Citat:
Ursprungligen postat av ua571c
Ett "motorbyte" till........
Dräng. Eller drägg. Har svårt att bestämma mig...
(Dr ägg?)
EEE065
2012-11-19 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av företag.
Antal registrerade ägare i Sverige: 5.
2012-06-28 166 470 km Fordonet besiktat.
2012-06-28 Fordonet besiktat.
2012-06-04 163 601 km Fordonet besiktat.
2011-10-10
133 380 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Örnsköldsvik, Sverige.
Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning.
2011-01-22 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson.
2009-06-10
38 340 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Sollentuna, Sverige. Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning.
2009-03-30 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson.
2009-03-27 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare.
2009-03-18
118 080 km Såld via KVD Kvarndammen AB
www.kvarndammen.se
Här har vi väl ett klassikt exempel på en kund som orkade lyfta på luren och ringa till bilprovningen? När alla korten låg på bordet fick nog Dr Brasa "återställa" mätaren och helt säkert kompensera privatpersonen kontant mot vad värdeminskningen för de förlorade kilometrarna motsvarade.
Några spår från en 'remissrunda' i domstol saknas så vitt jag vet i detta fall. Man ser dock på datumen att den slirige och osympatiske Dr Brasa förhalade det hela med några år, som den sköna typ han är. Att göra rätt för sig kan sannolikt vara Dr Brasas sämsta gren.
Ganska exakt samma situation verkar ha uppstått här som vid fallet med den bil som omfattades av domen i bedrägerimålet och som så oväntat brann upp bara dagar innan Dr Brasa skulle göra rätt för sig. Tydligen har kunden här inte valt att låta köpet gå tillbaka utan nöjt sig med kontantersättning och att Dr Brasa fick skruva tillbaka mätaren.
Jag förvånas också lite över att det finns en missuppfattning i tråden att man kan förhålla sig lite hur man vill till mätarställningen bara man "byter motor" på bilen. Mätarställningen ska väl ange vad bilen som helhet rullat och inte hur långt motorn i bilen gått? Växellåda, bromsar, fjädring och ,gud vet vad, slits väl också på en bil och blir knappast bättre bara av att man byter motor. Jämför fallet när man installerar silikontuttar på en mediakåt kvinna med varumärke: Inte refererar man väl till hennes ålder beroende på när silikonet sattes in? Åldern anges väl för helheten?
Bra grävt i alla fall ua571c! Då finns det 4 exempel på skruvade mätare som Dr Brasa ligger bakom. 3 här i tråden och 1 i domen, eller har jag räknat fel?
Ua571c är verkligen en riktig blodhund när det gäller....
Dr Brasa anger i fupen att han bedriver 'Hyrbilsverksamhet'. Tydligen har vår skatteallergiske doktor hittat på det 'papperslösa hyrbilsföretaget'! Kontraktslös biluthyrning som varken lämnar spår hos Transportstyrelsen eller skattemyndigheten.
Tror någon försäkringsexpert i tråden att Dr Brasa känner till termen
"försäkrat intresse"?
Mitt förslag till nytt nick för Dr Brasa är
Dr MoralMoras, men jag kände att det var lite väl 'akademiskt' men kanske just därför lämpligt på vår usling till akademiska mångfifflare.
Svenska Akademiens Ordbok:
Citat:
[MORAS .b]
b) bildl.; särsk. om människogrupper o. förhållanden som utmärkas av osäkerhet l. opålitlighet l. oreda: "träsk" "gungfly". Det finnes ett sjunket slägte hvars talrika afkomma växer upp till att bli ett moras i samhället. BREMER Brev 2: 396 (1844).