2013-10-04, 14:48
  #29461
Medlem
Osakasuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av art-creator
Hur kan ni hålla er koncentrerade i så många timmar? Blir ni inte rastlösa? Det är det jag fruktar mest inför högskoleprovet. Därför jag aldrig vågat göra den.

Det gäller att komma väl förberedd. Det vill säga, läsvana och grundläggande matematiska kunskaper. Att ha gjort många gamla högskoleprov är givetvis också en fördel.
__________________
Senast redigerad av Osakasun 2013-10-04 kl. 14:53.
Citera
2013-10-04, 15:36
  #29462
Medlem
art-creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stadatskrivbord
Körde av "misstag" en slags speedball innan provet.. Det gick förvånansvärt bra! Osäker på hur jag ska göra i år dock.

Vad är speedball för något? amfetamin för koncentrationen? :/
Citera
2013-10-04, 15:36
  #29463
Medlem
art-creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Det gäller att komma väl förberedd. Det vill säga, läsvana och grundläggande matematiska kunskaper. Att ha gjort många gamla högskoleprov är givetvis också en fördel.

Vad har du för tips på hur man kan förbereda sig. Vad ska man öva på?
Citera
2013-10-04, 16:24
  #29464
Medlem
Osakasuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av art-creator
Vad har du för tips på hur man kan förbereda sig. Vad ska man öva på?

KVA: Minst matematik 1b, gärna 1c och 2c också. Gamla NOG- och DTK-delar.
VERB: Läsvana, såväl engelska som svenska. Läs artiklar, skönlitteratur och göra gamla högskoleprov. Slå upp alla ord du inte kan, plugga på ordprov.se.

Men nu är det ju inte så mycket tid kvar, då skulle jag nog gjort så många gamla högskoleprov som möjligt. Jag skulle nog också konsumerat en mattebok, gärna 1c och lärt mig det mest grundläggande!
Citera
2013-10-04, 20:41
  #29465
Avslutad
Inför nog-delen. Vilka är era bästa tips när man ska skriva upp tabeller för att underlätta ekvationssystemen?

Tre hundra, en vit, en svart och en brun, har varsin matskål. En matskål är vit, en är svart och en är brun. Vilken matskål har den svarta hunden?

(1) Minst två hundar har samma färg som sin matskål.
(2) Högst tre hundar har samma färg som sin matskål.

Hur ser er ekvation ut som? Jag vet att (2) säger ganska lite, men jag vill bli bättre på att skriva ordentliga ekvationer och tabeller.

I Triangeln ABC är sidan AB = x cm. BC = y cm och sidan CA = y - 4. Vilken av triangelns tre vinklar är minst?

(1) y = x + 5
(2) x = 6

En bröllopstårta i flera våningar består av totalt 76 bitar. Varje våning har lika många bitar utom den översta, som består av minst antal bitar. Hur många våningar har tårtan?

(1) Den över våningen består av 12 bitar.
(2) Den nedersta våningen består av 16 bitar.
Citera
2013-10-04, 20:57
  #29466
Medlem
OG-lovers avatar
Vilka tider kommer det ungefär vara som gäller? Är ju för fan El Clasico den dagen.
Citera
2013-10-04, 21:01
  #29467
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Vilka tider kommer det ungefär vara som gäller? Är ju för fan El Clasico den dagen.

8.15-16.30
Citera
2013-10-04, 21:42
  #29468
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Vilka tider kommer det ungefär vara som gäller? Är ju för fan El Clasico den dagen.
Haha, vi culés kommer ha annat att tänka på än högskoleprovet!
Citera
2013-10-04, 22:02
  #29469
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ped-Ober
Inför nog-delen. Vilka är era bästa tips när man ska skriva upp tabeller för att underlätta ekvationssystemen?

Tre hundra, en vit, en svart och en brun, har varsin matskål. En matskål är vit, en är svart och en är brun. Vilken matskål har den svarta hunden?

(1) Minst två hundar har samma färg som sin matskål.
(2) Högst tre hundar har samma färg som sin matskål.

