2013-09-05, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Som jag redan deklarerat är jag skeptisk till om tappet för verksamheterna ute i bäckebol är av den kalibern som det gärna framhålls i denna tråden. För det andra så tycker jag inte att man kan använda detta som argument i frågor som rör utbyggnad av infrastrukturen.
Ingen skulle t.ex. komma på tanken att kräva att utbyggnationen av väg 155 avslås mot bakgrund att vissa butiker gynnas och andra missgynnas.
För det tredje så handlar detta om en övergångsperiod (visserligen lång sådan) där västsvenska paketet kommer få en betydelse för mängden invånare i staden. Vilket ger en större marknad vilket direkt kommer att gynna handeln i Göteborg - vilket även inkluderar bäckebol.

Din tolkning av att skattebetalarna flyr göteborg får stå för dig. Själv hade jag gärna flyttat från göteborg när västlänken är färdig, men inte pga trängselskatten. Utan med tanke på de lägre priserna på hus, samtidigt som det finns realitiska möjligheter att arbeta i göteborg utan att behöva bo i göteborg. En annan sak som är intressant är det du antyder att företagen kommer fly göteborg pga trängselskatten. Volvo AB gick ut för en tid sedan och varnade för konsekvenserna för vad som händer om det inte blir något VSP. Något som bygger på att man har trängselskatt.

Du kan vara hur sketisk du vill! Vi har villa och renoverar ständigt något. Före 1/1 2013 åkte vi mycket till Bauhaus, Hornbach mm i gbg. Numera åker vi bara till Kållered samt Kungsbacka då detta blir mycket billigare eftersom det blir rätt många resor för att "titta- i våg och undersöka- titta igen-osv" innan man köper detaljer till huset. Kållered får numera våra pengar för mat mm. kanske inte så konstigt att man nu ritar om detalj planen för ett nytt IKEA samt ny köpstad i Kållered!
Citera
2013-09-05, 08:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Så, i den forskning som presenteras så är ju barnfamiljerna fler och fler i de flesta utav våra svenska städer. Vilket visas genom att skolorna och förskolorna i innerstäderna inte räcker till.

Komma upp i lön, för vissa så är det statliga inkomstskattegränsen, för andra långt högre än så. Var skulle _du_ vilja dra gränsen? 28-30 netto?

Dom som inte har råd att flytta vidare ja! Vi andra har flyttat och därmed flytt undermålig barnomsorg, helkass sjukvård mm som den röd-gröna röran är ansvariga för i clownkommunen gbg!

När det gäller komma upp i lön så är det ju helt subjektivt eftersom folk lever på helt olika sätt.
Snittlönen i landet ligger väl på ca 24000 brutto så i det fallet så är ju 28-30 000 netto en bra lön eftersom det i så fall krävs en bruttolön på ca 40-45 000.
Citera
2013-09-05, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Är det då inte jävligt skumt att alla vi andra tyder hennes svar på att folket skall få bestämma? Ett år senare säger hon i valdebatten att S INTE är för att införa vägtullar under mandatperioden....

Hon säger klart och tydligt att göteborgarna skall få rösta om man kommer fram till detta på årsstämman. Att du och vissa andra väljer att tolka detta på det sättet som passar er agenda bäst är inget som förvånar mig.

Det finns flera exempel på saker ni väljer att tolka till er fördel. T.ex:
  • Om försäljningen går ner i Göteborg så är det trängselskattens fel. Dock gäller inte det omvända, dvs om handeln ökar
  • Ni anser att det är adekvat att man inte genomför någon byggnation av västlänken då det kan innebära försämrade möjligheter att bedriva näringsverksamhet. Men ni är inte konsekventa och kritiserar övriga byggen i stan som också stör handel och näringsverksamhet.
  • Ni har problem med att det tas ut en avgift för att köra genom Göteborg då det hindrar fri rörlighet etc. Dock är detta inget problem när det gäller Ösesundsbron.
  • Det har efterfrågats hur andra städer har löst sina problem med trängsel. Förutsatt att man räknar bort lyckade exempel som t.ex. London
  • Det går utmärkat att peka på fiktiva företag som man anser kommer flytta ut från Göteborg p.g.a trängselskatten. Men däremot vill man inte lyssna på stora företag som Volvo AB som varnar för konsekvenserna om det inte blir något VSP (vilken TS är en förutsättning för)

Som sagt, det är kanska uppenbart att ni väljer att vinkla argumenten så att dom passer er så bra som möjligt. Därav är det inte det minska konstigt att du och några andra tolkar intervjun som ett löfte att det skall bli folkomröstning.

