2013-10-14, 10:46
Medlem
Alltså, jag har inga problem med prishöjningarna i sig. Jag tycker däremot att det är oroväckande att folk som inte iaktar försiktighet är inblandade i dem.
2013-10-14, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Hyperinflation? Det är extremt svårt att skapa hyperinflation, har bara hänt några gånger under hela den moderna historien, vad får dig att tro att vi ska få hyperinflation helt plötsligt?

Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Han förutsätter väl att utveckling och innovation står still, och att all produktion just nu går på maxkapaciteten. Så är det inte.

Nej. Jag är skraj inför de stora ländernas statsskulder och vilken planen är för att till slut bli av med en stor del av dessa.

Detta med "ni måste bo i HR" som något sorts påhopp förundras jag ofta över. Som om människor som vill saker och ting i ekonomin att gå försiktigt och säkert framåt måste vara människor som bor i HR och dessutom verkligen inte vill bo kvar i dessa. De kampanjar för krash, inte för att de tror den kommer utan i syfte att bli BR-besittare eller hus-besittare de också.
2013-10-14, 17:39
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Priserna på bostadsrätter har ökat med kanske 10-20% bara senaste åren i många svenska städer. Men jag ser ingen bubbla alls i detta.

Så vad är det som ska få "bubblan" att spricka? Jag ser följande scenarior:
* Amorteringskrav
* Stor räntehöjning
* ?

Jag håller en ekonomisk kris i omvärlden som får exporten att tokdyka och massarbetslösheten breda ut sig, som det troligaste scenariot. Arbetslösa får inga banklån. Och med dagens usla a-kassa är det tveksamt om man ens kan betala dagens rekordlåga räntor på lånet om man blir arbetslös.
2013-10-14, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Mäklarstatistiken för den första höstmånaden har precis landat. Det mest spektakulära är att priset på bostadsrätter från augusti till september ökade med hela 4 procent för riket som helhet. Under de senaste tolv månaderna har bostadsrättspriset i riket nu ökat med 16 procent.

Vad säger ni nu då Bubbel-Babbar?

Det mest spektakulära är att priserna i riket går upp 4% när priserna i alla delar av riket går upp 0-2%.

http://www.maklarstatistik.se/
2013-10-14, 20:18
Medlem
tgv23000s avatar
det blev inget amorteringskrav från FI, vad ska nu kunna stoppa bostadsprisrallyt i Sthlm??

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/fi-vill-se-amorteringsplaner_8613626.svd
http://www.fi.se/Press/Pressmeddelanden/Listan/FI-vill-starka-amorteringskulturen/
Senast redigerad av tgv23000 2013-10-14 kl. 20:23.
2013-10-14, 20:25
Medlem
talans avatar
Unga förstår inte att 1 miljon kronor tar flera år att amortera. Där har vi grund problemet.
2013-10-14, 20:35
Medlem
Lillknoddens avatar
Är det bara jag som fått för mig att utropspriserna på hemnet har gått ner lite? Jag brukar slösurfa och kolla lite på fina ettor/tvåor inne i storstan ibland och tidigare iår tyckte jag att de flesta straxt under 40 kvm låg precis under 3 millar. Nu ligger en del runt 2.5-2.6, som sagt var bara min generella uppfattning, betyder ju inte heller att slutpriset inte är detsamma.
2013-10-14, 20:57
Medlem
Citat:
det blev inget amorteringskrav från FI, vad ska nu kunna stoppa bostadsprisrallyt i Sthlm??

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/fi-vill-se-amorteringsplaner_8613626.svd
http://www.fi.se/Press/Pressmeddelanden/Listan/FI-vill-starka-amorteringskulturen/

"Tydliga räkneexempel"
"Stärka amorteringskulturen"

Men sluta nu. Vad är det för trams de kommer med egentligen? Kan de inte ens reglera de mest vansinniga amorteringsplaner? FI:s tjänstemän måste vara rejält insyltade själva.
2013-10-14, 23:20
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Mäklarstatistiken för den första höstmånaden har precis landat. Det mest spektakulära är att priset på bostadsrätter från augusti till september ökade med hela 4 procent för riket som helhet. Under de senaste tolv månaderna har bostadsrättspriset i riket nu ökat med 16 procent.

Det finns nog en del kvar att ge, men jag skulle absolut kliva ur innan 2015 om jag var tungt investerad i svenska bomarknaden. I ett fåtal områden där det krävs riktiga pengar (egna, inte bara lånade) har priserna stagnerat och backar t.om. något, t.ex. Djursholm och Saltsjöbaden.

Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
"Tydliga räkneexempel"

Men sluta nu. Vad är det för trams de kommer med egentligen? Kan de inte ens reglera de mest vansinniga amorteringsplaner? FI:s tjänstemän måste vara rejält insyltade själva.
Jag vill minnas att det tidigare i denna tråd kommit fram att FIs tjänstemän och en hel rad andra beslutsfattare har ett stort privat egenintresse av höga bopriser, då de själva suttit mer eller mindre länge på större bostadsrätter/villor i attraktiva områden.
2013-10-15, 11:58
Medlem
Citat:

Kan inte du bara vara tyst. 4%?
2013-10-15, 12:24
Avslutad
Nu går Swedbank ut med följande fetstilta headline i sina annonser:
Låna mindre eller BLI MILJONÄR i bolån.
Ska man skratta eller gråta?
2013-10-15, 13:18
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
"Tydliga räkneexempel"

Vi borde gå med protestplakat utanför FI, det är för djävligt rent ut sagt. Och sen för att inte tala om den konstlade dopade fejkade låga räntan,det är för djävligt rent ut sagt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in