2013-09-13, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
Nu har i alla fall effekterna av TS på trafiken från i våras i princip försvunnit.

http://www.nejtrangselskattgbg.se/wp-content/uploads/2013/09/tskatt2013.jpg

Med andra ord så kommer trängselskatten inte bidra det minsta till att minska trängseln eller förbättra miljön i Göteborg, vilket den rödgrönbruna nomenklaturan påstått. Genom beräkningar som inte visade sig stämma med verkligheten. Men som alltid i rödgrönbruna kretsar: Om verkligheten skiljer sig från de rödgrönbrunas åsikter, så är det fel på verkligheten.

Och ja, trafiken i innerstan har stadigt minskat så länge som någon kan minnas, minskningen där beror sannolikt på att de som har råd att äga bil flyttar till kranskommunerna.

Fast det är otroligt vanskligt att komma med ett sådant påstående som vägvalet gör. Mer ingångsdata är önskvärt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Bilen har sina för och nackdelar men att leda in den trafik som förr körde runt centrum i egen bil att som busspassagerare i täta busslinjer dundra ut ur stadskärnan så att annan trafik (nyttotrafik) trängs undan är inte helt optimalt.

Göteborg har ingen tunnelbana.

Förr var det på lederna runt centrum det var bilköer...nu har vi täta busslinjer som dundrar genom stadskärnan. Detta av bussresenärer som för körde runt centrum i egen bil.

Jag kan bara erinra om att vi innan dessa bussgator i centrum byggdes sällan hade bilköer i själva stadskärnan (Vasastan och inom vallgraven). Få körde in i centrum annat än om de hade ärende där inne. Flaskhalsarna har varit runt Tingstadsmotet där bilisterna faktiskt körde runt centrum.

Ödets ironi var väl den kvinnliga cyklist som under arbetet med att bygga om Övre Husargatan/Brunnsgatan till cykelbana&promenadstråk lyckades hamna under en lastbil och blev så illa skadad att hon avled.

Henrik21 påstår att det är bilisterna som kör ihjäl cyklister men om detta finns det faktiskt ingen statistik och ett stort mörkertal. Jag vet bara att i en kollision vinner i regel det tyngsta fordonet.
Bussar är onekligen tyngre än bilar.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1989106-mopedforare-avled-efter-krock-med-buss

Jag minns debatten när jag var ung om att man skulle förbjuda MC eftersom de så ofta var inblandade i dödsolyckor men nu uppmuntrar man stora tunga bussar att dela utrymme med cyklister och andra oskyddade trafikanter.

Vilken grupp av trafikanter har politikernas öra och och prioritet? Bussarna eller cyklisterna/mopedister?

På sikt får den ena gruppen anpassa sig efter den andra om vi vill undvika fatala dödsolyckor vid cykelöverfarterna.

Fast det är knappast bussfälten som tränger undan nyttotrafiken... Mer effektivt marknyttjande vid persontransporter i personbilar så skulle vi inte ha någon trängsel alls. Men det är förstås "bilhatande"...

Varifrån kommer "kör ihjäl", däremot så är det inte tunga fordon inblandade i det stora antalet olyckor med cyklister eller gående. Dock i de fall där tunga fordon är inblandade så blir skadeföljderna oftast värre. Detta finns det så klart statistik kring, kan hänvisa till det eminenta systemet STRADA.

Förhoppningsvis så kommer politiken ju att prioritera som man gjort i t.ex. Köpenhamn och stora delar utav Holland, gående/cykel, kollektivtrafik i olika former och längst ner bilen. Till skillnad från det rådande: Bil, bil, bil ... gående, cykel, kollektivtrafik.

EDIT: Är det en lögn att det statistiskt är betydligt säkrare att åka buss än att sitta i bilen?
Citera
2013-09-13, 03:02
Medlem
Antal dödade vid trafikolyckor 2009
- Lastbil 3%
- MC 13 %
- Buss 0 %
- Personbil 58 %
Döda per personkilometer buss/personbil
Antal döda per personkilometer var 2008-2009 ca 2,2 per miljarder personkilometer för personbil. Respektive siffra för buss var 0,1. Alltså ca 22 gånger mer sannolikt att bli dödad av personbil kontra buss Kontentan blir därför sannolikheten att bli dödad av personbil när den ökade befolkningen använder bil som transportmedel, dvs samma antal personer på fler personkilometer.

