2013-01-13, 13:40
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim65
Jag har fyllt i UA's utmärkta sammanställning:

Citat:
Ursprungligen postat av ua571c

EEE065

2012-11-19 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av företag. = Höga kusten Personlig assistans AB i Bjästa
Antal registrerade ägare i Sverige: 5.
2012-06-28 166 470 km Fordonet besiktat.
2012-06-28 Fordonet besiktat.
2012-06-04 163 601 km Fordonet besiktat.
2011-10-10 133 380 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Örnsköldsvik, Sverige.
Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning.
2011-01-22 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson.= i Bjästa KJL
2009-06-10 38 340 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Sollentuna, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning.
2009-03-30 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson. = DrBrasa
2009-03-27 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare.
2009-03-18 118 080 km Såld via KVD Kvarndammen AB www.kvarndammen.se

Tack båda två.

Citat:
TEORETISKT kan återförsäljaren skruvat under de få dagar ML ännu inte ägde bilen. Eller, TEORETISKT kan ML ha skruvat fram mätarställningen igen innan försäljningen 2011..

Men väldigt höga odds på de alternativen, om man frågar mig...

Citat:
Mätarställningen finns säkert på köpehandlingarna hos ÅF

Det låter troligt. Det kanske går att få ordning på det hela, vid eventuell brottsutredning då.

Undrar vad köparen i Bjästa gjorde 2011? Han kanske redan har varit i kontakt med ML och fått till stånd någon uppgörelse? Eller i vart fall försökt

Det här är intressant!

ua, vår egen Mätarställningsexpert! eller Förste gradens mätarställningsfuskavslöjare:)

Tillägg: Tack Lo för nya dokument.
Senast redigerad av Lodjuren 2013-01-13 kl. 13:47.
Citera
2013-01-13, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Ja. Möjligheten finns. Så bevisningen är inte helt enkel. Tror ni att polisen skulle utreda en sån här sak - med tanke på att mätarställningen ser ut att vara återställd igen senare okt 2011? Men den nya ägare borde informeras. Å andra sidan känner ju den nya ägaren redan till mixtringen.
Min fetning.

I bedrägeridelen av domen var den förfalskade serviceboken med den falska stämpeln en viktig del av bevisningen, vilket gjorde att ML satte fast sig själv genom att dokumentera fusket.
Citera
2013-01-13, 14:40
Medlem
Här är en till som vill lyfta på foliehatten och ropa hurra för ua, ST, Lodjuret och alla andra supergrävare och glada tillskyndare som ständigt lägger nya friska vedträn på lägerbålet här i tråden.

Jag är också nyfiken på bilägaren i Bjästa. Såvitt jag förstår är det en kvinna med ett mindre företag som hyr ut personliga assistenter. Det är inte osannolikt att hon och ML känner varandra från "vårdsvängen" Det finns ingenting som tyder på att hon skulle vara något annat än hederlig och respektabel, men man höjer ändå lite extra på ögonbrynet när man hittar en person i MLs närhet med ett företag som sysslar med saker som verksamhetsmässigt ligger nära krokodilernas territorium. Har hon och brasparet affärer ihop, eller har hon bara haft oturen att bli pålurad ett fordon av den närige drängen?
Citera
2013-01-13, 14:49
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
I bedrägeridelen av domen var den förfalskade serviceboken med den falska stämpeln en viktig del av bevisningen, vilket gjorde att ML satte fast sig själv genom att dokumentera fusket.

Undrar hur serviceboken ser ut för Bjästabilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Prescript-pants
Jag är också nyfiken på bilägaren i Bjästa. Såvitt jag förstår är det en kvinna med ett mindre företag som hyr ut personliga assistenter. Det är inte osannolikt att hon och ML känner varandra från "vårdsvängen" Det finns ingenting som tyder på att hon skulle vara något annat än hederlig och respektabel, men man höjer ändå lite extra på ögonbrynet när man hittar en person i MLs närhet med ett företag som sysslar med saker som verksamhetsmässigt ligger nära krokodilernas territorium. Har hon och brasparet affärer ihop, eller har hon bara haft oturen att bli pålurad ett fordon av den närige drängen?

