2013-08-31, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Är 1/3 AB och 2/3 Ba att anse som mediokra betyg alltså? Ärligt ställd fråga, jag har absolut noll koll själv och är bara nyfiken. Samt blev lite förvånad, då den graderingen borde innebära att majoriteten som går ut har mediokra betyg?

Så här ligger det till:

Under förutsättning att resterande betyg utgörs av Ba.

100-80% AB = Grymt bra betyg.
80-70% AB = Riktigt bra betyg.
70-60% AB = Bra betyg.
60-40% AB = Riktigt okej betyg.
40-30% AB = Helt okej betyg.
30-20% AB = Ganska okej betyg.
20-10% AB = "Okej men inget mer" betyg.

Under förutsättning att resterande betyg utgörs av B.

100-80% Ba = Halvdana betyg.
80-60% Ba = Lite sunkiga betyg.
60-40% Ba = Halv sunkiga betyg.
40-20% Ba = Ganska sunkiga betyg.
20-10% Ba = Riktigt sunkiga betyg.

Right?
Citera
2013-08-31, 14:49
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basiderm
Så här ligger det till:

Under förutsättning att resterande betyg utgörs av Ba.

100-80% AB = Grymt bra betyg.
80-70% AB = Riktigt bra betyg.
70-60% AB = Bra betyg.
60-40% AB = Riktigt okej betyg.
40-30% AB = Helt okej betyg.
30-20% AB = Ganska okej betyg.
20-10% AB = "Okej men inget mer" betyg.

Under förutsättning att resterande betyg utgörs av B.

100-80% Ba = Halvdana betyg.
80-60% Ba = Lite sunkiga betyg.
60-40% Ba = Halv sunkiga betyg.
40-20% Ba = Ganska sunkiga betyg.
20-10% Ba = Riktigt sunkiga betyg.

Right?

Och hur kom du fram till den här beräkningen?
Citera
2013-08-31, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProsecutorDredd
Och hur kom du fram till den här beräkningen?

Jag tror att kalkylen är baserad på ett inlägg av den allsmäktige namgreb tidigare i tråden.
Citera
2013-08-31, 15:37
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Är 1/3 AB och 2/3 Ba att anse som mediokra betyg alltså? Ärligt ställd fråga, jag har absolut noll koll själv och är bara nyfiken. Samt blev lite förvånad, då den graderingen borde innebära att majoriteten som går ut har mediokra betyg?

Citat:
Ursprungligen postat av Das-Ding-an-sich
Snittet brukar ligga kring Ba vid de flesta kurser.
Fast 1/3 AB samt 2/3 Ba är inte något speciellt. Det är inte någonting att skriva hem om. Först när man har 50 % AB samt 50 % Ba anser jag att man har betyg som är helt ok. Som du säger brukar snittet ligga kring Ba, vilket gör Ba till ett högst medelmåttigt betyg. Ba får du ju utan att lägga ned någon större ansträngning, du behöver bara läsa litteraturen en gång, gå på seminarierna samt ha någonting innanför skallbenet.
Citera
2013-08-31, 15:49
Medlem
Någon Stockholmare som kan tipsa om vilka av "intro-föreläsningarna" som kan stås över med gott samvete? Jag hade tänkt att gå på de fetmarkerade och skippa de övriga.

mån 2 sep 09:00-12:00 Introduktion
mån 2 sep 15:00-17:00 Fyra lärare föreläser
tis 3 sep 15:00-17:00 Paneldiskussion
tis 3 sep 17:00-18:00 Att skriva en tenta
ons 4 sep 08:00-10:00 Studiehälsan om stresshantering/Studieteknik
ons 4 sep 12:00-13:00 Mångfaldsprojektet
Citera
2013-08-31, 16:01
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stengubben
Någon Stockholmare som kan tipsa om vilka av "intro-föreläsningarna" som kan stås över med gott samvete? Jag hade tänkt att gå på de fetmarkerade och skippa de övriga.

