2013-08-29, 19:03
Medlem
Farenheits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Såg precis att omtentan för T6rna kommit upp på Studentportalen. T6 vid UU verkar vara en svår termin om man vill få goda betyg. 78 % med U på en omtenta är ganska mycket. Någon här som skrev omtentan och kan vittna om det var särskilt svår?

Ordinarie tentamen
AB = 30 poäng -, 18.6%
Ba = 24 - 29 poäng, 45.2%
B = 15 - 23 poäng, 20.4%
U = 0 - 14 poäng, 15.8%

Omtentamen
AB = 30 poäng -, 2.1%
Ba = 24 - 29 poäng, 6.4%
B = 15 - 23 poäng, 12.8%
U = 0 - 14 poäng, 78.7%

48 st. totalt som skrev denna omtenta.

Är detta en s.k. strafftenta som vi pratade om för bara några sidor sedan, eller är det vanligt förekommande? Jag har nog aldrig sett resultat av detta slag.. å anda sidan går jag på SU där omtenta betyder AB hur man än svarar.
Citera
2013-08-29, 19:52
Medlem
Sobofieds avatar
Det där verkar vrickat. På SU har vi vissa tentor där 0p på en fråga resulterar i U oavsett övrigt resultat; kan det vara något sådant och en fråga som många missförstått?
Citera
2013-08-29, 19:56
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det där verkar vrickat. På SU har vi vissa tentor där 0p på en fråga resulterar i U oavsett övrigt resultat; kan det vara något sådant och en fråga som många missförstått?
Man måste få minst 15 poäng på tentan för att kunna tillgodoräkna sig PM- och oppositionspoäng. Men att så många tentander misslyckades med att få 15 poäng på tentan, tja, vet inte vad jag skall säga. Det måste ha varit en mycket svår tenta.

F ö tycker jag ett system som du nämner verkar rimligt. Har en student fått 0 poäng på en fråga har studenten inte på något sätt tillgodogjort sig innehållet. Det är ju svårare att få 0 poäng än att maxa en fråga.

Länkar till resultatlistorna om det är av intresse.

Ordinarie tentamen: http://speedy.sh/fb7bk/Resultatlista-ordinarie-tentamen-130604.pdf
Omtentamen: http://speedy.sh/7GhGt/Resultatlista-omtentamen-Terminskurs-6-130806.pdf
Citera
2013-08-29, 21:28
Medlem
Buffelns avatar
Ungdomar,
Hur är det, kör LU (och UU kanske också var likadant) fortfarande med terminstentor på grundterminerna eller tog man i eländet?
Citera
2013-08-29, 21:41
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Ungdomar,
Hur är det, kör LU (och UU kanske också var likadant) fortfarande med terminstentor på grundterminerna eller tog man i eländet?
UU har terminstentor. Jag ser emellertid inte någon problem med detta och kan ärligt talat säga att jag föredrar terminstentor framför mindre tentor (jfr SU).
Citera
2013-08-30, 00:23
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
UU har terminstentor. Jag ser emellertid inte någon problem med detta och kan ärligt talat säga att jag föredrar terminstentor framför mindre tentor (jfr SU).

är det ofta terminstentorna är vitt skilda ämnen? Ex skatterätt/straffrätt samma termin.

Enda gången jag stört mig på SUs system är när vi hade eutenta och statsrättstenta med någon dags mellanrum. Eurättskursen slutade två månader innan tentamen.
Citera
2013-08-30, 00:33
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
är det ofta terminstentorna är vitt skilda ämnen? Ex skatterätt/straffrätt samma termin.

Enda gången jag stört mig på SUs system är när vi hade eutenta och statsrättstenta med någon dags mellanrum. Eurättskursen slutade två månader innan tentamen.
Nä, terminskurserna behandlar ju detta:

Terminskurs 1: Grundläggande juridisk metod, statsrätt och konstitutionell EU-rätt, 30hp
Terminskurs 2: Civilrätt, 30hp
Terminskurs 3: Civilrätt, 30hp
Terminskurs 4: Straffrätt och processrätt, 30hp
Terminskurs 5: Associationsrätt och skatterätt, 30hp
Terminskurs 6: Förvaltningsrätt och internationell rätt, 30hp

Så en tenta på T4 har t.ex. två frågor om straffrätt (ofta en fråga om den allmänna delen, samt en fråga om den speciella delen) och två frågor om processrätt. T5 har två frågor om associationsrätt (en om bolagsrätt samt en om aktiemarknadsrätt), två frågor om skatterätt samt en om redovisningsrätt. Det är alltså inte blandningar hejvilt utan klart separerade frågor som berör momenten på kursen.