Ang din övriga källa. Lägg fram den så snackar vi sen. Du har förlorat din trovärdighet och det vet du.
Citera
2013-09-05, 09:15
Bannlyst
Citat:
Hon säger klart och tydligt att göteborgarna skall få rösta om man kommer fram till detta på årsstämman. Att du och vissa andra väljer att tolka detta på det sättet som passar er agenda bäst är inget som förvånar mig.

• Om försäljningen går ner i Göteborg så är det trängselskattens fel. Dock gäller inte det omvända, dvs om handeln ökar
  • Ni anser att det är adekvat att man inte genomför någon byggnation av västlänken då det kan innebära försämrade möjligheter att bedriva näringsverksamhet. Men ni är inte konsekventa och kritiserar övriga byggen i stan som också stör handel och näringsverksamhet.
  • Ni har problem med att det tas ut en avgift för att köra genom Göteborg då det hindrar fri rörlighet etc. Dock är detta inget problem när det gäller Ösesundsbron.
  • Det har efterfrågats hur andra städer har löst sina problem med trängsel. Förutsatt att man räknar bort lyckade exempel som t.ex. London
  • Det går utmärkat att peka på fiktiva företag som man anser kommer flytta ut från Göteborg p.g.a trängselskatten. Men däremot vill man inte lyssna på stora företag som Volvo AB som varnar för konsekvenserna om det inte blir något VSP (vilken TS är en förutsättning för)

Som sagt, det är kanska uppenbart att ni väljer att vinkla argumenten så att dom passer er så bra som möjligt. Därav är det inte det minska konstigt att du och några andra tolkar intervjun som ett löfte att det skall bli folkomröstning.

Ang din övriga källa. Lägg fram den så snackar vi sen. Du har förlorat din trovärdighet och det vet du.

Vet inte hur jävla trög du är! Tror du inte att något inte har skett så länge det inte finns fakta om det på nätet????
En valdebatt är en valdebatt, det som hört den vet om att den existerar. Du väljer att bete dej som strutsen och gräver ner huvudet i sanden och tror inte på något du själv inte har sett eller hört...
Citera
2013-09-05, 09:18
Medlem
Citat:
Hmmm inte nog med att du kör med mycket "hiite-på" fakta i dina uttalanden. Nu har befolkningen i det olika regionerna dessutom exploderat.... Gbg har 530 000 invånare INTE 1.5 miljoner. Stockholm har knappt 875 000 invånare. Om du menar regionerna (skriv det i så fall för helvete!) så kommer man ändå inte i närheten av vad du skriver....

Du måste vara kungen här på FL i påhittade fakta!

Att du har lite dålig koll på vad diskussionen handlar om är ingen nyhet. Typiskt för dig är att du ger dig in i en diskussion mellan mig och en annan opponent med argument som inte hör till saken. När jag besvarar dig utan att frångå ämnet som jag och min opponent diskuterat så svarar du alltid med. Vad snackar du om???

Likaså här.
År 2020 beräknas storgöteborg har 1,5 miljoner invånare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Göteborg

Ta och läs diskussionen från början så kanske du fattar.
1 https://www.flashback.org/sp45086598 <---Den ursprungliga diskussionen
2 https://www.flashback.org/sp45090959 <--- Här ger du dig och snurrar till det
Citera
2013-09-05, 09:38
Medlem
Citat:
Du kan vara hur sketisk du vill! Vi har villa och renoverar ständigt något. Före 1/1 2013 åkte vi mycket till Bauhaus, Hornbach mm i gbg. Numera åker vi bara till Kållered samt Kungsbacka då detta blir mycket billigare eftersom det blir rätt många resor för att "titta- i våg och undersöka- titta igen-osv" innan man köper detaljer till huset. Kållered får numera våra pengar för mat mm. kanske inte så konstigt att man nu ritar om detalj planen för ett nytt IKEA samt ny köpstad i Kållered!

