väldigt många föräldrar som ställer upp och har överseende för deras barns beteenden. De försvarar och vill inte/kan inte se sanning, utan bara det som är sant för dem, trots att de har barn som kanske mobbar, utför hatbrott, dödar.
De ser sina egna barn som offer.
Det är nog lätt att, för egen skull med, ställa sig bakom att "hon är sjuk", och således tolerera en hel del, åt vilket håll kritiken än är riktad, mot andra eller sig själv.

Det låter logiskt allt det du skriver. Men det kan ju också vara s pass enkelt som att de gör vad de kan för att de hellre vill se henne levande än död, trots all skit hon gjort som de avskyr, eftersom hon ändå är deras dotter.
Citera
2013-10-03, 14:52
Medlem
Har Berny nån slags förhandsgranskning på kommentarerna på sin blogg? Hennes inlägg ligger typ uppe i flera dar med noll kommentarer, sen helt plötsligt publiceras ett helt gäng kommentarer på en gång.
Jag antar att det är ganska uppenbart att hon förhandsgranskar, och hon är givetvis i sin fulla rätt till det och att dessutom själv välja vad hon vill publicera för kommentarer.
Men jag blir nyfiken på hur mycket som egentligen sållas bort. Hon måste ju rimligtvis få en hel del kritik. Är det mycket grov kritik är det dock begripligt att hon rensar.
Hon publicerar ju ibland kommentarer som är negativa/kritiska mot henne. Men jag får känslan av att hon bara "låter" nån sån enstaka lätt kritisk kommentar slippa igenom för ingen ska kunna påstå att hon censurerar...
Hon svarar dessutom praktiskt taget aldrig på en kritisk kommentar. Hon har frågestund ibland i och för sig...

Tycker att hon borde publicera alla kommentarer (undantag då om det är grova svordomar, mkt otrevligt språk etc), sånt behöver hon ju inte ha när det är hennes egen blogg. Men bloggen är ju trots allt öppen för allmänheten och kan hon publicera allt "gulligull vackra starka underbara Berny" borde hon också våga visa de som tycker motsatsen.

Hon kanske vill ge intryck av att det bara är här på flashback som de "elaka kritikerna som bara är avundsjuka på hennes styrka och självständighet" finns. På hennes blogg däremot finns endast de som verkligen uppskattar Berny för den hon är!

(För säkerhets skull, om nån försöker "outa" mig, har jag aldrig kommenterat i Bernys blogg...)
Citera
2013-10-03, 14:59
Medlem
Förresten, ang pengar från familjen... Det kan mkt väl vara så att de ger henne. Lillebrorsan skrev ju här att han aldrig vänt Berny ryggen trots allt hon gjort. Påstår inte att det betyder att han (eller nån annan i familjen) verkligen ger några pengar. Men jag kan mycket väl tänka mig att familjen trots allt ser Berny som sitt eget blod och att de nog förstår att hon är störd, även om de kanske inte vill ursäkta hennes beteende/anklagelser för det...
Men jag tror inte de vill henne nåt ont. De hoppas säkert att hon ska reda upp sitt liv hellre än att se henne gå under. Detta är dock endast mina gissningar, jag vet inte hur familjen tänker egentligen om detta...
Citera
2013-10-03, 16:24
Medlem
Gafflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DugDeepeer
Har Berny nån slags förhandsgranskning på kommentarerna på sin blogg? Hennes inlägg ligger typ uppe i flera dar med noll kommentarer, sen helt plötsligt publiceras ett helt gäng kommentarer på en gång.
Jag antar att det är ganska uppenbart att hon förhandsgranskar, och hon är givetvis i sin fulla rätt till det och att dessutom själv välja vad hon vill publicera för kommentarer.
Men jag blir nyfiken på hur mycket som egentligen sållas bort. Hon måste ju rimligtvis få en hel del kritik. Är det mycket grov kritik är det dock begripligt att hon rensar.
Hon publicerar ju ibland kommentarer som är negativa/kritiska mot henne. Men jag får känslan av att hon bara "låter" nån sån enstaka lätt kritisk kommentar slippa igenom för ingen ska kunna påstå att hon censurerar...
Hon svarar dessutom praktiskt taget aldrig på en kritisk kommentar. Hon har frågestund ibland i och för sig...

Tycker att hon borde publicera alla kommentarer (undantag då om det är grova svordomar, mkt otrevligt språk etc), sånt behöver hon ju inte ha när det är hennes egen blogg. Men bloggen är ju trots allt öppen för allmänheten och kan hon publicera allt "gulligull vackra starka underbara Berny" borde hon också våga visa de som tycker motsatsen.

Hon kanske vill ge intryck av att det bara är här på flashback som de "elaka kritikerna som bara är avundsjuka på hennes styrka och självständighet" finns. På hennes blogg däremot finns endast de som verkligen uppskattar Berny för den hon är!

