2013-09-03, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Öhm, bauws. Har du sett en europeisk karta? Har du sett hur mycket landmassa som ligger inom ett par timmars biltur runt dem? I norra Italien kan man åka slalom i de evigt snötäckta bergen på morgonen, och sedan bada i havet på kvällen. Östersjön är aldrig dykbar, och plågsam att bada i även om sommaren. Dessutom är dess stränder längs Svealand bara berg och klippor. Norra Östersjön är ett hemskt område på jordytan! Mörkt kallt hårt avlägset isolerat.
Antalet människor som har det som något slags standardläge att åka t ex Milan - Zermatt - Genoa - Milan på en dag är ganska litet...

Dina försök att utmåla subjektiva åsikter som fakta är ganska komiska.

Citat:
Och Köbenhavn är större än Stockholm! Om du inte räknar in sånt som Nynäshamn och Rimbo i "Stockholm" och dess yttre så gott som obebodda skogsträskmarker. Inget fel med glesbygd, men det är felklassificering att kalla det för storstad. Det håller nog de lyckliga glesbygdborna också med om.
http://www.atkearney.com/documents/10192/dfedfc4c-8a62-4162-90e5-2a3f14f0da3a

Sida tre.

Citat:
Stockholm är en polarstation, och det är så de allra flesta människor i världen betraktar det. De som investerar 3 miljoner kr i en etta där spekulerar i nånting som lett till nånting som lett till nånting annat och som snart kommer att falla till platt pannkaka. Fastighetsvärdering handlar om location location location, och det är tre saker som Stockholm saknar.
För att vara någon som är intresserad av ekonomi så är det rätt intressant att du fullständigt ignorerar det faktum att bostadsmarknaden i Stockholm konkurrerar mycket, mycket litet med bostadsmarknaden i andra länder. De som köper bostäder i Stockholm kommer inte en dag vakna och tänka "shit, Nice ligger ju mycket bättre till, vad har jag gjort?!". Eller jo, kanske en eller två, men det råder knappast någon allmän förvirring om var Stockholm ligger på en geografisk världskarta.
2013-09-03, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Är väl inte helt ovanligt att folk som bor i bostadsrätter står i bostadskö.
Med tanke på att det fortfarande finns riktigt fina hyresrätter till löjligt låga hyror och bostadsköer är gratis eller så nära gratis det går att komma så finns det ingen anledning att INTE stå i bostadskö och sedan flytta in i en HR på ålderns höst och ha sköna extraslantar att bränna när man kränger lyan.
2013-09-03, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Medelpriserna har uppenbarligen gått upp. Utan att för närvarande ha siffror på det, så vågar jag vidhålla att småkommunernas bostadspriser stått still eller fallit de senaste 10 åren. Medelvärdet per län säger inte mycket, eftersom alla dessa län har en "huvudstad" dit folk flyttar, och där priserna sålunda ökar. Gotland är ett exempel. Husen och lägenheterna i småsamhällena faller, medan de pressas upp ju närmare innerstaden du kommer. Urbaniseringen är inte bara ett Stockholms-fenomen.
Det har till och med ett namn. http://en.wikipedia.org/wiki/Simpson's_paradox
2013-09-03, 09:37
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du är väldigt fokuserad på om det är bubbla eller inte.
Men spelar det egentligen någon roll?

Stor brist på bostäder kombinerat med en väldigt låg ränta har drivit upp priserna. Vad händer om räntan går upp eller nybyggnationen tar fart?

Du talar också hela tiden om fundamenta bakom bostadspriserna, men kan inte detta ändras ganska fort?

Tråden handlar ju om en eventuellt bubbla, så konstigt vore väl om jag gick off-topic och pratade om något annat. Ja, fundamenta kan ändras snabbt. Oftast går det ganska långsamt. Det kommer inte byggas 20 000 lägenheter om året varje år. Det kommer inte plötsligt byggas 60 000 för att nollställa kön. Men alla ändringar påverkar. Om räntan stiger, minskar historiskt omsättningen av lägenheter. Det innebär att färre lägenheter finns till salu på marknaden och stabiliserar därför priserna. Det ska till att det byggs och att folk säljer för att en snabb medgång ska ta fart. Det kan ske, men som sagt - det är inte så snabbt väl underbyggda priser faller. När priset kollapsar, rör det sig oftast om en bubbla. Alltså en prissättning utan fundamenta. Så är inte fallet i Stockholm.

Men USA då? Ja, precis som Riksbanken skriver så ansågs priserna i USA drivas av fundamenta in i det sista. Fast det är en sanning med modifikation. Läser du Feds analyser så ser du att de såg bubblor i stora delar av landet, men inte alla delar. Tyvärr var det bara relativt högt populerade centrala delar med bostadsbrist som stod emot. New York City, down town Chicago.

