2013-10-03, 10:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Vad kan socialtjänsten tycka om barnet fick följa med idag?
Socialtjänsten bryr sig säkerligen inte ett skvatt om den saken. Däremot kan rättens ordförande ha synpunkter om ungen börjar låta eller på annat sätt bete sig.
Citera
2013-10-03, 10:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag undrar om det där med "anekdotisk bevisföring" är ännu en av DrÅsas dåligt översatta anglicismer. För det första är det ju inte ett rättsligt begrepp, utan ett språkligt begrepp, för att skilja mellan fakta- och evidensbaserad kunskap och sådant som bara är uppbackat av ord i tomma intet.
Att hon har använt begreppet anekdotisk beror säkerligen på att det används inom medicinen. Där är anekdotiska data inte bara ord i tomma intet, utan alldeles riktiga, men enstaka och/eller osystematiserade observationer, som anses vara väsentligt mindre pålitliga än data som är ordentligt publicerade och utsatta för peer review.

Citat:
Det skulle inte förvåna mig om hon har blandat ihop begreppen och egentligen syftade på det rättsliga begreppet hörsägen.
Det vete fan. Med tanke på att hörsägen är ett begrepp från den anglosaxiska legala bevisteorin som är betydligt mindre intressant under fri bevisvärdering borde hon nog ha använt just hörsägen om det verkligen var det hon menade. Jag tror att hon menade ungefär osystematiska och illa bestyrkta observationer använda som bevis.
Citera
2013-10-03, 12:07
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att hon har använt begreppet anekdotisk beror säkerligen på att det används inom medicinen. Där är anekdotiska data inte bara ord i tomma intet, utan alldeles riktiga, men enstaka och/eller osystematiserade observationer, som anses vara väsentligt mindre pålitliga än data som är ordentligt publicerade och utsatta för peer review.

Det vete fan. Med tanke på att hörsägen är ett begrepp från den anglosaxiska legala bevisteorin som är betydligt mindre intressant under fri bevisvärdering borde hon nog ha använt just hörsägen om det verkligen var det hon menade. Jag tror att hon menade ungefär osystematiska och illa bestyrkta observationer använda som bevis.

Nu verkar det som att uttrycket 'anekdotisk' kom från hennes Twittrande. Tittade man på tidpunkten för Twittret hade det skickats kl 9.55 tror jag. Enligt uppgifter så var förhandlingen försenad något och kom inte igång förrän efter 9.00. Läser man i Aftonbladet ska hon också hållit på med sin mobiltelefon i rättssalen. Grandiåsa Twittrade således inne i rättsalen om 'anekdotiskt'. Före sitt utbrott.

Jag tycker att det är 'vederlagt'* redan i tråden att Grandiåsa använder ord på det minst 'optimalaste'** sättet utan att förstå deras rätta innebörd...

Som jag fått det återberättat, på ett trovärdigt sätt, är att hon vid sitt utbrott anklagade rätten och i första hand åklagaren att han inte kunde använda 'hypoteser' som bevis. 'Hypoteser - mothypoteser' hade inget bevisvärde. Hon ska också efter att Ordföranden /Rådmannen bett henne vara tyst eller lämna salen, fortsatt sitt utbrott. Innan hon rusade ut och slog igen dörren med en smäll, som en barnrumpa, hann hon i alla fall, enligt min källa, även ge rätten namnet på ett akademiskt verk de borde läsa för att bättre förstå sitt jobb. En utskällning med en akademisk referens!

*Nej, jag vet att 'vederlagt' inte ska användas så här.
**Nej, jag vet att 'optimal' inte bör kompareras.
Citera
2013-10-03, 12:10
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Hängde inte riktigt med där. Hänger inte heller med i bruset om Crissan, Orminge och en aktiv men samtidigt ledig heltidsstalker. Kan någon förklara i vart fall Crissan och Orminge utan att tangera 1.06?

Jag tror till att börja med att FulAgent007 nog blandat ihop personerna något, det är inte Grandiåsa som på twitter gör utfall mot den här tråden det är en Sus*nne B*ckman.
Hon, SB, har fått för sig att det i stort sett är en person som skriver alla inläggen här och att det är den kända riksstalkern (jag förmodar att hon då menar CS) som då tydligen bor i Nacka (Orminge).
Citera
2013-10-03, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag tror till att börja med att FulAgent007 nog blandat ihop personerna något, det är inte Grandiåsa som på twitter gör utfall mot den här tråden det är en Sus*nne B*ckman.
Hon, SB, har fått för sig att det i stort sett är en person som skriver alla inläggen här och att det är den kända riksstalkern (jag förmodar att hon då menar CS) som då tydligen bor i Nacka (Orminge).

Nej det där (och de där personerna) skiter jag i. Folk som har problem med flashback gör gemensam sak och skyller på ett nersvärtat "alias". Det är deras sätt att "trasch talka" forumet i förhoppning om att sänka dess kredibilitet. De har inget annat verktyg att försvara sig med.

Jag fokuserade bara på DrÅsa:s agerande i rättsalen. Det är bara det jag hade fokus på. Ursäkta om jag rörde ihop det för er.
Citera
2013-10-03, 19:48
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Doktor Åsa skriver om sig själv, bl.a.

