2013-08-30, 09:40
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Jo men visst skrivs det väl en uppsats på T 6, i annat fall går det inte att plocka ut en examen i rättsvetenskap(som om någon nu skulle vilja det). I Lund skrivs det då en uppsats på T 6 omfattande 15 poäng.
Räknade dock uppsatsen med stort u, samt beaktade inte heller andra lärosätet då användaren citerade mig och således undrade hur det gick till i Uppsala. Sedan finns det självklart undantag till huvudregeln, uppsatsen kan skrivas före fördjupningskurser osv., men jag tog fasta på huvudregeln.

Att Namndemannen själv verkar läsa juristprogrammet gör det förvånande att han eller hon inte riktigt vet vad som gäller.
Citera
2013-08-30, 09:58
Medlem
Icecrypt08s avatar
Är det några av alla dessa böcker som säljs som eböcker? Sökte runt lite i morse men hittar absolut ingenting. Lite sorgligt kan jag tycka, sitta och skanna in allt själv känns inte roligt.

https://dito.se/e-bok/k/13/juridik - Hade en del men ingen kurslitteratur för min termin.

Hittade rättsbalken på itunes i alla fall.
Senast redigerad av Icecrypt08 2013-08-30 kl. 10:04.
Citera
2013-08-30, 10:37
Medlem
Namndemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Räknade dock uppsatsen med stort u, samt beaktade inte heller andra lärosätet då användaren citerade mig och således undrade hur det gick till i Uppsala. Sedan finns det självklart undantag till huvudregeln, uppsatsen kan skrivas före fördjupningskurser osv., men jag tog fasta på huvudregeln.

Att Namndemannen själv verkar läsa juristprogrammet gör det förvånande att han eller hon inte riktigt vet vad som gäller.

Det gör jag, men inte vid Uppsala. Vid mitt eget lärosäte skrivs också en uppsats omfattande 15 hp under T6, och jag trodde att detta var standard för samtliga lärosäten. Jag frågade om det inte var likadant i UU eftersom det inte verkade finnas någon plats för en C-uppsats när du listade vad som läses under grundkurserna. Jag frågade även specifikt om C-uppsatsen, jag är mycket väl medveten om att examensarbetet skrivs på T9 (oftast) och omfattar hela den terminen
Citera
2013-08-30, 18:20
Medlem
Läser att 77 % från SU (till och med, hehe ) får relevant jobb direkt efter utbildningen, och det är ju minst sagt upplyftande siffror. Själv målar jag upp ångest-skräckscenarion för mig själv om att bli långtidsarbetslös eller jobba på callcenter resten av livet. Och då har jag ändå helt OK betyg med 1/3 AB, 2/3 BA hittills.

Det är inget att oroa sig över väl? Jag kan tänka mig det mesta när allt kommer omkring; myndigheter, kommuner, landsting eller företag. Absolut ingen byrå-kille. Bara jag slipper flytta allt för långt norr ut och får ett jobb som är relevant.
Senast redigerad av Das-Ding-an-sich 2013-08-30 kl. 18:23.
Citera
2013-08-30, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das-Ding-an-sich
Läser att 77 % från SU (till och med, hehe ) får relevant jobb direkt efter utbildningen, och det är ju minst sagt upplyftande siffror. Själv målar jag upp ångest-skräckscenarion för mig själv om att bli långtidsarbetslös eller jobba på callcenter resten av livet. Och då har jag ändå helt OK betyg med 1/3 AB, 2/3 BA hittills.

Det är inget att oroa sig över väl? Jag kan tänka mig det mesta när allt kommer omkring; myndigheter, kommuner, landsting eller företag. Absolut ingen byrå-kille. Bara jag slipper flytta allt för långt norr ut och får ett jobb som är relevant.

Minst sagt upplyftande siffror? I mina ögon är det katastrofala siffror. Det innebär ju att var fjärde elev är arbetslös eller arbetar med något icke-juridiskt.
Citera
2013-08-30, 18:54
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Minst sagt upplyftande siffror? I mina ögon är det katastrofala siffror. Det innebär ju att var fjärde elev är arbetslös eller arbetar med något icke-juridiskt.

