Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Har i flera år kollat på den italienska cupen, och blir alltid förvånad att det är så lite folk på matcherna.. Förstår att den inte verkar vara jätte poppis, men varför så lite?
Allt är inte fantastiskt med italiensk fotboll. Vad gäller cupspel så är ju engelska FA-cupen betydligt mer mytomspunnen. Jag minns ju från barndomens Tipsextra när walesiska Wrexham slog ut regerande ligamästarna Arsenal. Det var riktigt stort. FA-cupen hade ett visst skimmer över sig. I mitt klisteralbum från Allsvenskan-92 kunde man läsa att GAIS:s Simon Hunt kom från just Wrexham.
Såna där gamla klisteralbum är ju memorabilia idag. Simon Hunt var coolast i hela albumet med typisk Serie A-frisyr.
I slutet av albumet kan man läsa om några gamla legender. Gunnar Nordahl utnämns till 40-talets spelare & Nacka Skoglund till 50-talets. De syns i några gamla jävla träningsoveraller i mjukis-stil där det står MILAN resp INTER på med stora bokstäver.
Om ni nån gång kommer i samspråk med nån gammal pensionär så pejla gärna lite om denne var fotbollsintresserad. Snart är alla de som var med på Gunnars & Nackas tid utdöda så det är faktiskt ovärderligt om man träffar någon stenåldersmänniska som vill tugga om Gunnar & Nacka. Pensionärer brukar också tycka att det är kul att snacka om hur det var förr.
Tja, vafan, ni kanske träffar nån medelålders GAIS:are som vill snacka Simon Hunt annars. Eller förresten, Simon Hunt tillbringade större delen av karriären i Brage så det är kanske störst chans på nån krog i Borlänge att få höra nått fyllo gagga om Simon Hunt.
När jag bodde i Florens så skulle vaktmästaren i mitt hus alltid snacka Kurre Hamrin. Han tyckte det var kul att jag var från Sverige & ville berätta hur han stod i kurvan när Hamrin spelade. Han påstod sig faktiskt vara bekant med Hamrin! Men det sista kan ju såklart vara en efterhandskonstruktion. Men som
David säger: Varför förstöra en bra story med sanningen?
För övrigt anser jag att mycket av den engelska fotbollens charm har försvunnit på senare år med nya arenor osv. Tipsextra-känslan är borta.