"Nu är inte offermentalitet min läggning. Men jag är heller inte så dum att jag inte förstår konsekvenserna. Jag är dömd till frihetsinskränkning på livstid. Kommentaren häromdagen i en rättssal är ett ypperligt exempel. Fjädrar blir hönor när affärsidén är att emotionellt dramatisera skeenden. Oavsett vad jag gör, så kan man skapa en säljande rubrik."

"Och trots mina fel och brister så är jag stolt över den jag är och vad jag har gjort och gör i mitt liv. Men att jag kan känna så än i dag, trots det jag utsatts för, det är ett under.

Det var nog tur att just jag drabbades. Men låt det inte drabba andra."

http://adoktorasa.blogspot.se/2013/10/att-vara-doktor-asa_4663.html
Citera
2013-10-03, 20:10
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Enligt Godwins lag så förlorade hon den eventuella diskussionen hon säger sig vilja starta innan den ens kommit igång.

Citat:
Det är fascinerande att läsa om sig själv utan att känna igen ett ord. Så vad är det i realiteten som journalisterna gör? Man lyder auktoriteter, trots att det går emot ens egen rättsuppfattning. Milgram har visat hur långt det kan gå. Som nazistiska lägervakter i koncentrationsläger. Att hänvisa till auktoriteter eller chefer är aldrig en legitim ursäkt att begå fel.
Senast redigerad av Byline 2013-10-03 kl. 20:13.
Citera
2013-10-03, 20:50
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:

"Nu är inte offermentalitet min läggning. Men jag är heller inte så dum att jag inte förstår konsekvenserna. Jag är dömd till frihetsinskränkning på livstid. Kommentaren häromdagen i en rättssal är ett ypperligt exempel. Fjädrar blir hönor när affärsidén är att emotionellt dramatisera skeenden. Oavsett vad jag gör, så kan man skapa en säljande rubrik."

"Och trots mina fel och brister så är jag stolt över den jag är och vad jag har gjort och gör i mitt liv. Men att jag kan känna så än i dag, trots det jag utsatts för, det är ett under.

Lite utökat, men samma citat:

Citat:
Jag kommer hitta min väg, och jag klarar att gå ensam. Min personliga värdighet, även om hela världen vänder sig emot mig, kan ingen nå. Jag vet vem jag är, och vem jag inte är. Och trots mina fel och brister så är jag stolt över den jag är och vad jag har gjort och gör i mitt liv. Men att jag kan känna så än i dag, trots det jag utsatts för, det är ett under.

Nu finns det ju som sagt inga 'oops-knappar' att trycka på här i livet, men visst verkar det som hon uteslutande skriver i 'jagform'. Inlägget på hennes blogg har mentalt uteslutit Brasa, då det då borde hetat 'vi' genomgående i inlägget om hon forfarande kände sig som en del i ett par. Hon bekräftar här att brytningen med Brasa är total och att hennes närvaro och gästspel/kommentar/utbrott i rättssalen bara var föranlett av att hon kände sig inblandad på något sätt. Ekonomiskt och skuldmässigt får man gissa.

Jag tror det är svårt att slåss ensam, både mot väderkvarnar och Aftonhorans rubriksättare. Mata inte rubriksättartrollen, liksom! /ST
Senast redigerad av SuperTeflon 2013-10-03 kl. 21:03.
Citera
2013-10-03, 21:35
Medlem
Citat:

Hon sitter i klistret och i den sitsen pga sin kriminelle make. Det är ingen annans fel

Men att förstå det lyckas hon inte med
Citera
2013-10-03, 21:49
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:

Frihetsinkränkning? Ja, det är ett jävla kränkande av den personliga friheten att brottslingar sätts inom lås och bom. Det bästa hade ju varit om det hade funnits svängdörrar på häktet....
Citera
2013-10-03, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Fast om syftet var att tapetsera hela riket med löpsedlar över sitt 'tilltag' så borde väl 'manifestationen' anses slagit relativt väl ut. Synd bara att Expressen inte verkar hängt på.

Frostingen på kakan och på gränsen till logiskt, hade väl varit att släppa loss information om 'den nya digitala patientrevolutionen' eller annat valfritt floskelprojekt, hackat eller inte, i samband med mediakuppen på hennes helt egna digitala plattform: Twitter.

Jag kan bara känna att hennes agerande gränsar till 'LOGISKT och RATIONELLT' på det där mystiska viset vi alla lärt oss här i tråden tidigare. Att Ordföranden/ Rådmannen var 'INKOMPETENT' har väl mer eller mindre framkommit redan? Var det inte också så att ordföranden var just en kvinna i det här fallet? Då förstår vi ju alla lite till mans att Grandiåsas slutsatser är riktiga, så folkbildade som vi i alla fall blivit.

Har Expressen börjat inse att att Grandiåsa inte ens är en F-kändis?
Citera
2013-10-03, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Grandiåsa har inget med parets gemensamma affärer att göra. Därom råder konsensus på åklagarkammaren. Vilket för oss okunniga ter sig lite konstigt. Det är således bara Brasa själv som tar smällen.

Nu är det ju officiellt yrkat på Näringsförbud för Brasas del så om det går igenom får nog Sillen, Nisse och Grandiåsa slå sina tomma skallar ihop och koka ihop något nytt smart affärsupplägg.

Att skatten varierar lite år från år, har nog dessvärre inget bevisvärde ur straffrättslig synpunkt, antar jag.

Ny uppgift idag: Brasas deslegitimationsärende avgörs den 31 oktober.

Är det IVO eller socialstyrelsen som avgör det???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in