2013-09-05, 14:27
Medlem
Skidaddles avatar
Pardörrar ger access till den ljuvliga trädgården.

Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax

Jag blev full i fniss av en av bildtexterna, och jag ser framför mig Harald och Linnea i sin himmel, ivrigt studerande annonsen:

- Du Harald, här står det att "Dubbeldörrarna ger access till trädgården" Vad menas med det?

Själv gillar jag:

Fungerande rökkanal finns... för installation av välkomnande eldstad.

Jag tycker det låter lite porrigt. Som om husets ägarinna välkomnar en wide open bara man köper huset....

Citat:
Ursprungligen postat av Moffin

Det är lite av samma anledning som jag inte förstår varför det i många annonser finns så groteskt mycket "detaljbilder" på INREDNINGEN som ändå inte följer med i köpet. Du är ju där för att se rummen inte vad som står i dessa.

Och det är ju porr det handlar om. Hemnetporr. Både bilder och text ges en lätt sensuell prägel för att öka folks köplusta. Man anspelar rätt mycket på känsla och förförelse. Som om husen lättare skulle bli sålda om det pirrade till lite extra mellan benen. Det är bara att inse, husannonser är lätt erotiserad porr. Sex säljer...
Citera
2013-09-05, 14:30
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo

Det känns ju lite märkligt om planlösningarna oftast ritas för en rätt så kraftig minoritet.

Ja, frågan är bara vem säljaren vänder sig till? Och vem som är minoritet? Om det gäller studenter i Lund tror jag att min typ av köpare är i majoritet. Och då har säljaren vänt sig rätt. Man får tänka lite på köpgrupp också...
Citera
2013-09-05, 14:33
Medlem
Citat:
Lacrima

När jag tittar på en annons på nätet och ännu mer om jag är på en visning så väntar jag mig självfallet att jag kommer till ett städat och rent hem. Det anser jag är rent folkvett oavsett vad det är man säljer. Om du ska sälja din bil kanske det är en fördel att du tvättar den innan du tar bilden. Om du ska sälja en gammal möbel är det en fördel att ta bilder i bra ljus med extra bilder för detaljer, eventuella skavanker osv.

Om jag kommer på en visning där någon har sina tandborstar framme blir jag inte som hon Andrea "äcklad", det tycker jag bara är barnsligt och framförallt ett tecken på jag vet inte? dålig fantasi?
.

Var en gång på husvisning där det var jätteofräscht, det var kletigt i köket och i badrummet svämmade tvättkorgen över och toan var "brunlackerad" etc När vi gick in i vardagsrummet så brakade ett skåp ihop och då såg mäklaren jättegenerad ut och mumlade något om att "ojsan, min tejp lossnade visst" och så gick han fram till möbeln och tejpade ihop den med långa tejpremsor som hängde på möbeln...

Tycker det nästan var oförskämt att städa så dåligt före en visning, men jag tror ägaren möjligen var psyksjuk.
Citera
2013-09-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Detta får mig osökt att tänka på hur det drogs in bredband i äldre lägenheter. Uttagen placerades i alla lägenheter jag varit in i, mitt i hallen. Det är ju lagom fint att dra kablar genom lägenheterna för att få tillgång till nätet när man inte rymmer ett dataskrivbord i hallen. Nu har de flesta trådlös uppkoppling, men jag minns när det rustades för bredband och detta problem uppstod. Lite liknande var det ju förr bara ett telefonuttag i hallen. Nu håller fast telefoni på att dö ut så det är inte längre något problem vart telefonjacken sitter, men jag minns hur min pappa drog utanpåliggande uttag i vartenda rum vi hade, med följden att det satt damsamlande fastnitade telefonkablar på alla golvlister.

Själv har jag det problemet idag... Förr hade jag internet genom telefonjacket vilket var lugnt. Numera har jag via bredbandsjacket i hallen, och enda eluttaget i hallen sitter på andra sidan ytterdörren, vilket leder till att jag fick sätta fast nätverkssladden i halltröskeln för att nå fram till eluttaget där jag har routern. Förutom detta har jag en tillfällig sladd som går över nästan hela rummet bort till Xbox 360:n, eftersom den dumt nog inte har trådlöst nätverkskort... Känner mig inte så jättesugen att banka fast den i väggen runt hela rummet när jag kanske ändå flyttar härifrån om något halvår. Sedan har jag iofs en känsla av att det inte blir bättre om man flyttar vidare inom samma bostadsområde...

I den här lägenheten sitter första jacket i rummet, däremot sitter ett extra jack i hallen, som troligen någon tidigare hyresgäst satt dit för att kunna ha telefon där... Gamla vanor sitter väl i antar jag.
Citera
2013-09-05, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ja, frågan är bara vem säljaren vänder sig till? Och vem som är minoritet? Om det gäller studenter i Lund tror jag att min typ av köpare är i majoritet. Och då har säljaren vänt sig rätt. Man får tänka lite på köpgrupp också...

