2013-09-27, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
så länge man inte direkt överför till SR såklart utan till sin wallet först.

Citat:
Ursprungligen postat av gouki
https://blockchain.info/wallet/send-shared

Vad säger ni, är det värt de 0,5-1,5 % avgifterna att använda blockchain, MyWallet (eller nån annan plånbokslösning) för att öka anonymiteten om man exempelvis handlar via kapiton och vill skicka sina pengar vidare?
Citera
2013-09-27, 16:08
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
Nej jag kan ju oxå säga att jag inte haft några problem med kapiton, men när jag läste den brasklappen "Du kan komma behöva verifiera att pengarna satts in från ett konto du har rätt till." så blir jag inte direkt jublande glad, även om jag är mer orolig över den motsatta överföringen. Det verkar dessutom som att det blir vanligare att de kräver id-handling, men det kan oxå bero på tillfälligheter och att det är lite i "ropet" med anonymitetsproblem pga diverse övervakningshärvor etc etc
Vad jag har hört så om de skulle råka kräva ID just för din överföring någon gång och du absolut inte vill utge dig själv så kommer dom/han(Sebastian) att skicka tillbaka pengarna. Vilket därför känns ganska o relevant om det står så eller inte? Visserligen segt om man skickar in pengarna sen tar det någon dag innan man får se dom igen men det är väl inte hela världen lixom?
Citera
2013-09-28, 12:37
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
Vad jag har hört så om de skulle råka kräva ID just för din överföring någon gång och du absolut inte vill utge dig själv så kommer dom/han(Sebastian) att skicka tillbaka pengarna. Vilket därför känns ganska o relevant om det står så eller inte? Visserligen segt om man skickar in pengarna sen tar det någon dag innan man får se dom igen men det är väl inte hela världen lixom?

Vart skall de skicka tillbaka pengarna vid en anonym insättning(och det är ju bara då leg borde kunna utkrävas om det inte rör sig om misstanke av kapat konto, men hur misstänker de det?)? Eller tänker du på vid en inväxling från min plånbok till kapiton till "mitt" konto?
Det är i högsta grad relevant, då det är en jävla brasklapp. I princip står det att han ser sig själv ha rätt att totalt skita i en av de grundläggande tankarna med bitcoins, anonymitet. Den enda anledningen jag kan se till ett sådant beslut/beteende som vore ok är påtryckningar från myndigheter och är det så bör man kanske gå ut med det öppet.
Finns det en annan anledning så är säkert många intresserade att höra den.
Vid ett uttag så innebär ju brasklappen att kapiton i princip talar om att om vi inte får leg från dig så behåller vi pengarna. Nu tror jag inte eller vill inte tro att det skulle kunna hända men man måste ändå fundera på varför de skriver som de gör.....
Citera
2013-09-28, 13:03
Medlem
pozies avatar
Citat:
Tråkigt att Kapiton är så jävla luddigt(i mina ögon då)
Ja menar "Du kan komma behöva verifiera att pengarna satts in från ett konto du har rätt till." suger ju hästpung. Dessutom undrar jag, hur skall någon kunna visa det om pengarna är insatta anonymt?
det dem menar är att om de kommer in massa småsummor, så han får anledning att tro du använder kapiton som en inbetalningstjänst kommer han kräva sådant
Citera
2013-09-28, 13:04
Medlem
stefffes avatar
tror ni på allvar att eran överföring till kapiton är anonym enda tills ni behöver verifiera er med ID?
Citera
2013-09-28, 13:40
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pozie
det dem menar är att om de kommer in massa småsummor, så han får anledning att tro du använder kapiton som en inbetalningstjänst kommer han kräva sådant

Hmm vad skulle annars kapiton vara? Eller hur menar du med inbetalningstjänst?
Att folk använder K för att köpa Bitcoins för summor på uppemot 1000-1500 måste nästan utgöra 90% av deras biz, fuck det måste utgöra 90% av alla "växlares" biz. Det är ju ingen hemlighet att den stora andelen av daglig trafik vad gäller bitcoins utgörs av drogköpare/drogförsäljare på SR och dylika marknader och att då dessa växlingskontor är en del i den kedjan vare sig de gillar det eller inte. De gör det för att de tjänar pengar på det, att då sen blanda in någon moral vore som att bajsa utan att ha tagit av sig brallorna. Det måste ju bero på myndigheters inblandning eller som brasklapp för att "göra som själv behagar när som helst med andras pengar", vid det första alt bör man väll tala om det i så fall.

Men förklar gärna för mig, för jag ser inte varför man annars vill ta sig rätten att kunna utkräva leg.
Citera
2013-09-28, 23:26
Medlem
BigLuciphers avatar
Någon som lyckats använda blockchains sms-tjänst?
Citera
2013-09-29, 11:04
Medlem
pozies avatar
Citat:
Hmm vad skulle annars kapiton vara? Eller hur menar du med inbetalningstjänst?
Att folk använder K för att köpa Bitcoins för summor på uppemot 1000-1500 måste nästan utgöra 90% av deras biz, fuck det måste utgöra 90% av alla "växlares" biz. Det är ju ingen hemlighet att den stora andelen av daglig trafik vad gäller bitcoins utgörs av drogköpare/drogförsäljare på SR och dylika marknader och att då dessa växlingskontor är en del i den kedjan vare sig de gillar det eller inte. De gör det för att de tjänar pengar på det, att då sen blanda in någon moral vore som att bajsa utan att ha tagit av sig brallorna. Det måste ju bero på myndigheters inblandning eller som brasklapp för att "göra som själv behagar när som helst med andras pengar", vid det första alt bör man väll tala om det i så fall.

