Resultat: .
0%
röster
2013-07-15, 12:42
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle

I en tråd som handlar om italienska tidningars betygssystem föregick diskussioner om vilka som fått det mytomspunna betyget 10, och när. En användare skrev detta i tråden:

Det roliga med detta var att folk gick på det, inklusive jag själv, var tvungen att kolla upp om det verkligen stämde, men det är ju så förbannat svårt att hitta officiell statistik från gazzettan rörande detta, så det tog en stund innan man (jag) insåg att det hela var hitte på. Roligt var det dock.

Ancona och Roma möttes inte ens det datumet och resultaten den säsongen var 3-0 i Rom och 0-0 borta. Ancona åkte ut med 13 inspelade poäng.
2013-07-15, 13:41
Medlem
Miccoli spelar i Lega Pro med Lecce nästa säsong!

http://www.uslecce.it/news/156075724294
2013-07-15, 14:51
Medlem
Citat:

Känns trist att inte få se honom briljera i Serie A längre. Så sent som säsongen 11/12 snittade han ju en poäng per match. Vilken magisk spelare han är då inte en massa skador förstör.

Med det sagt är det ändå rätt coolt att han nu hamnar i Lecce. Han lär ju verkligen kunna dominera på den nivån. Hoppas han får göra det!
2013-07-15, 16:24
Medlem
Citat:
...

I en tråd som handlar om italienska tidningars betygssystem föregick diskussioner om vilka som fått det mytomspunna betyget 10, och när. En användare skrev detta i tråden:

Det roliga med detta var att folk gick på det, inklusive jag själv, var tvungen att kolla upp om det verkligen stämde, men det är ju så förbannat svårt att hitta officiell statistik från gazzettan rörande detta, så det tog en stund innan man (jag) insåg att det hela var hitte på. Roligt var det dock.

4522 förklarar svårigheterna med den mytomspunna tian:

Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Det är med all rätt mycket rykten som omger den mytomspunna tian i Gazzettan. Tidningen själv gör allt som står i deras makt för att inte presentera några sammanfattningar i ärendet. Därför bringas det sällan någon klarhet i frågan. Jag minns en gång när det uppstod ett rykte om att Magnus Hedman blivit tilldelad en tia under sin korta sejour i Ancona. Det roliga var att många köpte det också.
...

Kommer inte ihåg riktigt, men tror att den enda tian som vi lyckades dokumentera var Alessio Scarpi med den fantastiska och sköna motiveringen "Salva una vita, mica un gol", dvs räddade ett liv, inte ett mål.

Udinese mot cagliari 1998, och plötsligt föll Cagliaris försvarare Grassadonia livlös till marken. Ingen reagerade, inte ens domare. Det var bara Cagliaris målvakt Scarpi som förstod att det var riktigt allvarligt och rusade fram för att ge hjärt- lungräddning. Redan innan domaren ens blåst av spelet.

http://archiviostorico.gazzetta.it/1998/novembre/30/Brividi_per_Udinese_che_cresce_ga_0_9811301318.sht ml

(Guidolin var Udineses tränare, då som nu. Udinese vann med 2-1.)

*

Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Nå, Hellas Verona har sålt över 12 000 säsongskort läste jag häromdagen så kanske det blir lite högre publiksiffra i år.
Hittills har det bara varit möjligt att förnya för innehavare från förra säsongen. Fr o m idag 15/7 får vem som helst köpa.

Men även om vi konstaterat att Hellas har en relativt stor trogen kärna som följde dem när de var på dekis och mötte skitlag i Lega Pro, så tror jag att de "bara" hamnar någonstans vid mitten av publikligan i Serie A. Bör väl vara realistiskt om det går som förväntat, dvs en hård kamp för överlevnad, men inget fiasko. Det är ju trots allt ingen storklubb vi snackar om, utan ganska långt därifrån.

Det häftiga var ju att de hade större snitt i Lega Pro än vad Chievo hade i Serie A, Inte att de hade 15.400 då de gick upp från Serie B till Serie A. Men det tror jag alla har förstått.

