2013-09-26, 11:37
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatis
Tack för svar. Du verkar ha lite koll på läget iaf. Har du någon erfarenhet av https://www.fybse.se/ ?

Nej. Jag har kollat tjänsten någon gånger. Här är varför jag inte använder den:

a) 30d volym hos Kapiton är 4,837.37 BTC, 30d volym hos fybse är 282 BTC. Senaste 24h har det varit volym på 224 hos Kapiton. Två dagar hos Kapiton har med andra ord mer volym än vad fybse har på en månad. Senaste 24h har fybse haft volym på knappa 30 BTC.. Nu är det där lite håna och ägget, det är inte något volym hos fybse så jag kör inte mitt volym där.

b) Under https://www.fybse.se/orderbook står det "Vänligen observera att synliga order inte är garanterade att vara giltiga eftersom kontot kan ha otillräckligt kapital.". Jag tycker det är lite speciellt att man tydligen kan placera order där utan att man har kapital bakom. Det gör mig lite skeptisk.

c) Dom tar en avgift på 0.8% för handel och det tycker jag är för mycket. Kanske jag kan förhandla mig till något mindre om jag börjar använda fybse. 0.8% är för mycket för mig. Nu minns jag att Kapiton har avgift på över 1% om man inte förhandlar sig till något annat så för folk flest så är fybse kanske ett bättre / billigare alternativ? Men avgift är inte alt, du måste också ta volym med i den där frågan, se a). Om du vill handla på fybse måste du köpa på bäst ask eller sitta och vänta i en månad på att någon skal fylla din order.

d) Jag har ingen kunskap till dom / företaget bakom fybse. Nu är det också något som vill ändra sig om jag börjar använda dom. Just nu litar jag på Kapiton och vet vem som står bak där men jag vet inte särskilt mycket om fybse.

Av princip hoppas jag fybse sitt volym växer, Kapiton har i princip monopol på BTC/SEK just nu och monopol är aldrig bra - konkurrens, däremot, är alltid jättebra. Det är bra för alla (och BTC generellt) om båda kapiton och fybse börjar ta en mer sund avgift som 0.4-0.6%.
Citera
2013-09-26, 11:42
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyvinds
a) 30d volym hos Kapiton är 4,837.37 BTC,

Något jag började tänka på efter jag skrev det där som är lite max LOL:

"BTC volume (last 30 days): 5946.74"

Lilla jag har med andra ord större volym på en månad hos BFX än vad hela Kapiton har. Sverige är inte så stort land...
Citera
2013-09-26, 18:05
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyvinds
Något jag började tänka på efter jag skrev det där som är lite max LOL:

"BTC volume (last 30 days): 5946.74"

Lilla jag har med andra ord större volym på en månad hos BFX än vad hela Kapiton har. Sverige är inte så stort land...
Haha klockrent =)

Men du kör arbit från Bitstamp och sen dumpar på kapiton för snäppet över?
Citera
2013-09-26, 18:20
Medlem
xanax99s avatar
Tråkigt att Kapiton är så jävla luddigt(i mina ögon då)
Ja menar "Du kan komma behöva verifiera att pengarna satts in från ett konto du har rätt till." suger ju hästpung. Dessutom undrar jag, hur skall någon kunna visa det om pengarna är insatta anonymt?
Citera
2013-09-26, 20:45
Medlem
Har ni kollat in Safello? Testade nyss att handla via Handelsbanken direktbetalning. Fick ett PDF-kvitto i mailen direkt efteråt och några minuter senare gav min Bitcoinklient en popup om att jag hade inkommande Bitcoins. Sjukt smidigt.

safello.com
Citera
2013-09-26, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markerpenna
Har ni kollat in Safello? Testade nyss att handla via Handelsbanken direktbetalning. Fick ett PDF-kvitto i mailen direkt efteråt och några minuter senare gav min Bitcoinklient en popup om att jag hade inkommande Bitcoins. Sjukt smidigt.

safello.com

Får security warning av tor browser när jag går in på sidan. Dvs. inget jag skulle använda.

Speciellt inte efter att ha läst denna artikel: http://www.arcticstartup.com/2013/09/04/swedish-bitcoin-startup-safello-emphasises-transparency

"[...] newly-started Safello isn’t really focussing on the anonymity of Bitcoin."
Citera
2013-09-26, 23:18
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markerpenna

safello.com
Som ovan precis skrivit är det en bra sida säkert men inte de minsta anonymt vilket är hela syftet, väl?

Sen så kollade jag även nu och kursen verkar vara ganska lika som Mt Gox vilket bara är skrattretande. Betydligt billigare på andra sidor =)
Citera
2013-09-27, 10:26
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
Som ovan precis skrivit är det en bra sida säkert men inte de minsta anonymt vilket är hela syftet, väl?

Sen så kollade jag även nu och kursen verkar vara ganska lika som Mt Gox vilket bara är skrattretande. Betydligt billigare på andra sidor =)

Finns det någon aktör som är helt anonym i alla lägen?
Bitstamp, nej.
MtGox, haha.
Kapiton, nej inte med den brasklappen.

Det känns som snaran håller på att dras åt vad gäller bitcoins anonymitet....
Det är väll bara localbitcoins kvar snart, och den är inte för alla även om den växer....
Citera
2013-09-27, 12:15
Bannlyst
hur ser det ut med uttag från en specifik marknad till sitt eget bankkonto? bör man oroa sig för att banken sniffar efter fel om det rör sig mellan 5 000-10 000:- området? det känns som att det skulle vara för lite för att skapa misstankar.
Citera
2013-09-27, 13:31
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
Finns det någon aktör som är helt anonym i alla lägen?
Bitstamp, nej.
MtGox, haha.
Kapiton, nej inte med den brasklappen.

Det känns som snaran håller på att dras åt vad gäller bitcoins anonymitet....
Det är väll bara localbitcoins kvar snart, och den är inte för alla även om den växer....
Bitstamp känns ändå hyfsatt säkert för oss Svenskar så länge man inte direkt överför till SR såklart utan till sin wallet först.

Sen att Kapiton inte skulle vara anonymt är väl olika för alla då. Har gjort minst 5 insättningar där utan att behöva visa mitt id en enda gång. Alltså min anonymitet på Kapiton existerar fortfarande och sålänge den gör det kommer jag att använda Kapiton & tillförlita mig på dom/han(Sebastian).
Citera
2013-09-27, 14:24
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Bitstamp känns ändå hyfsatt säkert för oss Svenskar så länge man inte direkt överför till SR såklart utan till sin wallet först.

Sen att Kapiton inte skulle vara anonymt är väl olika för alla då. Har gjort minst 5 insättningar där utan att behöva visa mitt id en enda gång. Alltså min anonymitet på Kapiton existerar fortfarande och sålänge den gör det kommer jag att använda Kapiton & tillförlita mig på dom/han(Sebastian).

Nej jag kan ju oxå säga att jag inte haft några problem med kapiton, men när jag läste den brasklappen "Du kan komma behöva verifiera att pengarna satts in från ett konto du har rätt till." så blir jag inte direkt jublande glad, även om jag är mer orolig över den motsatta överföringen. Det verkar dessutom som att det blir vanligare att de kräver id-handling, men det kan oxå bero på tillfälligheter och att det är lite i "ropet" med anonymitetsproblem pga diverse övervakningshärvor etc etc
Citera
2013-09-27, 15:06
Medlem
Citat:

https://blockchain.info/wallet/send-shared
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in