Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Så du menar att det Massajerna gör är ok enligt bibeln?
http://www.youtube.com/watch?v=ZV-_bSZMh6U
Massajerna dödar inte djuret, utan tappar ut blod, detta blod menar du är ok att dricka eller äta?
Massajerna dödar visst djur i samband med att de dricker blod. Jag har en stor vacker bok skriven av massajen Tepilit Ole Saitoti som heter just "Maasai" (1993 edition Harry N. Abrams, Inc., 276 sidor). På sid. 140 beskrivs hur Massajkrigare kväver en oxe, ett lamm eller en get. Djurets hals skärs upp och blodet dricks medan det ännu är varmt. Underkroppen skärs upp och hjärtat, njurarna och levern avlägsnas och äts.
En annan ritual med att dricka blod från en strypt tjur beskrivs på sid. 236. Denna form av barbari beskrivs detaljerat också i den välkända boken "den vita massajen" som var anledningen till att jag närmare kollade upp massajerna. Och det hade inte specifikt med Jv att göra utan var ett intressant exempel på en nutida parallell till de historiska omständigheter som föranledde förbudet mot "kvävda" djur i Apg. 15:28,29.
Saitotis bok beskriver också fall där massajerna dricker blod från levande djur. Av beskrivningarna att döma rör detta sig om en form av djurplågeri som är oförenlig med kristen etik. Saken som sådan är inte en direkt överträdelse av de blodlagar som Bibeln beskriver, men är ändå en form av övergrepp mot värnlösa djur som är avskyvärt för mig. Det finns också andra religiösa invändningar mot sedvänjan, och därför måste den avvisas.
Jag har svarat på din fråga och förväntar mig nu att du skall svara på ett par frågor. Varför är det bara i samband med slakt som Bibeln förbjuder att äta blod? Varför görs det en klar skilland mellan att äta blod från slaktdjur och att äta självdöda djur som blodet inte fått rinna ur? Varför måste djur dödas enligt lagen, om blod som tappats från ett djur innehöll själen-livet?