2013-09-22, 21:36
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Det är det väl inte du som bestämmer. Om man anser att alla tjecker är suputer och inte kan "finsmaka" så undrar jag vad du själv tillför.?
ja du får väl fortsätta promota blasklager i tråden så får du väl se om folk är intresserade av att prata med dig.
Citera
2013-09-23, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Drack en Dugges Oktoberdunkel härom kvällen. Vet inte riktigt hur jag skall kategorisera den, men riktigt god tycker jag att den var.
Brukar köpa med mig dunkelbock från Tyskland men det här var strået vassare.
Håller helt med! suverän ?mörk lager? med spännande upplägg. När du ännu är inne på oktoberöl kan jag passa på att rekommendera några andra av dessa:

St:Eriks&Erik Dahlgren Oktoberfest:
Trevlig mat-ale. Lite lättare med lugna frukttoner och lite honung.
Inget fantastiskt spännande men bra pris och så mycket roligare än den ljusa lagern som annars blir till maten.

Kissmeyer Smokey Oktober
Bästa rökölen jag druckit och då har jag ändå prövat ett flertal av de i systemet sortiment. Bra balans och den typiska korvsmaken! Testa!

Löwenbräu Oktoberfestbier
Jäkligt bra ljus lagen. Angenäm beska och ett trevligt alternativ till landsortslagern. Mycket honungstoner.

Kan lägga till att jag testat ett 15-tal från årets sortiment och dessa var helt klart de bästa.
Citera
2013-09-23, 08:04
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyWho
Håller helt med! suverän ?mörk lager? med spännande upplägg. När du ännu är inne på oktoberöl kan jag passa på att rekommendera några andra av dessa:

St:Eriks&Erik Dahlgren Oktoberfest:
Trevlig mat-ale. Lite lättare med lugna frukttoner och lite honung.
Inget fantastiskt spännande men bra pris och så mycket roligare än den ljusa lagern som annars blir till maten.

Kissmeyer Smokey Oktober
Bästa rökölen jag druckit och då har jag ändå prövat ett flertal av de i systemet sortiment. Bra balans och den typiska korvsmaken! Testa!

Löwenbräu Oktoberfestbier
Jäkligt bra ljus lagen. Angenäm beska och ett trevligt alternativ till landsortslagern. Mycket honungstoner.

Kan lägga till att jag testat ett 15-tal från årets sortiment och dessa var helt klart de bästa.

Ja, skall åka och köpa upp mig på fler Dugges och samtidigt prova några av de andra som du rekommenderar.

Är det förresten någon som vet om oktoberölen från de traditionella München-bryggerierna är likadana varje år eller är det nya recept?
Citera
2013-09-23, 08:31
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LP-skiva
Brännskär från Nynäs är trevlig inom den genren. Om du bor på södra Södertörn är det bara att hämta i butik annars kan den beställas styckvis. http://www.systembolaget.se/89153

Tack för tipset, det uppskattas.
Citera
2013-09-23, 08:42
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Ja, skall åka och köpa upp mig på fler Dugges och samtidigt prova några av de andra som du rekommenderar.

Är det förresten någon som vet om oktoberölen från de traditionella München-bryggerierna är likadana varje år eller är det nya recept?
när münchenbryggerierna gör oktoberfestöl så skall detta vara en märzen, absolut inget annat, det kan hända att de ändrar minimalt, men eftersom de är tyskar samt bryggar en traditionell öl så tror jag knappast de ändrar en uns på de recepten.

åter igen i år ska jag ranta, jag stör mig något kopiöst på alla dessa "oktoberöl", festölet skall vara en märzen, är det inte en märzen så är det inget festöl, visst är det kanske "tråkigt" att det är samma grejer varje år. men så är det bara.
Citera
2013-09-23, 19:35
Medlem
Måste bara hålla med om att Kissmeyer Smokey Oktober var riktigt trevlig.
Köpte en på fredagen och vart tvungen att köpa flera på lördagen....
Någon som har tips på liknande öl i systemets ordinarie sortiment?
Citera
2013-09-24, 11:12
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyWho
Kissmeyer Smokey Oktober
Ni som anser att Smokey October är så bra, hur tycker ni att den står sig mot t ex Aecht Schlenkerlas arketypiska rökmärzen? Ska köpa några Smokey October i vilket fall som helst, men det hade varit trevligt att höra en jämförelse.
Citera
2013-09-24, 12:15
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meinhoonkaun
Ni som anser att Smokey October är så bra, hur tycker ni att den står sig mot t ex Aecht Schlenkerlas arketypiska rökmärzen? Ska köpa några Smokey October i vilket fall som helst, men det hade varit trevligt att höra en jämförelse.

Undrar detsamma. Aecht Schlenkerlas öl är min favorit bland de rökiga.
Citera
2013-09-24, 14:03
Medlem
Bloodbounds avatar
Skulle också vilja ha lite tips/rekommendationer, alltid kul att vidga sina vyer lite.

Brukar dricka: Oftast blir det ljus lager, tycker inte att det är nån större skillnad på systemets mest populära sorter. Lapin Kulta funkar dock alltid, och Eriksberg är en annan favorit. Älskar också Newcastle, den är väl den "mörkaste" sorten som jag verkligen gillar. Guinnes och Kilkenny gillar jag verkligen inte.

Jag inser att mina erfarenheter inom öl är mycket begränsade, och de sorter jag uppskattar säger väl inte så mycket om åt vilket håll mina preferenser pekar. Dock så hoppas jag på att någon kanske kan se ett litet mönster och kommer med tips. Som student har jag inte pengar till att springa runt och köpa massa olika sorter på måfå och testa mig fram.

mvh
Citera
2013-09-24, 16:02
Medlem
N3ss3s avatar
Fick tag på ett par Red Chair i helgen, och dessa uppskattades mycket. Jag är ingen ipa person, men dessa north western ales ? var kanon. Vissa ipor har varit okej, men har lite svårt för den överton av humle som verkar vara populär. Citra och Punk fungerar t.ex.

Jag uppskattar även veteöl där min favorit i dagsläget är erdinger kristall. Någon som skulle kunna tipsa om lite ljusare öl, eftersom jag inte orkar öla på porter och liknande, även om jag uppskattar dem i sig själva.
Citera
2013-09-24, 19:26
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound
Skulle också vilja ha lite tips/rekommendationer, alltid kul att vidga sina vyer lite.

Brukar dricka: Oftast blir det ljus lager, tycker inte att det är nån större skillnad på systemets mest populära sorter. Lapin Kulta funkar dock alltid, och Eriksberg är en annan favorit. Älskar också Newcastle, den är väl den "mörkaste" sorten som jag verkligen gillar. Guinnes och Kilkenny gillar jag verkligen inte.

Jag inser att mina erfarenheter inom öl är mycket begränsade, och de sorter jag uppskattar säger väl inte så mycket om åt vilket håll mina preferenser pekar. Dock så hoppas jag på att någon kanske kan se ett litet mönster och kommer med tips. Som student har jag inte pengar till att springa runt och köpa massa olika sorter på måfå och testa mig fram.

mvh

Har du testat några pale ales? Skulle rekommendera det annars. Sierra Nevada och Lagunitas är mina favoriter, och brukar finnas på bolaget.
Citera
2013-09-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meinhoonkaun
Tycker den är bättre. Lite mindre rökighet upplevde jag men samtidigt mer fyllighet, vilket föll i min smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in