Källa: http://www.bussbranschen.se/Portals/0/PDF_publik/Rapporter/Statistik%20om%20bussbranschen%202011-03.pdf
Citera
2013-09-13, 08:36
Medlem
Rektangels avatar
Naturligvis är det säkert att åka buss men det ni borde kolla är rimligen hur säkert det är att cykla i en miljö präglad av bussar och spårvagnar.

I de exempel jag drog fram från GP lär inga bussresenärer ha blivit skadade utan oskyddade trafikanter.
Senast redigerad av Rektangel 2013-09-13 kl. 08:39.
Citera
2013-09-13, 09:54
Medlem
Citat:
Naturligvis är det säkert att åka buss men det ni borde kolla är rimligen hur säkert det är att cykla i en miljö präglad av bussar och spårvagnar.

I de exempel jag drog fram från GP lär inga bussresenärer ha blivit skadade utan oskyddade trafikanter.

Statistiken var kopplad till olyckor med personbil respektive buss. Alltså oavsett om man åker i den eller befinner sig utanför.
Ja statistiskt så är det säkrare om resorna sker med kollektiva medel kontra med personbil hur du än vrider på det.

Jag förstår inte var du vill komma med huruvida det är säkert att cykla i en stad full av bussar. Om vi nu antar att antalet resor i göteborg skall ske via bil eller buss. Skulle det vara säkrare för cyklister och fotgängare om alla dessa resor skedde med bil? Kan du förklara hur du tänker här.
Citera
2013-09-13, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast det är otroligt vanskligt att komma med ett sådant påstående som vägvalet gör. Mer ingångsdata är önskvärt.

Det är betydligt mindre vanskligt att dra slutsatser ur observerade data än ur "beräkningar" (datormodellering). Enligt beräkningarna så skulle TS minska biltrafiken med 20%, vilket i sin tur skulle ge mindre utsläpp. Så är uppenbarligen inte fallet. Datormodellerna är falsifierade.

Då är det relevant att ifrågasätta alla andra "beräknade" effekter av västsvenska paketet. Mycket av de "fakta" som läggs fram i trängselskattfrågan är i praktiken bara gissningar som eventuellt har en vetenskaplig grund.

Trafikflödesberäkningar är en sådan "vetenskap", men man kan nu för andra gången på kort tid se att beräkningarna inte stämmer med verkligheten (första fiaskot var de variabla hastighetsgränserna, som skulle minska trängseln, men som inte hade den minsta påverkan på dito).
Citera
2013-09-14, 14:00
Medlem
Arons avatar
Citat:
Vilket betyder att bussarna i ännu större utsträckning än förr dundrar halvtomma genom stadskärnan. Rothstein lär snart klaga ännu mer när hans nattsömn störs...Nu när rånarligorna som härjar nattetid ska hem med spårvagnen.

När nu Västtrafik återupptar biljettkontrollerna ska ni se att kollektivtrafiken tappar ännu mer.

Effekten kan dock bli att personrånen minskar nattetid. Jag har svårt att tro att rånarna bor i stadskärnan.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2021694-ran-vid-heden

vad innebär det att man återupptar biljettkontrollerna, kontrollerar man även resenärer som stiger ur vagnen?
Citera
2013-09-14, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Antal dödade vid trafikolyckor 2009
- Lastbil 3%
- MC 13 %
- Buss 0 %
- Personbil 58 %
Döda per personkilometer buss/personbil
Antal döda per personkilometer var 2008-2009 ca 2,2 per miljarder personkilometer för personbil. Respektive siffra för buss var 0,1. Alltså ca 22 gånger mer sannolikt att bli dödad av personbil kontra buss Kontentan blir därför sannolikheten att bli dödad av personbil när den ökade befolkningen använder bil som transportmedel, dvs samma antal personer på fler personkilometer.