Jag antar att siffrorna blir bättre snabbt 12 mån efter examen, vilket känns ok. Att man inte jobbar med något juridiskt relevant direkt efter examen behöver ju inte nödvändigtvis vara ett misslyckande (startat eget företag, resa ett år, bla bla)

Jag tror inte det finns många jur kand som är arbetslösa av annan anledning än att man själv valt det eller möjligen hälsoproblem.
Citera
2013-08-30, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag antar att siffrorna blir bättre snabbt 12 mån efter examen, vilket känns ok. Att man inte jobbar med något juridiskt relevant direkt efter examen behöver ju inte nödvändigtvis vara ett misslyckande (startat eget företag, resa ett år, bla bla)

Jag tror inte det finns många jur kand som är arbetslösa av annan anledning än att man själv valt det eller möjligen hälsoproblem.
Jo, det har du absolut rätt i, men jag tycker ändå inte att 77% var "minst sagt upplyftande" siffror. Sedan tror jag inte att det är så många som väljer att resa efter examen, det känns mer som att man gör mellan gymnasiet och universitetet. Och att starta eget hade åtminstone jag klassat som relevant.
Citera
2013-08-30, 19:20
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jo, det har du absolut rätt i, men jag tycker ändå inte att 77% var "minst sagt upplyftande" siffror. Sedan tror jag inte att det är så många som väljer att resa efter examen, det känns mer som att man gör mellan gymnasiet och universitetet. Och att starta eget hade åtminstone jag klassat som relevant.
Fast är du bra på det du gör så kommer du att få ett jobb. Har du goda betyg så får du en tingsplats, har du goda meriter får du ett annat arbete, har du kontakter får nu någonting annat. Precis som Sobofield sade, tror jag inte att någon större del av nyexade jurister är arbetslösa av andra skäl än aktiva val. Även någon som Das-Ding-an-sich, som har mediokra betyg, får arbete. Alla måste inte arbeta med någonting juridiskt, alla vill inte ens arbeta med någonting juridiskt. En juristexamen är värdefull även inom andra områden än ren juridik.
Citera
2013-08-31, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Även någon som Das-Ding-an-sich, som har mediokra betyg, får arbete. Alla måste inte arbeta med någonting juridiskt, alla vill inte ens arbeta med någonting juridiskt. En juristexamen är värdefull även inom andra områden än ren juridik.

Är 1/3 AB och 2/3 Ba att anse som mediokra betyg alltså? Ärligt ställd fråga, jag har absolut noll koll själv och är bara nyfiken. Samt blev lite förvånad, då den graderingen borde innebära att majoriteten som går ut har mediokra betyg?
Citera
2013-08-31, 11:25
Medlem
Zenon.s avatar
Ett par omtentor från GU:

KERAI, 2:a omtentan

66 tentor (exklusive 2 blanka)

AB 3 ( 4 %)
Ba 9 (14 %)
B 12 (18 %)
U 42 (64 %)

Arbetsrätt, 2:a omtentan

37 tentor (exklusive 1 blank)

AB 1 ( 3 %)
Ba 3 ( 8 %)
B 13 (35 %)
U 20 (54 %)
Senast redigerad av Zenon. 2013-08-31 kl. 11:28.
Citera
2013-08-31, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenon.
Ett par omtentor från GU:

KERAI, 2:a omtentan

66 tentor (exklusive 2 blanka)

AB 3 ( 4 %)
Ba 9 (14 %)
B 12 (18 %)
U 42 (64 %)

Vad är det egentligen med KERAI som gör den så hemsk?, Har hört usel statistik om den ett flertal gånger nu.
Citera
2013-08-31, 12:56
Medlem
Citat:

Statistiken måste ses i sitt sammanhang. Det är upplyftande siffror i förhållande till den bild som målas upp i tråden, och av jurister i allmänhet. Uppfattningen bland många är att alla de som inte får arbete på byrå eller sitter ting efter utbildningen är körda.

Få utbildningar garanterar dessutom arbete, och med det i åtanke måste 77% sysselsatta inom tre månader vara bra statistik.

Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Är 1/3 AB och 2/3 Ba att anse som mediokra betyg alltså? Ärligt ställd fråga, jag har absolut noll koll själv och är bara nyfiken. Samt blev lite förvånad, då den graderingen borde innebära att majoriteten som går ut har mediokra betyg?

Snittet brukar ligga kring Ba vid de flesta kurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in