En liten detalj: det var mannen som köpte bilen 2011. Jag tror inte det är så vanligt att hyrläkarföretag och assistensföretag samverkar. Dom har nog haft oturen att bli lurade
Citera
2013-01-13, 15:14
Medlem
Yoga-Millans avatar
Hinner inte med i all info om bilar som kommit fram.

Läser Skatteverkets omprövningsbeslutpå sidan 22 http://pdfcast.org/pdf/skatteverket-taxering
på sidan 22 står under avskrivning,bla om en hjullastare
För en okunnig som mig får jag googla bilder för att se en sådan, för mig liknar det en ”traktor”

Söker man bakåt i posthistorik har vi diskuterat ML´s affärer gällande en”traktor” tidigare.
Han hade just sålt en traktor i Gravmark som han inte längre hade behov av.

"Han tror det var en Volvo L30, som var utrustad med skopa, pallgaffel, extra däck och snökedjor"

Merkantilla har ett inlägg om SÅL ombud som säljare av Traktorer

Blir ju inte förvånad om ML både sålt den och fått pengar men ändå har den kvar. Fast som vanligt rör man sig i våtmarkerna gällande allt ML sagt. Men bli ändå nyfiken på "traktorn" Registeras dom inte kanske?

Har det fordonet varit uppe här bland dom sista sökningarna?
Senast redigerad av Yoga-Millan 2013-01-13 kl. 15:24.
Citera
2013-01-13, 15:17
Medlem
henki420s avatar
Men de har ju ändrat tillbaka mätarställningen. Kan de ha upptäckts på verkstad och gjort upp med doktorn utan att dra det till rätten? Någon måste kontakta dem för att få deras story.

I vilket fall visar det att Magnus bilbedrägeri inte var ett engångsfall, utan något han bedrev systematiskt. Att sedan olovligen dra av momsen på bilarna är bara dumt. Han hade som SV säger istället kunnat räkna momsen som kostnad och sänka beskattningsbar inkomst med lika mycket. Skillnaden är att han fick pengarna direkt. Han betalade in mindre moms samma månad istället för att betala mindre skatt i slutet av året.
Citera
2013-01-13, 15:31
Medlem
http://www.scribd.com/doc/120103859/HAX342

Vad avser PB HAX342, svart V70 manuell med kula, den bil som körs ner av ML efter besöket i Umeå.
Inköpt 2011-12-01 från KVD AB. Besiktigad 2012-04-26. Mätarställning vid besiktning 49218 km.
Intressant att veta mätarställningen vid inköpet 2011-12-01.
Eftersom bilen är körd av Ni*se till en kompis företag i Boden för lagning! 75-80 mil för en lagning!
Bilen har då varit i ML:s ägo endast 2 månader. ML säger i förhör att han körde ner HAX342

Utdrag ur FupA
Ni*s har även kört ett
annat fordon som tillhör Ma*nus, det var en svart Volvo med manuell
växellåda. Den kör han till Luleå den 3 februari och han har också med ett släp.
Släpet körde han till Umeå och bilen till en kompis företag i Boden. Bilen
skulle dit för lagning.

Ni*s uppger att Ma*nus
hämtade nämnda bil samt släpet i Umeå den 24
februari. Syftet med att Ma*nus åkte till Umeå var att han skulle hämta bilen
plus släpet. Ma*nus flög till Umeå och packade en massa prylar som hade
funnits hos Ma*nus pappa på släpet.
Citera
2013-01-13, 15:33
Medlem
TommyTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
M
I vilket fall visar det att Magnus bilbedrägeri inte var ett engångsfall, utan något han bedrev systematiskt. Att sedan olovligen dra av momsen på bilarna är bara dumt.
Förvisso är det trevligt att få det svart på vitt men jag tror inte att det är någon som tror att något av Magnus brott var första gången.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, karln är multikriminell. Inget brott är för litet, inget brott är för stort och inget brott är för skamligt! Magnus Lundberg är inte en läkare som begått några brott, han är en yrkeskriminell som råkar ha en genom urkundsförfalskning tillskansad läkarutbildning. Att just det där med antagningen är preskriberat saknar betydelse, de dokument som tagits fram i tråden talar sitt tydliga språk - han fuskade sig in på utbildningen.
Citera
2013-01-13, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Hinner inte med i all info om bilar som kommit fram.