Nu är det iofs hyresrätter det handlar om men du har väl förvisso en poäng i det. Förutom att nog få studenter har de där små fåtöljerna, och många studenter nog ändå har en tv för att spela tv-spel på om inte annat.
Citera
2013-09-05, 14:38
Medlem
Citat:

Ja detalbilder är oftast en närbild på ett stilleben av något slag som bara består av möbler och prylar som inte har något med lägenheten att göra, sådana bilder tycker jag är fåniga i mäklarsammanhang även om de ofta är mycket fina bilder i sig. Detaljbilder som visar ett stilleben men också tex. visar ett fönsters gamla fönsterhakar är en annan sak.
Citera
2013-09-05, 15:26
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Och det är ju porr det handlar om. Hemnetporr. Både bilder och text ges en lätt sensuell prägel för att öka folks köplusta. Man anspelar rätt mycket på känsla och förförelse. Som om husen lättare skulle bli sålda om det pirrade till lite extra mellan benen. Det är bara att inse, husannonser är lätt erotiserad porr. Sex säljer...

Jaså är det så säger du? Jag har faktiskt aldrig riktigt tänkt på det så, men nu kommer ju detta ofrivilligt ske för all framtid. Möjligen (troligtvis) har du nu berikat mig.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja detalbilder är oftast en närbild på ett stilleben av något slag som bara består av möbler och prylar som inte har något med lägenheten att göra, sådana bilder tycker jag är fåniga i mäklarsammanhang även om de ofta är mycket fina bilder i sig. Detaljbilder som visar ett stilleben men också tex. visar ett fönsters gamla fönsterhakar är en annan sak.

Ja detaljer på sniderier i huset osv kan ju vara kul men inte på en gammal ölback med leksaksbilar på (obs verkligt exempel från denna tråd) eller en "cool tavla".

Min erfarenhet säger mig att ju risigare/mindre intressant ett hus/lägenhet är desto mer av dessa detaljbilder dyker upp. Det finns väl helt enkelt inte så mycket att se så då får man fylla ut med roliga bilder istället.
Citera
2013-09-05, 16:47
Medlem
marshlandleonids avatar
Ja, vad ska man säga? Enhetligt kanske. Förstår inte...
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-city-centrum-drottningtorget-malmo-kommun-master-nilsgatan-2-5608371
Citera
2013-09-05, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marshlandleonid
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-city-centrum-drottningtorget-malmo-kommun-master-nilsgatan-2-5608371

Både lägenheten och byggnaden känns mer som ett kontor/kontorsbyggnad än bostad... Och var det en gul neonslinga i taket? Såg hemskt ut.
Citera
2013-09-05, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marshlandleonid
Då är väl det här ännu mer enhetligt Fyra nyrustade lägenheter på samma adress som alla är doppade i vitt. (länkar bara till en)
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-vasastan-birkastan-stockholms-kommun-torsgatan-41,-1-tr-5622617
Citera
2013-09-05, 18:55
Medlem
Citat:
Pardörrar ger access till den ljuvliga trädgården.

Själv gillar jag:

Fungerande rökkanal finns... för installation av välkomnande eldstad.

Jag tycker det låter lite porrigt. Som om husets ägarinna välkomnar en wide open bara man köper huset....

Såg denna lägenhet, och sorry om jag avslöjar för mycket av min personliga fantasi men ett badkar i sovrummet får mig inte att automatiskt tänka på SPA. Dina Hemnetporr-anspelningar fick mig att fnissa lite i medhåll. I hotellrum kan det vara ett mysigt koncept, men att få det att funka i sin bostad ställer jag mig tveksam till... inte ens frostat glas eller möjlighet till privat dusch! I denna lägenhet hade jag valt att göra badrummet/duschrummet till ett enda stort rum och vill man absolut ha sovrumskontakt så kan man ha frostade glasdörrar emellan att öppna när man känner för det. Separat toa finns ju redan. De vita väggarna i sovrummet förstörde totalt den annars mysiga känslan som kaklet gav.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-vasastan-norrmalm-stockholms-kommun-adolf-fredriks-kyrkogata-5-5640215
Citera
2013-09-05, 19:25
Medlem
http://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/466RPP1J4B4EJJO7/galleri
pundarkvart i solna, var inte den här den som var uppe tidigare? Någon kör en backup. Finns en tråd men den platsar ju helt klart här.

Vad har hänt egentligen? Varför är det ingen bild på förrådet som ändå verkar vara ganska stort?
Senast redigerad av Kirenstilen 2013-09-05 kl. 19:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in