*

Citat:

Jag tycker det är fint.
2013-07-15, 17:20
Medlem
Den här videon måste ni se: http://video.repubblica.it/sport/stromberg-ai-tifosi-mi-fate-sentire-come-messi/134918/133455

Glenn Strömberg blir hyllad i Bergamo och snackar lite göteborgsitalienska under gårdagens Festa della Dea.
2013-07-15, 18:13
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Det häftiga var ju att de hade större snitt i Lega Pro än vad Chievo hade i Serie A, Inte att de hade 15.400 då de gick upp från Serie B till Serie A. Men det tror jag alla har förstått.

Det är ju det här som är hela roten till diskussionen eftersom jag inte alls köper resonemanget. Jag fattar inte varför man blir "publiklag" av att åka ur divisionen man deltar i. För att man plötsligt då möter lag som drar ännu mindre?

Stor publik drar man om man faktiskt har exceptionellt hög publiksiffra & lyckas fylla en större arena. Det är vad jag kallar stor publik. Att man åker ur divisioner & möter sämre & mindre lag än vad man gjorde tidigare fattar jag inte riktigt poängen med att framhäva som publikmagnet. Verkligheten är ju att Hellas Verona tvärtom tappat publik jämfört med tidigare. Ändå försöker du framställa det stora i att de trots allt fortfarande har supportrar. Men som sagt, jag vill inte gå in med negativ attityd. Det är ju bra att du försöker lyfta fram det positiva.

Jag drog ju upp Jönköping Södra nyss som ett lag med lite publik. Med ditt resonemang kan vi ju då få dem till en riktig publikmagnet istället. Det var ju trots allt 1969 de senast låg i Allsvenskan så snitta runt 2000 är kanske riktigt bra då?

Eller SPAL som vi snackade om. Vad sade vi att de hade i Serie C1? 3 200 i snitt. Med tanke på att det var 1968 de senast var i Serie A så blir 3 200 kanske att räkna som ett gigantiskt följe?

Jag tycker att Borussia Dortmund & dylikt är publiklag. Inte lag som åker ur serier & möter småklubbar & därmed "vinner" sådan statistik du viftar med.

Brighton som hade över 26 000 i Championship har ju en siffra som i alla fall närmar sig storklubbarna något även om de inte är i närheten av de största. Det är väl något av ett publiklag i så fall. Passar in under dina kriterier med då de inte varit i PL sedan 1983. Men 10-15 000 som är statistiken du viftar med känns väl ändå något lite. Betänk att folk idag är vana vid TV-matcher från Camp Nou & dylikt.

Min poäng är alltså att om man rasar ner totalt, ända ner till Division 7 & ändå drar 700 pers så vill du ha det till storpublik trots att det uppenbarligen är så att de flesta skiter i laget.

Om Hellas Verona däremot fyller sin arena i varje match i Serie A, ja då är det ju ett lag som lockar stor publik även i förhållande till andra större proffslag (vilket givetvis är det man bör jämföra med).
2013-07-15, 18:20
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RossoBiancoVerde
Den här videon måste ni se: http://video.repubblica.it/sport/stromberg-ai-tifosi-mi-fate-sentire-come-messi/134918/133455

Glenn Strömberg blir hyllad i Bergamo och snackar lite göteborgsitalienska under gårdagens Festa della Dea.

Haha, galet!

Läste nu att Maicon återvänder till Serie A och kritar på för Roma. Hoppas Strootman anländer snart också.
2013-07-15, 18:36
Medlem
Stivalis avatar
Angående om Hellas Verona är en stor eller liten klubb så arrangerades det en VM-åttondelsfinal där på Bentegodi när landet hade VM 1990. Var läggs dessa åtta matcher? De läggs troligen på de värsta arenorna som landet kan uppbringa. Top of the line-arenorna. Vilken sorts lag spelar på de värsta arenorna? Ja, inte fan är det småklubbar. Troligen är det stora lag som förfogar över sådana anläggningar (även om man inte äger dem själva).