T1 och T2 kan däremot skilja sig något av förklarliga skäl. Tag T2 som exempel. Här läser vi skadestånds-, avtals-, kontrakts-, fordrings- samt arbetsrätt. I vissa av frågorna kan några av dessa rättsområden blandas, men det är inte så farligt. Återigen är det bara frågor om det som berörts under just den terminskursen.

Jag föredrar som sagt terminstentor. Varför gör jag det? Jo, jag tycker det är härligt att ha hela terminen som ett enda långt tentaplugg. Kunskapen sätter sig riktigt bra om den får behandlas under en hel termin, istället för att tentas av efter att vi studerat en kurs på 10 högskolepoäng. Nu säger jag inte att det rent objektivt är en inlärningsmetod, men jag föredrar klart terminstentor. Genom att vi endast har en tenta på hela terminen känns det som att man kan slappna av mer under studieperioden, för att sedan i slutet sitta och repetera allting i lugnt tempo.
Citera
2013-08-30, 00:41
Medlem
Skulle verkligen uppskatta lite info från er med några terminer i ryggen ang. gammal kurslitteratur.
Börjar T3 på SU nu och har kvar all kurslitteratur från tidigare kurser. (JIK, Europarätt, Statsrätt, C2 och C3)

Roade mig med att titta på litteraturlistan till de som börjar T1 på SU och konstaterar att de är exakt de böcker och upplagor jag använt mig av som står och dammar här hemma.

Min fråga är egentligen hur ni gör med er använda kurslitteratur, behåller ni allt eller säljer ni dem?
Begår jag ett misstag om jag säljer mina T1 och T2 böcker?

God kväll!
Citera
2013-08-30, 00:45
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Skulle verkligen uppskatta lite info från er med några terminer i ryggen ang. gammal kurslitteratur.
Börjar T3 på SU nu och har kvar all kurslitteratur från tidigare kurser. (JIK, Europarätt, Statsrätt, C2 och C3)

Roade mig med att titta på litteraturlistan till de som börjar T1 på SU och konstaterar att de är exakt de böcker och upplagor jag använt mig av som står och dammar här hemma.

Min fråga är egentligen hur ni gör med er använda kurslitteratur, behåller ni allt eller säljer ni dem?
Begår jag ett misstag om jag säljer mina T1 och T2 böcker?

God kväll!
Så länge du inte vill ha böckerna som prydnader i bokhyllan så skadar det inte att sälja dem. Vissa personer tycker det är kul att spara böckerna som ett "minne" att ha i bokhyllan eller i en flyttlåda i källaren, medan andra hellre säljer böckerna för att förbättra likviditeten. Vad du gör är upp till dig.
Citera
2013-08-30, 00:46
Medlem
Namndemannens avatar
Citat:
Nä, terminskurserna behandlar ju detta:

Terminskurs 1: Grundläggande juridisk metod, statsrätt och konstitutionell EU-rätt, 30hp
Terminskurs 2: Civilrätt, 30hp
Terminskurs 3: Civilrätt, 30hp
Terminskurs 4: Straffrätt och processrätt, 30hp
Terminskurs 5: Associationsrätt och skatterätt, 30hp
Terminskurs 6: Förvaltningsrätt och internationell rätt, 30hp

Skrivs inte C-uppsatsen på T6?

Angående att spara kurslitteraturen som någon frågade om här ovan kan ju påminnas om att juridisk litteratur snabbt blir utdaterad. Alltså finns inte så stor mening enligt mig med att spara litteraturen om man nu inte tycker att det ser snyggt ut i bokhyllan
Senast redigerad av Namndemannen 2013-08-30 kl. 00:49.
Citera
2013-08-30, 00:49
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namndemannen
Skrivs inte C-uppsatsen på T6?
T7 + T8 är fördjupningskurser på C-nivå. På T9 skrivs uppsats.

Vi läser ju 270 högskolepoäng.
Citera
2013-08-30, 06:28
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
T7 + T8 är fördjupningskurser på C-nivå. På T9 skrivs uppsats.

Vi läser ju 270 högskolepoäng.
Jo men visst skrivs det väl en uppsats på T 6, i annat fall går det inte att plocka ut en examen i rättsvetenskap(som om någon nu skulle vilja det). I Lund skrivs det då en uppsats på T 6 omfattande 15 poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in