Källa: http://www.bussbranschen.se/Portals/0/PDF_publik/Rapporter/Statistik%20om%20bussbranschen%202011-03.pdf

Här har du en lite mer seriös statistik från oberoende källor: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Statistik/Vag/Olycksstatistik/Sjukhusrappoterad-statistik/2010/Vastra-Gotalands-lan/

Färdsätt Lätt skadade Måttligt skadade Allvarligt skadade Total
Fotgängare (fallolyckor) 729 968 69 1766
Fotgängare (påkörda) 97 44 19 160
På cykel 541 314 52 907
På moped 176 70 18 264
På motorcykel 83 64 33 180
I personbil 1646 167 73 1886
I lastbil 31 4 5 40
I buss 42 5 3 50
Övrigt 26 12 3 43

Farligast verkar vara att gå och cykla (personkilometarna får vi förmoda är avsevärt lägre där än tex bil).

Så den stora frågan är hur trängselskatten påverkar dessa trafikslag. Sannolikt ökar dessa, då kollektivtrafik i sig kräver mer "fotarbete" för att ta sig till hållplatsen.
Citera
2013-09-15, 16:26
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Hur lång tid tar det hem när det är kraftiga köer?

Mindre än hälften av tiden det tar när man åker med ickefungerande kollektivtrafik. Vill man seriöst att folk skall se kollektivtrafiken som ett alternativ så måste den till att börja med gå dygnet runt....
Citera
2013-09-15, 16:42
Medlem
sucuks avatar
Givet att vi faktiskt har kringfarter runt staden borde man införa busslinjer som kör *RUNT* staden istället för att en sådan som jag skall in centrum och tråckla mig fram?

Politikerna gör verkligen allt för att hederligt folk skall lära sig att hata både dem och centrala stan. Jag har gjort 1 inköp i den förbjudna zonen sedan januari 2013, tyvärr spräckte jag nollan för ett par månader sedan.
Citera
2013-09-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Mindre än hälften av tiden det tar när man åker med ickefungerande kollektivtrafik.

Mellan 1970 och 2000 så har har trafiken genom tingstadstunneln ökat med ca 82% samtidigt som biltätheten i göteborg har ökat med 30%. Har du tänkt på vad restiden kommer vara nästkommande 10-20-30 år?

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vill man seriöst att folk skall se kollektivtrafiken som ett alternativ så måste den till att börja med gå dygnet runt....

Kollektivtrafiken anpassas till behovet och inte för gnällpettrar som dig som säger "Näe jag åker inte kollektivt förens den går dygnet runt "
Om vi nu bara leker med tanken att man skulle gjort detta så hade du ändå bara kommit på något nytt att gnälla om
Citera
2013-09-15, 21:31
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Mellan 1970 och 2000 så har har trafiken genom tingstadstunneln ökat med ca 82% samtidigt som biltätheten i göteborg har ökat med 30%. Har du tänkt på vad restiden kommer vara nästkommande 10-20-30 år?

Kollektivtrafiken anpassas till behovet och inte för gnällpettrar som dig som säger "Näe jag åker inte kollektivt förens den går dygnet runt "
Om vi nu bara leker med tanken att man skulle gjort detta så hade du ändå bara kommit på något nytt att gnälla om

Alltså jag använder mig av kollektivtrafiken när jag kan, tyvärr är den inte ett fungerande alternativ om man skall ta sig från ena sidan av stan till den andra på lite "udda" tider.

Att du sitter i centrala stan med gångavstånd till jobbet stärker knappast din förståelse för att andra människor har andra förutsättningar än du. Lustigt nog är det *ALLTID* enklare att säga åt andra hur de borde göra.

Enda raka är att rösta på ett parti som står upp emot skiten och det finns bara 2 alternativ då.

Förresten anpassas inte kollektivtrafiken till behovet utan till hur mycket pengarna räcker till. Var femte svensk skiftarbetar...
Citera
2013-09-17, 14:13
Medlem
Att Göteborg envisas med spårvagnen som primärt kollektivmedel är ju också helt jävla bisarrt. Kommunen är en bakåtsträvande vänstersörja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in