2013-09-19, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Blodet fick bara användas till att försona synder, det var den enda acceptabla användningen, som senare skulle ha en större betydelse i Jesu blod.

Menar du då att det är acceptabelt att använda blodet på så sätt att man separerar de olika blodbeståndsdelarna från varandra, och vips, så får vissa av dessa bloddelar användas?
Citera
2013-09-19, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Alla dessa texter handlar om slaktblod då livet,representerat av blodet, skulle återlämnas till Gud. Texterna har ingenting med medicinskt bruk av blod att göra.

Jag vet att du inte äter blod tack vare bibelns texter, men kan du använda blod i andra sammanhang förutom i medicinskt bruk?

Kan du t.ex. använda blod för att göra ett konstverk, en tavla?
Citera
2013-09-19, 14:06
Medlem
Citat:
Principen är att visa respekt för blodet oavsett hur man skulle använda blodet.

Självklart står det inte "du får icke genomgå blodtransfusion" i bibeln, det kom människor inte på förrän på 1900-talet. Man har använt blod i andra medicinska sammanhang där man trott att blod botar från sjukdomar, t.ex. att dricka blod, kan man då undanta detta eftersom man inte äter blod? Självklart inte.

Menar du på allvar att man enligt bibeln kan använda blod till allt annat än att äta?

Blodet fick bara användas till att försona synder, det var den enda acceptabla användningen, som senare skulle ha en större betydelse i Jesu blod.

Men det går bra att dela upp blodet i blodbeståndsdelar och använda det?
Ungefär som att säga att du inte får äta en McDonald's hamburgare, men du får äta köttet, brödet, salladen, gurkan, tomaten, ketchupen, och senapen om du äter dem var för sig och inte vid samma tillfälle.
Nej förresten, gurkan räknas som hamburgare och den är förbjuden.
Citera
2013-09-19, 14:11
Medlem
Citat:
Jag vet att du inte äter blod tack vare bibelns texter, men kan du använda blod i andra sammanhang förutom i medicinskt bruk?

Kan du t.ex. använda blod för att göra ett konstverk, en tavla?

Slaktblod skulle jag inte vilja använda på något sätt, eftersom det är slaktblod som Bibeln talar om från 1 Mosebok till Apostlagärningarna. Jag skulle själv inte vilja använda ens mitt eget blod för andra ändamål än att främja liv och hälsa. Jag skulle inte döma någon som använde slaktblod som gödning på en åker eftersom det kan sägas vara en variant av uppmaningen att hälla ut slaktblod på marken. De stora massor offerblod som rann från templet ner i Kidronbäcken och gjorde den osund samlades upp och användes enbart till gödning.
Citera
2013-09-19, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Nej!
Du måste förstå att en liknelse används för att belysa en specifik sak.
Om man gör som du kan man göra på samma sätt med Jesu liknelser.
Liknelsen gällde om en skola skulle fortsätta att lära ut felaktigheter om det kom nytt ljus över vissa ämnen, skulle en skola idag använda böcker som är 100 år gamla.
Du kan inte tillämpa just den liknelsen på andra ämnen, det blir väldigt lågt när man angriper det som du gör nu.

Du verkar inte förstå vad kritiken mot JV gäller.
Jag tror inte att nån motsätter sig att JV ändrar sig efter nya fakta.
Det som invänds mot är att alla läror en gång har kallats för "bibliska sanningar" där JV krävt att alla ska acceptera det och följa det med hot om konsekvenser i annat fall.
Den som ifrågasätter blir stämplad som illojal och olydig mot Gud och kan t.o.m. bli utesluten.
När en lära överges visar det sig ju att den aldrig var en biblisk sanning, ifrågasättande var aldrig olydnad mot Gud, läran kom aldrig från Gud.
Ändå gör JV samma sak gång på gång på gång och skäms inte det minsta för det.

Fö ser jag inga exempel på att Jesus gång på gång ändrade förklaringen på sina liknelser så som JV gör.
Dålig jämförelse igen.
Citera
2013-09-19, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Sa jag det?

Nej, men jag sade att majoriteten av kristna amerikaner stödjer krig patriotiskt.

Citat:
Hur som helst, det beror såklart helt på vilket krig och vid vilken tidpunkt man ställer frågan. Som exempel så vill idag 60-80 % inte veta av ingrepp i Syrien...Att jämföra med tex Vietnam:

Month, Percentage who agreed with war
August 1965, 61%
/.../
May 1967, 50%
/.../
May 1971, 28%

Poängen är hur som helst att du gav en ganska orättvis bild av det amerikanska folket som helhet. Träffat många amerikaner?

