2013-09-25, 20:21
Medlem
MoLoKs avatar
Ve och fasa! Tänk om det finns ett liknande register över syrianer i Södertälje!
Citera
2013-09-25, 21:13
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pro-Enfald
Inti Chavez Perez‎ tar upp den regnbågsfärgade stafettpinnen efter en pekpinnetweet från Ehsan Fadakar och försöker i ett blogginlägg karaktärsmörda ledarskribenten, Marika Formgren, på Smålandsposten med klassisk associationsretorik:

http://www.intichavezperez.se/ledars...l-att-vara-pk/

https://twitter.com/ehsanfadakar/sta...58164198858752

Tror att det var från i vintras nån gång, februari.
Citera
2013-09-25, 21:15
Medlem
Pro-Enfalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tror att det var från i vintras nån gång, februari.

Jo, såg det nu. Du får gärna radera.
Citera
2013-09-25, 23:42
Medlem
Menveds avatar
Jag följer media för dåligt för att kunna uttala mig men efter att ha lyssnat på Peter Springare i Studio Ett idag och sett samme person i debatt med rikspolischefen i Aktuellt så känns det i alla fall för mig som en vändpunkt i zigenardrevet. Gå in och titta på SVT Play och se hur nervös rikspolischefen är. Han vet att han har fel och att Peter Springare har rätt.

Här har faktiskt Sverigedemokraterna en chans att göra en politisk poäng. Tyvärr hade denna chans varit ännu större om man inte, dumt nog, hade gått ut och kritiserat malmöpolisen. Man skulle för kanske första gången kunna anmäla ett statsråd till granskning i Konstitutionsutskottet.

Beatrice Ask har idag bett Sveriges romer om ursäkt och förklarat att registreringen skedde på rasistisk grund. Detta har skett innan de utredningar som tillsatts ens hunnit påbörja sitt arbete. Justitieministerns agerande är sannolikt lagvidrigt. En viktig möjlighet att framstå som det enda seriösa partiet i riksdagen har delvis gått förlorat genom SD:s alltför tidiga reaktion, men jag tycker ändå man bör göra en KU-anmälning.
Citera
2013-09-25, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Jag följer media för dåligt för att kunna uttala mig men efter att ha lyssnat på Peter Springare i Studio Ett idag och sett samme person i debatt med rikspolischefen i Aktuellt så känns det i alla fall för mig som en vändpunkt i zigenardrevet. Gå in och titta på SVT Play och se hur nervös rikspolischefen är. Han vet att han har fel och att Peter Springare har rätt.

Här har faktiskt Sverigedemokraterna en chans att göra en politisk poäng. Tyvärr hade denna chans varit ännu större om man inte, dumt nog, hade gått ut och kritiserat malmöpolisen. Man skulle för kanske första gången kunna anmäla ett statsråd till granskning i Konstitutionsutskottet.

Beatrice Ask har idag bett Sveriges romer om ursäkt och förklarat att registreringen skedde på rasistisk grund. Detta har skett innan de utredningar som tillsatts ens hunnit påbörja sitt arbete. Justitieministerns agerande är sannolikt lagvidrigt. En viktig möjlighet att framstå som det enda seriösa partiet i riksdagen har delvis gått förlorat genom SD:s alltför tidiga reaktion, men jag tycker ändå man bör göra en KU-anmälning.
De som ska be om ursäkt i slutänden är Orrenius och Wolodarski, som dragit förhastade slutsatser och trumpetat ut dem som sanning, skapat ett oförtjänt drev mot polisen och tvingat dem avslöja en del av sina arbetsmetoder för underrättelse, slagit in en kil mellan staten och romer genom att skrämma dem att tro att det är Hitlerdags igen, tvingat regering och polis till en massa onödigt extraarbete som tar resurser från annat, skämt ut Sverige utomlands genom att deras gravt missvisande rapportering har översatts och publicerats i andra länder där polisen med all säkerhet jobbar likadant fast nu tror alla att svenska polisen har mycket grövre metoder än andra, samt på sikt kanske skadat polisens möjligheter att jobba effektivt ifall de blir påtvingade nya bestämmelser som försvårar arbetet.
Citera
2013-09-26, 00:30
Medlem
Citat:

Det är självklart att polisen måste kunna kartlägga släktnätverk runt en kriminell, men det är inte säkert att det skett i enlighet med regelverken i det här fallet. Den saken krävs det experter att reda ut, och experter är nu inkopplade. Även om syftet är att få en överblick över etnisk maffia så är där drygt fyratusen personer i analysfilen. Hur många led bort från en kriminell är det rimligt att registrera medborgare som inte är straffade eller misstänkta för brott?

