2013-09-04, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Där ser man. Jag skyller på att jag är för ung och nykter för att veta sådant helt enkelt.

Ännu ett objekt: http://www.lundin.se/bilder.aspx?guid=466R4DGI8MG846N3&typ=CMVilla

Ser bra ut utvändigt till en början med trevliga accessoarer som ridbana, stort garage och POOL. Jag blev dödskär i den långa korridoren i hallen, även om jag tror att objektivet gör sitt till och att det ser mycket maffigare ut än vad det egentligen är.

Lite förbryllad över rökrummet? Varför glasa in ett matgrupp? Känns lite som ett konferensrum hemma.. Resten är ljust och trevligt tycker jag. Ett av "vardagsrummen" känns kanske lite udda där väggen är täckt av tallrikar och.. disneyprinsessor?

Fint stall och fina hagar, allt blir mitt för alldeles för mycket pengar som jag inte har

Inglasningen såg verkligen "omysig" ut, helt obegripligt varför man vill ha så. Disneymotiven tror jag är kvar från att rummet varit ett lekrum för barn som nu är utflyttade, leksaker finns kvar så barnbarnen har något att leka med. Alternativt har de dagbarn. Jag ser något som ser ut som en barngrind till vardagsrummet utan dörr. Eller så är det för att hindra tex. hundar att gå och lägga sig i finsofforna.

Många eldstäder i huset drar ju upp mysfaktorn men jag tyckte hela huset var hiskeligt inrett och gör att jag knappt orkar se potentialen i själva huset.

Edit. Såg just att eldstaden i vardagsrummet inte används för att elda i, skulle bli en jäkla brasa om man tände på den vedstapeln Obegripligt varför de förvarar ved på det viset, inte fint och inte praktiskt på något vis. I två av dem står dessutom bara stearinljus. Skulle tro att den som städar i huset ledsnat på allt bås som vedeldning innebär.
Senast redigerad av lacrima 2013-09-04 kl. 13:35.
Citera
2013-09-04, 13:25
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:

Ännu ett objekt: http://www.lundin.se/bilder.aspx?guid=466R4DGI8MG846N3&typ=CMVilla

Ser bra ut utvändigt till en början med trevliga accessoarer som ridbana, stort garage och POOL. Jag blev dödskär i den långa korridoren i hallen, även om jag tror att objektivet gör sitt till och att det ser mycket maffigare ut än vad det egentligen är.

Lite förbryllad över rökrummet? Varför glasa in ett matgrupp? Känns lite som ett konferensrum hemma.. Resten är ljust och trevligt tycker jag. Ett av "vardagsrummen" känns kanske lite udda där väggen är täckt av tallrikar och.. disneyprinsessor?

Väldigt mycket korridorer? Känns som att minst en fjärdedel av all yta består av korridorer? Man skulle ju ta bort den där glasväggen och åtminstone öppna upp hela det rummet. Men det är ändå väldigt mycket korridorer kvar. Mycket märklig planlösning. Känns lite amerikainfluerad, med arbetsrummet och matrummet nära ingången, medan det mer familjära familjerummet, kök och vardagsrum, är längre bort från gästerna.
Citera
2013-09-04, 14:47
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Väldigt mycket korridorer? Känns som att minst en fjärdedel av all yta består av korridorer? Man skulle ju ta bort den där glasväggen och åtminstone öppna upp hela det rummet. Men det är ändå väldigt mycket korridorer kvar. Mycket märklig planlösning. Känns lite amerikainfluerad, med arbetsrummet och matrummet nära ingången, medan det mer familjära familjerummet, kök och vardagsrum, är längre bort från gästerna.

Det är ju som en lång korridor som går genom hela huset och sedan är det rum på sidorna av denna. Att de förvandlat matplatsen till ett akvarium gör ju det ännu mer så. Jag gillar det egentligen då jag dels tycker om korridorer men samtidigt så blir det heller inga jobba "genomfartsrum". Vet att när jag var mindre bodde min kompis i en lägenhet där hennes sovrum var enda vägen mellan köket och vardagsrummet, känns ju inte supergenomtänkt.

Det jag tycker är lite jobbigt när jag ser planlösningen är dels att köket är så pass avstängt och framförallt att tvättstugan ligger så långt ifrån ett badrum. Sedan vet jag inte om jag läser tokigt men måste man gå igenom en garderob för att komma till lilla toan? För det känns ju ganska dumt.

Förstår inte heller varför det är en dörr mitt i "korridoren" Kan det ha något med en bärande vägg att göra? (jag kan inget om hus) i så fall hade det väl varit snyggare med ett valv.
Citera
2013-09-04, 15:00
Medlem
Citat:
Det är ju som en lång korridor som går genom hela huset och sedan är det rum på sidorna av denna. Att de förvandlat matplatsen till ett akvarium gör ju det ännu mer så. Jag gillar det egentligen då jag dels tycker om korridorer men samtidigt så blir det heller inga jobba "genomfartsrum". Vet att när jag var mindre bodde min kompis i en lägenhet där hennes sovrum var enda vägen mellan köket och vardagsrummet, känns ju inte supergenomtänkt.

