2013-09-19, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det är viktigt att förstå vad det var för blod som skulle användas vid offer. Det var blod från djur som DÖDATS så att det kunde representera det tagna livet...
Summan av detta är att blodförbudet i Bibeln handlar om blod där djuret fått släppa livet till pga människan. Då skulle blodet hällas ut och täckas över. Detta gällde inte sårblod eller menstruationsblod hos människor, eftersom sådant inte innehöll själen.

Så du menar att det Massajerna gör är ok enligt bibeln?

http://www.youtube.com/watch?v=ZV-_bSZMh6U

Massajerna dödar inte djuret, utan tappar ut blod, detta blod menar du är ok att dricka eller äta?
Citera
2013-09-19, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Ser du alls någon problematik i dessa uteslutningar? Exempelvis att de i vissa fall kan vara felaktiga på grund av den mänskliga ofullkomligheten?

Visst kan det finnas risk för den mänskliga ofullkomligheten, men menar du att man ska strunta i 1Kor 5:1-13 ?

Ska man riva ut den sidan från bibeln menar du?
Citera
2013-09-19, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag anklagar inte Gud för det, han har rätten att ge liv och ta liv. Spädbarnen kanske blir uppväckta i en framtid, till ett samhälle som inte offrar barn, då har inte dessa spädbarn upplevt ondska.

Fråga Eberhard om han anklagar Gud för att ha utrotat ett helt folk med spädbarn.

Kommer du att fråga honom? Det tror jag knappast, du och Eberhard har samma agenda, ni är bara ute efter att smutskasta och motsäga Jehovas vittnen. Er egna tro och övertygelser vill ni gömma undan, för ni har inget att komma med.

Vad ger rätten att ta ett liv som man har gett?
Om du ger bort en gåva, anser du att du har rätt att hämta tillbaka den?
Tur att jag aldrig har fått nåt av dig isf.

Känns det bekvämt att gömma dig bakom Eberhard nu plötsligt?
Annars verkar du dissa allt han tycker.
Har hans åsikter endast ett värde när de är kompatibla med dina?

Jag har min övertygelse väldigt klar för mig.
Ser dock inget behov av att köra ner den i halsen på alla andra och anser definitivt inte att andras överlevnad är beroende av att de tycker som jag, så som JV gör vilket diskuteras i denna tråd.
Problem med det?
Citera
2013-09-19, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag ätar inte blod

Jasså du ätar inte blod?
Citera
2013-09-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Majoriteten av bibelforskarna är faktiskt troende....

Majoriteten av bibelforskarna håller inte med JV.
Därför anses deras forskning vara värdelös.
Citera
2013-09-19, 15:42
Medlem
Citat:
Jasså du ätar inte blod?

Om jag inte minns fel är han/hon vegetarian.
Citera
2013-09-19, 15:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Visst kan det finnas risk för den mänskliga ofullkomligheten, men menar du att man ska strunta i 1Kor 5:1-13 ?

Finns det något som tydligare demonstrerar den mänskliga ofullkomligheten än blind tro som försökar omvandla subjektivitet till objektivitet med hjälp av a priori-antaganden, cirkel-argumentation, sakfel och övriga argumentationsfel?
Citera
2013-09-19, 15:46
Medlem
Citat:

Jag vet inte. Det enda jag vet är att Jesus sa att den av oss människor som själv är syndfri är fri att döma synden hos någon annan. Och själv umgicks han med både prostituerade, rövare och andra utstötta.
Citera
2013-09-19, 15:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jasså du ätar inte blod?

Det kan tänkas att ägg innehållar små mängder blod, så helt konsekvent kan jag inte påstå mig vara.

Annars är jag som vegetarian icke-blodätande.
Citera
2013-09-19, 15:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Finns det något som tydligare demonstrerar den mänskliga ofullkomligheten än blind tro som försökar omvandla subjektivitet till objektivitet med hjälp av a priori-antaganden, cirkel-argumentation, sakfel och övriga argumentationsfel?

Väl rutet, broder
Citera
2013-09-19, 15:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Majoriteten av bibelforskarna håller inte med JV.
Därför anses deras forskning vara värdelös.

Lustigt, det där att jw är bäst både historie- OCH bibelforskning....
Citera
2013-09-19, 15:50
Medlem
Citat:
Vad ger rätten att ta ett liv som man har gett?
Om du ger bort en gåva, anser du att du har rätt att hämta tillbaka den?
Tur att jag aldrig har fått nåt av dig isf.

Gud har rätt att göra vad han vill med sin skapelse, tur är att han är rättvis och barmhärtig.

Citat:
Känns det bekvämt att gömma dig bakom Eberhard nu plötsligt?
Annars verkar du dissa allt han tycker.
Har hans åsikter endast ett värde när de är kompatibla med dina?

Nej jag är bara förundrad över hur du, Eberhard och andra råkar komma in och ha åsikter så fort ett Jehovas vittne skriver något på Flashback. Och då handlar det inte om att förmedla sin egen tro, utan att dissa Jehovas vittnen. Det är lätt att dissa andra utan att ha en egen stark tro, ni känner er starka för att ni tror er ha ett övertag mot Jehovas vittnens tro. Men vad skulle hända om man granskar er tro? Ni skulle falla som korthus. Er hela existens hänger på Jehovas vittnen, hur roligt känns det? Jag skulle vara bestört över att mitt liv hänger på andras misstag och leverne.

Citat:
Jag har min övertygelse väldigt klar för mig.
Ser dock inget behov av att köra ner den i halsen på alla andra och anser definitivt inte att andras överlevnad är beroende av att de tycker som jag, så som JV gör vilket diskuteras i denna tråd.
Problem med det?

Ändå försöker du köra ner din övertygelse så långt ner som det bara går, och så fort ett Jehovas vittne yttrar sig. Var finns ni annars? Helt plötsligt dyker ni före detta Jv upp som gubben i lådan och har en massa åsikter som svämmar över tråden.

Alla trådar om Jehovas vittnen får en boom tack vare er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in