Citat:
Ursprungligen postat av
Menved
Jag följer media för dåligt för att kunna uttala mig men efter att ha lyssnat på Peter Springare i Studio Ett idag och sett samme person i debatt med rikspolischefen i Aktuellt så känns det i alla fall för mig som en vändpunkt i zigenardrevet. Gå in och titta på SVT Play och se hur nervös rikspolischefen är. Han vet att han har fel och att Peter Springare har rätt.
Här har faktiskt Sverigedemokraterna en chans att göra en politisk poäng. Tyvärr hade denna chans varit ännu större om man inte, dumt nog, hade gått ut och kritiserat malmöpolisen. Man skulle för kanske första gången kunna anmäla ett statsråd till granskning i Konstitutionsutskottet.
Beatrice Ask har idag bett Sveriges romer om ursäkt och förklarat att registreringen skedde på rasistisk grund. Detta har skett innan de utredningar som tillsatts ens hunnit påbörja sitt arbete. Justitieministerns agerande är sannolikt lagvidrigt. En viktig möjlighet att framstå som det enda seriösa partiet i riksdagen har delvis gått förlorat genom SD:s alltför tidiga reaktion, men jag tycker ändå man bör göra en KU-anmälning.
Det är självklart att polisen måste kunna kartlägga släktnätverk runt en kriminell, men det är inte säkert att det skett i enlighet med regelverken i det här fallet. Den saken krävs det experter att reda ut, och experter är nu inkopplade. Även om syftet är att få en överblick över etnisk maffia så är där drygt fyratusen personer i analysfilen. Hur många led bort från en kriminell är det rimligt att registrera medborgare som inte är straffade eller misstänkta för brott?
Jimmie Åkesson, eller någon annan Sverigedemokrat, vinner inte så mycket på att uttala sig om saker de faktiskt inte kan bedöma, i synnerhet som det kan leda till bakläxa. Att luta sig tillbaka mot en enskild debattör, i det här fallet Peter Springare, är inte heller ett säkert kort. Springare vet nämligen inte hur det gått till nere i Skåne.
Om jag varit SD-företrädare hade jag svarat att poliser måste ha möjlighet att överblicka en kriminell persons anknytningar men att det verkar märkligt att ha fyratusen personer samlade i ett register utan att det finns en pågående utredning som motiverar det. Trots att jag är oerhört trött på minoritetssnyftandet, hetsjakten på polisen och mediernas oförtröttliga antirasistiska hysteri. Öppnar man käften måste man ha på fötterna, har man inte det är det bara att hålla käft. Även om man är nära att spricka på kuppen.
/SD-trollet