2013-09-17, 17:55
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustak
Att Göteborg envisas med spårvagnen som primärt kollektivmedel är ju också helt jävla bisarrt. Kommunen är en bakåtsträvande vänstersörja.

Jag ger inte mycket för Göteborg som kommun, men vad föreslår du istället?
Spårvagnarna har sina begränsningar men jag har svårt att se ett realistiskt alternativ.
Citera
2013-09-17, 19:00
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Jag ger inte mycket för Göteborg som kommun, men vad föreslår du istället?
Spårvagnarna har sina begränsningar men jag har svårt att se ett realistiskt alternativ.

De flesta städer som anses ha bra fungerande kollektivtrafiksystem verkar ha tunnelbanor och lokaltåg*. Så på sikt är det väl häråt man måste gå. Gräv ned banorna, och/eller avskilj dem från resten av staden som i Stockholm. Ha större hubbar, och låt bussarna sköta transporten sista biten till och från. Ibland känns det som att spårvagnsnätet i Göteborg är designat för att ta envar hela vägen fram till dörren.

*Se denna mycket vetenskapliga artikel, exempelvis:

http://uk.askmen.com/top_10/travel/top-10-public-transit-systems_9.html
Senast redigerad av fluff995 2013-09-17 kl. 19:02.
Citera
2013-09-17, 19:14
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
De flesta städer som anses ha bra fungerande kollektivtrafiksystem verkar ha tunnelbanor och lokaltåg*. Så på sikt är det väl häråt man måste gå. Gräv ned banorna, och/eller avskilj dem från resten av staden som i Stockholm. Ha större hubbar, och låt bussarna sköta transporten sista biten till och från. Ibland känns det som att spårvagnsnätet i Göteborg är designat för att ta envar hela vägen fram till dörren.

*Se denna mycket vetenskapliga artikel, exempelvis:

http://uk.askmen.com/top_10/travel/top-10-public-transit-systems_9.html

Tunnelbana är ju, enligt vad jag förstått inget realistiskt alternativ med tanke på de enorma kostnader som krävs för att bygga i vår lerjord. Jag tror på att bygga uppåt i sådana fall, men om det är realistiskt saknar jag kunskap om. Spårvagnsnätet är framförallt för känsligt - delvis beroende på att man fortfarande delar gator med biltrafiken (en stor jävla skandal man inte löst den problematiken än). Sedan bidrar ju de uppköp som ÅSNORNA till politiker sanktionerat inte till att få en bättre spårvagnstrafik.

Jag tror att det är mest realistiskt att fortsätta utveckla den kollektivtrafiklösning som det redan investerats massor i. Annat är mest fantasier.
Citera
2013-09-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Tunnelbana är ju, enligt vad jag förstått inget realistiskt alternativ med tanke på de enorma kostnader som krävs för att bygga i vår lerjord. Jag tror på att bygga uppåt i sådana fall, men om det är realistiskt saknar jag kunskap om. Spårvagnsnätet är framförallt för känsligt - delvis beroende på att man fortfarande delar gator med biltrafiken (en stor jävla skandal man inte löst den problematiken än). Sedan bidrar ju de uppköp som ÅSNORNA till politiker sanktionerat inte till att få en bättre spårvagnstrafik.

Jag tror att det är mest realistiskt att fortsätta utveckla den kollektivtrafiklösning som det redan investerats massor i. Annat är mest fantasier.

Du talar som en sann göteborgare: bakåtsträvande. och just där ligger krocken även "IRL".

Att pumpa pengar in i ett sedan 30-40 år tillbaka förlegad transportmedel är väl om något just orealistiskt. Spårvagnen har nått sin absoluta maxkapacitet ur bekvämlighets- och snabbhetssynpunkt, för att inte tala om belastnings- och kostnadsperspektivet. Lägg till den politiska biten, att bilförarna förväntas betala biljett/kort för ett ordentligt nerköp och i många fall icke-alternativ...

Spårvagnen är mångt och mycket en stadssjälslig sak - kommunen anser att den hör göteborg till, och då skall den vara där. Tjurskalligt, bakåtsträvande, vänsterstyrt.
Citera
2013-09-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Ibland känns det som att spårvagnsnätet i Göteborg är designat för att ta envar hela vägen fram till dörren.