Jimmie Åkesson, eller någon annan Sverigedemokrat, vinner inte så mycket på att uttala sig om saker de faktiskt inte kan bedöma, i synnerhet som det kan leda till bakläxa. Att luta sig tillbaka mot en enskild debattör, i det här fallet Peter Springare, är inte heller ett säkert kort. Springare vet nämligen inte hur det gått till nere i Skåne.

Om jag varit SD-företrädare hade jag svarat att poliser måste ha möjlighet att överblicka en kriminell persons anknytningar men att det verkar märkligt att ha fyratusen personer samlade i ett register utan att det finns en pågående utredning som motiverar det. Trots att jag är oerhört trött på minoritetssnyftandet, hetsjakten på polisen och mediernas oförtröttliga antirasistiska hysteri. Öppnar man käften måste man ha på fötterna, har man inte det är det bara att hålla käft. Även om man är nära att spricka på kuppen.

/SD-trollet
Citera
2013-09-26, 00:35
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Det är självklart att polisen måste kunna kartlägga släktnätverk runt en kriminell, men det är inte säkert att det skett i enlighet med regelverken i det här fallet. Den saken krävs det experter att reda ut, och experter är nu inkopplade. Även om syftet är att få en överblick över etnisk maffia så är där drygt fyratusen personer i analysfilen. Hur många led bort från en kriminell är det rimligt att registrera medborgare som inte är straffade eller misstänkta för brott?

Jimmie Åkesson, eller någon annan Sverigedemokrat, vinner inte så mycket på att uttala sig om saker de faktiskt inte kan bedöma, i synnerhet som det kan leda till bakläxa. Att luta sig tillbaka mot en enskild debattör, i det här fallet Peter Springare, är inte heller ett säkert kort. Springare vet nämligen inte hur det gått till nere i Skåne.

Om jag varit SD-företrädare hade jag svarat att poliser måste ha möjlighet att överblicka en kriminell persons anknytningar men att det verkar märkligt att ha fyratusen personer samlade i ett register utan att det finns en pågående utredning som motiverar det. Trots att jag är oerhört trött på minoritetssnyftandet, hetsjakten på polisen och mediernas oförtröttliga antirasistiska hysteri. Öppnar man käften måste man ha på fötterna, har man inte det är det bara att hålla käft. Även om man är nära att spricka på kuppen.

/SD-trollet

Det spelar ingen roll om malmöpolisen agerat i strid mot gällande lagstiftning. Justitieministerns uttalande är ändå lagstridigt. Genom att anmäla Beatrice Ask till Konstitutionsutskottet visar Sverigedemokraterna politisk mognad. Det är inte ens säkert att hon klarar sig undan kritik av KU. Det är möjligt att de röd-gröna vill orsaka regeringen en prestigeförlust inför valet. I så fall skulle SD vinna en oerhörd prestigeseger.
Citera
2013-09-26, 00:42
Medlem
Autochthons avatar
Citat:

"Tycker SD något om registreringen av romer?"
Fullständigt förkastligt såklart. Vill TT ha kommentar nån?
https://twitter.com/Martin_Kinnunen/...16253353410560

Ursprung eller kulturell tillhörighet bör ej medföra att någon hamnar i olagligt polisregister.
https://twitter.com/PaulaBieler/stat...82462588760064

Jag vill å det bestämdaste instämma i kritikerkören mot registret som idag kommit i dagen. Det är inte ok och skall på intet vis ursäktas.
https://twitter.com/LinusBylund/stat...21612855648256

Lär ju inte bli en helomvändning från det där. I synnerhet Kinnunen och Bylund bräker ständigt på twitter. De vill så hemskt gärna bli accepterade. Eller "normaliserade" som någon kallade det.
Citera
2013-09-26, 00:52
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon

Ursprung eller kulturell tillhörighet bör ej medföra att någon hamnar i olagligt polisregister.

