Citat:
Ursprungligen postat av
hustak
Du talar som en sann göteborgare: bakåtsträvande. och just där ligger krocken även "IRL".
Att pumpa pengar in i ett sedan 30-40 år tillbaka förlegad transportmedel är väl om något just orealistiskt. Spårvagnen har nått sin absoluta maxkapacitet ur bekvämlighets- och snabbhetssynpunkt, för att inte tala om belastnings- och kostnadsperspektivet. Lägg till den politiska biten, att bilförarna förväntas betala biljett/kort för ett ordentligt nerköp och i många fall icke-alternativ...
Spårvagnen är mångt och mycket en stadssjälslig sak - kommunen anser att den hör göteborg till, och då skall den vara där. Tjurskalligt, bakåtsträvande, vänsterstyrt.
Bakåtsträvande säger du. Realist säger jag. Man kan se på saker ur olika perspektiv.
Jag har aldrig påstått mig vara någon särskild spårvagnsförespråkare, jag konstaterar bara att inom rimlig tid kommer vi att dras med den och då gäller det att effektivisera den.
Bättre fordon, bättre förare, absolut se över hållplatser - finns hållplatser att ta bort. En hållplats gör marginell skillnad, 3-4 på en linje kapar tid.
Och framförallt - separera spårvagnstrafiken från övrig trafik. Att vi år 2013 dras med en spårvagnstrafik som delar väg med övrig fordonstrafik är bedrövligt.
Men - detta har ganska lite med TS att göra.
Jag stoppar där.