2013-09-01, 17:40
Medlem
Snasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Om du ställer brytfrekvensen på 40hz så spelar subben frekvenser som är från 40hz och neråt.

Jaha okej. Jag antar nu att det var frekvensomfång han pratade om.
Citera
2013-09-01, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snasi
Ja, det skrev du. Du skrev samtidigt att de jag hade kollat på var skit, men jag kanske tolkade det fel.
Menar du att jag ska köpa en större sub om jag kör på de högtalarna jag kollade på?
Sen undrar jag var du läser att den går ner till 20Hz? För på deras hemsida läser jag det här:
"Brytfrekvens
Övre gränsfrekvens (brytfrekvens) kan justeras steglöst mellan 40 - 250Hz. Tack vare detta kan Du ändra basens ljudkaraktär till att upplevas som mer eller mindre djup och matchas med övriga högtalares återgivningsområde och rummets påverkan.

EQ-switch
EQ 1 Höjer nivån runt 25Hz med 7dB.
EQ 2 Höjer nivån runt 50Hz med 7dB. "

Jag tolkar det som att det är 40Hz, men det kanske är "EQ-switch" man ska kolla på.

Ursäkta om jag låter helt dum i huvudet, men jag kan nästan inget om sånt här.
För mig är prisklassen skit. Jag var där för typ 20 år sen är jag köpte en NAD 3020. XTZ 12.16 går ner till 20 Hz. Din sub går ner til 25.
Citera
2013-09-01, 19:10
Medlem
Snasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
För mig är prisklassen skit. Jag var där för typ 20 år sen är jag köpte en NAD 3020. XTZ 12.16 går ner till 20 Hz. Din sub går ner til 25.

Okej. Jag har en till fråga. Om en förstärkare ger 130W uteffekt per kanal och högtalarna har 280W maxeffekt funkar det då?
Citera
2013-09-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snasi
Okej. Jag har en till fråga. Om en förstärkare ger 130W uteffekt per kanal och högtalarna har 280W maxeffekt funkar det då?
Det är inga problem alls.
Citera
2013-09-01, 21:37
Medlem
OgnomAmtefs avatar
Högtalare utomhus?

Tjena! Ska köpa en högtalare/stereo som ska kunna användas utomhus på fester och på stranden osv, ni fattar poängen. Är inte så insatt på tekniska frågor på dom så ni som kan får gärna komma med tips på bra saker som fungerar. Budgeten ligger väl på 2000 kr.
Duger den är tror ni? http://www.netonnet.se/art/ljud-och-...1/169264.3185/
Citera
2013-09-01, 21:52
Medlem
jeups avatar
Vet att detta är över din budget. Men har själv denna och har haft den i ca 4år, funkar klockrent.
Har varit med utomlands, segelbåtar och stränder. Stryktålig och bra batteritid.

http://www.mediamarkt.se/mcs/product...tml?langId=-16
Citera
2013-09-01, 21:58
Medlem
OgnomAmtefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeup
Vet att detta är över din budget. Men har själv denna och har haft den i ca 4år, funkar klockrent.
Har varit med utomlands, segelbåtar och stränder. Stryktålig och bra batteritid.

http://www.mediamarkt.se/mcs/product...tml?langId=-16

Hur är basen på den? Jag vill att det ska vara grymt bra bas, det är viktigt! Men samtidigt att det ska vara bra batteritid på den! Är det värt att lägga på 700/800 för en RV-NV70?
Citera
2013-09-01, 22:00
Medlem
ganglere2s avatar
Annars så finns det högtalare som man brukar använda ombord på fartyg och mindre båtar. Finns även små sådana högtalare som jag tror är ganska billiga. Tål alltså vatten så de borde klara en normal utomhusmiljö på landbacken.
Citera
2013-09-01, 22:04
Medlem
jeups avatar
I BoomBlastern är det ju bättre bas än i Harman/Kardon. Men den är större och klumpigare.
Så det är väl en smaksak, åk till mediamarkt och provspela dem så hör du
Citera
2013-09-01, 22:08
Medlem
paerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OgnomAmtef
Hur är basen på den? Jag vill att det ska vara grymt bra bas, det är viktigt! Men samtidigt att det ska vara bra batteritid på den! Är det värt att lägga på 700/800 för en RV-NV70?

Har den hemma och det basen är helt klart godkänd. Men den bör placeras i ett hörne för maximalt tryck. Kanske inte så många hörnen utomhus. Sen så tror jag effekten är begränsad vid batteridrift.

Men jag kan starkt rekommendera den! Åk in på valfri elkjedja och provlyssna

Pratar om H/K'n så det inte blir missförstånd
Citera
2013-09-01, 22:18
Medlem
OgnomAmtefs avatar
Tackar för tipsen! Har fastnat för en boomblaster tror jag Är det nånting man ska tänka på när jag köper den tex? Jag har en samsung mobil och skulle gärna koppla in den i den såklart.räcker med 3 meters 3,5mm kabel då? Batteriladdare kanske skulle vara något? Help me!
Citera
2013-09-01, 22:48
Medlem
Har lyssnat på både boomblastern och HK.
Boomblastern är mer bang for the buck men HKn är mycket mer portabel.

EDIT: 3m-kabel räcker om du inte ämnar stå 4m från spelaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in