2004-07-19, 14:38
Medlem
adls avatar
Jag har flyttat in i en lägenhet där förra ägaren satt in högtalare i badrummet. Det är inga aktiva högtalare med egen strömförsörjning, och högtalarkablarna kommer ut ur väggen i badrummet brevid ett eluttag.

Jag vill överföra ljudet från min stereoanläggning trådlöst till dessa högtalare, men hur ska jag gå till väga?

Jag måste väl först se till att högtalarna får ngn strömförsörjning? Finns det ngn mojäng speciellt för detta att köpa? Eller ska jag skaffa ngn liten simpel förstärkare och sen koppla ngn trådlös ljud/bildöverförare från Clas Ohlson mellan förstärkaren och stereon?
Citera
2012-04-09, 22:33
Medlem
Högtalare - köpråd och allmänna diskussioner [samlingstråd]

Hej,

Jag har ett par gamla högtalare som har funkar väldigt bra trotts sin ålder, inget fancy men de ger ifrån sig ett ganska bra ljud.
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...6LJWV_dgHYl8XX

Nu är det så att jag har pressat dess gränser för hårt så att en utav en utav bashögtalarnas gummi sprack. Så det jag undrar nu är ifall man kan byta ut endast den defekta högtalaren med en annan med samma ohm osv. (alt. ersätta den med ny likadan om jag nu skulle hitta en sådan) eller måste jag byta allihopa för att det skall låta "jämnt"?
Citera
2012-04-09, 23:06
Medlem
Hardangers avatar
Det blir nog bra om du hittar en i samma klass som den som du byter ut. Annars kan du lämna in den trasiga på reperation
Citera
2012-04-09, 23:06
Medlem
Du kan inte byta ut elementet alls. Även ifall du hittar ett element med snarlika parametrar så är varje lådvolym speciell för just det elementet. Det kommer förmodligen aldrig låta bra. Du kan försöka laga elementet eller skicka in det på lagning ifall du tycker att det är värt det.
Citera
2012-04-10, 00:06
Medlem
sommarlovs avatar
Hifikit kan frsöka hitta ersättare, har hjälpt mig.
Annars är det "omkoning" du vill göra!
Citera
2012-04-10, 00:13
Medlem
DrBums avatar
Det kan även gå att hitta nya upphängningar till element om man är lite flitig..!
Citera
2012-04-10, 00:21
Medlem
F.B.Dases avatar
På bra högtalare är elementen parade. Dvs man har inte bara tagit två lika element, vilka förstås kan skilja sig åt pga små okontrollerbara variationer vid tillverkningen, utan man har kontrollmätt ett större antal element och sedan parat ihop de som har samma avvikelse. I den mån det går att hitta reservelement så säljs dessa därför parvis. Även för enklare högtalare bör du nog byta båda för att det skall låta lika.
Själv har jag har ett par gamla Snell E/III stående i förrådet där gummit runt membranet sprack, inte av sönderspelning utan av uttorkning efter sådär 20 år. Nya kostade högtalarna 8000-10000. Eftersom det är en bra och snygg låda så lägger jag kanske de 2 x 149$ som nya element kostar. Om andan faller på
Citera
2012-08-10, 23:24
Medlem
Trådlösa högtalare, tips?

Tjena!

Skulle vilja införskaffa mig ett par trådlösa högtalare som jag kan köra direkt ifrån Macen. Är verkligen ingen "ljud nörd" så behöver inte vara någon värsting variant. Helst budget varianten med ok ljud.
(alltid ett plus om de är snygga också)

Tack på förhand!

//Emil
Senast redigerad av zluch 2012-08-11 kl. 00:07.
Citera
2012-08-10, 23:56
Medlem
Gaugenhauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zluch
Tjena!

Skulle vilja införskaffa mig ett par trådlösa högtalare som jag kan köra direkt ifrån Macen. Är verkligen ingen "ljud nörd" så behöver inte vara någon värsting variant. Helst budget varianten med ok ljud.
(alltid ett plus om de är snygga också)

Tack på förhand!

//Emil

Jag hör av mig imorgon till dig. OKQ8 nedanför mig spelar nämligen musik på parkeringen, direkt från macken. Jag gissar på att de är trådlösa.
Citera
2012-08-11, 00:01
Medlem
Atarimans avatar
http://www.philips.se/c/Fidelio/med-...00w_10/prd/sv/
Citera
2012-08-11, 11:08
Medlem
ZhongNanHais avatar
jag är ute efter samma sak. Enkel integrerad design, INGEN dockning. Gärna gjorda i metall, med bra ljud hellre än högt dunka dunka ljud. Kräm nog för att ha en hemmaförfest där man fortfarande kan hålla hyfsat normal samtalston.

jag har tittat på dessa 3, men kan inte säga mycket om dem själv. om någon har åsikter därom uppskattas det.

jawbone big jambox
http://jawbone.com/speakers/bigjambox/overview

B&O beolit airplay speaker
http://store.apple.com/se/product/H7...r?fnode=77&p=2

Libratone lounge speaker
http://store.apple.com/se/product/H6...#compatibility
Senast redigerad av ZhongNanHai 2012-08-11 kl. 11:11.
Citera
2012-11-07, 22:04
Medlem
MassRiots avatar
Hur lätt kan man spränga ordentliga golvhögtalare?

Hej!

Jag äger ett par Canton gle 490.2 golvhögtalare. Driver dem med Harman/Kardon 3490. Alltså har jag mer än nog med styrka att dra på ordentligt. Men hur lätt spelar man sönder ett par högtalare? Jag har aldrig haft ett seriöst(nåja) stereosystem förut och är helt otroligt rädd för att råka sela för högt och på så sätt ta sönder högtalarna.. På fester brukar folk dra på otroligt högt med sina system men jag vågar inte, är min oro obefogat?

Mvh MR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in