Den där åttondelen avgjordes förresten av Dragan Stojkovic som vid den tiden räknades bland världens bästa spelare. Vad är det för sorts klubbar som kan värva sådana spelare? Top of the line-spelarna. Om han så bara kommer på lån så kan det bara vara större klubbar som är aktuella för en sådan världsstjärna att spela i. Han hamnar varken i SPAL eller Jönköping.

Men som sagt, diskussionen blir ju som att käbbla om huruvida en katt är ett stort eller litet djur.
2013-07-15, 23:27
Medlem
Strömberg är fan kung. Han är en av många som gör att svenskar njuter av ett riktigt gott rykte i Italien. Svenska fotbollsspelare har generellt varit fantastiskt goda ambassadörer för Sverige i Italien.

*

Svårt att förklara sunt förnuft och sinne för proportioner. Att det är häftigt att veronaborna hellre vill se Hellas möta skitlag i Lega Pro än då Chievo tar emot stjärnfyllda Serie A-lag. Att sportsliga motgångar inte per automatik innebär att publiken helt försvinner, även om det naturligtvis påverkar i stor grad, utan att det finns något mer.

Då Hellas erövrade lo Scudetto låg man bara marginellt över snittet i Serie A. Såklart. Man är ju inget storlag. Har aldrig varit och kommer aldrig att bli.

Däremot kan det finnas en poäng att tjata lite om begreppet storlag. Pellebelle försökte reda ut begreppen, men jag tycker mig ha anat en viss förvirring och frustration tidigare i tråden också. Inte minst då Udinese vägrar ”satsa” på att erövra lo Scudetto och ta hem en europatitel.

Sportsliga framgångar och Piazza.

De tre största lagen är Juventus, Milan och Inter. Efter dem kommer lag som då de har en riktigt bra säsong kan utmana om titeln, dvs Roma, Fiorentina, Lazio och Napoli.

Alla nämnda lag förutom Fiorentina kommer från städer med mer än 900.000 invånare. Dvs de fyra största städerna i Italien. Fiorentina har dock 76 säsonger i Serie A, två Scudetti, varit på podiet 13 gånger, och har dessutom varit starka den senaste tiden.

Därefter kommer mellanlagen. De som det krävs ett jävla mirakel för att de ska kunna vinna lo Scudetto. Inte ens säkert att det är möjligt längre. Kanske…

Med någorlunda inbördes ranking. Kan ha glömt någon, eller tänkt lite fel. Har mindre betydelse. Torino (70 säsonger i Serie A, 5 Scudetti, 16 gånger på Podiet), Sampdoria (57, 1, 2), Udinese (41, 0, 2), Cagliari (35, 1, 2), Parma (23, 0, 3), Bologna (68, 5, 11), Genoa (47, 0, 2), Hellas Verona (25, 1, 1), Atalanta (53, 0, 0)…

Egentligen skulle jag nog kunna klämma in några lag till där, men vafan. T ex Catania tror jag de flesta räknar som större än Hellas, Palermo har en stor Piazza osv…

Av lagen som erövrat lo Scudetto sedan Serie A grundades 1929/1930, så är det endast Cagliari som kommer från en mindre stad än Verona.

Om man ser på listan över städer i Italien så är de som är direkt ovanför Verona på listan; Venedig, Catania och Bari samt de under; Messina, Padova och Trieste.

Och det finns många lag som haft ok publiksiffror i Serie A men där stödet sedan tynat bort då de åkt ned. Såklart. Men Hellas lyckades behålla en stor publik trots att de sjönk djupare än de flesta andra. Vilket kan vara en stor förklaring till att de nu är tillbaka.

http://it.wikipedia.org/wiki/Statistiche_della_Serie_A

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_in_Italy
2013-07-16, 00:13
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Svårt att förklara sunt förnuft och sinne för proportioner. Att det är häftigt att veronaborna hellre vill se Hellas möta skitlag i Lega Pro än då Chievo tar emot stjärnfyllda Serie A-lag. Att sportsliga motgångar inte per automatik innebär att publiken helt försvinner, även om det naturligtvis påverkar i stor grad, utan att det finns något mer.