En av mina största problem med spårvagnen är just detta. Du kan utan tvekan halvera antalet stopp per linje.
Citera
2013-09-18, 15:10
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustak
Du talar som en sann göteborgare: bakåtsträvande. och just där ligger krocken även "IRL".

Att pumpa pengar in i ett sedan 30-40 år tillbaka förlegad transportmedel är väl om något just orealistiskt. Spårvagnen har nått sin absoluta maxkapacitet ur bekvämlighets- och snabbhetssynpunkt, för att inte tala om belastnings- och kostnadsperspektivet. Lägg till den politiska biten, att bilförarna förväntas betala biljett/kort för ett ordentligt nerköp och i många fall icke-alternativ...

Spårvagnen är mångt och mycket en stadssjälslig sak - kommunen anser att den hör göteborg till, och då skall den vara där. Tjurskalligt, bakåtsträvande, vänsterstyrt.

Bakåtsträvande säger du. Realist säger jag. Man kan se på saker ur olika perspektiv.

Jag har aldrig påstått mig vara någon särskild spårvagnsförespråkare, jag konstaterar bara att inom rimlig tid kommer vi att dras med den och då gäller det att effektivisera den.
Bättre fordon, bättre förare, absolut se över hållplatser - finns hållplatser att ta bort. En hållplats gör marginell skillnad, 3-4 på en linje kapar tid.
Och framförallt - separera spårvagnstrafiken från övrig trafik. Att vi år 2013 dras med en spårvagnstrafik som delar väg med övrig fordonstrafik är bedrövligt.

Men - detta har ganska lite med TS att göra.
Jag stoppar där.
Citera
2013-09-18, 23:10
Medlem
"Experter" i tråden har gång på gång påvisat att handeln i city är döende pga trängselskatten och att köpkraften är bilburen.

Vad har då trängselskatten haft för inverkan på handeln?
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2045664-trangselskatten-paverkar-inte-handeln

Senast redigerad av plainvanilla 2013-09-18 kl. 23:29.
Citera
2013-09-19, 10:34
Medlem
kezz89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
"Experter" i tråden har gång på gång påvisat att handeln i city är döende pga trängselskatten och att köpkraften är bilburen.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2045664-trangselskatten-paverkar-inte-handeln

Är du helt vrickad? Det är småföretagarna som lider och vissa har redan fått slå igen butikerna. Det har ju startats en förening mot detta.
Citera
2013-09-19, 18:05
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Hoho, en reprintad TT-nyhet, frågorna hopar sig. Vem har betalat för studien? Hur har den gjorts?

För att kunna ta ställning till studien måste hela studien finnas tillgänglig, oftast är det så att det som påstås stå i studien inte står där i verkligheten.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5649704

Föreningen Cityhandlarnas talesperson David Naraine tror inte på de nya siffrorna från HUI Research.

– Många upplever det här som ett slag i ansiktet. Man känner inte igen siffrorna, säger David Naraine.
Citera
2013-09-19, 19:34
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla

Har du inte läst hela artikelsamlingen till höger ur den länk du bifogar?
Om inte kan du läsa denna samt åka ut till Backavägen 3 vid Backaplan och själv se de öde butiksytorna som där utannonseras. Gör det.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1405820--trangselskatterabatt-ska-radda-butik

Citera
2013-09-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kezz89
Är du helt vrickad? Det är småföretagarna som lider och vissa har redan fått slå igen butikerna. Det har ju startats en förening mot detta.

Då ser jag fram mot att se dessa siffror
Citera
2013-09-19, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Har du inte läst hela artikelsamlingen till höger ur den länk du bifogar?
Om inte kan du läsa denna samt åka ut till Backavägen 3 vid Backaplan och själv se de öde butiksytorna som där utannonseras. Gör det.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1405820--trangselskatterabatt-ska-radda-butik

Backavägen 3 din jävla tomte. Att detta är en dålig plats för kundunderlag behöver man inte vara idiot för att inse när andra varuhus har skalat upp sin verksamhet och erbjudit mer produkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in