2013-09-19, 23:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Men för sista gången skriver jag nu att JV tar inte emot blod och det på religiösa grunder och inget annat. JV är trogna mot sin skapare även om det kan få stora följder för dem personligen. Det skedde ju i Hitlertyskland där vissa dog på grund av sin neutrala hållning och att de vägrade ansluta sig till Hitlers armé.

Och det kanske är bra eller inte bra för vuxna JV; det är deres ensak. Men varför skall det pådyvlas andra?
Citera
2013-09-19, 23:19
Medlem
[quote=Eberhard|45312129]Och Jv vägrar att erkänna att det finns situationer då enbart blod räddar liv. Jag har aldrig hört något erkännande från Jv om detta.

Jodå det är vi visst medveten om. Problemet är att är omöjligt att i ett specifikt fall säga att tar du blodtransfusion så överlever du. Varför? Jo vi pratar om extremt stora blödningar där ingen kan garantera något men visst i vissa lägen så fungerar bara blod men det är långt ifrån någon garanti att man överlever trots en blodtransfusion.
Citera
2013-09-19, 23:25
Medlem
Bogomils avatar
[quote=Ekasnah|45324343]
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Och Jv vägrar att erkänna att det finns situationer då enbart blod räddar liv. Jag har aldrig hört något erkännande från Jv om detta.

Jodå det är vi visst medveten om. Problemet är att är omöjligt att i ett specifikt fall säga att tar du blodtransfusion så överlever du. Varför? Jo vi pratar om extremt stora blödningar där ingen kan garantera något men visst i vissa lägen så fungerar bara blod men det är långt ifrån någon garanti att man överlever trots en blodtransfusion.

Och genom att fokusera på det sämst tänkbara scenariet bevisar du vad?

Frånsett att semantisk akrobatik är en ingrediens i ditt predikande.
Citera
2013-09-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Tyvärr fungerar inte din länk, och även om man går in och söker på artiklar på Östersunds Sjukhus kan man inte hitta artikeln.
Det hade underlättat betydligt, och dessutom varit mer seriöst, om du hade uppgett deras efternamn också, då hade man haft något att söka på!

Jag testade länken och den fungerade annars kan man markera länken klippa ut den och sedan klistra in den i webläsaren

http://www.ianestesi.se/index.php?option=com_content&view=article&id=113&I temid=235

Här är direkt länk till just den sidan om vilka står bakom, fungerar inte länken följ då min lilla anvisning angående hur man klistrar in länken i webläsaren
Senast redigerad av Ekasnah 2013-09-19 kl. 23:42.
Citera
2013-09-19, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Blir man utesluten ur församlingen om man tar emot blod? Är uteslutningen evig? Vilka andra saker blir man utesluten för?
Nej
Nej
Finns flera saker, mord, äktenskapsbrott etc men ingen blir automatiskt uteslutning. Alla kan visa sinnesändring och på det sättet vara kvar i församlingen om det nu är personens önskan.
Citera
2013-09-19, 23:33
Medlem
Citat:
Nej
Nej
Finns flera saker, mord, äktenskapsbrott etc men ingen blir automatiskt uteslutning. Alla kan visa sinnesändring och på det sättet vara kvar i församlingen om det nu är personens önskan.

Men vad är syftet med uteslutningen av en medlem?
Citera
2013-09-19, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ja, om man tar emot blod, och inte ångrar sig, så blir man troligen i praktiken utesluten!
(I praktiken, eftersom det i stället heter när man har tagit emot blod, att man har i sitt handlingssätt visat att man inte är ett JV)
I verkligheten är konsekvenserna desamma!
En uteslutning är inte evig, men inte heller tidsbestämd. Den uteslutne ska under ganska lång tid visa att han ångrar sig, och vill komma tillbaka, innan det ev kan bli tal om återupptagning.
I verkligheten är kraven för att få komma tillbaka ofta så tuffa, att även om den utesluten vill tillbaka, så orkar han inte uppfylla kraven.

Trams mängder av JV kommer tillbaka till församlingarna och de sista två åren mer än någonsin.
Citera
2013-09-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Du verkar inte förstå vad kritiken mot JV gäller.
Jag tror inte att nån motsätter sig att JV ändrar sig efter nya fakta.
Det som invänds mot är att alla läror en gång har kallats för "bibliska sanningar" där JV krävt att alla ska acceptera det och följa det med hot om konsekvenser i annat fall.
Den som ifrågasätter blir stämplad som illojal och olydig mot Gud och kan t.o.m. bli utesluten.
När en lära överges visar det sig ju att den aldrig var en biblisk sanning, ifrågasättande var aldrig olydnad mot Gud, läran kom aldrig från Gud.
Ändå gör JV samma sak gång på gång på gång och skäms inte det minsta för det.