Vad föreläser "fyra lärare" om, samt vad diskuteras på paneldiskussionen? Det går ju att närvara pga intresse och inte bara för att det är tentarelevant. Själv har jag alltid hoppat över introföreläsningarna då dessa föreläsningar är mest ordbajseri om kursen. Gör hellre någonting annat.
Citera
2013-08-31, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Vad föreläser "fyra lärare" om, samt vad diskuteras på paneldiskussionen? Det går ju att närvara pga intresse och inte bara för att det är tentarelevant. Själv har jag alltid hoppat över introföreläsningarna då dessa föreläsningar är mest ordbajseri om kursen. Gör hellre någonting annat.

Ingen aning, därav min fråga Jag tänkte att föreläsningarna sett likadana ut tidigare terminer.
Citera
2013-08-31, 18:11
Medlem
Citat:

Som jag minns det så är "Att skriva en tenta" en "oseriös" föreläsning där elever från senare terminer sitter i aulan och svarar på svåra frågor för att stressa er som börjar på termin 1.
Föreläsningen är att se som en rolig inledning inför välkomstmottagningen i Juristernas Hus som äger rum precis efter. Absolut ingen givande föreläsning om du inte planerar att gå på välkomstmottagningen.

Av de nämnda föreläsningarna är det ingen som kommer spela en avgörande roll för hur det går för dig på programmet. Introduktionen ger lite allmän info som kan vara bra att ha med sig.

Sedan vill jag även slå ett slag för Paneldiskussionen som jag fann väldigt intressant. Personer som gått JP på SU och som nu arbetar inom Juridiken berättar som sin vardag och sina arbetsuppgifter.
Absolut ingen föreläsning som hjälper dig att få AB på kursen, men väldigt intressant!

Så vore jag dig skulle jag köra Introt och Paneldiskussionen.
Vi ses i korridorerna!
Citera
2013-08-31, 18:13
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ingen aning, därav min fråga Jag tänkte att föreläsningarna sett likadana ut tidigare terminer.
Paneldiskussionen torde vara den som Tove Lindgren nämner i sin artikel.

Citat:
Terminen för de nya studenterna på juristprogrammet på Stockholms universitet inleds med två introduktionsdagar. Den andra introduktionsdagen avslutas med en välkomstfest, men dessförinnan lyssnar studenterna till en paneldebatt. I min egenskap av amanuens för Juridisk introduktionskurs (2009-2011) hade jag förmånen att agera moderator under denna debatt. Panelen består av åtta deltagare från olika hörn i juristvärlden. Representanter för följande yrken finns representerade.

Affärsadvokat

Domare

Åklagare

VD

Entreprenör

Bolagsjurist

Försvarare

Forskare
Citera
2013-08-31, 18:35
Medlem
Citat:
Fast 1/3 AB samt 2/3 Ba är inte något speciellt. Det är inte någonting att skriva hem om. Först när man har 50 % AB samt 50 % Ba anser jag att man har betyg som är helt ok. Som du säger brukar snittet ligga kring Ba, vilket gör Ba till ett högst medelmåttigt betyg. Ba får du ju utan att lägga ned någon större ansträngning, du behöver bara läsa litteraturen en gång, gå på seminarierna samt ha någonting innanför skallbenet.

Det var ett himla hårklyveri från din sida.... Medelmåttiga betyg måste man väl med gott samvete få benämna som okej? Det är trots allt juristprogrammet och inte gymnasiet vi pratar om. Medelmåttiga betyg är "Okej" i min ordbok!

Enligt kalkylen här ovanför tycks jag väl dessutom kvalificera mig till kategorin "helt okej"?
Senast redigerad av Das-Ding-an-sich 2013-08-31 kl. 18:43.
Citera
2013-08-31, 18:35
Medlem
Orzions avatar
Citat:
T7 + T8 är fördjupningskurser på C-nivå. På T9 skrivs uppsats.

