2013-09-30, 11:10
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Jag påpekade ditt felaktiga uttalande, inget annat.

Skall försöka igen, så tydligt jag kan för din skull:

Du menar att 0.2 grader/årtionde ökning för perioden 1990-2005 var ljug.
Ja.

Citat:
Medeltemperaturerna för de aktuella åren är allmänt tillgänglig.

Vad, om inte 0.2 grader, är det rätta talet?
0,05
Citera
2013-09-30, 11:33
Medlem
Brain Damages avatar
Jag lyssnar just nu på p1 om klimatförändringarna och det är oerhört skrämmande att höra vad skolbarn tror. De är övertygade om att de kommer dö pga klimatförändringarna, uppskrämda av totalt nojiga föräldrar och lärare utan verklighetsförankring.

Fy fan!
Citera
2013-09-30, 11:41
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Helt otroligt att vissa fortsätter förneka den globala uppvärmningen! Och ni har förstört den här tråden i flera år.
Du anser att ifrågasättande av påståenden - förstör tråden. (Intressant).
Citat:
Forskarna har bevisligen mer kunskaper än vad ni har och hotet måste tas på allvar. Det är faktiskt mänsklighetens framtid som står på spel. Så sluta med ert barnsliga trots nu!
Vilket hot? Fabler kan du lämna därhän... Här intresserar vi oss för verkligheten.
Citat:
Att så många efter så mycket arbete skulle ha helt fel eller rentav deltar i någon slags konspiration är inte troligt.
Klimatet struntar i vad någon anser som "troligt".
Citat:
Dessutom är ju mängder med bevis påtagliga i naturen och det förändrade klimatet. Alla som levt några decennier lägger märke till detta runtom i hela världen.
Vilka bevis är påtagliga? Vad bevisar dessa "bevis"?
Vad är det som alla lägger märke till?
Citat:
Men ni klimatförnekare tror er veta bättre än alla andra. Det är storhetsvansinne och dessutom totalt ansvarslöst. Vi måste göra något och det nu.
Här i tråden finns inte en enda klimatförnekare.
Däremot är vi nog många pastamonsterförnekare här.
Varför måste vi göra något? Vad är detta 'något' - och varför just detta 'något', och inte något annat?
Citat:
Allt stöd för den oerhört omfattande och seriösa forskningen stämplas som svammel.
Då är det väl bara att sluta svamla. Vad är problemet?
Citat:
Vi som tror på seriös forskning som stämmer överens med våra egna iakttagelser måste presentera forskarnas bevis själva för att övertyga sådana som du.
Och sedan avfärdar ni ändå allt kategoriskt. Det är inte seriöst, det är tjurighet
VAD är det för egna iakttagelser du syftar på?
Vilka bevis?
Ingen har sett något bevis för vare sig CAGW eller AGW. Men du kanske talar om något annat...
Citat:
Det råder en omvänd bevisföring här. Vi har en omfattande och seriös forskning som varnar för mycket oroväckande scenarion. Och du menar att vi som tycker att detta skall tas på allvar måste presentera "våra" bevis här. Det är ju hur galet som helst. Dessa bevis finns ju tillgängliga för var och en.
En varning - är inte ett bevis för AGW.
Bevisen som "finns tillgänglig för var och en", är lika verkliga som pastamonstren.
Citat:
Ni kan ju inte hålla på och sitta på era höga hästar och påstå att vi "sväljer allt med hull och hår", det är ju oförskämt och definitivt ingen bra debatteknik.
Om ni skeptiker vill bli tagna på allvar, så är det ER sak att komma med ERA bevis. Och låt bli att slå folk i huvudet med "svammel" och annat trams.
VAD har skeptiker att bevisa?!
Det är ju alarmister som presenterar fantastiska påståenden, som hävdas vara bevisade. Lägg fram bevisen - då! Vad är problemet?
Citat:
Vad är det för bevis som ingen får se? Vad pratar du om?
"Bevisen" som DU pratar om!!

Citat:
Jag förespråkar verkligen inte auktoritetstro, tvärtom . . .
Du talar emot dig själv.

Samtidigt som du förespråkar blind auktoritetstro - påstår du att du verkligen inte gör det.
Citera
2013-09-30, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Ja.