Fö ser jag inga exempel på att Jesus gång på gång ändrade förklaringen på sina liknelser så som JV gör.
Dålig jämförelse igen.

Jesus som Guds son hade hela sanningen men inte hans lärjungar förstod alltid vad han menade.
De hade felaktiga uppfattningar vid flera tillfällen.
Citera
2013-09-19, 23:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jesus som Guds son hade hela sanningen

Enligt dig, inte enligt mig.
Citera
2013-09-19, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Ta en titt i Resonera-boken och kolla hur många av citaten som är ca 100 år gamla.
Kan det bero på att nyare forskning motsäger det JV vill påstå?

Bara det faktum att en uppgift är gammal gör den inte automatiskt felaktig och det har jag heller aldrig sagt. Du vrider ju på allt för att det ska missförstås.
Däremot så har saker förändrats, jag vet inte exakt vad du nu syftar på men kan tänka mig att det kan vara från katolska kyrkans uppslagsverk angående trosfrågor och kyrkohistoria.
Citera
2013-09-19, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du menar att det Massajerna gör är ok enligt bibeln?

http://www.youtube.com/watch?v=ZV-_bSZMh6U

Massajerna dödar inte djuret, utan tappar ut blod, detta blod menar du är ok att dricka eller äta?

Massajerna dödar visst djur i samband med att de dricker blod. Jag har en stor vacker bok skriven av massajen Tepilit Ole Saitoti som heter just "Maasai" (1993 edition Harry N. Abrams, Inc., 276 sidor). På sid. 140 beskrivs hur Massajkrigare kväver en oxe, ett lamm eller en get. Djurets hals skärs upp och blodet dricks medan det ännu är varmt. Underkroppen skärs upp och hjärtat, njurarna och levern avlägsnas och äts.

En annan ritual med att dricka blod från en strypt tjur beskrivs på sid. 236. Denna form av barbari beskrivs detaljerat också i den välkända boken "den vita massajen" som var anledningen till att jag närmare kollade upp massajerna. Och det hade inte specifikt med Jv att göra utan var ett intressant exempel på en nutida parallell till de historiska omständigheter som föranledde förbudet mot "kvävda" djur i Apg. 15:28,29.

Saitotis bok beskriver också fall där massajerna dricker blod från levande djur. Av beskrivningarna att döma rör detta sig om en form av djurplågeri som är oförenlig med kristen etik. Saken som sådan är inte en direkt överträdelse av de blodlagar som Bibeln beskriver, men är ändå en form av övergrepp mot värnlösa djur som är avskyvärt för mig. Det finns också andra religiösa invändningar mot sedvänjan, och därför måste den avvisas.

Jag har svarat på din fråga och förväntar mig nu att du skall svara på ett par frågor. Varför är det bara i samband med slakt som Bibeln förbjuder att äta blod? Varför görs det en klar skilland mellan att äta blod från slaktdjur och att äta självdöda djur som blodet inte fått rinna ur? Varför måste djur dödas enligt lagen, om blod som tappats från ett djur innehöll själen-livet?
Citera
2013-09-20, 00:15
Medlem
[quote=ttsp|45319691]

Jag tror du ägnar 90 % av din vakna tid att studera gammal och ny litteratur från Jv, och ägnar 90 % av dina tankar på Jehovas vittnen, har jag rätt, eller är det 80 %? Kan du med gott samvete säga att du inte ägnar större delen av ditt liv till Jehovas vittnen?

Jag är allvarlig med denna fråga, vad säger du med gott samvete inför din gud?

-----

ttsp,

Du har fullständigt fel. Jag ägnar jämförelsevis mycket lite tid åt Jv. Jag har ett Jv-bibliotek som nog med råge överträffar ditt, men på min fritid är det andra sker som tar upp huvuddelen av min tid. Dessutom sköter jag ett arbete på heltid, vilket jag tror att du inte gör. Men i stället för att "gå i tjänsten" hänger du vid datorn din mesta tid, förefaller det. Skulle de lokala vittnena på din ort veta vilken oproportionerlig del av din tid du ägnar dig åt debatter på datorn skulle de bli bekymrade. De vet antagligen inte detta. För egen del kan jag säga att det bortsett från de senaste dagarna var mycket längesedan jag skrev om Jv på Flashback, om än inte lika längesedan jag överhuvud skrev här. Och för närvarande är Flashback det enda debattforum jag skriver på. Och rätt vad det är kanske det också upphör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in