Det jag tycker är lite jobbigt när jag ser planlösningen är dels att köket är så pass avstängt och framförallt att tvättstugan ligger så långt ifrån ett badrum. Sedan vet jag inte om jag läser tokigt men måste man gå igenom en garderob för att komma till lilla toan? För det känns ju ganska dumt.

Förstår inte heller varför det är en dörr mitt i "korridoren" Kan det ha något med en bärande vägg att göra? (jag kan inget om hus) i så fall hade det väl varit snyggare med ett valv.

Min fetmarkering.
Det är ingen garderob utan bara ett kapprum, dvs. där man hänger ytterkläderna. Toan är väl mest använd som gästtoa då det inte finns någon dusch där. Det är ett stort hus och två ingångar, den dörr du nämner i korridoren är säkert i en bärande vägg, men varför de valt att ha dubbeldörrar där kan man bara sia om. Jag gissar att de velat stänga av huset från mer privat/barn-del och övriga ytor.
Som sagt, det är ett relativt stort hus och det finns även källare. Man kan lätt rymma två villor på samma yta, kanske det är ett lösvirkeshus eller så är det en planlösning som finns eller rent av två villor ihopbyggda till en i någon sorts specialbeställning.
Citera
2013-09-04, 20:08
Medlem
CarolynHaxs avatar
Detta är självklart inget att ta upp under Udda hemnet-objekt, helt fel!

Men jag föll för denna beskrivning, jag är tvärkär...

http://www2.skandiamaklarna.se/beskrivning.aspx?guid=42KD4N9O4NMM9APN&typ=CMVilla &hemnet=1

http://www2.skandiamaklarna.se/bilder.aspx?TYP=CMVilla&GUID=42KD4N9O4NMM9APN

Ett fint hus!

Jag blev full i fniss av en av bildtexterna, och jag ser framför mig Harald och Linnea i sin himmel, ivrigt studerande annonsen:

- Du Harald, här står det att "Dubbeldörrarna ger access till trädgården" Vad menas med det?

Harald tittar på bilden.

- Det var mystiskt, Linnea. Vi gick ju helt enkelt bara ut i trädgården. Folk använder så många fina ord nuförtiden...
Citera
2013-09-04, 20:18
Medlem
CarolynHaxs avatar
Men detta passar in, ännu en av Stockholms alla ettor:

http://objekt.fastighetsbyran.se/Templates/Pages/ObjectImages.aspx?source=hemnet&ObjektGID=OBJ1241_ 1289481697

Varför hala upp sängen en-och-enhalv-meter i luften? Den bara hänger där och ser fånig ut. Hur ska man komma upp?
Citera
2013-09-04, 20:54
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax

http://objekt.fastighetsbyran.se/Templates/Pages/ObjectImages.aspx?source=hemnet&ObjektGID=OBJ1241_ 1289481697

Varför hala upp sängen en-och-enhalv-meter i luften? Den bara hänger där och ser fånig ut. Hur ska man komma upp?
Undrade detsamma, hur i helvete kommer man upp och ner?
Citera
2013-09-04, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax

Efter att under min studenttid ha bott på 22m2 så har jag full förståelse för att man hissar upp sängen. Under får man med lätthet in ett skrivbord/datorplats alternativt en jäkla massa förvaring.

Nackdelen är att det blir lite krångligt att ta sig upp och tyvärr betydligt varmare att sova på somrarna.

Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Undrade detsamma, hur i helvete kommer man upp och ner?

Finns med all säkerhet någon sorts trappstege till sängen, men varför man tagit bort den vid fotografering övergår även mitt förstånd.
Citera
2013-09-04, 22:20
Medlem
Smakfullt modernt imo. på insidan. Får inte upp någon objektbeskrivning?!! men huset är uppenbart gammalt, någon som vet vad det varit innan det blev bostadsrätter?
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-7rum-solsidan-nacka-kommun-sjovagen-1-5646975

Edit.
Lägenhet som tydligen ligger granne med den planerade sambandcentralen som ska erbjuda fri tillgång för allmänheten till takparken.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-kungsholmen-hornsbergs-strand-stockholms-kommun-lindhagensgatan-106-5632991

Edit.
Fantasic Frank har ju alltid stylat till sina objekt och tar fina bilder ofta med stilleben som drar blickar till sig....ser ni vad de nu hittat på? Jag gillade det faktiskt
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-sodermalm-hogalid-stockholms-kommun-bergsundsgatan-19-5616832
Senast redigerad av lacrima 2013-09-04 kl. 23:13.
Citera
2013-09-05, 00:10
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Smakfullt modernt imo. på insidan. Får inte upp någon objektbeskrivning?!! men huset är uppenbart gammalt, någon som vet vad det varit innan det blev bostadsrätter?