Jag vill å det bestämdaste instämma i kritikerkören mot registret som idag kommit i dagen. Det är inte ok och skall på intet vis ursäktas.

Lär ju inte bli en helomvändning från det där. I synnerhet Kinnunen och Bylund bräker ständigt på twitter. De vill så hemskt gärna bli accepterade. Eller "normaliserade" som någon kallade det.

Man behöver inte dra de slutsatser du drar. Man kan snarare se det som utslag av att "snillen spekulerar".

Att folk inte ska hamna i polisregister pga etnicitet är självklart, åtminstone så länge vi har den lagstiftning vi har. Men vad polisens register tycks handla om är att registrera kriminella nätvärk, och sociala relationer, typ familj och barn. SD såg en chans att vara mainstream, men missade en chans att framstå som det enda nyktra partiet bland en samling galningar.

Men det är inte för sent ännu. Anmäl justitieministern till KU. Visserligen är KU i Sverige djupt politiserat (vilket jag stödjer av skäl som det tar för lång tid att utreda), så möjligheten att nå famgång är begränsade. Men de är inte obefintliga.
Senast redigerad av Menved 2013-09-26 kl. 00:55.
Citera
2013-09-26, 01:00
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll om malmöpolisen agerat i strid mot gällande lagstiftning. Justitieministerns uttalande är ändå lagstridigt. Genom att anmäla Beatrice Ask till Konstitutionsutskottet visar Sverigedemokraterna politisk mognad. Det är inte ens säkert att hon klarar sig undan kritik av KU. Det är möjligt att de röd-gröna vill orsaka regeringen en prestigeförlust inför valet. I så fall skulle SD vinna en oerhörd prestigeseger.

Jag förstår din poäng. Men att lägga sig i är i moralisk mening att välja sida, och innan man vet vem som har rätt eller fel är det bättre att avvakta. Det är åtminstone vad jag tycker. Fast nu har ju inte SD gjort som vare sig jag eller du menar vore klokast, utan de har ställt upp på drevets problemformulering.

Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon

Ingen av de där tre vet om registret har rasistisk grund. Det hade varit mer intellektuellt hederligt att svara att de framkomna uppgifterna väcker en hel del frågetecken som behöver rätas ut.

/SD-trollet
Citera
2013-09-26, 01:08
Medlem
Autochthons avatar
Citat:
Ingen av de där tre vet om registret har rasistisk grund. Det hade varit mer intellektuellt hederligt att svara att de framkomna uppgifterna väcker en hel del frågetecken som behöver rätas ut.

/SD-trollet

Jo, ja, javisst.

Själv förespråkar jag det som "kebnekaisa" skrev på "Gotiska Klubben":
”Jag vet inte.” – kan inte Kinnunen konsekvent använda sig av den frasen? Då skulle han göra minimal skada. Hans uttalanden i övrigt brukar ju inte göra någon lyckligare.
Citera
2013-09-26, 02:59
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Jag förstår din poäng. Men att lägga sig i är i moralisk mening att välja sida, och innan man vet vem som har rätt eller fel är det bättre att avvakta. Det är åtminstone vad jag tycker. Fast nu har ju inte SD gjort som vare sig jag eller du menar vore klokast, utan de har ställt upp på drevets problemformulering.

Har du missat det här?
Citat:
Sverigedemokraternas riksdagsledamot Thoralf Alfsson publicerade på onsdagen ett blogginlägg där han tycks försvara polisens registrering av romer. ”Hur ska polisen kunna förebygga brott om man inte får föra register över vissa kategorier av befolkningen som är överrepresenterad i brottstatistiken?”, skriver Alfsson i inlägget som publicerades vid lunchtid på onsdagen
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ri...en_8553804.svd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in