Ursprungligen postat av
ttsp
Om jag skulle säga att Gud kommer att döma dig till döden, det är vad jag tror på, så tycker jag att jag skulle vara dömande mot dig.
Bara Gud har rätten döma olika människor, det är bara Gud som vet vem som blir dömd eller inte.
Det stämmer inte att Jehovas vittnen tror att "de som inte hör till dem är fördömda", Gud dömer inte baserat på vilken grupp man tillhör, utan dömer varje människa enskilt. Det kommer att finnas Jehovas vittnen som inte överlever, och det kommer att finnas dom som aldrig hört talas om Jehovas vittnen eller ens hört talas om bibeln som kommer att överleva Guds dom.
Gud dömer människors hjärtan, om dom är onda eller goda, inte om dom tillhör en grupp:
"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare.
Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen.
Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig.
Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan."
(Rom 2:13-16 Bibel2000)
Ja, om dom skulle säga så, att den och den personen är dömd av Gud, då är det något som är fel, och då skulle dom vara dömande.
Men jag tror inte att dom har sagt så, jag tror det handlar om viskningsleken, att du har hört det från din kusin, och kusinen kanske har hört det från någon annan.
Är det inte bättre att du pratar med dina släktingar som är Jv direkt, istället för att höra det i andra hand?
Nej, det spelar ingen roll, Gud dömer alla människor på jorden enskilt, alla människor kommer att stå inför Guds domstol:
"Hur kan du då döma din broder? Eller hur kan du förakta din broder? Alla skall vi en gång stå inför Guds domstol. Ty det är skrivet: Så sant jag lever, säger Herren, för mig skall alla knän böjas, och alla tungor skall prisa Gud.
Alltså skall var och en av oss avlägga räkenskap inför Gud." (Rom 14:10-12 Bibel2000)
Tror du inte att det finns en möjlighet att det har blivit något missförstånd?
Visst, Jehovas vittnen tror på att dom följer den rätta vägen, det är deras övertygelse. Varför skulle vara fel att tro att man hittat den rätta tron? Menar du att det är bättre om man tror att man hittat den felaktiga tron?
Jag antar att du tror att du inte gör något fel, eller hur? För om det skulle vara så att du tror att du gör något fel, skulle du inte rätta till det i så fall? Och om du då rättar till det, så blir det återigen att du tror att du inte gör något fel, eller hur?
Jag tror inte att dom säger att dom är "lessna för att ni är förlorade", utan i så fall att dom är ledsna att ni ser på saker och ting olika, att ni inte har samma tro, eller liknande.