2013-09-20, 08:50
Medlem
arnold123s avatar
Drack La Rulles triple igår, som kom på bolaget i senaste släppet (tror jag!?) Iaf, den var mycket god, en väldigt välgjort triple! Finns fortfarande kvar i många affärer. Rekommenderas om man gillar ljusa belgiska öl
Citera
2013-09-20, 16:21
Medlem
N3ss3s avatar
Nu letar jag lite tips till min mor, men eftersom jag vet att det finns mycket kunskap här ger jag mig in i leken.

Min mor älskar brown ale, det blir oftast newcastle som drick och jag vill ha lite tips på öl i närheten av just newcastle. Det får sväva ut lite, men samtidigt inte bli IPA etc då det inte uppskattas av henne, men red ales och lite speciella brown ales skulle uppskattas.
Citera
2013-09-20, 17:09
Medlem
LP-skivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3
Nu letar jag lite tips till min mor, men eftersom jag vet att det finns mycket kunskap här ger jag mig in i leken.

Min mor älskar brown ale, det blir oftast newcastle som drick och jag vill ha lite tips på öl i närheten av just newcastle. Det får sväva ut lite, men samtidigt inte bli IPA etc då det inte uppskattas av henne, men red ales och lite speciella brown ales skulle uppskattas.

Brännskär från Nynäs är trevlig inom den genren. Om du bor på södra Södertörn är det bara att hämta i butik annars kan den beställas styckvis. http://www.systembolaget.se/89153
Citera
2013-09-20, 18:58
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Förstår att det inte togs så väl upp i denna tråden.
Trodde ju att det var en tråd för alla ölälskare, men har förstått bättre nu.
Tråden är ingenting för oss ölälskare som vill spara pengar till några fetingar dessutom...
Hade ingen aning om att mitt tjeckiska öl hade så dåligt renommé.
Men en bakgrundshistoria är att jag den första gången jag var i Tjeckien drack en kall Staro på en cocheria i Prag och det var det godaste jag någonsin druckit tyckte jag, efter en skakig bussresa från Brno.
Den här tråden är väldigt bra om man vill lära sig om hantverksöl, läs ett par sidor och prova ölen som det tipsas om och du kommer att se Staropramen med helt nya ögon.

Gör ett blindtest på Staropramen och Pripps Blå, se om du med säkerhet kan skilja dem åt. Det kan sätta dem i ny dager.
Citera
2013-09-20, 20:43
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
det ÄR en tråd för ölÄLSKARE, vi tar öl på allvar.

staropramen är ungefär lika bra som att köpa en vanlig carlsberg, dvs absolut inget speciellt.
Nä Staropramen är nog lite överreklamerad speciellt bland semiölälskare, finns goare som dessutom är billigare. Tips på detta är inget för tråden dock.
Men en Staro på en pub i Tjeckien eller en kall likadan efter en hård dags jobb, inte fel utan rätt. Kan en ölälskare inte uppskatta även en öl som smakar lite mindre och inte är svindyr -under rätt omständigheter- så är det nog lite snobberi tyvärr.
Citera
2013-09-21, 08:42
Medlem
Idag blir det nog en Smashed Bluberry, har druckit den en gång på Jerntorgets Brygghus, och blev totalt hooked på den. Kollikrav vid beställning, men fixas ju lätt med ett samköp

Rekommenderar den, scotch ale + porter, med stark blåbärsinfluens.. mumma.

http://beeradvocate.com/beer/profile/139/68949 - värd mer än 87 på BA tycker jag, snarare uppemot 93-95
Citera
2013-09-21, 11:47
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Nä Staropramen är nog lite överreklamerad speciellt bland semiölälskare, finns goare som dessutom är billigare. Tips på detta är inget för tråden dock.
Men en Staro på en pub i Tjeckien eller en kall likadan efter en hård dags jobb, inte fel utan rätt. Kan en ölälskare inte uppskatta även en öl som smakar lite mindre och inte är svindyr -under rätt omständigheter- så är det nog lite snobberi tyvärr.
och det har heller ingen sagt. folk i den här tråden uppskattar så det räcker. men det är inte intressant att diskutera.
Citera
2013-09-21, 12:22
Medlem
Barytons avatar
Drack en Dugges Oktoberdunkel härom kvällen. Vet inte riktigt hur jag skall kategorisera den, men riktigt god tycker jag att den var.
Brukar köpa med mig dunkelbock från Tyskland men det här var strået vassare.
Citera
2013-09-21, 15:32
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
det där är grader i helvetet, de facto är det fortfarande en lambic och du vet mycket väl vilken "chock" det innebär för någon som aldrig smakat något sådant tidigare.

antagligen, för en annan, kommer denna inte vara syrlig nog, men för noviser.......

Jag håller inte med utan jag tycker det finns sockrade lambiks som bara smakar sött och i princip inget surt. Sen är det såklart alltid en överaskning att dricka en suröl om man inte druckit annat än exempelvis ljus lager.

Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Batchen som släpps nu är så vitt jag vet inte bryggd för ett år sedan, när jag besökte Hantverks i våras (mars?) så hade de precis lagt den på blåbär i sekundären, tror ölet var totalt ungefär en månad gammal. Då uppvisade den inga lambictoner alls utan smakade mest... blåbärssoppa.

Nu har jag inte tjabbat med Håkan på ett bra tag så jag har inte 100 koll på hur hans upplägg, men att han skulle släppa en lambik efter så kort tid tror jag skulle vara dumt. Jag var där förra året, men vid samma tillfälle i bryggningsprocessen. Då smakade den precis som du beskriver blåbärssoppa och jag tycker det skulle vara en rimligare ålder att släppa efter, även om det för den delen kan vara än ännu äldre brygd som släpps nu. Men om du har nån annan info får du gärna dela med dig av det.
Citera
2013-09-22, 01:01
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
och det har heller ingen sagt. folk i den här tråden uppskattar så det räcker. men det är inte intressant att diskutera.
Det är det väl inte du som bestämmer. Om man anser att alla tjecker är suputer och inte kan "finsmaka" så undrar jag vad du själv tillför.?
Citera
2013-09-22, 18:12
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Trooper dök upp på mitt bolag, det var ett trevligt öl, inte en paleale direkt men mycket fräsch (men diskret) torrhumling och ett riktigt bra försök att få till realalekaraktär på en flasköl. Har provat två ena gången var det hit andra gången var smaklökarna trötta och den smakade mellanöl och fick betyget "meh".

Kan det inte vara skillnad i smak från gång till gång? Jag tycker exempelvis att en ale som Hobgoblin inte alltid är särskilt fruktig, utan har en mera död smak, om det nu låter vettigt

Jag drack en trooper igåroch fann den vara god. Eftersom de har plockat bort Hobgoblin ur mitt lokala systems sortiment får de gärna ha Trooper där istället. Som det nu är blir det annars nästan aldrig så att jag köper någon brittisk ale.
Citera
2013-09-22, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.

Staro på pub i tjeckien är lite annorlunda, framför allt att den är färskare.

Men att rata industrilager är inget snobberi, snarare ett helt vanligt ölintresse. Och öl är inte svindyrt, en riktigt bra öl under 100kr/L är ett fynd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in