2013-09-04, 16:09
Medlem
Radera eller nått.
Senast redigerad av Smetklet 2013-09-04 kl. 16:14.
Citera
2013-09-04, 16:19
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Ni som går på medicin och blir "bättre" hur är känslan? Jag har alltid velat studera men min ADHD (utredning pågår) gör det svårt att ens läsa tidningsartiklar. Blir det som natt och dag om man hittar rätt dos eller medicin?

Det känns som att hjärnan stängs av

Kommer du ihåg sista gången du satt en halvtimme och tänkte på absolut ingenting överhuvudtaget?

Inte jag heller, men på medicin är det möjligt.
Citera
2013-09-04, 16:25
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strykn1n
Jag har diagnosen ADD och har precis börjat äta Concerta 18mg (startdos). Men helgen innan jag fick receptet så blev jag karatefull och gjorde misstaget med att röka cannabis. (ca 4 jointar) trots att jag vet att en urinprov och uppföljning hägrar. Vad kan detta få för konsekvenser? Kan jag bli av min medicin nu?

Har du ett tidigare (miss)bruk de vet om?

Du kan bli av med medicinen om du har otur, har du tur får du tätare urinprov istället.
Om du inte lyckas övertyga din vårdgivare om hur ledsen du är över det som hände och att du verkligen, verkligen lärt dig din läxa och aldrig nånsin kommer bli så full att du röker dödsknark igen.

Annars vet de flesta om att med fungerande medicinering så minskar missbrukstendenserna hos personer med ADHD/ADD, så om de vill sätta ut medicinen för dig så kan du försöka trycka på den knappen också. Du har ju problem med impulsiviteten, det var det som gjorde (i kombination med alkoholen) att du inte tänkte dig för och råkade röka dödsknark, eller hur?

Sen daskar du FB-dasen i pannan på psykiatrikern och kräver att hon höjer dosen.
Citera
2013-09-06, 18:15
Medlem
Det verkar som att många får 72mg+ (ibland ännu mer). Ni som får detta:

Vilken effekt fick ni/fick ni inte på 18mg, 36mg resp. 54mg? Handlar det bara om att effekten är utebliven/för liten enligt er, och så fortsätter man höja dosen såvida blodtrycket inte skenar?
Vad gjorde mao. att läkaren ville ordinera 72mg/dag (har läst att det är rek. maxdos) eller tom. ännu mer?
Citera
2013-09-06, 18:48
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollasse
Det verkar som att många får 72mg+ (ibland ännu mer). Ni som får detta:

Vilken effekt fick ni/fick ni inte på 18mg, 36mg resp. 54mg? Handlar det bara om att effekten är utebliven/för liten enligt er, och så fortsätter man höja dosen såvida blodtrycket inte skenar?
Vad gjorde mao. att läkaren ville ordinera 72mg/dag (har läst att det är rek. maxdos) eller tom. ännu mer?

När jag hade metylfenidat så hade jag en tid över 120mg om dagen. Mindre doser gav helt enkelt inte tillräcklig effekt. Det var inga problem för läkaren då dosen sakta trappades upp och jag lämnade fina prover.
Citera
2013-09-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
När jag hade metylfenidat så hade jag en tid över 120mg om dagen. Mindre doser gav helt enkelt inte tillräcklig effekt. Det var inga problem för läkaren då dosen sakta trappades upp och jag lämnade fina prover.
Vad var det främst för problem du inte blev av med? Hur yttrade sig de vid en lägre dos (t.ex 72mg) jämfört med 120mg?

Får man fråga varför du slutat med metylfenidat?
Citera
2013-09-06, 19:07
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollasse
Vad var det främst för problem du inte blev av med? Hur yttrade sig de vid en lägre dos (t.ex 72mg) jämfört med 120mg?

Får man fråga varför du slutat med metylfenidat?

Koncentrationssvårigheter, motivationsproblem, lättdistraherad, rusande tankar etc. Allt som medicinen är tänkt att fixa egentligen. Det blev bättre även med mindre doser, men det blev inte bra nog. Inte ens när jag åt 300mg Voxra samtidigt, som har liknande verkan.

Jag slutade pga bieffekterna, rebound och sömnsvårigheter huvudsakligen. Jag åt ett flertal sömnmediciner som jag också var tvungen att sluta med, så att fortsätta äta så mycket metylfenidat var helt uteslutet. Gick över till snabbverkande, som jag åt uppemot 70mg av dagligen, men det räckte inte. Äter i dagsläget metamina istället. Betydligt mer angenäm biverkningsprofil.
Citera
2013-09-06, 19:57
Medlem
boms avatar
Jag är också uppe i 72mg. På mindre dos skulle jag säga att effekten är exakt densamma men mindre effekt. Som att det kändes "rätt" men att dosen var för låg. På högre dos kände jag mig bättre. Som att den låga dosen bara gav mig lite och den högre dosen ger mig den koncentrationen/lugnet jag vill ha. Jag kan inte redogöra för varje enskild sak dos höjning gav mig för jag tycker det påverkade allt lika mycket Jag har inte upplevt någon "tipping point" där allt blev bra och på 18mg mindre var det dåligt. Det var inte svart eller vitt utan som en gråzon Jag skulle vilja höja mer än mina 72mg och min 18mg på eftermiddagen vet jag att jag vill höja väntar bara på att få prata med läkaren.
Citera
2013-09-07, 02:20
Medlem
Läste inte så mkt noggrant som ni andra, jobbade till 03:00 övertid i natt,

men ja Concerta 36mg är som Ritalin 18 mg.

