Jag har tillgång till Rai 1. Match på Juventus arena. Conte, Nedved och hela Juve-maffian är såklart på plats. 100 år sedan Silvio Piola föddes, vilket uppmärksammades före matchen. Fin inledning.
Vid seger mot Tjeckien så är Italien klara för VM. Svenska domare.
Buffon
Bonucci – De Rossi – Chiellini
Maggio - Pirlo - Montolivo – Pasqual
Candreva – Giaccherini
Balotelli
Rekordmannen Buffon ser fan alltid lika bra ut. En manlig man. 136 matcher i gli Azzurri!
Italien inledde starkt. Jag har tidigare sagt att jag vill ha De Rossi som mittback. Han borde vara förstavalet där. Med Montolivo och Pirlo på mittfältet så får han inte utrymme för sin spelförståelse där. I försvaret däremot. Han gör en Daniel Andersson…
Fortfarande några spelare som inte är av världsklass, samtidigt är det en avvägning mot balansen. Ett år kvar.
Men även om gli Azzurri inledde starkt så tog Tjeckien ledningen genom ett snyggt anfall där Kozak trycker dit den. Snabbt anfall och kliniskt avslut. Balotelli envisades med att missa öppna lägen. Publiken reagerade…
Gli Azzurri spelade bra och skapade tillräckligt många lägen för att vinna ganska komfortabelt. Men Balotelli fick fan inte in bolljäveln. Italien dominerade samtidigt spelade Tjeckien helt rätt. Jävligt giftiga på sina kontringar.
Direkt i andra halvleken så kom Osvaldo in istället för Giaccherini. Jag hade hellre sett Gilardino, och Matri var fan inte ens där, men valet var riktigt. Jag hade nog valt att ta in El Shaarawy istället för Pasqual direkt tillsammans med Osvaldo.
Chiellini tryckte dit den, bokstavligen. Flera hörnor i rad resulterade. Direkt efter blir det straff efter att Balotelli fälls. Lägger den själv. Och efter mindre än nio minuter in i andra halvleken så har Gli Azzurri vänt matchen. Rättvist såklart.
Segern var inte odiskutabel. Tjeckien hade sina chanser. 2006 var det säkert bakåt, men inte lika säkert som då Maldini spelade, eller ännu hellre Maldini och Baresi…
Dagens gli Azzurri kan inte vila sig till en seger vid övertag. Man måste fortsätta att våga. Och riskera. På gott och ont.
Pasqual fick en riktigt ful armbåge av Kozak och var blodigt utslagen. Fult! Ogbonna kom in.
Italien har bokat sin biljett till VM, och därmed anmält sitt intresse för att utmana Brasilien i Brasilien. I VM och genom tiderna. Tyskarna vill säkert också vara med och leka.
Och i sammanhanget kan man såklart inte räkna bort grannlandet Argentina som har en mängd stjärnor med Messi i blickpunkten. Och Spanien har en stark generation. Kanske kan de upprepa sin bragd likt Frankrike var nära att göra 2006. Då Italien sänkte dem…