Nej poängen var Jesu budskap att vända andra kinden till och att många som säger sig vara kristna i Amerika inte följer detta:

Citat:
Det finns många saker som Jesus tar upp som är kontroversiella.

T.ex. att vända andra kinden till, älska sina fiender och den som tar till svärd ska gå under med svärd. Hur många i USA t.ex. följer detta enkla budskap som Jesus kommer med? Majoriteten i USA säger sig vara kristna, ändå följer dom inte Jesu budskap om att älska sina fiender, och älska sin nästa som sig själv, utan går ut i ett patriotiskt krig för USA och dödar t.o.m. oskyldiga barn, "God bless America" säger man, men stödjer Gud människors krig? Nej.

Citat:
1. Om gud som det påstås är allvetande, allsmäktig, och har fri vilja så är ju han ju enligt mig ansvarig för Hitlers handlingar. (Men jag har för mig att du skrev att nån gång att gud inte kunde förutse människors val?)

Nej Gud är inte ansvarig för Hitlers handlingar, Hitler agerade av egen fri vilja.

Citat:
2. Jag har generellt inga problem med att någon röjer Hitler ur vägen.

Så vad klagar du för när Gud agerar mot ondskan?

Citat:
3. Jag förstår inte varför en skapare skulle ha rätt att döda och ej heller hur han samtidigt kan kalla sig god.

Varför är det inte rätt och gott att att döda människor som Hitler?

Citat:
4. När jag nämnde GT syftade jag snarare på alla de gånger gud enligt bibeln låg bakom och beordrade massakrer på andra folk, inklusive kvinnor och barn.

Det var folk som var onda, vissa hade t.ex. sedvänjan att offra barn:

THE CANAANITES WERE WICKED
The Bible is explicit concerning the sins of the Canaanites: idolatry, incest, adultery, child sacrifice, homosexuality, and bestiality.

http://www.equip.org/articles/killing-the-canaanites/
Citera
2013-09-19, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Kan kroppen och själen leva oberoende av varandra? Eller är den ena en nödvändighet för den andra?

Själen är människan eller djuret.

När det talas om själar i bibeln så handlar det om levande varelser på jorden. En själ är en levande varelse på jorden.

Det finns ingen åtskillnad mellan själen och kroppen, en människa har en kropp, och är en själ.
Citera
2013-09-19, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Liknelsen gällde om en skola skulle fortsätta att lära ut felaktigheter om det kom nytt ljus över vissa ämnen, skulle en skola idag använda böcker som är 100 år gamla.

Ta en titt i Resonera-boken och kolla hur många av citaten som är ca 100 år gamla.
Kan det bero på att nyare forskning motsäger det JV vill påstå?
Citera
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Jag litar på bibeln, det är för mig osannolikt att människor bara hittat på saker och ting i bibeln.

Men kan det vara så att det först fördes muntligen vidare under en lång tid vilket gjorde att händelserna förvanskades som i viskningsleken innan de väl nedtecknades och därför kan innehålla grova överdrifter och klara felaktigheter?

Citat:
Modern bibelforskning? Tillåt mig småle, riktig bibelforskning går ut på att förutsättningslöst undersöka fakta, inte att ateister försöker hitta allt som går att ifrågasätta.

Om du vill fortsätta och hävda att samma person, Moses, som nedtecknade moseböckerna så får du förklara varför han framstår ha fyra personligheter då det finns tydliga skillnader i det som skrevs, dialektal skillnad, överensstämmande med klart olika tidsåldrar, sätt att skriftligen uttrycka sig samt, nu kan jag minnas fel på denna punkt, olika språk.
Citera
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej Gud är inte ansvarig för Hitlers handlingar, Hitler agerade av egen fri vilja.

Med tanke på att du implicerar begreppet "frivilligt tvång", är din uppfattning om teodicé-problemet inte särskild tillförlitlig.

Citat:
Så vad klagar du för när Gud agerar mot ondskan?

Så vad klagar du för, när människan faktisk väljar fritt? Som t.ex. i det anti-fascistiska upproret mot demiurgen.
Citera
2013-09-19, 14:31
Medlem
@http:

Men vad tycker du om att JW-kyrkans uteslutningar (av diverse anledningar, vet inte vilka synder som kvalificerar sig som tillräckliga) av vissa medlemmar?
Citera
2013-09-19, 14:32
Medlem
Citat:
Det var folk som var onda, vissa hade t.ex. sedvänjan att offra barn:

THE CANAANITES WERE WICKED
The Bible is explicit concerning the sins of the Canaanites: idolatry, incest, adultery, child sacrifice, homosexuality, and bestiality.

http://www.equip.org/articles/killing-the-canaanites/

Rädda barnen genom att massmörda både föräldrarna och barnen?
Hur onda var spädbarnen på en skala?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in