Läser Skatteverkets omprövningsbeslutpå sidan 22 http://pdfcast.org/pdf/skatteverket-taxering
på sidan 22 står under avskrivning,bla om en hjullastare
För en okunnig som mig får jag googla bilder för att se en sådan, för mig liknar det en ”traktor”
...
En traktor används huvudsakligen för dragändamål ("traction"). Hydraulik, hytt och stora hjul bak.

En hjullastare används huvudsakligen för lastredskap (alltså för lyftarmar e.dyl.) som kopplas till hydraulik fram. Hjulparen ofta lika stora, och hytt mitt på.
Citera
2013-01-13, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
http://www.scribd.com/doc/120103859/HAX342

Vad avser PB HAX342, svart V70 manuell med kula, den bil som körs ner av ML efter besöket i Umeå.
Inköpt 2011-12-01 från KVD AB. Besiktigad 2012-04-26. Mätarställning vid besiktning 49218 km.
Intressant att veta mätarställningen vid inköpet 2011-12-01.
Eftersom bilen är körd av Ni*se till en kompis företag i Boden för lagning! 75-80 mil för en lagning!
Bilen har då varit i ML:s ägo endast 2 månader. ML säger i förhör att han körde ner HAX342

Utdrag ur FupA
Ni*s har även kört ett
annat fordon som tillhör Ma*nus, det var en svart Volvo med manuell
växellåda. Den kör han till Luleå den 3 februari och han har också med ett släp.
Släpet körde han till Umeå och bilen till en kompis företag i Boden. Bilen
skulle dit för lagning.

Ni*s uppger att Ma*nus
hämtade nämnda bil samt släpet i Umeå den 24
februari. Syftet med att Ma*nus åkte till Umeå var att han skulle hämta bilen
plus släpet. Ma*nus flög till Umeå och packade en massa prylar som hade
funnits hos Ma*nus pappa på släpet.

Är det denna verkstad som "reparerar" eller byter ut vägmätaren åt DrBrasa?
Dom kanske också har ett lager av förfalskade servicehandböcker till försäljning?
Senast redigerad av Joakim65 2013-01-13 kl. 16:39.
Citera
2013-01-13, 16:53
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ett "motorbyte" till........

Dräng. Eller drägg. Har svårt att bestämma mig...
(Dr ägg?)

EEE065

2012-11-19 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av företag.
Antal registrerade ägare i Sverige: 5.
2012-06-28 166 470 km Fordonet besiktat.
2012-06-28 Fordonet besiktat.
2012-06-04 163 601 km Fordonet besiktat.
2011-10-10 133 380 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Örnsköldsvik, Sverige.
Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning.
2011-01-22 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson.
2009-06-10 38 340 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Sollentuna, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning.
2009-03-30 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson.
2009-03-27 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare.
2009-03-18 118 080 km Såld via KVD Kvarndammen AB www.kvarndammen.se

Här har vi väl ett klassikt exempel på en kund som orkade lyfta på luren och ringa till bilprovningen? När alla korten låg på bordet fick nog Dr Brasa "återställa" mätaren och helt säkert kompensera privatpersonen kontant mot vad värdeminskningen för de förlorade kilometrarna motsvarade.

Några spår från en 'remissrunda' i domstol saknas så vitt jag vet i detta fall. Man ser dock på datumen att den slirige och osympatiske Dr Brasa förhalade det hela med några år, som den sköna typ han är. Att göra rätt för sig kan sannolikt vara Dr Brasas sämsta gren.

Ganska exakt samma situation verkar ha uppstått här som vid fallet med den bil som omfattades av domen i bedrägerimålet och som så oväntat brann upp bara dagar innan Dr Brasa skulle göra rätt för sig. Tydligen har kunden här inte valt att låta köpet gå tillbaka utan nöjt sig med kontantersättning och att Dr Brasa fick skruva tillbaka mätaren.

Jag förvånas också lite över att det finns en missuppfattning i tråden att man kan förhålla sig lite hur man vill till mätarställningen bara man "byter motor" på bilen. Mätarställningen ska väl ange vad bilen som helhet rullat och inte hur långt motorn i bilen gått? Växellåda, bromsar, fjädring och ,gud vet vad, slits väl också på en bil och blir knappast bättre bara av att man byter motor. Jämför fallet när man installerar silikontuttar på en mediakåt kvinna med varumärke: Inte refererar man väl till hennes ålder beroende på när silikonet sattes in? Åldern anges väl för helheten?