0,05

Källa på det då.
Citera
2013-09-30, 12:31
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Källa på det då.
Den är tydligt angiven tidigare i tråden. Läs igen. Jag kan inte hjälpa att du inte klarar av det alla andra förmår.
Citera
2013-09-30, 12:45
Medlem
Citat:
Den är tydligt angiven tidigare i tråden. Läs igen. Jag kan inte hjälpa att du inte klarar av det alla andra förmår.

Tidigare i tråden angavs att ökningen per årtionde för perioden 1998-2012 var 0.05, men nu pratade vi om perioden 1990-2005.

Du är medveten om att det trots ett inte obetydligt överlapp är fullt rimligt, och i allra högsta grad förväntat, att det kommer att vara olika värden för dessa två olika tidsperioder? Så nej, det finns inget i tråden som på något vis tyder på att värdet för 1990-2005 är 0.05 grader, utom att du just hittade på det dvs
Citera
2013-09-30, 12:53
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Tidigare i tråden angavs att ökningen per årtionde för perioden 1998-2012 var 0.05, men nu pratade vi om perioden 1990-2005.

Du är medveten om att det trots ett inte obetydligt överlapp är fullt rimligt, och i allra högsta grad förväntat, att det kommer att vara olika värden för dessa två olika tidsperioder?nej, det finns inget i tråden som på något vis tyder på att värdet för 1990-2005 är 0.05 grader, utom att du just hittade på det dvs
Det är jag verkligen inte medveten om, varför skulle jag vara det? Vad finns det för förhållanden som skulle medvetandegjort mig i det avseendet? Du har inte med ett ord underbyggt ditt resonemang om att skillnaderna i rapporterna har en naturlig förklaring. Jag vidhåller därför att IPCC ljög i den förra rapporten.
Citera
2013-09-30, 13:13
Medlem
Citat:
Det är jag verkligen inte medveten om, varför skulle jag vara det? Vad finns det för förhållanden som skulle medvetandegjort mig i det avseendet? Du har inte med ett ord underbyggt ditt resonemang om att skillnaderna i rapporterna har en naturlig förklaring. Jag vidhåller därför att IPCC ljög i den förra rapporten.

Oj oj...Att det finns skillnader i rapporterna beror på att det handlar om olika tidsperioder, det måste jag väl ändå inte förklara för dig?

När IPCC 2007 uttalade sig gällande ökningen/årtionde för perioden 1990-2005 (0.2 grader) så var det uttalandet korrekt baserad på den data som redovisas, gör du samma beräkning idag för den perioden så kommer du fram till samma resultat.

För tidsperioden 1998-2012 fick IPCC fram ett annat värde (0.05 grader), och det berodde på att, hör och häpna, detta var en annan tidsperiod under vilken temperaturökningen var mindre.

Hade vi använt ytterligare en annan tidsperiod, säg 1994-2009, så hade vi fått ytterligare ett värde.

Alla dessa värden är olika, men det betyder inte att alla inte kan vara korrekta.

Huruvida denna variation beror på växthusgaser, naturliga variationer eller påskharen är helt egalt för just den här diskussionen.
Senast redigerad av Elorin 2013-09-30 kl. 13:59.
Citera
2013-09-30, 14:13
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Jag lyssnar just nu på p1 om klimatförändringarna och det är oerhört skrämmande att höra vad skolbarn tror. De är övertygade om att de kommer dö pga klimatförändringarna, uppskrämda av totalt nojiga föräldrar och lärare utan verklighetsförankring.

Fy fan!
Barn är ofta smartare än vi tror. De hör ju på nyheterna om uppvärmningen och hur vi vuxna underlåter att göra något. Det är klart att det skrämmer barnen, de behöver höra att vi verkligen gör allt vi kan för att avvärja detta hot, även om vi inte "tror" på det till hundra procent.

Jag förstår verkligen inte inställningen att vifta bort allting. Det är en feg "sopa-undan-mattan-mentalitet" bara. Det fungerar inte, oron finns där ändå i våra psyken. Och vi tar ju en väldig risk om vi inte gör något.
Citera
2013-09-30, 15:24
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Barn är ofta smartare än vi tror. De hör ju på nyheterna om uppvärmningen och hur vi vuxna underlåter att göra något. Det är klart att det skrämmer barnen, de behöver höra att vi verkligen gör allt vi kan för att avvärja detta hot, även om vi inte "tror" på det till hundra procent.

