2013-09-19, 12:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bra att du undersöker källan, det finns så många som litar på andrahandsuppgifter, rykten om Jehovas vittnen.

Det är tyvärr vanligt, att strawmen användas i religionsdebatten.

Men det är inte källkunskap eller brist på den som ledar till JVs impopularitet. Det är JVs intellektuella ohederlighet på områden vetenskaps/filosofi-förvrängning som skapar ett osympatisk intryck, och ingan behövar iofs att vara bibelkunning för att kunne se denna vetenskaps/filosofi-förvrängning.
Citera
2013-09-19, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Grotesk tanke, ja det är intressanta uttryck du svänger dig med
Alla JV bestämmer själv vilken behandlingsmetod man vill använda sig av och var och ens samvete bestämmer detta.
Varför är du så arg i din argumentering?
Du har dina bestämda påståenden om blodet och JV tror att Jehova kan ha en lite mildare syn på detta. Det kommer en dag att visa sig vem som har rätt.
Jag hoppas verkligen inte att du använder ditt liv och din tid till att hoppa på JV.

Nej, enskilda JV har inte rätt att själva bestämma vilka blodbeståndsdelar man vill ta emot, åtminstone inte om man vill vara kvar i församlingen! Och det måste du självklart veta!
Om ett JV tycker att eftersom vissa blodbeståndsdelar är tillåtna enligt JV-ledningen, så kan han också ta emot blodbeståndsdelen röda blodkroppar, så kommer han att få svårigheter i församlingen om/när detta kommer fram.
Citera
2013-09-19, 13:01
Medlem
Citat:
Ska man enligt dig då inte använda Guds namn Jehova idag?

Framför allt skulle man ha avstått från att föra in Namnet i NT. Om Gud ville ha Namnet i NT, så hade han säkert sett till att det fanns där från början, i grundtexten.
Citera
2013-09-19, 13:05
Medlem
Citat:
Käre Eberhard!
Du verkar verkligen veta mer än de flesta.
Texten kommer från den här sidan: http://www.ianestesi.se/

Texten skriven av dessa:
Erik är överläkare vid anestesiavdelningen i Östersund och har tidigare arbetat 12 år som thoraxanestesiolog vid universitetssjukhuset i Umeå. Hans huvudsakliga intresseområde är diagnostik och behandling av akuta rubbningar i hjärtfunktion och central cirkulation. Erik är numera även medicinskt ansvarig för Ambulanssjukvården i Jämtlands läns landsting där han arbetat mycket med riktlinjer och rutiner.
Henrik är pensionerad överläkare i anestesi och intensivvård (med.dr., DEAA). Han har tjänstgjort vid anestesiavdelningarna i Östersund och på Akademiska sjukhuset i Uppsala där han är docent i samma ämne. Henrik har alltsedan avhandlingsarbetet på 1970-talet intresserat sig för vätskebehandling och ersättning av blod vid kirurgi och trauma. Beslutsstödet för blodersättning har sina rötter i egenkonstruerade hjälpmedel i form av nomogram, räknesticka och datorprogram som fått vid spridning i Skandinavien. "Blod" kompletterar dessa genom att ge "kött på benen". Henrik har också deltagit i ett WHO-projekt med uppgiften att skapa ett undervisningspaket för blodersättning i utvecklingsländer. Syresättning i lungorna är ett annat intresseområde som också resulterat i framtagande av hjälpmedel för klinisk användning.
Kjell har varit överläkare vid anestesiavdelningen i Östersund fram till 2010-03-31 och är nu narkosläkare vid Medicin Direkt Ortopedi i Östersund.

Texten är missvisande. Blod ges inte lättvindigt och det finns inte någon övertro med nyttan av transfusion. Texten har med stor sannolikhet skrivits av någon som är Jv eller står under deras trollspö, inte av någon oberoende medicinsk expert

Ja du har nog rätt dessa tre herrar kan nog inget i det här ämnet men det är ju tur att världen har dig eftersom du verkar veta så mycket mer än de här läkarna.