Du har nämnt att du är tvingad till att betala trängselskatt varje dag. Lite lustigt att du inte gör några som helst ärenden när du redan passerat betalstationen, eller efter 18:30 eller på helgerna.
Att du inte gör några ärenden till bäckebol tror jag mer beror på sentimental ilska snarare än ekonomisk strategisk natur. Men men om du har hittat ett sätt som gör det billigare för dig så är det väl bara att gratulera. Lika så verksamheterna ute i kållered som kan expandera. Kul för dem.
Citera
2013-09-05, 09:43
Medlem
Citat:
Vet inte hur jävla trög du är! Tror du inte att något inte har skett så länge det inte finns fakta om det på nätet????
En valdebatt är en valdebatt, det som hört den vet om att den existerar. Du väljer att bete dej som strutsen och gräver ner huvudet i sanden och tror inte på något du själv inte har sett eller hört...

Nu är det du som är trög. Jag har aldrig påstått att det som saknar fakta inte har hänt. Faktan du presenterade vad att Annelie Hulten lovat att göteborgarna skulle få rösta om trängselskatten. Denna källan visade sig istället säga att göteborgarna skulle få rösta man kom fram till detta på årstämman.

Jag säger inte att du har fel men jag säger att du inte är trovärdig då du åberopat en källa som egentligen sa något annat än vad du påstod att den sa. När du återigen säger att det finns andra källor som säger att (S) lovat att göteborgarna skall få folkomrösta i frågan så känns det ju lite tvivelaktigt att du uppfattat just detta korrekt. Detta behöver man ju inte vara idiot för att begripa.
Senast redigerad av plainvanilla 2013-09-05 kl. 09:53.
Citera
2013-09-05, 10:37
Medlem
tryffs avatar
Naturligtvis är det bra med kollektivtrafik. Ju fler som åker kollektivt och ställer bilen desto bättre.
Men bara för att kollektivtrafik är bra innebär inte det att totalförslaget om västlänken är bra. Det är tveksamt om det samhällsekonomiskt bär sig. Hallandstunneln skulle t.ex. generera ett värde på 4 milliarder och kosta 1,5. Nu är kostnaden för bygget uppe i 10 milliarder. Det är högst sannolikt att västlänken slutar på liknande minus (de flesta projekt gör så).
Bara för att jag är positiv till kollektivtrafik behöver jag ju inte hylla alla dumma förslag även om det innebär en förbättring för kollektivtrafiken (alltså inte till vilket pris som helst). Nu blev det ju inget utflyttning av Göteborgs central t.ex. så tågen kunde åka vidare.
Och som sagt vad. Göteborg har ett mycket större problem som heter white-flight. Skattebetalare lämnar Göteborg och in flyttar studenter samt analfabeter från somalia och kurdistan. Biltullar lär med all sannolikhet skynda på denna utveckling.
Citera
2013-09-05, 17:31
Medlem
Citat:
Dom som inte har råd att flytta vidare ja! Vi andra har flyttat och därmed flytt undermålig barnomsorg, helkass sjukvård mm som den röd-gröna röran är ansvariga för i clownkommunen gbg!

När det gäller komma upp i lön så är det ju helt subjektivt eftersom folk lever på helt olika sätt.
Snittlönen i landet ligger väl på ca 24000 brutto så i det fallet så är ju 28-30 000 netto en bra lön eftersom det i så fall krävs en bruttolön på ca 40-45 000.

