2013-09-01, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snasi
Jag har läst endel recensioner om produkterna och enligt det jag har läst så verkar det vara många som tycker att de är väldigt bra, speciellt för det priset.
Tycker du att jag ska strunta i subben helt då? Eller ska jag lika gärna köpa något helt annat?
Du får gärna ge tips på vad jag ska köpa om du känner för det. Men man kanske måste gå upp jättemycket i pris för att få något med godkänt ljud enligt dig? 30-40 tusen?

Angående att åka och lyssna på grejerna innan så vet jag inte om det finns någon affär med bra grejer i Skövde ens, men det får jag ta och kolla upp.
Hifi punkten vet jag finns i Skövde, sen är ju Göteborg inte så långt heller. Helt klart värt resan. Subben är nog inget bra val tillsammans med de fronthögtalarna. Som sagt, 4x 8 tums basar som teoretiskt går ner til 23 Hz flyttar mer luft än en 10 tums sub. Så du kan skippa subben och satsa lite mer på krut på förstärkaren. Det är aldrig fel. Du får räkna med mins det dubbla om du vill få klart hörbart bättre ljud. Om du inte gör det är det stor risk att ljudet blir annorlunda, en annan karaktär, men inte bättre. Såg nu att subben går ner til 25 Hz, och det är väl ungefär samma som fronthögtalarna. Hursomhelst flyttar subben inte mer luft och frågan är om inte frontrna förstör subbens "fina" ljud eller förstärker den. Det kan vara en karaktärsskillnad också, att subben är tight och snabb medan fronthögtalarna är lite slöa och det funkar inte ihop ljudmässigt. Men som alltid: lyssna innan du köper, då kan du testa om du behöver subben eller inte.
Senast redigerad av Bassiehof 2013-09-01 kl. 16:06.
Citera
2013-09-01, 16:05
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Hifi punkten vet jag finns i Skövde, sen är ju Göteborg inte så långt heller. Helt klart värt resan. Subben är nog inget bra val tillsammans med de fronthögtalarna. Som sagt, 4x 8 tums basar som teoretiskt går ner til 23 Hz flyttar mer luft än en 10 tums sub. Så du kan skippa subben och satsa lite mer på krut på förstärkaren. Det är aldrig fel. Du får räkna med mins det dubbla om du vill få klart hörbart bättre ljud. Om du inte gör det är det stor risk att ljudet blir annorlunda, en annan karaktär, men inte bättre.
Tror du verkligen seriöst att golvarna går ner till 23hz,en subba spelar bättre djupbas än vad golvarna gör dessutom skall ju de spela hela frekvensregistret och inte under 80hz som subbar brukar spela så det är lite skillnad.
Citera
2013-09-01, 16:06
Medlem
TheHmms avatar
Har någon mer hört om det ska komma några nya högtalare från Bang & Olufsen i 8000 serien?

Är Beolab 8002 bra högtalare?

och blir det något bättre om man plussar på en beolab 11 på dom?
Citera
2013-09-01, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Tror du verkligen seriöst att golvarna går ner till 23hz,en subba spelar bättre djupbas än vad golvarna gör dessutom skall ju de spela hela frekvensregistret och inte under 80hz som subbar brukar spela så det är lite skillnad.
Om de uppgifter som tillverkaren lämnar stämmer så ska de väl göra det. Det är större lådvolym samtidigt som 4x8 tum, för femtioelfte gången, flyttar mer luft än en 10 tums bas. Så det är mycket möjligt att de går så långt ner i frekvens. Vilken frekvens de ska spela har ingen större betydelse. De spelar inom det frekvensområde de kan.
Citera
2013-09-01, 16:21
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Om de uppgifter som tillverkaren lämnar stämmer så ska de väl göra det. Det är större lådvolym samtidigt som 4x8 tum, för femtioelfte gången, flyttar mer luft än en 10 tums bas. Så det är mycket möjligt att de går så långt ner i frekvens. Vilken frekvens de ska spela har ingen större betydelse. De spelar inom det frekvensområde de kan.
Så dumt att jämföra golvare med en subwoofer,du får ju sälja båt,bil,hus osv om du ska köpa golvare som går ner till 23hz -3db och med bra tryck.
Förmodligen är det mätt med nån sinuston men det är lite annorlunda verkligheten så att de går ner till 23hz få man ta med en nypa salt precis som alla andra specifikationer.
Citera
2013-09-01, 16:27
Medlem
Snasis avatar
Men gubbar tror ni att det där systemet räcker för en "ljudamatör"? Ska jag plocka bort subben är ju frågan? Hmm.
Och du, Bassiehof eller någon annan. Kan inte någon plocka ihop ett 5.1 eller 5.0 vad som nu är bäst, med reciever som ni tycker är bra. Enligt bassiehof ska det väl kosta runt 30.000 för att det ska vara bra. Jag blir så förvirrad nu.

Sen en annan fråga du sa att jag skulle lägga mer på förstärkaren. OM jag tittar på http://www.ljudfokus.se efter dyrare förstärkare så är det ju typ 7.1, 7.2, 9.1 och 9.2 system är det värt att köpa det om man ska ha 5.0/5.1 system?

Tack på förhand.
Citera
2013-09-01, 16:30
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Men gubbar tror ni att det där systemet räcker för en "ljudamatör"? Ska jag plocka bort subben är ju frågan? Hmm.
Och du, Bassiehof eller någon annan. Kan inte någon plocka ihop ett 5.1 eller 5.0 vad som nu är bäst, med reciever som ni tycker är bra. Enligt bassiehof ska det väl kosta runt 30.000 för att det ska vara bra. Jag blir så förvirrad nu.
Tack på förhand.
Beror på spelar man musik och inte är nån basnörd så klarar man sig gott utan sub,till filmer skulle jag dock rekommendera att skaffa en.
Ja 30.000 om du ska ha ett riktigt bra 5.1,bra ljud kostar pengar.