Vi läser ju 270 högskolepoäng.
Fördjupningskurserna måste väl ändå ligga på motsvarande D nivå för det mesta? Kraven för en juristexamen är väl 60 HP på avancerad nivå? Vilket ju är det samma som för en magisterexamen?
Senast redigerad av Orzion 2013-08-31 kl. 18:38.
Citera
2013-08-31, 18:48
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das-Ding-an-sich
Det var ett himla hårklyveri från din sida.... Medelmåttiga betyg måste man väl med gott samvete få benämna som okej? Det är trots allt juristprogrammet och inte gymnasiet vi pratar om. Medelmåttiga betyg är "Okej" i min ordbok!

Enligt kalkylen här ovanför tycks jag väl dessutom kvalificera mig till kategorin "helt okej"?
Hårklyverier? Icke. Medelmåttiga betyg är just medelmåttiga, d.v.s ingenting att skriva hem och berätta om. 1/3 AB är faktiskt inte särskilt mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Fördjupningskurserna måste väl ändå ligga på motsvarande D nivå för det mesta? Kraven för en juristexamen är väl 60 HP på avancerad nivå? Vilket ju är det samma som för en magisterexamen?
Skummade precis igenom katalogen för fördjupningskurser, alla kurser vi har att välja bland ges på samma nivå. Nedan har jag tagit med ett exempel, tog bara den första kursen i häftet för att illustrera.

"AKTIEMARKNADSRÄTT
Anmälningskod: C1
Poäng: 30 högskolepoäng, 30 ECTS credit points.
Språk: Svenska.
Kursföreståndare: Professor DANIEL STATTIN och univ.adj. KARIN EKLUND
Allmänna förkunskapskrav: För att få påbörja kursen gäller att du vid kursstarten måste ha godkänt betyg i fem terminskurser och fullgjort obligatoriet på den sjätte kursen.
Särskilda förkunskapskrav: Godkänt betyg på Terminskurs 5.
Nivå: Avancerad nivå på Juristprogrammet i Uppsala motsvarande C-nivå.
Kurstid: 2 september 2013 ─ 17 januari 2014.
Kursens innehåll: Kursen behandlar noterade och listade bolags aktiebolagsrätt och aktiemarknadsrätt, till exempel:

Aktiemarknadens funktion, corporate governance och corporate finance.

Aktiemarknadens aktörer, till exempel börser, inofficiella handelsplatser, emissionsinstitut och kommissionärer, Finansinspektionen, näringslivets självregleringsorgan såsom Näringslivets börskommitté och Aktiemarknadsnämnden.

Bolagsstyrning, ägare och ägarstrukturer, ägarpolicies.

Bolagsorganens funktion, särskilt bolagsstyrelsens arbete i noterade bolag.

Kapitalfrågor.

Börsnotering.

Informationsgivning på aktiemarknaden.

Prospektregler.

Publika förvärv och annan transaktionsjuridik.

Marknadsmissbruksregler, insiderregler.

Komparativ och internationell aktiemarknadsrätt.
Undervisningsspråket på kursen är svenska. Enstaka föreläsningar eller seminarier kan ges på engelska.
13
Kursens mål: Kursens mål är att ge fördjupade kunskaper och ökad skicklighet inom ovan nämnda rättsområden. Kursen är till stor del inriktad på tillämpningsfrågor, där studenterna tränas och utvecklas i sina färdigheter att lösa konkreta problem med utgångspunkt från rättsdogmatiska och rättsvetenskapliga metoder.
Undervisning: Deltagande i 50 procent av föreläsningar och seminarier, respektive deltagande i examinerande moment såsom redovisningar, är obligatoriskt.
Examination: Examination sker i form av skriftliga uppgifter, hemtentamen och redovisningar.
Kursens E-postadress: amr@jur.uu.se
Ansvarig institution: Juridiska institutionen."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in