Varför jämför vi förresten med länder vars bostadsmarknad inte ser i närheten ut som Sveriges?
2013-09-03, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Då ska man också komma ihåg de 60 000 som väntar i bostadskö. Om det är man och hustru som helst vill ha lägenhet tillsammans men båda står i kö var för sig, vet jag inte.

10 000 per år har de misslyckats med, ja. Antagligen för att viljan att bygga är väldigt låg bland politiker som investerat i sin våning i innerstaden.
Av de 60 000 som står i bostadskö är det nog inte särskilt många som inte redan tar upp en bostad, hyresrätt eller bostadsrätt, i Stockholm. Själv står jag i en bostadskö trots att jag äger en BR och inte ens bor i Stockholm. Mina vänner har satt sina barn i bostadskö trots att det är många år kvar innan de kommer flytta hemifrån. Många står nog i flera bostadsköer.

Poängen är att bostadsköerna är fulla av folk som inte behöver boende, att därför basera prognoser på antalet människor blir lite tokigt. Som exempel fick min bror en hyresrätt på Södermalm för drygt tio år sedan när han var på plats 20+ i kö för den.

Men nu när en svensk paragraf 34 är på väg öppnar det ju upp för fler och snabbare byggen...
2013-09-03, 09:47
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Av de 60 000 som står i bostadskö är det nog inte särskilt många som inte redan tar upp en bostad, hyresrätt eller bostadsrätt, i Stockholm. Själv står jag i en bostadskö trots att jag äger en BR och inte ens bor i Stockholm. Mina vänner har satt sina barn i bostadskö trots att det är många år kvar innan de kommer flytta hemifrån. Många står nog i flera bostadsköer.

Poängen är att bostadsköerna är fulla av folk som inte behöver boende, att därför basera prognoser på antalet människor blir lite tokigt. Som exempel fick min bror en hyresrätt på Södermalm för drygt tio år sedan när han var på plats 20+ i kö för den.

Men nu när en svensk paragraf 34 är på väg öppnar det ju upp för fler och snabbare byggen...
Jag tror inte du fattar hur stort trycket ar pa stockholm. Du far en lagenhet i nagon forort pa nagot ar eller tva men riktiga stockholm eller nagon kranskommun ar i praktiken en kotid pa tio ar eller mer. Kan finnas nagot sunkigt omrade som ligger nara men de ar inte manga.

Stockholms isolerade plats kan aven ha en foljd att utlanningar inte vill kopa en lagenhet i stan vilket kan lindra ett eventuellt kommande fall. Kopenhamn ligger mycket narmare kontinenten och drar nog till sig en del utlanningar medan vi i Stockholm i porincip hittar dem pa Ostermalm och Vasastan for dem vad jag forstatt. Det badar inte gott for framtiden om bubblan spricker istallet for att pysa ut.

Att bygga ikapp behovet ar i princip omojligt, det ar for manga bostader som behovs och platser att bygga pa ar begransade. Att bygga nya miljonprogram man fyller med brunt folk pa socialbidrag kommer knappast minska trycket pa de attraktiva omradena och man maste halla ett bra pris, se pa Hammarby Sjostad som avskrackande exempel pa hur det gar nar man bygger dyrt.
2013-09-03, 09:49
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:

Jag tror inte du fattar hur stort trycket ar pa stockholm. Du far en lagenhet i nagon forort pa nagot ar eller tva men riktiga stockholm eller nagon kranskommun ar i praktiken en kotid pa tio ar eller mer. Kan finnas nagot sunkigt omrade som ligger nara men de ar inte manga.

Stockholms isolerade plats kan aven ha en foljd att utlanningar inte vill kopa en lagenhet i stan vilket kan lindra ett eventuellt kommande fall. Kopenhamn ligger mycket narmare kontinenten och drar nog till sig en del utlanningar medan vi i Stockholm i porincip hittar dem pa Ostermalm och Vasastan for dem vad jag forstatt. Det badar inte gott for framtiden om bubblan spricker istallet for att pysa ut.

Att bygga ikapp behovet ar i princip omojligt, det ar for manga bostader som behovs och platser att bygga pa ar begransade. Att bygga nya miljonprogram man fyller med brunt folk pa socialbidrag kommer knappast minska trycket pa de attraktiva omradena och man maste halla ett bra pris, se pa Hammarby Sjostad som avskrackande exempel pa hur det gar nar man bygger dyrt.
2013-09-03, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Jag har inte hävdat att det inte råder något tryck, jag har hävdat att det är fel att utgå från att alla som står i kö är intresserade av att använda sin köplats när man diskuterar hur många lägenheter som behövs byggas för att trycket ska försvinna.

Citat:
Det här är alltså bara gissningar baserade i precis ingenting annat än städernas geografiska läge?