Vill du har fler högtalare än bara 6st så kan det ju vara fördel om receivern stöder 9.1 eller mer annars kan man ju fuska och serie/paralellkoppla högtalare.
Senast redigerad av oyegie 2013-09-01 kl. 16:33.
Citera
2013-09-01, 16:50
Medlem
Snasis avatar
Citat:
Beror på spelar man musik och inte är nån basnörd så klarar man sig gott utan sub,till filmer skulle jag dock rekommendera att skaffa en.
Ja 30.000 om du ska ha ett riktigt bra 5.1,bra ljud kostar pengar.

Vill du har fler högtalare än bara 6st så kan det ju vara fördel om receivern stöder 9.1 eller mer annars kan man ju fuska och serie/paralellkoppla högtalare.

Okej. Ja, jag ska ju båda titta på film och spela musik så då är väl en sub att rekommendera då. Även om jag skulle köpa det jag länkade i min första post här?
Du verkade ju inte tycka att det var helt totalt värdelöst det jag har kollat på.
Självklart är det bäst att åka och lyssna på det själv, men det verkar som att de endast säljs i Falkenberg och det är ju ganska långt att åka 3 timmar, men det kanske det är värt.
Eller så får jag helt enkelt samla på mig lite mer pengar och vänta tills jag kan köpa något bra.
Citera
2013-09-01, 17:01
Medlem
Citat:
Förmodligen är det mätt med nån sinuston men det är lite annorlunda verkligheten så att de går ner till 23hz få man ta med en nypa salt precis som alla andra specifikationer.
Förmodligen har de använt samma mätmetod på subben. Med varierande resultat.
Citera
2013-09-01, 17:08
Medlem
Citat:

Sen en annan fråga du sa att jag skulle lägga mer på förstärkaren. OM jag tittar på http://www.ljudfokus.se efter dyrare förstärkare så är det ju typ 7.1, 7.2, 9.1 och 9.2 system är det värt att köpa det om man ska ha 5.0/5.1 system?

Tack på förhand.
Välj en större sub. XTZ 12.16 för 4000 har en tolva som går ner till 20 Hz. Jag skrev att du måste dubbla för att det ska låta BÄTTRE, annars är risken stor att det bara blir ANNORLUNDA, dvs en annan KARAKTÄR men inte nödvändigtvis BÄTTRE upplösning, mikrodetaljer, musikalisk bas m m. Det finns andra ställen som säljer andra märken.
Citera
2013-09-01, 17:29
Medlem
Snasis avatar
Citat:
Välj en större sub. XTZ 12.16 för 4000 har en tolva som går ner till 20 Hz. Jag skrev att du måste dubbla för att det ska låta BÄTTRE, annars är risken stor att det bara blir ANNORLUNDA, dvs en annan KARAKTÄR men inte nödvändigtvis BÄTTRE upplösning, mikrodetaljer, musikalisk bas m m. Det finns andra ställen som säljer andra märken.

Ja, det skrev du. Du skrev samtidigt att de jag hade kollat på var skit, men jag kanske tolkade det fel.
Menar du att jag ska köpa en större sub om jag kör på de högtalarna jag kollade på?
Sen undrar jag var du läser att den går ner till 20Hz? För på deras hemsida läser jag det här:
"Brytfrekvens
Övre gränsfrekvens (brytfrekvens) kan justeras steglöst mellan 40 - 250Hz. Tack vare detta kan Du ändra basens ljudkaraktär till att upplevas som mer eller mindre djup och matchas med övriga högtalares återgivningsområde och rummets påverkan.

EQ-switch
EQ 1 Höjer nivån runt 25Hz med 7dB.
EQ 2 Höjer nivån runt 50Hz med 7dB. "

Jag tolkar det som att det är 40Hz, men det kanske är "EQ-switch" man ska kolla på.

Ursäkta om jag låter helt dum i huvudet, men jag kan nästan inget om sånt här.
Citera
2013-09-01, 17:34
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ja, det skrev du. Du skrev samtidigt att de jag hade kollat på var skit, men jag kanske tolkade det fel.
Menar du att jag ska köpa en större sub om jag kör på de högtalarna jag kollade på?
Sen undrar jag var du läser att den går ner till 20Hz? För på deras hemsida läser jag det här:
"Brytfrekvens
Övre gränsfrekvens (brytfrekvens) kan justeras steglöst mellan 40 - 250Hz. Tack vare detta kan Du ändra basens ljudkaraktär till att upplevas som mer eller mindre djup och matchas med övriga högtalares återgivningsområde och rummets påverkan.

EQ-switch
EQ 1 Höjer nivån runt 25Hz med 7dB.
EQ 2 Höjer nivån runt 50Hz med 7dB. "

Jag tolkar det som att det är 40Hz, men det kanske är "EQ-switch" man ska kolla på.

Ursäkta om jag låter helt dum i huvudet, men jag kan nästan inget om sånt här.

Om du ställer brytfrekvensen på 40hz så spelar subben frekvenser som är från 40hz och neråt.
20hz får man ta med en nypa salt,det kostar pengar och kräver stora grejer om du vill komma ner till 20hz med bra kvalite och tryck.
Senast redigerad av oyegie 2013-09-01 kl. 17:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in