Tyvärr fungerar inte din länk, och även om man går in och söker på artiklar på Östersunds Sjukhus kan man inte hitta artikeln.
Det hade underlättat betydligt, och dessutom varit mer seriöst, om du hade uppgett deras efternamn också, då hade man haft något att söka på!
Citera
2013-09-19, 13:20
Medlem
Citat:
Har några av er fastnat i ert eget cirkelresonemang?
JV tar inte emot blod och söker därför annan behandling utan blod.
I sällsynta fall så sker ett tillfälligt omhändertagande för att läkarna ska kunna använda
behandling med blod.
JV anses aldrig vara föräldrar som inte vill sina barns bästa men här sker en krock mellan läkare och JV tro.
Jag återkommer med svåra fall som räddats till livet men som sagt detta handlar inte om det.
JV tar inte emot blod och det är inte på medicinska grunder utan religiösa.

Jag tyckte att artikeln jag länkade till var väldigt intressant ur flera aspekter!
Dels, och framför allt, att mamman i detta fallet faktiskt själv bar skulden till att hennes tvillingar skulle behöva genomgå tuff läkarbehandling. Om hon hade tagit behandlingen som erbjöds när hennes första barn föddes, så hade det troligen inte varit några problem för tvillingarna!
Och den sprutan är faktiskt tillåten enligt JV-läran.
Så i stället för att själv ta emot den tillåtna sprutan, så riskerade hon kommande barns liv och hälsa!
Jag vet, eftersom jag själv är RH-negativ, och har fött RH-positiva barn!

Dessutom gav artikeln svar på den intressanta frågan om behandling av ofödda barn. Tydligen har mamman, åtminstone på Irland, rätt att vägra behandling av sina ofödda barn, men inte när de väl är födda!
Citera
2013-09-19, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nej, enskilda JV har inte rätt att själva bestämma vilka blodbeståndsdelar man vill ta emot, åtminstone inte om man vill vara kvar i församlingen! Och det måste du självklart veta!
Om ett JV tycker att eftersom vissa blodbeståndsdelar är tillåtna enligt JV-ledningen, så kan han också ta emot blodbeståndsdelen röda blodkroppar, så kommer han att få svårigheter i församlingen om/när detta kommer fram.

Blir man utesluten ur församlingen om man tar emot blod? Är uteslutningen evig? Vilka andra saker blir man utesluten för?
Citera
2013-09-19, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Är det uteslutet för dig att bibeln kanske har fel om deras ålder?

Jag litar på bibeln, det är för mig osannolikt att människor bara hittat på saker och ting i bibeln.

Citat:
Då tycker iaf jag att det är konstigt att, i en tid då människor kunde dö som flugor av vanliga infektioner, folk kunde bli hundratals år gamla.

Kanske bakterier och virus inte hade utvecklat farliga egenskaper på den tiden?

Citat:
Vänta lite nu. Menar du att det bokstavligt talat var moses som skrev moseböckerna? Du inser att du går tvärtemot i princip all modern bibelforskning?

Modern bibelforskning? Tillåt mig småle, riktig bibelforskning går ut på att förutsättningslöst undersöka fakta, inte att ateister försöker hitta allt som går att ifrågasätta.

Nu har du ju inte satt dig in ett djuplodande bibelstudium, hur var det med din "begränsade tid"? Nu verkar du ha all tid i världen att säga allt möjligt om bibeln, utan att vara insatt.

Har du tid att gå igenom påståenden om att Moses inte skrev böckerna? Eller kommer du igen att skylla på att du inte har tid? Är det "hit and run"som gäller?

Citat:
Bortsett från att det inte var moses som skrev dem: GIVETVIS. Det finns ingenting utöver "heliga texter" som pekar på att människor kunde bli så gamla, och en hel del som talar emot.

Namnen har jag ingen aning om, det spelar mindre roll.

Så du tror på en konspirationsteori? Vad hade människan/människorna som skrev Moseböckerna för fördel att dom skrev att människor hade kortare och kortare livslängd?

Citat:
Det finns källor, men eftersom du av någon anledning inte accepterar kol-14 metoden, så lär du inte ju inte gå med på någon fastställd åldersbestämning av fynden iaf?

Jag accepterar kol-14 metoden, men man kan inte förlita sig blint på den.

