2013-09-02, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Utveckla. Varför skulle det som skedde i bland annat Nederländerna och Danmark inte kunna ske i Sverige?

Nederländerna är en större ekonomi än Sverige sett till BNP och export. Deras hävstänger är astronomiskt stora jämfört med Sveriges sett ur ett makroperspektiv så om det kommer en korrektion så blir det problem sett ur svensk synvinkel. "Problem" alltså.

Danskarna har en svag export och har lånat för mycket pengar. Sverige är bäst i europa på offentliga finanser och stat och byggföretag har varit återhållsamma med expansionen. De svenska bankerna är de mest kompetenta i Europa, och det finns en säker lagstiftning sedan 90-talskrisen som förhindrar att de offentliga finanserna havererar. Vi har låg inflation trots hög kreditexpansion - den kan bli högre! Riksbanken är för försiktiga.

Sverige är annorlunda, vi är faktiskt unika.
2013-09-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
11500 nya bostäder i Sthlm 2013 stämmer INTE, INTE I NÄRHETEN, du räknar fel du extrapolerar fel, du adderar fel, allt gör du fel i din iver att hitta "bevis" för din foliehattsteori.

Hur många nya bostäder tror du det blir i stockholms län 2013? Hur många tror du det var 2012?
2013-09-02, 22:58
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Hur många nya bostäder tror du det blir i stockholms län 2013? Hur många tror du det var 2012?
Berätta du istället hur du kom fram till din siffra, så ska jag förklara vad du gjort för fel.
2013-09-02, 23:02
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:

I Storstockholm byggs det 3650 bostäder 2013. Inte 11 000.
2013-09-02, 23:02
Medlem
Citat:
Berätta du istället hur du kom fram till din siffra, så ska jag förklara vad du gjort för fel.

Påbörjade bostäder i storstockholm jan-jun 2013: 4165 * 1.38 (genomsnittlig underskattning i statistiken) * 2 (halvår) = 11495.
Senast redigerad av Monkey101 2013-09-02 kl. 23:05.
2013-09-02, 23:05
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Påbörjade bostäder i storstockholm jan-jun 2013: 4165 * 1.38 (genomsnittlig underskattning i statistik) * 2 (halvår) = 11495.
Siffran 4165 är redan uppräknad med 38% så det blir en aaaaning fel om du ska räkna upp med 38% en gång till.

Erkänn dej besegrad!!!
2013-09-02, 23:07
Medlem
Citat:
Siffran 4165 är redan uppräknad med 38% så det blir en aaaaning fel om du ska räkna upp med 38% en gång till.

Erkänn dej besegrad!!!

Den är uppräknad i diagrammet, men inte i tabellen.

Ser du siffran 10550 för hela riket? Vad blir det uppräknat med 38%, och vad står det för värde i ingressen?
Senast redigerad av Monkey101 2013-09-02 kl. 23:11.
2013-09-02, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag kan komma med ett exempel…

Det spelar ingen roll att Riksbanken kommer med en tydligt och välunderbyggd rapport som visar att svenska bostadsprisers rusning inte beror på en spekulationsbubbla, utan har starkt underbyggd fundamenta (http://www.riksbank.se/Upload/Rapporter/2011/RUTH/RUTH.pdf). Det spelar ingen roll att lediga hyreslägenheter i Stockholm är i praktiken obefintliga. Det spelar ingen roll att befolkningen ökar med 40 000 lägenhter, samtidigt som det står 60 000 människor i kö men bara byggs 1000 lägenheter om året. Det spelar ingen roll att det byggdes tiotusentals hus ute på landet i Spanien och USA som ingen ville bo i men folk köpte i spekulationssyfte, men att priserna på bostäder i centrala delar av storstäder som Madrid, New York, Barcelona, London m.fl. inte "rasat". Och sist men inte minst spelar det ingen roll att priserna i Stockholm gått upp både vid högre och lägre ränta de senaste 15 åren. Inget av detta spelar någon roll, för de så kallade "foliehattarna" har en konspirationsteori i rockärmen. Det är ju bara att läsa Cornucopias trams år in och år ut. Han plockar fram statistik som passar honom, men blundar från det faktum att… priserna inte fallit vid någon av de tillfällen han förutspått.

Att Riksbanken är oroad av Svenskarna skuldsättning råder det väl ingen tvekan om?

