2013-10-02, 17:30
  #29449
Medlem
Hyfabuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskar
Jag skulle vilja klicka hem någon mattebok på nätet som skulle kunna hjälpa mig med mattedelen på högskoleprovet. Vilken bok rekommenderar ni? För att klara högskoleprovet räcker väl kunskaper inom matte A och B enligt dom gamla matteböckerna men hur är det med dagens böcker?
www.matteboken.se duger fint, annars är väl Matematik 5000 1c och 2c det senaste.
Citera
2013-10-03, 11:13
  #29450
Medlem
Har två frågor.

1. Rekommenderar ni att läsa igenom frågorna först och sen texten eller tvärtom?

2. Eftersom Matte a&b blivit mycket svårare i den nya gymnasiereformern så undrar jag bara om det betyder att matten på högskoleprovet nästa år kommer vara svårare än den matte jag lärde mig nu när jag gick ut? Kommer självklart ändå plugga, men vill bara veta om jag kanske borde låna kompisens mattebok istället för att ta min gamla.

Tacksam för svar, hare bra
Citera
2013-10-03, 11:28
  #29451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfabus
www.matteboken.se duger fint, annars är väl Matematik 5000 1c och 2c det senaste.

Tack. Tyvärr så har jag inte självdisciplinen att räkna matte när jag har datorn framför mig, kanske även skulle behöva en bok om hur man får bättre självdisciplin
Citera
2013-10-03, 12:12
  #29452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskar
Tack. Tyvärr så har jag inte självdisciplinen att räkna matte när jag har datorn framför mig, kanske även skulle behöva en bok om hur man får bättre självdisciplin

Jag gick till mitt gamla gymnasie och frågade om jag fick låna en matte bok. Jag fick alla kurser jag ville ha.

Antag att det för en familj är samma sannolikhet att få en flicka som´att få en pojke.
Vad är sannolikheten att en trebarnsfamilj har 2 flickor?

Hur ska man tänka här?

Svar: 0,375
Citera
2013-10-03, 12:46
  #29453
Medlem
Osakasuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl1
Jag gick till mitt gamla gymnasie och frågade om jag fick låna en matte bok. Jag fick alla kurser jag ville ha.

Antag att det för en familj är samma sannolikhet att få en flicka som´att få en pojke.
Vad är sannolikheten att en trebarnsfamilj har 2 flickor?

Hur ska man tänka här?

Svar: 0,375

P(Flicka, flicka, pojke) + P(Flicka, pojke, flicka) + P(Pojke, flicka, flicka). Sannolikheten för att få två flickor och en pojke är 0,5*0,5*0,5 = 0,125. Det finns emellertid tre olika konstellationer enligt ovan, vilket ger; 0,125*3 = 0,375. (1) Du kan alltså först få två flickor, därefter en pojke. (2) Du kan också få en flicka, därefter en pojke och sist en flicka. (3) Du kan också först få en pojke och sedan två flickor, varför du också måste multiplicera 0,125 med de tre olika möjligheterna.

Uhm, hoppas du förstår.
__________________
Senast redigerad av Osakasun 2013-10-03 kl. 12:56.
Citera
2013-10-03, 12:47
  #29454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl1
Jag gick till mitt gamla gymnasie och frågade om jag fick låna en matte bok. Jag fick alla kurser jag ville ha.

Antag att det för en familj är samma sannolikhet att få en flicka som´att få en pojke.
Vad är sannolikheten att en trebarnsfamilj har 2 flickor?

Hur ska man tänka här?

Svar: 0,375

Det finns åtta olika utfall, fff, ffp, fpp, ppp, ppf, pff, pfp, fpf. Av dessa utfall är stämmer är det tre stycken som har två flickor. f=flicka, p=pojke.

3/8=0,375
Citera
2013-10-03, 21:39
  #29455
Medlem
Osakasuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebelle
Har två frågor.

1. Rekommenderar ni att läsa igenom frågorna först och sen texten eller tvärtom?

2. Eftersom Matte a&b blivit mycket svårare i den nya gymnasiereformern så undrar jag bara om det betyder att matten på högskoleprovet nästa år kommer vara svårare än den matte jag lärde mig nu när jag gick ut? Kommer självklart ändå plugga, men vill bara veta om jag kanske borde låna kompisens mattebok istället för att ta min gamla.

Tacksam för svar, hare bra

1. Det är högst individuellt, men jag läser frågorna först. Gör gamla prov och testa båda strategierna, välj sedan den som passar dig bäst.

2. Har matten blivit svårare? Den har väl bara blivit mer anpassad efter programmen? Titta på gamla högskoleprov från hösten 2011 och framåt så ser du vilken nivå det ligger på. Enligt högskoleverket är svårighetsgraden på provet analog med Matematik 1b.
Citera
2013-10-03, 23:17
  #29456
Medlem
Internetkrigares avatar
Någon från södertörns högskola som vill plugga provet irl?
Citera
2013-10-03, 23:51
  #29457
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lebelle
Har två frågor.

1. Rekommenderar ni att läsa igenom frågorna först och sen texten eller tvärtom?

2. Eftersom Matte a&b blivit mycket svårare i den nya gymnasiereformern så undrar jag bara om det betyder att matten på högskoleprovet nästa år kommer vara svårare än den matte jag lärde mig nu när jag gick ut? Kommer självklart ändå plugga, men vill bara veta om jag kanske borde låna kompisens mattebok istället för att ta min gamla.

Tacksam för svar, hare bra


Matten har inte blivit mycket svårare
Citera
2013-10-04, 00:29
  #29458
Medlem
art-creators avatar
Hur kan ni hålla er koncentrerade i så många timmar? Blir ni inte rastlösa? Det är det jag fruktar mest inför högskoleprovet. Därför jag aldrig vågat göra den.
Citera
2013-10-04, 09:48
  #29459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
1. Det är högst individuellt, men jag läser frågorna först. Gör gamla prov och testa båda strategierna, välj sedan den som passar dig bäst.

2. Har matten blivit svårare? Den har väl bara blivit mer anpassad efter programmen? Titta på gamla högskoleprov från hösten 2011 och framåt så ser du vilken nivå det ligger på. Enligt högskoleverket är svårighetsgraden på provet analog med Matematik 1b.

Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Matten har inte blivit mycket svårare

Tack för tipsen Osakasun.

Till båda: har en matte B mattebok hemma, jämförde den med matte 1A. Det var nästan identiska, så matten har blivit svårare, i alla fall på ekonomilinjen.
Citera
2013-10-04, 14:23
  #29460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av art-creator
Hur kan ni hålla er koncentrerade i så många timmar? Blir ni inte rastlösa? Det är det jag fruktar mest inför högskoleprovet. Därför jag aldrig vågat göra den.
Körde av "misstag" en slags speedball innan provet.. Det gick förvånansvärt bra! Osäker på hur jag ska göra i år dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in