Citat:
"När man bygger dyrt"? Hammarby sjöstads lägenheter är definitivt inga lyxbyggen, utan helt normala lägenheter med normal standard.
2013-09-03, 10:39
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Jag har inte hävdat att det inte råder något tryck, jag har hävdat att det är fel att utgå från att alla som står i kö är intresserade av att använda sin köplats när man diskuterar hur många lägenheter som behövs byggas för att trycket ska försvinna.
Du menar att om nagon som star i ko far en lagenhet pa Soder, Ostermalm eller Kungsholmen kommer tacka nej och ga ut ur kon?

Trycker ar enormt och det ar sa stort att man knappast kan se en minskning i framtiden. Antalet nya dorrar som maste skapas for att man skall fa ner kotiderna till nagot rimligt ror sig om ett nytt miljonprogram med undantaget att man inte har plats att bygga pa. Att hitta en losning idag gar men ar knappast genomforbar med dagens politiska lage.

Citat:
"När man bygger dyrt"? Hammarby sjöstads lägenheter är definitivt inga lyxbyggen, utan helt normala lägenheter med normal standard.
Hammarby Sjostad ar extremt dyra lagenheter for som du skriver ar det normal standard man far men maste betala for betydligt mer. Sjostaden har aven en hel del osalda lagenheter (om nu allt man byggt pa fel sida om Soder kan raknas till Sjostaden) som talar for hur laget ar. Lagenheter maste byggas nara centrum/naven i Stockholm for att vara attraktiva och dar finns det ingen plats att bygga pa, endas som aterstar ar att riva hus och bygga hogt men det ar nog inte realistiskt idag. Vi kan vara sakra pa att de som kopt en lagenhet i Stockholm knappast lar vilja ha in mer folk, laget i Malmo ar nog en bra modell for vad som kan ske i andra stader. Hoga/stabila priser i vissa omrden men i praktiken fallande priser i resten av stan. Effekterna av detta ar latta att se, Malmo lever pa att stora summor pumpas in i stan men problemet ar att det endast gar att underhalla ett eller mojligen tva malmo med den Svenska ekonomins status. Uppstar ett till Malmo kommer det att bli tal om stora forandringar i samhallet dar man kan glomma dagens valfard och skattetryck. Mer skatt och mindre for pengarna vilket knappast lamnar det oppet for att pumpa in pengar i bostadsmarknaden for att halla jamna steg med inflationen.

Den enda fragan ar om bubblan kommer spricka eller pysa ut, det senare ar nog vad alla forutom bankerna vill se.
2013-09-03, 11:51
Medlem
Citat:
Du menar att om nagon som star i ko far en lagenhet pa Soder, Ostermalm eller Kungsholmen kommer tacka nej och ga ut ur kon?
Förlåt, jag antog att du visste hur bostadsköer fungerade. Jag hade tydligen fel i det antagandet... Att stå i bostadskö innebär inte att man blir erbjuden en lägenhet när det är ens tur och att man måste sluta stå i kö om man tackar nej. Att det finns 60 000 i bostadskö innebär inte att det finns 60 000 som behöver eller vill ha en lägenhet i dag.
2013-09-03, 11:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hammarby Sjostad ar extremt dyra lagenheter for som du skriver ar det normal standard man far men maste betala for betydligt mer. Sjostaden har aven en hel del osalda lagenheter (om nu allt man byggt pa fel sida om Soder kan raknas till Sjostaden) som talar for hur laget ar.

Klart det finns osålda lgh i Hammarby Sjöstad. Husen är ju inte ens färdigställda ännu. Rubbet kommer att säljas ut till slut garanterat.

Citat:
Lagenheter maste byggas nara centrum/naven i Stockholm for att vara attraktiva och dar finns det ingen plats att bygga pa, endas som aterstar ar att riva hus och bygga hogt men det ar nog inte realistiskt idag.
Nej det där är helt fel. Många lämnar innerstaden för att bo lite i utkanten närmare naturen. Sjöstan är attraktivt om därmed blir priset högt. Vad du tycker det är värt håller inte marknaden med om. Marknaden är den som bestämmer priset, punkt.
2013-09-03, 12:40
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Förlåt, jag antog att du visste hur bostadsköer fungerade. Jag hade tydligen fel i det antagandet... Att stå i bostadskö innebär inte att man blir erbjuden en lägenhet när det är ens tur och att man måste sluta stå i kö om man tackar nej. Att det finns 60 000 i bostadskö innebär inte att det finns 60 000 som behöver eller vill ha en lägenhet i dag.

Precis! Bra påpekande. De flesta i bostadskön har med största sannolikhet redan en bostad i Stockholm.

Skulle tippa på att man kan få en lägenhet i Stockholms kommun i någorlunda okej område med en kötid på 6-7 år. Speciellt om man kan tänka sig nybyggen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in