Men förklar gärna för mig, för jag ser inte varför man annars vill ta sig rätten att kunna utkräva leg.
det jag menar är att om du säljer t.e.x begagnade spel, så får du inte sälja spelen och ta emot betalningen in till din kapiton wallet. om dem får för sig att du tar emot betalning för varor/tjänster m.m så kommer dem antingen föra över summorna till originalkonto eller kräva ut bevis på att det är från dina egna konton.

du får sälja ett spel, ta emot betalningen på t.e.x swedbank, sen överföra till kapiton. då är pengarna dina och dem har inget problem med hur du använder dina pengar.

antar dem förbjuder kapiton användning exempel 1 för att slippa konflikter med scams, folk som betalar in till dig och inte får sin vara, medan du växlar till bc och kapiton får mails/samtal om hur dem ska gå till väga.

nyvaken i mitt svar så förstår om du inte fattar min punkt
Citera
2013-09-29, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jag tror det är banken som kopplar numret till ditt bankkonto så du kan använda det för att ta emot pengar. Du har redan dina vänners telefonnummer, men du kan sannolikt inte deras banknummer. På så sätt så kan du skicka pengar till dem utan att fråga om kontonumret först, bara du vet att de har swish.

Är det förresten någon som vet ifall en Swish-transaktion går att ångra om man ringer banken eller liknande? Det skulle vara ganska intressant med ett svenskt forum för bitcoinförsäljning med Swish och ett ryktessystem, där folk kan köpa och sälja bitcoins direkt med varandra och slippa vänta på banköverföringar.

Edit: Jag tänker mig alltså att forumet rent tekniskt ser ut liknande https://ogrr.com/ fast man säljer enbart bitcoins för pengar istället för andra varor.

Folk kan då sätta in bitcoins direkt till forumet som knyts till användarnamnet och sedan lägga ut dessa för försäljning. Bitcoinsen hamnar i escrow i forummjukvaran, när någon accepterar ett köp så för personen över pengar till säljaren med Swish, och forumet släpper coinsen till köparens användarnamn. Skulle detta funka/vara en bra idé?

Det där skulle nog funka rätt bra faktiskt. Bra idé. Behöver du startkapital? :-)
Citera
2013-09-29, 14:06
Medlem
madmaxzzs avatar
Är i akut hjälp!!!!!!
Råkade logga in på Mtgox via TOR och den gröna märket där man skriver in URL fattades, tänkte dock inte på det då utan fortsatte med att logga in. Så fort jag loggade in, loggades jag ut.
Då blev jag suspekt och stängde ner TOR och loggade in via firefox, mina BC på mtgox fanns då kvar och inget hade hänt.
Efter att ha gått på toaletten fick jag mail om att en överföring har skett från mitt konto till en annan. Loggar då in och ser att alla mina 20 bitcoints är borta !!!

Snälla hjälp mig vad kan jag göra !???
Citera
2013-09-30, 04:01
Medlem
Vilken exchange är säker i dagsläget? Mt.Gox funkar ju inte att använda längre då de kräver ID och all annan dokumentation för att handla och sälja. Använde mig av bitcion-24 förut men de blev ju nedstängda av myndigheter så jag förlorade nästan 5000 kr. Har en del bitcoins som jag vill sälja av och få ut faktiska pengar, vilket bör jag vända mig till?
Citera
2013-09-30, 18:42
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madmaxzz
Är i akut hjälp!!!!!!
Råkade logga in på Mtgox via TOR och den gröna märket där man skriver in URL fattades, tänkte dock inte på det då utan fortsatte med att logga in. Så fort jag loggade in, loggades jag ut.
Då blev jag suspekt och stängde ner TOR och loggade in via firefox, mina BC på mtgox fanns då kvar och inget hade hänt.
Efter att ha gått på toaletten fick jag mail om att en överföring har skett från mitt konto till en annan. Loggar då in och ser att alla mina 20 bitcoints är borta !!!

Snälla hjälp mig vad kan jag göra !???
Den tråkiga sanningen är att dina bitcoins helt enkelt blev stulna, och att det nog inte finns så mycket du kan göra förutom att anmäla det till Mt. Gox möjligtvis. Men troligtvis så kan de nog inte göra så mycket heller.

Sidan du stötte på var en phishing-site, och de fick tag på ditt lösenord när du loggade in där. Troligtvis var det exit-noden i TOR som såg att du försökte logga in på Gox och gav dig en kopia på siten istället.

Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Det där skulle nog funka rätt bra faktiskt. Bra idé. Behöver du startkapital? :-)
Det har jag. Jag behöver snarare ambition och programmeringskunskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in