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-7rum-solsidan-nacka-kommun-sjovagen-1-5646975

Intressant. Ja, hela huset har antagligen varit privatbostad. För en enda familj, med tjänstefolk, då. Tänk; Downton Abbey. Källarvåningen som nu är bostad har nog inte varit bostad hela tiden. Tittar man på ritningen är det förmodligen husets huvudentré i källarvåningen, med ett mottagningsrum/herrum på höger sida, det som nu heter sällskapsrum. Det rummet har en egen öppen spis, men också det enda rummet i källaren med ett fönster som går ner till golv. Original, antagligen.

Rakt fram gick (går?) antagligen trappan upp till husets större sällskapsrum en trappa upp. Notera att huset har ett piano nobile. Rumssviten till vänster tillhörde antagligen tjänstefolket, möjligtvis är det kaklade köket rester av ett gammalt storkök, med förvaringsutrymmen/tjänstebostäder ännu längre bort i källarvåningen.

Personligen tycker jag att tretton mille är ganska mycket för en gammal källarvåning. Det är trevliga tjocka väggar, dock inte särskilt högt i tak, vilket gör att det känns väldigt platt och instängt. Framförallt är det ju liksom inte källaren som har nåt pedigree att tala om, utan resten av huset. Men visst, ja, jag vet inte...

Huset påminner rätt mycket om Ragnar Östberg. Dock brukar han ha sin murar råa, utan att markera hörnstenarna med det där mönstret i teglet. Men det är samma andas barn. Kan vara en elev, assistent, eller bara nån som gillar den typen av stil.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ragnar_%C3%96stberg
Senast redigerad av Skidaddle 2013-09-05 kl. 00:13.
Citera
2013-09-05, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Hänger med i allt du säger, men vart exakt menar du att trappan varit? Förstår inte vart du menar med "rakt fram"
Edit. Trappan är väl kvar på ursprungligt ställe i "tomrummet" mellan kök och bibliotek. Antar att det var så du menade?!
Senast redigerad av lacrima 2013-09-05 kl. 00:41.
Citera
2013-09-05, 00:58
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Hänger med i allt du säger, men vart exakt menar du att trappan varit? Förstår inte vart du menar med "rakt fram"
Edit. Trappan är väl kvar på ursprungligt ställe i "tomrummet" mellan kök och bibliotek. Antar att det var så du menade?!

Precis. Nu har jag kollat igen, och man kan komma in i lägenheten från två håll, antingen direkt från trädgården eller från trapphuset. Trappan upp går antagligen i den där lilla tarmen bredvid wc:t.

Det där wc:t är antagligen original, eller snarare platsen för det. Förr i tiden, innan man drog ordentligt med rinnande vatten genom husen, var det oftast bara herrummen som hade direkt tillgång till toalett. Det blev väl för långt att gå annars när männen satt hemma och krökade hos varandra och behövde lätta på trycket.

Herrummet var ju oftast mannens domän, en sorts dåtida man-cave. Barn och fruar och syjuntor och tjänstefolk sprang någon annanstans i huset. Pappa kom oftast hem efter jobbet och stängde in sig i herrummet, där han satt och läste tidningen, rökte, och tog emot gäster. Om han jobbade med nån sorts business så gjordes rätt mycket av själva arbetandet hemifrån, man hade ett helt annat behov förritiden av privat representation. Det var viktigt att ha ett rum där man kunde ta emot gäster, bjuda på ett glas, röka cigarr, och "göra affärer". Om mannen och hustrun hade skilda sovrum kunde han dessutom ha en liten sängplats i nåt hörn där han gick och la sig som det passade honom.

Uppdelningen i det där huset är gjort efter offentligt/privat, i glidande skala. Mottagningsrummet var lite luftigare och hade öppen spis, medans mannens ännu hemligare och privata arbetsrum låg längre in

Min morfarsfar och hans hustru levde exakt så. Dom hade en stor lägenhet i Stockholm, med herrum, sal och salong. Herrummet var mannens domän, salongen var kvinnans domän. Salen var den gemensamma mötespunkten i hushållet. Han sov dessutom inne på sitt arbetsrum, så man kan undra när dom hade sitt kärleksliv. Det fanns en svit med sovrum också när barnen växte upp. Men dom fick inte springa löst i våningen, utan var bortsorterade till köket och tjänstefolket. När barnen hade flyttat hemifrån hyrdes deras sovrum ut till studenter, och morfarsfar och morfarsmor fortsatte att leva sina liv på det där sättet till döddagar.

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in