Citat:
Ursprungligen postat av
brutefish
det där är grader i helvetet, de facto är det fortfarande en lambic och du vet mycket väl vilken "chock" det innebär för någon som aldrig smakat något sådant tidigare.
antagligen, för en annan, kommer denna inte vara syrlig nog, men för noviser.......

Jag håller inte med utan jag tycker det finns sockrade lambiks som bara smakar sött och i princip inget surt. Sen är det såklart alltid en överaskning att dricka en suröl om man inte druckit annat än exempelvis ljus lager.
Citat:
Ursprungligen postat av
Thuure
Batchen som släpps nu är så vitt jag vet inte bryggd för ett år sedan, när jag besökte Hantverks i våras (mars?) så hade de precis lagt den på blåbär i sekundären, tror ölet var totalt ungefär en månad gammal. Då uppvisade den inga lambictoner alls utan smakade mest... blåbärssoppa.
Nu har jag inte tjabbat med Håkan på ett bra tag så jag har inte 100 koll på hur hans upplägg, men att han skulle släppa en lambik efter så kort tid tror jag skulle vara dumt. Jag var där förra året, men vid samma tillfälle i bryggningsprocessen. Då smakade den precis som du beskriver blåbärssoppa och jag tycker det skulle vara en rimligare ålder att släppa efter, även om det för den delen kan vara än ännu äldre brygd som släpps nu. Men om du har nån annan info får du gärna dela med dig av det.