Strömberg är fan kung. Han är en av många som gör att svenskar njuter av ett riktigt gott rykte i Italien. Svenska fotbollsspelare har generellt varit fantastiskt goda ambassadörer för Sverige i Italien.
*
Svårt att förklara sunt förnuft och sinne för proportioner. Att det är häftigt att veronaborna hellre vill se Hellas möta skitlag i Lega Pro än då Chievo tar emot stjärnfyllda Serie A-lag. Att sportsliga motgångar inte per automatik innebär att publiken helt försvinner, även om det naturligtvis påverkar i stor grad, utan att det finns något mer.
Då Hellas erövrade lo Scudetto låg man bara marginellt över snittet i Serie A. Såklart. Man är ju inget storlag. Har aldrig varit och kommer aldrig att bli.
Däremot kan det finnas en poäng att tjata lite om begreppet storlag. Pellebelle försökte reda ut begreppen, men jag tycker mig ha anat en viss förvirring och frustration tidigare i tråden också. Inte minst då Udinese vägrar ”satsa” på att erövra lo Scudetto och ta hem en europatitel.
Sportsliga framgångar och Piazza.
De tre största lagen är Juventus, Milan och Inter. Efter dem kommer lag som då de har en riktigt bra säsong kan utmana om titeln, dvs Roma, Fiorentina, Lazio och Napoli.
Alla nämnda lag förutom Fiorentina kommer från städer med mer än 900.000 invånare. Dvs de fyra största städerna i Italien. Fiorentina har dock 76 säsonger i Serie A, två Scudetti, varit på podiet 13 gånger, och har dessutom varit starka den senaste tiden.
Därefter kommer mellanlagen. De som det krävs ett jävla mirakel för att de ska kunna vinna lo Scudetto. Inte ens säkert att det är möjligt längre. Kanske…
Med någorlunda inbördes ranking. Kan ha glömt någon, eller tänkt lite fel. Har mindre betydelse. Torino (70 säsonger i Serie A, 5 Scudetti, 16 gånger på Podiet), Sampdoria (57, 1, 2), Udinese (41, 0, 2), Cagliari (35, 1, 2), Parma (23, 0, 3), Bologna (68, 5, 11), Genoa (47, 0, 2), Hellas Verona (25, 1, 1), Atalanta (53, 0, 0)…
Egentligen skulle jag nog kunna klämma in några lag till där, men vafan. T ex Catania tror jag de flesta räknar som större än Hellas, Palermo har en stor Piazza osv…
Av lagen som erövrat lo Scudetto sedan Serie A grundades 1929/1930, så är det endast Cagliari som kommer från en mindre stad än Verona.
Om man ser på listan över städer i Italien så är de som är direkt ovanför Verona på listan; Venedig, Catania och Bari samt de under; Messina, Padova och Trieste.
Och det finns många lag som haft ok publiksiffror i Serie A men där stödet sedan tynat bort då de åkt ned. Såklart. Men Hellas lyckades behålla en stor publik trots att de sjönk djupare än de flesta andra. Vilket kan vara en stor förklaring till att de nu är tillbaka.
http://it.wikipedia.org/wiki/Statistiche_della_Serie_A
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_in_Italy