2012-06-05, 15:11
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
"Dr Åsa s ensamma sommar med sambon i fängelse. Övergiven och utfattig. "

Ja det är Se & Hörs tidningsrubrik för kommande nr. Två sidor sammanställning med källhänvisning . De skriver bland annat om förundersökningen gällande grov skattebrott på ekobrottsmyndigheten. Utredningen som tidigare gjorts pekar på dokument som visar på svarta löner under tre års tid. Ca 2.5 miljoner kronor.

Här funderar jag lite över den dom om betalningssäkring som förvaltningsrätten beslutade om, eftersom de ansåg att det fanns en risk att Magnus aldrig skulle komma att betala sin skatteskuld. De gick då in och tog 1 miljon kronor från Åsas konto. Varför ansåg de att det fanns en risk att han inte skulle komma att betala ? Eller är det normalt att ta kontanter på banken före fast egendom, eller äger Magnus egentligen ingenting förutom sina skulder.

Vilket straff kan man tänkas få om man både döms för grovt mordbrand och grovt skattebrott ?

Och varför säkrar de inte de 6 miljonerna på Dråsas mammas konto? Dvs de som Brasa fört över till henne.
Citera
2012-06-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Och varför säkrar de inte de 6 miljonerna på Dråsas mammas konto? Dvs de som Brasa fört över till henne.

Det kan ju mycket väl komma att bli så senare. Utredningen är inte avslutat ännu. De här pengarna säkrades upp av kronofogden. Förvaltningsrätten i Karlstad bedömde att det fanns en risk att Magnus aldrig skulle betala sin skatteskuld.

Men jag tycker att det har gått fort, normalt vid en revision så har man en kommunikation. Sen överklagar man så långt det går. Är det här möjligen andra skattepengar som Magnus är skyldig ?
Jag har tidigare funderat över den här "lappen" Åsa snickrade på om det ändå inte kan vara så att någon hände vid årsskiftet. Kan det inte ha fått en revision redan då ?
Citera
2012-06-05, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Man hittade två st lock som vid kontroll passade perfekt för Biltema-dunkarna.

Ekonomisk som Brasa är, tog han förstås med sig dunkarna från platsen.
Någonstans i FUPen står det om högar med smält plast, vilkrt jag uppfattade som rester av de smälta dunkarna.

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av Merkantila
Först en OT grej till aktieanalytikerna i tråden, varför säljer Ericsson av alla sina byggfuttar? Har man byggt alla master nu? Kanske dags och kränga innehavet? Vad sägs?
OT: Ericsson hade under lång tid delar av sina kontor i vad som faktiskt var baracker. Dessa bör ha blivit överflödiga iom nybyggen i Kista. Kanske var det sådana baracker?
Senast redigerad av Itahy 2012-06-05 kl. 18:28. Anledning: Tillägg kommentar
Citera
2012-06-05, 19:32
Medlem
Super-Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan.J
Du är inte tjatig. Vi har olika syn på om Brasa är bunden till platsen eller ej. Jag är förvånad efter att ha läst FUPen att det råder tvivel om saken. I detta fall har polisen gjort sitt jobb och de har rätt man. Det finns bevisning så det räcker mer än väl att få Brasa fälld som gärningsman. Dina tvivel beror antagligen på att det är domstolen som måste ta ställning till bevisen. Det är just Dina tvivel, som är baserade på rättspraxis, som fått polisen och åklagaren att göra ett grundligt jobb. Det kommer handla om trovärdighet, vilket det alltid gör i domstol. Brasa är läkare och detta är massmedialt. Detta innebär att beviskraven ökar och domen kommer att ifrågasättas oavsett utgång.

Jag tror vi har samma syn på saken i allt väsentligt även att Drbrasa tände på huset och agerade ensam.

Jag är däremot inte helt säker på att rätten kommer att göra samma bedömning med tanke på stoppen han gjorde i Albano på väg dit och därifrån natten då huset brann. Att polisen inte har hittat en annan medhjälpare/ gärningsman betyder ju inte att denna person inte existerar. Han har tex köpt en enkel biljett med tunnelbanan från telefonplan - är det fastslaget att det var Brasa som följde efter "spöket" - nej det är det inte. Var det vingmuttern som tände på som han mötte upp och betalade biljetten åt?

Vad jag menar så finns det utrymme för en medhjälpare som polisen inte hittat - och tro mig, det finns gott om Polacker som skulle tutta på huset för en spottstyver. Kanske var det brasa som planerade och organiserade allt fram tills dess att det var dax att tända elden?

Det som talar emot är att han inte ordnade sitt eget albi i så fall. Å andra sidan har han haft hjärnsläpp från början till slut när det gäller allt som har med branden att göra. Så man kan aldrig tänka "så skulle jag gjort" det finns över 6 miljarder hjärnor som skulle göra det på "sitt sätt".

Som sagt, det kommer hänga på indicier, bevis och trovärdighet - den som lever får se
Citera
2012-06-05, 20:33
Medlem
Shaytaniss avatar
Det finns inte en chans i h-e att Brasa blir frikänd. Rättegången handlar enbart om påföljd.
Citera
2012-06-05, 22:07
Medlem
Super-Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaytanis
Det finns inte en chans i h-e att Brasa blir frikänd. Rättegången handlar enbart om påföljd.

Såklart! Påföljd och vad han döms för, grov mordbrand eller medhjälp till den samma, det är det diskussionen ovan handlar om. Det blir lite luddigt när man diskuterar med varann genom inlägg som citeras..
Citera
2012-06-05, 22:16
Medlem
Postvagnens avatar
Är det någon som vet hur långt de ekonomiska utredningarna har kommit hos ekobrott och skattemyndigheten?
Citera
2012-06-05, 23:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Finns en chans att få FUP och/eller andra papper från ML-rättegången?
som inte kommer från pdfcast?
pdfcast är inte en sajt jag litar på. "Registrant Name:WhoisGuard Protected"
Citera
2012-06-05, 23:07
Medlem
TheJokers avatar
Usäkta att jag klampar in - men; Jag läste på ett löp häromdan att Åsas/Brasas konto länsats.

Hur står det till med det, vem har "länsat" kontot? Hur är det isf möjligt och har det gått att spåra överföringen?
Citera
2012-06-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJoker
Usäkta att jag klampar in - men; Jag läste på ett löp häromdan att Åsas/Brasas konto länsats.

Hur står det till med det, vem har "länsat" kontot? Hur är det isf möjligt och har det gått att spåra överföringen?

Det var säkert denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14904534.ab
Citera
2012-06-06, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim65
Det var säkert denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14904534.ab

Nu har jag varit borta från tråden etttag, men när man läser den här artikeln får man väl en hint om att Åsa är medr inblandad än vad åklagaren säger sig tro.

är det bara för att hon spelar en stackars oskuldsfull och lurad kvinna som hon hålls utanför?
är äklagaren feminist? Jag menar så att Dråsa bara kan vara lurad och utnyttjad av en karl

Skulle nog tro att man ska syna hennes konton också. Även hon driver ju företag.
Citera
2012-06-06, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Docke
Nu har jag varit borta från tråden etttag, men när man läser den här artikeln får man väl en hint om att Åsa är medr inblandad än vad åklagaren säger sig tro.

är det bara för att hon spelar en stackars oskuldsfull och lurad kvinna som hon hålls utanför?
är äklagaren feminist? Jag menar så att Dråsa bara kan vara lurad och utnyttjad av en karl

Skulle nog tro att man ska syna hennes konton också. Även hon driver ju företag.

Du tror att man ska syna hennes konton? Du tror inte att de har gjort det redan alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in