Concertas maxdos är din vikt * 2 mg Conserta.
Hälften om du får/tar Ritalin

90 kg , 180 mg C
eller 90 mg Ritalin

Jag hade max, 5 st piller 36 mg
vilket ger för den snabbtänkta 180 mg, vilket är max av rekat.

Då fick jag ibland ont i magen, tappade aptiten.
Tränar mkt, = alltid hungrig, men gick inte, Äksar ju mat, måste äta mkt å min dos av energiförbrukning
och ämnesomsättning, ibland prottepulver x 3 extra.

SÅ kör nu på eget bevåg bara 4 st 36mg för å få mer aptit men ändå ett bra flow, alert, å
klarajobbetibraskickmenändåintevaratröttåbehövasov aefterjobbet, oavsett var läkare å folk säger om
nej inte droger till folk, inte doping eller narkotikaklassade läkemedel.
Så är det så små doser, det funkar, tänk om, tänk rätt.
Varför så svårt å få vård i gbg ? 10 år har gått, inte ens fått gått dit än.
Fått en tid dock, Men för det krävdes det 3 st självmordsförsök och koma i 5 dagar.
SEN kanske man får hjälp.

Halllle halle, jag är en bra läkare iaf.
Citera
2013-09-07, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikasa
Läste inte så mkt noggrant som ni andra, jobbade till 03:00 övertid i natt,

men ja Concerta 36mg är som Ritalin 18 mg.

Concertas maxdos är din vikt * 2 mg Conserta.
Hälften om du får/tar Ritalin

90 kg , 180 mg C
eller 90 mg Ritalin

Jag hade max, 5 st piller 36 mg
vilket ger för den snabbtänkta 180 mg, vilket är max av rekat.

Då fick jag ibland ont i magen, tappade aptiten.
Tränar mkt, = alltid hungrig, men gick inte, Äksar ju mat, måste äta mkt å min dos av energiförbrukning
och ämnesomsättning, ibland prottepulver x 3 extra.

SÅ kör nu på eget bevåg bara 4 st 36mg för å få mer aptit men ändå ett bra flow, alert, å
klarajobbetibraskickmenändåintevaratröttåbehövasov aefterjobbet, oavsett var läkare å folk säger om
nej inte droger till folk, inte doping eller narkotikaklassade läkemedel.
Så är det så små doser, det funkar, tänk om, tänk rätt.
Varför så svårt å få vård i gbg ? 10 år har gått, inte ens fått gått dit än.
Fått en tid dock, Men för det krävdes det 3 st självmordsförsök och koma i 5 dagar.
SEN kanske man får hjälp.

Halllle halle, jag är en bra läkare iaf.

Fan ska du till läkaren o göra då? De är ett gäng bögar allihopa ändå, vill kramas o grejer. Kan väl åka till sjukhuset om du vill att alla undersöker dig psykiskt och fysiskt.

Tror du att ADHD har att göra med att du nästan tog livet av dig? Herregud asså.. :P Enda anledningen till att jag använder tabletter är för att jag är uttråkad lix.
Citera
2013-09-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bom
Jag är också uppe i 72mg. På mindre dos skulle jag säga att effekten är exakt densamma men mindre effekt. Som att det kändes "rätt" men att dosen var för låg. På högre dos kände jag mig bättre. Som att den låga dosen bara gav mig lite och den högre dosen ger mig den koncentrationen/lugnet jag vill ha. Jag kan inte redogöra för varje enskild sak dos höjning gav mig för jag tycker det påverkade allt lika mycket Jag har inte upplevt någon "tipping point" där allt blev bra och på 18mg mindre var det dåligt. Det var inte svart eller vitt utan som en gråzon Jag skulle vilja höja mer än mina 72mg och min 18mg på eftermiddagen vet jag att jag vill höja väntar bara på att få prata med läkaren.
Så man fortsätter alltså höja om man känner att det kanske kan bli ännu bättre, även om man känner en klar förbättring på t.ex. 54mg?

Någon som vet om det är standard att läkaren fortsätter höja dosen till det inte blir bättre? Alltså att man inte ogärna går ett steg för långt för att sedan gå tillbaka?
Citera
2013-09-09, 00:06
Medlem
Ni som utesluter gluten, har ni märkt någon större skillnad?

Om man utesluter typ 50 % av gluten i sin kost, märker man någon skillnad eller måste man utesluta allt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in