Bra grävt i alla fall ua571c! Då finns det 4 exempel på skruvade mätare som Dr Brasa ligger bakom. 3 här i tråden och 1 i domen, eller har jag räknat fel?

Ua571c är verkligen en riktig blodhund när det gäller....

Dr Brasa anger i fupen att han bedriver 'Hyrbilsverksamhet'. Tydligen har vår skatteallergiske doktor hittat på det 'papperslösa hyrbilsföretaget'! Kontraktslös biluthyrning som varken lämnar spår hos Transportstyrelsen eller skattemyndigheten.

Tror någon försäkringsexpert i tråden att Dr Brasa känner till termen "försäkrat intresse"?

Mitt förslag till nytt nick för Dr Brasa är Dr MoralMoras, men jag kände att det var lite väl 'akademiskt' men kanske just därför lämpligt på vår usling till akademiska mångfifflare.

Svenska Akademiens Ordbok:
Citat:
[MORAS .b]
b) bildl.; särsk. om människogrupper o. förhållanden som utmärkas av osäkerhet l. opålitlighet l. oreda: "träsk" "gungfly". Det finnes ett sjunket slägte hvars talrika afkomma växer upp till att bli ett moras i samhället. BREMER Brev 2: 396 (1844).
Citera
2013-01-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
http://pdfcast.org/download/fup-bedrageri-1.pdf
Utdrag; ...//
(Tråden redan uppdaterat ang Umeå-bilen. Var också något konstigt med service-stämpel på bilfirman. Fanns stämpel vid tidgare service men firman ägde ingen sådan stämpel. Står i fup-bedrägeri)
Jag hittade det här gamla citatet:
https://www.flashback.org/sp37625541
Citat:
Citat:
Han hade visat boken för S*s*nn* M*x* på Bilbolaget i Umeå och hon hade uppgivit att de stämplar som använts i denna bok inte tillhör Bilbolaget, hon hade dessutom sagt att det inte var första gången hon hade sett dessa stämplar, men att hon inte vet vem som använder sig av dessa eller vem som har tillverkat dem.
Jag tror jag vet vem som har tillverkat stämplarna och använt dom. Förmodligen har inte en bil genomgått någon seriös service, det var nog för dyrt för Magnus, så han har bara stämplat i serviceboken, och så har väl Nisse bytt olja kanske. Oljan hamnade väl i träsket efter eldningen i Hemmesta
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTurbo
Förvisso är det trevligt att få det svart på vitt men jag tror inte att det är någon som tror att något av Magnus brott var första gången.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, karln är multikriminell. Inget brott är för litet, inget brott är för stort och inget brott är för skamligt! Magnus Lundberg är inte en läkare som begått några brott, han är en yrkeskriminell som råkar ha en genom urkundsförfalskning tillskansad läkarutbildning. Att just det där med antagningen är preskriberat saknar betydelse, de dokument som tagits fram i tråden talar sitt tydliga språk - han fuskade sig in på utbildningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Roshambo
Jag instämmer i hyllningskören till de professionella grävarna i tråden - bra jobbat!

Nu när det visat sig att Dr Brasa är så mycket mer än en simpel mordbrännare, utan
även Dr Skruva och Dr Momsa mm skulle det kanske behövas ett superskurknamn
som täcker allt. Några förslag?
Dr Ägg är inte heller så dumt, om man tänker sig att det är ruttet...
Om bara Socialstyrelsen gör sitt jobb nu så kan vi ta bort Dr, det blir bara Brasa, Skruva, Momsa eller Ägg kvar Sen två grejer specifikt till ua571c:
Citat:
Enligt den uppgift jag har så är den stulna Kian ej rapporterad stulen...

(Money well spent. Kommer att skicka räkningen till er tråddeltagare. Eller, när jag tänker efter: tror jag skickar räkningen till våra ärevördiga mods istället.....)
Om du hade gått in på Transportstyrelsen.se och eftersänt ett fax hade det kostat gratis. Fast man behöver en fax förstås.https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Citat:
Åhhhh.....

DIN JÄVLA F*TTA!!!...//
Citat:
While we're still on it....//
F*TT-JÄVEL!!!

Språket Fritz!Språket!
Senast redigerad av Merkantila 2013-01-13 kl. 17:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in