Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
Hahaha, Stockholm har ett pissklimat!
Somrarna är torra och soliga och man kan bada i princip överallt, på vintern kan man åka skidor och snowboard både inne i stan och i t ex Sollentuna, samtidigt som de slipper extremväder. Pissklimat för den som gillar att ha femton grader varmt på vintern, för någon som gillar årstider är det inte helt illa.
Citat:
Stockholm ligger ingenstans. När enstockholmare ska åka någonstans, så bokar denne biljett och packar resväskorna. Nrä andra som bor i någon Européisk huvudstad vill åka nånstans, t.ex. för att äta middag på en trevlig restaurang en lördag kväll inför ett besök på en historisk och världsledande operaförställning, så tar de spontant en biltur på ett par timmar till närmsta grannmetropol. Stockholms extrema geografiska isolering är nog en viktig förklaring till stockholmarnas självupptagenhet och likriktning (eller när åkte du till Eskilstuna för att ha kul en lördagkväll?)
Efter att ha bott (och bor) i flera huvud- och storstäder "på kontinenten" kan jag säga att din bild av hur folk "spontant" åker runt är helt åt helvete.
Men bara för att jag är nyfiken, vilka europeiska huvudstäder tänker du på? Från Köpenhamn är det en dagstur enkel resa oavsett var du ska, Berlin ligger väl närmast och dit är det runt sju timmar. Paris, Bryssel, Amsterdam, London ligger relativt nära varandra, men ska du åka bil är det tre-fyra timmar, och snabbtåg kostar i alla fall runt tusenlappen - om du bokar i god tid. Men då kommer du ändå inte hem på kvällen efter föreställningen är slut.
Europa kanske är litet, men det är inte så att folk spontant sätter sig i bilen när de kommer hem från jobbet, spenderar ett par timmar sent på kvällen i en annan stad och sätter sig och kör hem bara för att komma hem klockan fyra-fem på morgonen.
Det är definitivt enklare, och så länge man inte räknar in Ryan Air så är det (ofta) billigare med tåg än med flyg, men inte mycket. Och det krävs fortfarande planering. Det är inte Eskilstuna-Stockholm-avstånd som gäller...
Citat:
Mörkret och kylan, och därmed snöslasket och sandskiten i kombination med bostadskatastrofen och trafikkatastrofen gör det ganska otrevligt att bo i Stockholm, ifall man inte spenderar mer på det tveksamma nöjet än på att bo i en större mer central européisk huvudstad med mycket lägre skatter. Redan Malmö är överlägset tack vare att det ligger i södra Europa och har nära till verkliga storstäder som Köpenhamn och Hamburg, och har småstäder som Helsingborg, Lund och Ystad runt hörnet, med en mcyket starkare egen karaktär än vad stockholmsförorterna runt Mälardalen har.
Du inser väl att argumentet att en stad är bra för att den ligger nära bra städer är ganska konstigt, va?

Ogillar du mörker, kyla och snö bör du inte bo i Norra Europa överhuvudtaget.
Citat:
Européer tänker på att bo i Stockholm såsom stockholmare tänker på att bo i Haparanda. Stockholm är en invandringsplats för glesbygdsbor och mellanösternbor.
Allt det du skriver påminner om mig för 20-25 år sedan när jag var trött på skiten och romantiserade om hur det skulle vara att bo på kontinenten. Det var inte mycket som stämde...
Det låter som att du kommer från södra Sverige, har ett klassiskt stockholmshat och har inte varit i Europa mer än under korta perioder (tågluff kanske?).
Nu är det inte så att jag kommer flytta tillbaka till Stockholm på mycket länge, men det är för att jag inte trivs där. För mig är nackdelarna med Sverige och Stockholm fler och väger tyngre än fördelarna där jag bor i dag. Men kan man inte se fördelarna med Stockholm så är man antingen korkad eller blind.