2013-05-07, 13:50
Medlem
Någon som har lite matiga källor på utsläpp/växthuseffekten? Ska leta i tråden, men jag är ute efter något där man kan läsa lite om de stora aktörerna i frågan. Vilka är de största bovarna osv?
Citera
2013-05-07, 14:16
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebrra3
Någon som har lite matiga källor på utsläpp/växthuseffekten? Ska leta i tråden, men jag är ute efter något där man kan läsa lite om de stora aktörerna i frågan. Vilka är de största bovarna osv?
De stösta bovarn är väl de som profiterar på myten om CAGW, ex Al Gore. Michael Mann med sin hockeyklubba kommer högt upp i listan. En skrälldus bovar sitter i IPCC, ledd av storskurken Rajendra Pachauri.
Citera
2013-05-07, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
De stösta bovarn är väl de som profiterar på myten om CAGW, ex Al Gore. Michael Mann med sin hockeyklubba kommer högt upp i listan. En skrälldus bovar sitter i IPCC, ledd av storskurken Rajendra Pachauri.

Nu var det ju en ganska konkret fråga så istället för att föra ditt lilla korståg kanske det är mer produktivt att hjälpa till, eller vara tyst.

Gällande frågan så beror det ju lite på vad du menar med aktörer, är det sektorer (transporter, industri osv), länder eller företag du menar? Är det mest CO2 eller alla växthusgaser?

Hyfsad sammanfattning av det mesta av ovanstående (ej företag) finns här. http://www.epa.gov/climatechange/ghgemissions/global.html
Citera
2013-05-07, 16:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Nu var det ju en ganska konkret fråga så istället för att föra ditt lilla korståg kanske det är mer produktivt att hjälpa till, eller vara tyst.

Gällande frågan så beror det ju lite på vad du menar med aktörer, är det sektorer (transporter, industri osv), länder eller företag du menar? Är det mest CO2 eller alla växthusgaser?

Hyfsad sammanfattning av det mesta av ovanstående (ej företag) finns här. http://www.epa.gov/climatechange/ghgemissions/global.html
Han frågade ju uttryckligen efter bovarna och om det skulle vara brottsligt att släppa ifrån sig CO2 så är vi alla skyldiga. Bättre då att söka bland bedragarna.
Citera
2013-05-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark
Han frågade ju uttryckligen efter bovarna och om det skulle vara brottsligt att släppa ifrån sig CO2 så är vi alla skyldiga. Bättre då att söka bland bedragarna.

Eller ännu bättre ge honom de fakta som faktiskt finns och som vi ju båda vet var vad han frågade efter, och sen låta honom göra sina egna tolkningar av det.

Bovarna var ju visserligen en del av frågan men det centrala som jag såg det var utsläppskällorna.

Sen är det nog ganska tydligt att i det här fallet är "bovar" inte samma sak som någon som begår ett brott, i lagens mening. Men kan du bevisa att de du kallar bedragare begått brottsliga handlingar så är ju det intressant.
Citera
2013-05-07, 17:36
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark

Citat:
Eller ännu bättre ge honom de fakta som faktiskt finns och som vi ju båda vet var vad han frågade efter, och sen låta honom göra sina egna tolkningar av det.

Bovarna var ju visserligen en del av frågan men det centrala som jag såg det var utsläppskällorna.

Sen är det nog ganska tydligt att i det här fallet är "bovar" inte samma sak som någon som begår ett brott, i lagens mening. Men kan du bevisa att de du kallar bedragare begått brottsliga handlingar så är ju det intressant.

Tack ska ni ha! När jag säger aktörer så menar jag kanske framförallt vilka länder/organisationer/företag eller tom. personer som i stor utsträckning försöker stoppa eller bidrar till utsläppen av CO2/växthusgaser.

Hittills har jag inte specificerat mig, så alla källor, gärna dokumentärer, uppskattas!
Citera
2013-05-10, 20:55
Bannlyst
Citat:
”Ett förhistoriskt klimat” För första gången på fyra miljoner år är koldioxidhalten i atmosfären över 400 miljondelar (PPM). – Alarmerande, säger klimatexperten Pär Holmgren.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/koldioxid-nar-rekordniva
Någon som vet hur stor sanning som ligger i Pär Holmgrens uttalande? Jag själv har väldigt svårt att se hur det skulle vara mer allvarligt än vad media och politiker vill få oss att tro.
Citera
2013-05-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Någon som vet hur stor sanning som ligger i Pär Holmgrens uttalande? Jag själv har väldigt svårt att se hur det skulle vara mer allvarligt än vad media och politiker vill få oss att tro.

Ignorera Pär, han brukar komma med konstiga uttalande t.ex. att snön skulle försvinna helt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11314070.ab
Citera
2013-05-10, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Från artikeln:

Citat:
”Ett förhistoriskt klimat” För första gången på fyra miljoner år är koldioxidhalten i atmosfären över 400 miljondelar (PPM).

Det var igår, den nionde maj, som den rekordhöga mätningen på 400 ppm gjordes. http://www.svt.se/nyheter/varlden/koldioxid-nar-rekordniva

Bra precision i mätningen måste man ändå säga. Man kan på dagen säga när det 4 miljoner (!) år gamla rekordet slogs. Ännu mer imponerade blir det när man betänker att mätningarna bara pågått sedan 1958.
Senast redigerad av MusterMark 2013-05-10 kl. 21:58.
Citera
2013-05-10, 22:22
Medlem
Klimatflyktings avatar
Vill man uppleva ett "förhistoriskt klimat" kan man med fördel bege sig till ett kommersiellt växthus. CO2-halten ligger vanligen över 1000ppm och man har en behaglig värme.
Citera
2013-05-10, 23:31
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
För första gången på fyra miljoner år är koldioxidhalten i atmosfären över 400 miljondelar (PPM). – Alarmerande, säger klimatexperten Pär Holmgren.
(http://www.svt.se/nyheter/varlden/koldioxid-nar-rekordniva) Wtf, sen när blev den demagogen klimatexpert? Han kan med nöd och näppe göra kvalificerade gissningar om vädret i morgon, men klimatexpert, my as!
Citera
2013-05-11, 10:21
Avslutad
Ständigt detta futurumperspektiv.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5531026

Citat:
Mängden koldioxid i atmosfären har passerat en ny rekordnivå, och enligt forskare betyder det att människan håller på att skapa ett förhistoriskt klimat

Det innebär att jorden allt snabbare kommer att få ett allt varmare klimat, med stigande havsvattennivåer, smältande glaciärer och längre perioder av torka. Men vi kommer också att få behålla det varmare klimatet under en allt längre tid, även om man lyckas vända utvecklingen.

Vi får temperaturökningar som varar i minst tusen år, vi får havsvattennivåökningar som kommer att fortsätta stiga. Och ju mer vi släpper ut, desto större klimatförändringar blir vi uppbundna till, just för att koldioxiden har så lång uppehållstid i atmosfären, säger Christian Azar.
Men när inträffar detta förhistoriska tillstånd? Och varför stiger inte temperaturen eller havsvattennivån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in