Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Att hon har använt begreppet anekdotisk beror säkerligen på att det används inom medicinen. Där är anekdotiska data inte bara ord i tomma intet, utan alldeles riktiga, men enstaka och/eller osystematiserade observationer, som anses vara väsentligt mindre pålitliga än data som är ordentligt publicerade och utsatta för peer review.
Det vete fan. Med tanke på att hörsägen är ett begrepp från den anglosaxiska legala bevisteorin som är betydligt mindre intressant under fri bevisvärdering borde hon nog ha använt just hörsägen om det verkligen var det hon menade. Jag tror att hon menade ungefär osystematiska och illa bestyrkta observationer använda som bevis.
Nu verkar det som att uttrycket 'anekdotisk' kom från hennes Twittrande. Tittade man på tidpunkten för Twittret hade det skickats kl 9.55 tror jag. Enligt uppgifter så var förhandlingen försenad något och kom inte igång förrän efter 9.00. Läser man i Aftonbladet ska hon också hållit på med sin mobiltelefon i rättssalen. Grandiåsa Twittrade således inne i rättsalen om 'anekdotiskt'. Före sitt utbrott.
Jag tycker att det är 'vederlagt'* redan i tråden att Grandiåsa använder ord på det minst 'optimalaste'** sättet utan att förstå deras rätta innebörd...
Som jag fått det återberättat, på ett trovärdigt sätt, är att hon vid sitt utbrott anklagade rätten och i första hand åklagaren att han inte kunde använda 'hypoteser' som bevis. 'Hypoteser - mothypoteser' hade inget bevisvärde. Hon ska också efter att Ordföranden /Rådmannen bett henne vara tyst eller lämna salen, fortsatt sitt utbrott. Innan hon rusade ut och slog igen dörren med en smäll, som en barnrumpa, hann hon i alla fall, enligt min källa, även ge rätten namnet på ett akademiskt verk de borde läsa för att bättre förstå sitt jobb. En utskällning med en akademisk referens!
*Nej, jag vet att 'vederlagt' inte ska användas så här.
**Nej, jag vet att 'optimal' inte bör kompareras.