Folk byter normalt sett inte lag. Skulle du själv gå över till Di Gule vid ett eventuellt tronskifte? Tror knappast det va? Du tycker det häftiga ligger i att Hellas fortfarande lockar något fler än Chievo medan jag tycker det häftiga ligger i att Chievo nästan ligger jämsides. Chievo har ju byggt upp något från ingenting här.

Om stadens storlek ligger på 7:e eller 17:e plats kan kvitta i ett land som Italien som har många relativt stora städer. Skillnaden i publiksiffror är för liten för att jag ska anse det som anmärkningsvärt. Hela klubbfotbollen i Italien är ju totalkörd. Lagen i Serie B dras med stora problem att locka folk till stadion, särskilt när vissa regler dessutom inverkar. Om Bari & Padova är de städer som ligger närmst i storlek i ligan så hade Bari 6 500, Verona 15 400 & Padova 5 900. Huruvida de har bra eller dåliga publiksiffror kan man tycka vad man vill om. Man kan dock konstatera att skillnaden dem emellan inte är gigantisk. Men visst, 9000 pers är ju 9000 pers till Veronas fördel. Sköna stålar & bra stöd där för Verona. Säger egentligen mer om att Bari & Padova har problem om du frågar mig.
2013-07-16, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Folk byter normalt sett inte lag. Skulle du själv gå över till Di Gule vid ett eventuellt tronskifte? Tror knappast det va? Du tycker det häftiga ligger i att Hellas fortfarande lockar något fler än Chievo medan jag tycker det häftiga ligger i att Chievo nästan ligger jämsides. Chievo har ju byggt upp något från ingenting här.

Om stadens storlek ligger på 7:e eller 17:e plats kan kvitta i ett land som Italien som har många relativt stora städer. Skillnaden i publiksiffror är för liten för att jag ska anse det som anmärkningsvärt. Hela klubbfotbollen i Italien är ju totalkörd. Lagen i Serie B dras med stora problem att locka folk till stadion, särskilt när vissa regler dessutom inverkar. Om Bari & Padova är de städer som ligger närmst i storlek i ligan så hade Bari 6 500, Verona 15 400 & Padova 5 900. Huruvida de har bra eller dåliga publiksiffror kan man tycka vad man vill om. Man kan dock konstatera att skillnaden dem emellan inte är gigantisk. Men visst, 9000 pers är ju 9000 pers till Veronas fördel. Sköna stålar & bra stöd där för Verona. Säger egentligen mer om att Bari & Padova har problem om du frågar mig.

Precis så. Det är den jämförelsen man kan göra. Sedan tycker jag att siffrorna i Lega Pro var mer imponerande, men...

Äh vafan, där landar vi. Den jävla skitklubben Hellas har fått tillräckligt av min uppmärksamhet för en stund. Jag vill ha en klubb med engagerade fans och fans som upprör, i Serie A. Calcio ska fan inte vara slätstruket. Men nu när de väl är där behöver jag inte gilla dem överdrivet mycket.

Väl mött!
2013-07-16, 00:38
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Precis så. Det är den jämförelsen man kan göra. Sedan tycker jag att siffrorna i Lega Pro var mer imponerande, men...

Äh vafan, där landar vi. Den jävla skitklubben Hellas har fått tillräckligt av min uppmärksamhet för en stund. Jag vill ha en klubb med engagerade fans och fans som upprör, i Serie A. Calcio ska fan inte vara slätstruket. Men nu när de väl är där behöver jag inte gilla dem överdrivet mycket.

Väl mött!

Givetvis uppskattar jag också engagerade fans. Jag vill inte heller ha någon slätstruken fotbollsmiljö. Det där med "upprör" är väl jag dock inte lika entusiastisk över. Jag följer fotboll för att jag gillar sporten & kulturen, inte för att jag vill bli upprörd.

Det återstår att se hur det blir med den saken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in