Dina andra argument tar jag inte seriöst då jag tror att du är medveten om att det byggs fler än tusen lägenheter per år, samt att Stockholm inte är en världsmetropol där utländska investerare passar på att köpa upp lägenheter när det är oroligt i världen. Det känns som Köpenhamn påminner mer om Stockholm än NY och London.

Med detta sagt ser jag för tillfället ingen riktigt "trigger" för ett ras på bostadsmarknaden, iom att det byggs för lite och räntan troligtvis håller sig relativt låg i närtid. Men jag skulle akta mig för högbelåning.

Förresten var finner man information att Barcelona och Madrid inte fallit? Ser ut som det var en nedgång...

http://www.globalpropertyguide.com/Europe/Spain/Price-History
2013-09-02, 23:13
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:

Erkänn dej besegrad!!!
7500 nya bostäder i Sthlm påbörjas under 2013.
6600 nya bostäder i Sthlm påbörjades under 2012.
16000 nya bostäder i Sthlm behövs, varje år.
Senast redigerad av tgv23000 2013-09-02 kl. 23:34.
2013-09-02, 23:14
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clement2020
Att Riksbanken är oroad av Svenskarna skuldsättning råder det väl ingen tvekan om?

Dina andra argument tar jag inte seriöst då jag tror att du är medveten om att det byggs fler än tusen lägenheter per år, samt att Stockholm inte är en världsmetropol där utländska investerare passar på att köpa upp lägenheter när det är oroligt i världen. Det känns som Köpenhamn påminner mer om Stockholm än NY och London.

Med detta sagt ser jag för tillfället ingen riktigt "trigger" för ett ras på bostadsmarknaden, iom att det byggs för lite och räntan troligtvis håller sig relativt låg i närtid. Men jag skulle akta mig för högbelåning.

Förresten var finner man information att Barcelona och Madrid inte fallit? Ser ut som det var en nedgång...

http://www.globalpropertyguide.com/Europe/Spain/Price-History

Riksbanken är oroad över svensk skuldsättning, men med det sagt ser de samtidigt fundamenta bakom Stockholms bopriser. Det ena utesluter ju inte det andra.

Att utländska investerare inte investerar i svenska lägenheter beror ju till största del på att de inte kan köpa svenska lägenheter i spekulationssyfte, eftersom vi har bostadsrätter och inte ägarlägenheter. De flesta föreningar kräver att du som ägare också är skriven på lägenheten. Sålunda borde det snarare tala emot en bubbla än för. Stockholmslägenheter köps alltså inte i spekualtionssyfte, till skillnad från till exempel i Danmark.
2013-09-02, 23:32
Medlem
Citat:
Riksbanken är oroad över svensk skuldsättning, men med det sagt ser de samtidigt fundamenta bakom Stockholms bopriser. Det ena utesluter ju inte det andra.

Att utländska investerare inte investerar i svenska lägenheter beror ju till största del på att de inte kan köpa svenska lägenheter i spekulationssyfte, eftersom vi har bostadsrätter och inte ägarlägenheter. De flesta föreningar kräver att du som ägare också är skriven på lägenheten. Sålunda borde det snarare tala emot en bubbla än för. Stockholmslägenheter köps alltså inte i spekualtionssyfte, till skillnad från till exempel i Danmark.

Jag tycker du ska lyssna på vad Riksbanken säger om sin egna analys

"Men Riksbanken varnar samtidigt för att man inte ska dra alltför stora växlar på den här typen av bedömningar av fundamentala faktorer. Till exempel rådde det delade meningar om den amerikanska bostadsmarknaden var övervärderad eller inte i stort sett ända fram till att priserna började falla i inledningen av den senaste finanskrisen"

Att inte rika ryssar eller araber köper bostäder i Sverige när det är turbulent kan väl knappast göra bostadsmarknaden mer motståndskraftig? Centrala London klarar mycket på grund av att det lockar till sig rikt folk från hela världen oavsett marknadsläge. Övriga London gick ner.
2013-09-03, 00:27
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Du är väldigt fokuserad på om det är bubbla eller inte.
Men spelar det egentligen någon roll?

Stor brist på bostäder kombinerat med en väldigt låg ränta har drivit upp priserna. Vad händer om räntan går upp eller nybyggnationen tar fart?

Du talar också hela tiden om fundamenta bakom bostadspriserna, men kan inte detta ändras ganska fort?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in