Hur ser er ekvation ut som? Jag vet att (2) säger ganska lite, men jag vill bli bättre på att skriva ordentliga ekvationer och tabeller.

I Triangeln ABC är sidan AB = x cm. BC = y cm och sidan CA = y - 4. Vilken av triangelns tre vinklar är minst?

(1) y = x + 5
(2) x = 6

En bröllopstårta i flera våningar består av totalt 76 bitar. Varje våning har lika många bitar utom den översta, som består av minst antal bitar. Hur många våningar har tårtan?

(1) Den över våningen består av 12 bitar.
(2) Den nedersta våningen består av 16 bitar.

Jag skulle inte ställa upp en tabell på någon av de uppgifterna utan bara resonera kring varje alternativ, känns som att det går snabbare.
Såhär tänker jag:

På den första, om 2 av 3 hundar har "sin" matskål så måste ju även den tredje ha det eftersom det bara finns ett alternativ kvar. Alltså räcker infon i 1.
Att högst tre hundar har sin skål säger ingenting, det kan vara alla eller ingen. Alltså går ej 2.

På den andra så ritade jag upp triangeln men det är egentligen inte nödvändigt heller. Med hjälp an (1) så kan vi byta ut y som x + 5, så då innehåller alla ekvationer samma variabel och vi kan jämföra dem. Lite snabbt för vi att sidorna är x, x+1 och x+5 och det går då att svara på vilken vinkel som är minst(den som står mot den kortaste sidan).
Med (2) så vet vi bara att x = 6, men det säger ingenting om y. Y kan vara 500 så vitt vi vet, alltså går det ej att lösa med (2).

Den sista är också ganska enkel. Vi vet att alla våningar har lika många bitar förutom den översta som har färre bitar från grundinfon.
Med (1) så vet vi att den översta har 12 bitar och de andra våningarna har således 64 bitar tillsammans. Men vi vet inte om det är 1 våning med 64 bitar eller 2 med 32 t ex. Alltså går det ej att lös med (1).
Med (2) så får vi veta att den nedersta innehåller 16 bitar. Eftersom alla andra förutom den översta innehåller samma antal så är det bara att börja räkna. 16, 32, 48, 64 och sedan går det inte att addera fler våningar utan att gå över 76 så då blir det bara en våning till med 12 bitar.
Egentligen behöver vi ju inte ens räkna på hur många våningar det blir men jag tycker att det kan vara bra att räkna ut sådana här uppgifter bara för att se till att man gör rätt, man tappar ju bara sekundrar.
Citera
2013-10-04, 23:56
  #29470
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karleksproblem
8.15-16.30
Ok, tackar.
Citat:
Ursprungligen postat av Carlcooling
Haha, vi culés kommer ha annat att tänka på än högskoleprovet!
Haha, matchtiden är inte officiell än, men får hoppas att den är efter 18.00 då.
Citera
2013-10-05, 13:16
  #29471
Medlem
Fråga 3. Rätt svar (A).
A och B är bokstäver som representerar olika siffror från 1 till 9. AB och BA är två olika tvåsiffriga tal.
A > B

Kvantitet I: AB – BA
Kvantitet II: 8
I är större än II
II är större än I
I är lika med II
informationen är otillräcklig

How?
Citera
2013-10-05, 13:24
  #29472
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmk99
Fråga 3. Rätt svar (A).
A och B är bokstäver som representerar olika siffror från 1 till 9. AB och BA är två olika tvåsiffriga tal.
A > B

Kvantitet I: AB – BA
Kvantitet II: 8
I är större än II
II är större än I
I är lika med II
informationen är otillräcklig

How?
Det svåraste med den uppgiften var att förstå vad de menar. Om jag förstår det hela rätt så ska man läsa det som att t ex A=4 och B=2 och att AB = 42 och BA = 24, snarare än AB = 4*2.

I så fall så är det bara att testa det minsta möjliga värdet för AB - BA. Eftersom A > B så kan A som minst vara 2 och B är då 1. Då får vi ekvationen 21-12 = 9. Alltså är AB - BA alltid större än 8.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in