Fast när blev sjukvården ett kommunalt ansvar? Den ligger väl trots allt på regionen/landstingen oavsett var vi håller oss i vårt avlånga land? Tycker nog trots allt inte att göteborg är bättre/sämre än medelkommunen.

Ett par år från 30, och snittlönen brutto passerades med råge redan vid första jobbet efter examen. Tycker personligen inte att det är särskilt bra lön, men vi får ju ha våra olika syn på saker och ting.

Citat:

Sen så verkar det finnas en bristande orsak/sambandskoppling generellt. Byggen och investeringar i infrastruktur är något man trots allt får acceptera om man håller sig i tätorter. Det ska otroligt mycket till för att ansvarig myndighet ska ersätta något så flummigt som "tappad omsättning", kan inte dessa personer återkomma med t.ex. årsredovisning. Svaret på detta uteblir i 999 fall utav 1000.

Lösningar som fungerar på andra platser ska tydligen inte fungera i Göteborg, vad är det som gör Göteborg unikt (i negativt avseende här)?

Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Naturligtvis är det bra med kollektivtrafik. Ju fler som åker kollektivt och ställer bilen desto bättre.
Men bara för att kollektivtrafik är bra innebär inte det att totalförslaget om västlänken är bra. Det är tveksamt om det samhällsekonomiskt bär sig. Hallandstunneln skulle t.ex. generera ett värde på 4 milliarder och kosta 1,5. Nu är kostnaden för bygget uppe i 10 milliarder. Det är högst sannolikt att västlänken slutar på liknande minus (de flesta projekt gör så).
Bara för att jag är positiv till kollektivtrafik behöver jag ju inte hylla alla dumma förslag även om det innebär en förbättring för kollektivtrafiken (alltså inte till vilket pris som helst). Nu blev det ju inget utflyttning av Göteborgs central t.ex. så tågen kunde åka vidare.
Och som sagt vad. Göteborg har ett mycket större problem som heter white-flight. Skattebetalare lämnar Göteborg och in flyttar studenter samt analfabeter från somalia och kurdistan. Biltullar lär med all sannolikhet skynda på denna utveckling.

Fast uppenbart så säger ju vissa att satsningar som i stort är gratis (kollektivkörfält) investeringsmässigt är dåligt. Det är ju något utav det mest kostnadseffektiva vi kan satsa på sett till infrastruktur. Eller, 10% utav vägutrymmet till 80% av resenärerna för att hoppa till Stockholm (Danvikstull).

Vägvalet presenterade en hel del ideer, men dessa var ju långt ifrån bra (tänker främst då på deras säckstationslösning). För det är helt klart gratis att lägga spåren i en loop förbi och ut.
Citera
2013-09-05, 18:15
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:

Känner du ngn som börjat åka mer in till Göteborg och handla pga trängselskatten?
Citera
2013-09-06, 03:45
Medlem
Citat:

Huruvida västlänken är lönsam eller inte beror ju mycket på hur man räknar, samt på vilka antaganden man gör om hur framtiden kommer att se ut. Om vi nu skall diskutera lönsamhet så tycker jag att vi håller oss till fakta och inte bara konstateranden som "Tunneln är dålig, för det bara är så"

Citat:

Återigen så finns det flera förklaringar till detta. Anledningen till att min generation flyttar utanför staden är pga den stora bristen på lägenheter till ett rimligt pris. Här kommer förbättrade pendlarmöjligheter att underlätta, vilket kommer ge en mindre ansträngd bostadsmarknad. Om du vill kalla detta white flight så får det stå för dig.

En sak du gärna får förklara för mig är: Om nu skattebetalarna lämnar göteborg, vilka är det då som köper de dyra bostadsrätterna i stan för 2-4miljoner?
Citera
2013-09-06, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Känner du ngn som börjat åka mer in till Göteborg och handla pga trängselskatten?

Vad har detta med ovanstående diskussion att göra? Själva poängen med trängselskatt är ju att minska antalet bilar så att det skulle få motsatt effekt känns ju tvivelaktigt. Sedan finns det säkert folk som väljer att åka in oftare då trängseln och därmed restiden minskat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in