(För säkerhets skull, om nån försöker "outa" mig, har jag aldrig kommenterat i Bernys blogg...)

Det här står tidigare i ämnet, men Berny väljer noga vilka kommentarer hon publicerar, folk här har fått sina kommentarer nekade utan att ha haft svordomar i
Men man kan ju inte bara publicera gull kommentarer så ibland publicerar hon folk som skriver någonting ifrågasättande.
Citera
2013-10-03, 21:46
Medlem
Gingyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antitrinitarian
Det låter logiskt allt det du skriver. Men det kan ju också vara s pass enkelt som att de gör vad de kan för att de hellre vill se henne levande än död, trots all skit hon gjort som de avskyr, eftersom hon ändå är deras dotter.

Självklart kan det även vara så.
Jag tror hursom att de har mer kontakt än vad som framkommer, och om det nu är så, är sannolikheten större att det kommer lite pengar därifrån.
Anledningar till varför man ger pengar till sitt barn i denna situation kan exempelvis vara förnekelse, ansvarstagande, skuld eller att man helt enkelt vill väl och tror och hoppas på förändring.

Även om det nu är så att hon får pengar av sin familj, så känns det som om anledning/arna till detta är väldigt långt bort för oss att någonsin få någon förklaring på. Åtminstone en sanningsenlig förklaring, i form av ett uttalande från familjen själv.
Citera
2013-10-03, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Men grejen med sms-lån, om hon nu pysslar med det, är att här hittade jag en sida efter 2 sekunders googling ( http://lånakuten.com/ ) där dom listat FLERA sidor där du kan låna pengar utan att dom tar kreditupplysning och trots att du har anmärkningar. Vissa av dem kan man låna upp till 10 lakan. Så rent hypotetiskt så skulle hon kunna göra det. Däremot så kan man ju på en gång konstatera hur idiotiskt detta vore isf.

Men hur som helst så kan det vara så att Berny försöker ta till olika knep från gång till gång och från period till period för att skrapa ihop pengar. Det är ganska uppenbart att Berny inte kan hantera sin ekonomi och det har ju konstateras förr också. Jag tycker hon behöver en förvaltare.
! Vaaa? Du driver?! Ska genast undersöka detta, good find herr/miss Osynlig! Good find!

Tror även att Gingy har rätt i att hennes pengar kommer från päronen. Verkar mest troligt då de gått in förr.

Ps God man, förvaltare är om man äger en förmögenhet eller fastighet men de är av tingsrätten båda utsedda. Förr kallades det att bli omyndigförklarad men detta har tagits bort mig veterligen.
Senast redigerad av Pajnispung 2013-10-03 kl. 22:01.
Citera
2013-10-03, 23:26
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajnispung
! Vaaa? Du driver?! Ska genast undersöka detta, good find herr/miss Osynlig! Good find!

Tror även att Gingy har rätt i att hennes pengar kommer från päronen. Verkar mest troligt då de gått in förr.

Ps God man, förvaltare är om man äger en förmögenhet eller fastighet men de är av tingsrätten båda utsedda. Förr kallades det att bli omyndigförklarad men detta har tagits bort mig veterligen.

Man kan få en god man eller förvaltare även om man inte är förmögen, det kan räcka med att du har svårt att hantera dina tillgångar/ekonomi på ett eller annat sätt. Så även s.k "soc-fall" kan ansöka om det. Är man nyfiken på vad som gäller kring det så kan man ju alltid googla. Och jag är väl medveten om att man inte kan bli omyndigförklarad längre men det var inte det jag pratade om eller menade heller. Utan jag menar helt enkelt att jag anser att hon behöver någon som hjälper henne att se över sin ekonomi och som hjälper henne att prioritera rätt vad hon ska lägga pengar på och inte och som hjälper henne att göra upp en plan för hur hon ska kunna börja betala tillbaka sina skulder.
Citera
2013-10-03, 23:42
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Man kan få en god man eller förvaltare även om man inte är förmögen, det kan räcka med att du har svårt att hantera dina tillgångar/ekonomi på ett eller annat sätt.

Japp. I många fall så är det dessutom personen själv som ber om hjälp - jag är själv "god man" till en person just för att denna inte har bra uppfattning om pengar och dess värde. I Bernys fall vore det nog faktiskt inte den mest korkade idéen med tanke på hur hon kastar omkring sig pengar så fort hon får dom.
Citera
2013-10-04, 02:01
Avslutad
I Bernys mytoman-huvud kommer väl de extra pengarna från den oh so seriösa forskningen som hon bedriver.

Jag undrar förresten om man har en vanlig hyra i en LSS-bostad eller om det bara en symbolisk summa för att de boende ska känna att det är deras hem. Och andra kostnader kopplat till boende, som el och försäkring, står de boende på sådant själv? Någon som vet hur det fungerar?
Senast redigerad av GenesisP 2013-10-04 kl. 02:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in