2013-08-29, 21:12
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanochintejag
Varför ringer de inte bara upp varandra? Allvarligt talat?

Fast då får de inte uppmärksamhet och bekräftelse.

Och det vore ju värre än döden.
Citera
2013-08-29, 21:13
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanochintejag
Varför ringer de inte bara upp varandra? Allvarligt talat?

Eller hur, man undrar lite om de driver med oss? Elisa svarade iofs "bara" på en kommentar på som handlade om henne själv, Berny tog det dock såklart ett steg längre och körde öppet blogginlägg. Patetiskt, men underhållande...
Citera
2013-08-29, 21:19
Medlem
sinfons avatar
Och roligast av allt är att Börny verkligen inte kan se att det är monstret i henne själv som fick henne att publicera det där inlägget. Fast "det var ju du som bööörjade", finare formulerat igen.
Citera
2013-08-29, 22:46
Medlem
Lite OT, but still..

Om nu Elisa är så hotad att hon går med skottsäker väst varje gång hon är ute - VARFÖR skriver hon då att hon kanske ska gå på ett visst museum imorgon? Om det är så allvarligt att hon har skottväst, då är de människorna tålmodiga nog att vänta där precis hela dagen på henne. Vet inte vad vitsen med skyddade uppgifter är om man annonserar ut var man ska eventuellt ska vara...
Citera
2013-08-30, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nijichou
Jag har länge följt den här tråden av och till genom åren,
men dragit mig för att skapa ett konto och själv skriva något.
Men efter de senaste inläggen känner jag att det behövs lite input.
(Då jag är helt ny på FB hoppas jag att jag gjort rätt nu)

Shit, du menar ju i princip att alla psykiskt sjuka är efterblivna och FARLIGA och bör buntas ihop och spärras in på låst avdelning. Man skulle ju kunna tro att du lever i en helt annan tid, nej, det var det mest inskränkta jag hört!

Och varför jag blir så himla upprörd över det här är för att jag själv lider av schizofreni, och jag har haft kontakt med många andra med samma sjukdom. Vi är inte efterblivna, vi KAN avgöra vad som är rätt och fel, vi är bara inte helt funktionella alla dagar då vi mår som allra sämst.

Att Berny dock skulle lida av schizofreni har jag väldigt svårt att tro, speciellt då hon själv påstår att den är "till 90% botad", och som ni redan poängterat här är schizofreni en kronisk sjukdom, alltså går den inte att bota(Ännu, jag hyser hopp om framtiden) men den går att lära sig hantera med bra terapi och mediciner. Nej, jag tror att Bernys symptom snarare var drogutlösta, som ni också redan poängterat vissa av er.

Du har HELT missförstått vad jag menade. Läs om, läs rätt och förstå att rättspsyks patienter ofta är tungt kriminella, där hamnar inte schizofrena. Kanske du ville läsa in något som inte fans i texten men du har inte förstått ett dugg av min mening.
Citera
2013-08-30, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Ja, men oavsett om Pålsson förtjänar ett straff så får hon inget. Rättspsykiatrisk vård är en omyndigförklaring av folk som är våldsmän/kvinnor som kan utgör ett hot mot andra i samhället. I Pålssons fall är hon uppmuntrad att lalla runt i sin barnsliga självömkan för att vården klappar henne på huvudet, ger henne piller, och tvingar inte henne att bättra på sig. Klart då att hon kommer utnyttja detta och fortsätta som hon alltid har gjort, och det har inget med hennes sjukdom att göra utan med hur hon är som person. Berny är MYCKET medveten om vad hon håller på med.

Ni som försvarar henne urskuldar henne genom att åberopa hennes sjukdom (som inte är schizofreni). En psykisk sjukdom är en orsak till dåligt beteende, det utgör inte ett rimligt skäl som rättfärdigar beteendet i fråga.

Jaja men rättspsyk är för de tungt kriminellt belastade, där hamnar inte small time dealers som tjuvar och bedragare utan då snackar vi mord och samhällsfara.
Citera
2013-08-30, 00:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pajnispung
Jaja men rättspsyk är för de tungt kriminellt belastade, där hamnar inte small time dealers som tjuvar och bedragare utan då snackar vi mord och samhällsfara.

Poängen är inte hur allvarligt brottet är. Dessutom så är många intagna där inte oförmögna att skilja mellan rätt och fel, de har bara avvikande åsikter från åsikterna om "gott" och "ont" som omhuldas av samhället i övrigt. Att Pålsson kan klara sig undan klander är onekligen skönt för henne dock, men det verkar högst osannolikt att hon är så sjuk med sin stora samling diagnoser att de har förvirrat henne tillbaka till ett tillstånd av moralisk oskuldsfullhet.
Senast redigerad av GenesisP 2013-08-30 kl. 01:04.
Citera
2013-08-30, 00:51
Medlem
Zebels avatar
Länk till Elisas skvallerblogg plx!
Citera
2013-08-30, 00:57
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajnispung

Ok, SLUTA för guds skull. Du vet uppenbarligen inte ett skit om rättspsyk. Jag har arbetat där i flera år, så jag kan informera dig om att där är både gott om schizofrena (absolut vanligaste diagnosen) och de du kallar "small time dealers". För att hamna på rättpsyk måste du bli dömd till vård enligt LRV (ej att förväxlas med LPT) och det kan du bli för vilket brott som helst. Faktum är att merparten av de som vårdas där är dömda för "småbrott" som stölder och hot, medan en mindre del är riktiga mördare. Samhällsfarliga bedöms de däremot vara allihopa, annars hade de blivit utskrivna oavsett hur lång eller kort tid de "suttit".
Citera
2013-08-30, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Poängen är inte hur allvarligt brottet är. Dessutom så är många intagna där inte oförmögna att skilja mellan rätt och fel, de har bara avvikande åsikter från åsikterna om "gott" och "ont" som omhuldas av samhället i övrigt. Att Pålsson kan klara sig undan klander är onekligen skönt för henne dock, men det verkar högst osannolikt att hon är så sjuk med sin stora samling diagnoser att de har förvirrat henne tillbaka till ett tillstånd av moralisk oskuldsfullhet.

Det, i min mening, är att inte kunna skillnaden mellan rät och fel. När fel blir rätt i ens tycke, är det kört. Det är då man börjar skada.
Citera
2013-08-30, 14:16
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sery
Lite OT, but still..

Om nu Elisa är så hotad att hon går med skottsäker väst varje gång hon är ute - VARFÖR skriver hon då att hon kanske ska gå på ett visst museum imorgon?

Tror det var ett dåligt försök till ironi från hennes sida. Eller så vill hon att vi ska tro att hon har det. Skrattade högt när jag läste att hon "ständigt får erbjudande om journalistuppdrag" och hur hon jobbat "under cover". Hon är ju precis lika bra som Berny på att hitta på och försköna
Citera
2013-08-30, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Tror det var ett dåligt försök till ironi från hennes sida. Eller så vill hon att vi ska tro att hon har det. Skrattade högt när jag läste att hon "ständigt får erbjudande om journalistuppdrag" och hur hon jobbat "under cover". Hon är ju precis lika bra som Berny på att hitta på och försköna

Ja, du har helt rätt. Min ironi-radar var tydligen nere igår, måste vara för att jag är på semester.
Å andra sidan så verkar det ju vara ett rejält hot, så jag var kanske inte helt fel ute.. Eh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in