Jag förstår verkligen inte inställningen att vifta bort allting. Det är en feg "sopa-undan-mattan-mentalitet" bara. Det fungerar inte, oron finns där ändå i våra psyken. Och vi tar ju en väldig risk om vi inte gör något.

Bra då kanske du ska svara på frågor som ställs till dig i tråden.
1.Vilket är hotet?
2.Vad är enlig dig eller "forskarna" ett optimalt klimat?
3.Kan du presentera ett bevis för AGW eller CAGW?
4.Anser du verkligen att vi ska bevisa att något inte finns?
5.Om ja på fyran, http://sv.wikipedia.org/wiki/Russells_tekanna vad anser du om tekannan?
Citera
2013-09-30, 15:25
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Du anser att ifrågasättande av påståenden - förstör tråden. (Intressant).

Vilket hot? Fabler kan du lämna därhän... Här intresserar vi oss för verkligheten.

Klimatet struntar i vad någon anser som "troligt".

Vilka bevis är påtagliga? Vad bevisar dessa "bevis"?
Vad är det som alla lägger märke till?

Här i tråden finns inte en enda klimatförnekare.
Däremot är vi nog många pastamonsterförnekare här.
Varför måste vi göra något? Vad är detta 'något' - och varför just detta 'något', och inte något annat?

Då är det väl bara att sluta svamla. Vad är problemet?

VAD är det för egna iakttagelser du syftar på?
Vilka bevis?
Ingen har sett något bevis för vare sig CAGW eller AGW. Men du kanske talar om något annat...

En varning - är inte ett bevis för AGW.
Bevisen som "finns tillgänglig för var och en", är lika verkliga som pastamonstren.

VAD har skeptiker att bevisa?!
Det är ju alarmister som presenterar fantastiska påståenden, som hävdas vara bevisade. Lägg fram bevisen - då! Vad är problemet?
"Bevisen" som DU pratar om!!

Du talar emot dig själv.

Samtidigt som du förespråkar blind auktoritetstro - påstår du att du verkligen inte gör det.
Jag trodde att den som anser att klimatforskarnas varningar är "anekdoter" ändå hade liiite koll på dokumenten från IPCC t ex. Men visst kan jag länka till dem om du så gärna vill.

"IPCC: ”Människan värmer jorden”

"Forskarna till 95 procent säkra Atmosfärerna och världshaven har värmts upp, mängden snö och is har minskat, havsnivåerna har stigit och koncentrationen av växthusgaser har ökat. Uppvärmningen kommer att fortsätta, säger IPCC. "

http://www.svt.se/nyheter/varlden/fn-s-klimatpanel

En sammanfattning av rapporten:

"Under 1900-talet (åren 1901-2012) har temperaturen ökat med 0,85 grader. Sedan 1950 har det blivit 0,6 grader varmare. Enligt IPCC är det extremt troligt att mer än hälften av uppvärmningen det senaste halvseklet beror på människans utsläpp, (95-100% säkerhet)."

Vidare smälter isarna i allt snabbare takt, mm, mm.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/det-har-sager-rapporten

http://www.ipcc.ch/
IPCC beskriver t ex hur de har jobbat med den senaste rapporten.

De beskriver också vilka rutiner och principer som gäller i deras arbete:
http://www.ipcc.ch/organization/organization_procedures.shtml#.Ukl4qr5vljo

De redovisar också sina metoder:
http://www.ipcc.ch/publications_and_data/publications_and_data_reports.shtml#4

Ingen vettig människa kan kalla detta oerhört omfattande vetenskapliga arbete för "anekdoter".
Om du vill bli tagen på allvar, så får du allt presentera vettig kritik!
Senast redigerad av humanlife 2013-09-30 kl. 15:28.
Citera
2013-09-30, 15:31
Medlem
Aliennas avatar
Citat:

Det du beskriver kallas även tankekontroll - indoktrinering/'hjärntvätt'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in