Citat:
Nu hänger jag inte med. adam och eva ska ju vara förfäder till ALLA människor, då borde ju ALLA människor fram till floden ha närmast fullkomliga gener enligt dig? Det borde med andra ord spela noll roll vem vi gräver upp så länge tidsperioden är rätt?

Ja om man nu får fram rätt tidsperiod, och om man vet hur i det närmaste fullkomliga gener ser ut.

Citat:
Hur kommer det sig förresten att man vid dna-analys inte kan fastställa att alla människor har en gemensam anfader i form av dels adam och dels sedan igen i form av noa?

Fast man har ju kommit fram till just det:

En jämförelse av mitokondrisk DNA från människor av många olika raser och från olika geografiska områden tyder på att alla dessa DNA-sekvenser för vår art, homo sapiens sapiens, härrör från en enda gemensam föregångare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mitokondrisk_Eva

Citat:
Då borde det väl egentligen vara mindre inavel, därmed bättre gener och därmed längre liv vid moses tid än vid noas?

Det var mer "inavel" på Noas tid, men dom var samtidigt närmare fullkomligheten.
Citera
2013-09-19, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Trollspöt i funktion igen.

Akta dig så att jag inte trollbinder även dig, så som man har trollbundit läkarna.
Citera
2013-09-19, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Blir man utesluten ur församlingen om man tar emot blod? Är uteslutningen evig? Vilka andra saker blir man utesluten för?

Ja, om man tar emot blod, och inte ångrar sig, så blir man troligen i praktiken utesluten!
(I praktiken, eftersom det i stället heter när man har tagit emot blod, att man har i sitt handlingssätt visat att man inte är ett JV)
I verkligheten är konsekvenserna desamma!
En uteslutning är inte evig, men inte heller tidsbestämd. Den uteslutne ska under ganska lång tid visa att han ångrar sig, och vill komma tillbaka, innan det ev kan bli tal om återupptagning.
I verkligheten är kraven för att få komma tillbaka ofta så tuffa, att även om den utesluten vill tillbaka, så orkar han inte uppfylla kraven.
Citera
2013-09-19, 13:49
Medlem
Citat:
Jag förstår inte? Det står ju bara om att ÄTA blodet?

Edit:
Det torde vara underförstått även i Apg...

Principen är att visa respekt för blodet oavsett hur man skulle använda blodet.

Självklart står det inte "du får icke genomgå blodtransfusion" i bibeln, det kom människor inte på förrän på 1900-talet. Man har använt blod i andra medicinska sammanhang där man trott att blod botar från sjukdomar, t.ex. att dricka blod, kan man då undanta detta eftersom man inte äter blod? Självklart inte.

Menar du på allvar att man enligt bibeln kan använda blod till allt annat än att äta?

Blodet fick bara användas till att försona synder, det var den enda acceptabla användningen, som senare skulle ha en större betydelse i Jesu blod.
Citera
2013-09-19, 13:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag litar på bibeln, det är för mig osannolikt att människor bara hittat på saker och ting i bibeln.

Men tydligen är din tro inte helt "ren" och inte heller särskild stark, eftersom du anser det nödvändigt att efterrationalisera den med förvrängd vetenskap/filosofi.

Citat:
Nu har du ju inte satt dig in ett djuplodande bibelstudium, hur var det med din "begränsade tid"? Nu verkar du ha all tid i världen att säga allt möjligt om bibeln, utan att vara insatt.

I realiteten är det mer relevant att sätta sig in i rationalismens världsbild, eftersom denna är klart epistemisk överlägsen jämförd med metafysiska spekulationer. Varför gör du inte det istället för att använda dig av din egen vetenskaps/filosofi-förvrängninger? ......

Citat:
Det var mer "inavel" på Noas tid, men dom var samtidigt närmare fullkomligheten.

..... som t.ex. här där du kommer med din helt illegitima, hitta-på "gudomlig genetik".
Citera
2013-09-19, 13:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Blodet fick bara användas till att försona synder, det var den enda acceptabla användningen, som senare skulle ha en större betydelse i Jesu blod.

(Ponerat): Med alternativ-tolkningen, att din demon-'gud' i realiteten är en "soul-eater" som livnär sig på människans/biologisk-livs energier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in