2013-08-29, 08:05
Medlem
Vi är många i den här tråden med erfarenhet utav missbruk, psykvård och diagnoser. Så att man kritiserar henne handlar inte om att man inget vet eller förstår. Flera här har även själva blivit sårade utav Berny. Ja, på ett sätt är det synd om henne för hon förstår ju verkligen inte bättre. Jag har vänner som har samma sjukdomshistorik och varit inlåsta på psyk som unga tjejer. Idag läser de på universitet. Det FINNS hjälp, det FINNS utvägar. Men hon är ingenting utan sin psykiska ohälsa.
Citera
2013-08-29, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajnispung
Little Paw: Jag fattar. Du menar att hon åker freeride på sin psykiska sjukdom och därför slipper ta ansvar. Folk mognar i olika takt. Så ock Berny.

Whatifgodseesyou: Men då erkänner du åtminstone att hon HAR mått dåligt. Ett litet steg på vägen.

Jomika: Jag har både sett och känt flera hemlösa narkomaner och är väl insatt i hur psykiatrin fungerar, inget sådant ter sig nytt för mig.

Därermot håller jag med dig i att hon flyr och borde lägga drogerna på hyllan men det ni inte verkar förstå är att schizofreni innebär en hög benägenhet för beroende. Det är svårt att bryta och har tagit många liv. Men visst borde hon bli drogfri! Absolut.

Sen till Kardnialvokal; Jag tycker du har en mycket nedlåtande attityd till de som inte håller med dig. Försök att inte bli så arg utan istället acceptera att folk tycker olika och att inte alla kan hålla med dig annars får du problem om du går så genom livet. Det kommer bli jobbigt för dig. Bara ett tips från en som sett det förr.

Nu har jag sagt mitt och kan omöjligt förtydliga det mer.

Jag gillar verkligen studenter, deras tilltro till medmänniskor, samhället och systemet. Men hur svårt kan det vara att förstå att Berny lever, överlever på att vara just så här. Det är det hon kan och det som lönar sig bäst.
Citera
2013-08-29, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellint
Jag gillar verkligen studenter, deras tilltro till medmänniskor, samhället och systemet. Men hur svårt kan det vara att förstå att Berny lever, överlever på att vara just så här. Det är det hon kan och det som lönar sig bäst.

& behandla människor & djur som skit? Jo tack...
Citera
2013-08-29, 09:28
Medlem
Denosynliges avatar
Som flera säkert redan avhandlat, "medfödd" Schizofreni är inget som försvinner eller botas. Man kan göra framsteg genom att lära sig hantera sjukdomen bättre men det är inget som man kan ha och sen bli fri från. Med det sagt så är det mest sannolika att hennes påstådda Schizofreni varit drogutlöst och inget som hon är född med eller vad man ska säga...........

Jag föreslår att dom som är intresserade av Schizofreni snacket skummar igenom det på wikipedia, där står det mycket matnyttigt, orkar inte kopiera allt och förklara varje grej, läser ni så fattar ni argumenten som nämnts i tråden tidigare.

Jag tvivlar inte på att Berny mår dåligt/mått dåligt eller att hon är psykiskt sjuk i en viss benämning och det är det nog ingen här som gör heller. Det är bara det att hon verkar ha en så pass komplex sjukdomsbild att det är svårt att veta vad som är ut eller in eller vad som är vad, mycket pga hennes omfattande missbruk (dubbeldiagnos) och tidigare trauman. Då blir det liksom svårt att avgöra vad som kom först, hönan eller ägget.
Citera
2013-08-29, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellint

Tackar tackar. Kan dock inte ta åt mig äran då jag studerar i vuxenålder, omskolar mig kan man säga. Studenter festar ju bara.

Den Osynlige; Det är JUST det jag menar! Att man aldrig blir av med schizofreni, man kan behandla och ha lugna perioder av symptom men man blir aldrig botad eller bra. Därför köper jag inte de andra diagnoserna om ADHD och AS och alt vad de tär eftersom diagnoser går lite in i varann. Man kan se drag av dem alla hos en psykiskt sjuk. men jag är fast och fullt övertygad om att hon lider av schizofreni och då är man också mer benägen att fastna i ett beroende. Sen kan man vara mer eller mindre sjuk men jag har sett de med schizofreni inte kunna bete sig "rätt". Det är en mycket svår sjukdom och har man en grov sådan, tror jag det påverkar personens beteende gentemot andra och känslan för rätt och fel måhända. Men jag kan självfallet ha fel. Ska höra med psykologiprofessorn imorgon, I'll be back, hehe.

Smokemeaway: Det var skönt att höra. Älskar när folk tar sig upp ur dyn och klarar ut det. Bygger sig ett liv. Solskenshistorier, if you will. Mycket uppfriskande.

Genesis; Nej, rättspsyk behövs ju för att patienterna/de intagna just inte KAN skilja på rätt och fel och därmed behöver hållas inlåsta för att skydda samhället. (Och i vissa fall även dem själva då de utfört brutala handlingar många gånger.)
Senast redigerad av Pajnispung 2013-08-29 kl. 15:06.
Citera
2013-08-29, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Littlepaw13
Om du nu följt bjärny så länge och är såväl insatt som du påstår borde du väl veta att hennes schizofreni är till, vad var det nu, 90%(?) borta enligt berny själv så inte ens den kan du komma släpande med.

Jo, men det är inget jag tror på. Schizofreni kan inte "växa bort" det är bestående till forskningen löst gåtan och tagit fram fungerande botemedel. Så är det bara. Nog önsketänkande av henne och en vilja att visa upp sig som bättre. Men det fungerar inte så. Man kan dock ha symptomfria perioder.
Citera
2013-08-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokemeaway
& behandla människor & djur som skit? Jo tack...

Ironi är svårt Jag menar förstås att hon gör det som lönar sig bäst för henne själv, utan tankar på andra. Samhället har belönat ett felaktigt beteende hos henne gång på gång. Varför då ändra på sig? Offerkoftan passar ju perfekt, andra gör som hon vill, hon får pengar, boende, 'kändisskap' och slipper helt ta ansvar. Visst är hon sjuk på många vis, men det verkar lite behändigt att kunna plocka fram och rida på den för dagen mest lämpliga av alla diagnoser. Studenter brukar bli lite mer realistiska efter att ha arbetat ett tag ...
Citera
2013-08-29, 16:56
Medlem
Jag har länge följt den här tråden av och till genom åren,
men dragit mig för att skapa ett konto och själv skriva något.
Men efter de senaste inläggen känner jag att det behövs lite input.
(Då jag är helt ny på FB hoppas jag att jag gjort rätt nu)

Citat:
Genesis; Nej, rättspsyk behövs ju för att patienterna/de intagna just inte KAN skilja på rätt och fel och därmed behöver hållas inlåsta för att skydda samhället. (Och i vissa fall även dem själva då de utfört brutala handlingar många gånger.)

Shit, du menar ju i princip att alla psykiskt sjuka är efterblivna och FARLIGA och bör buntas ihop och spärras in på låst avdelning. Man skulle ju kunna tro att du lever i en helt annan tid, nej, det var det mest inskränkta jag hört!

Och varför jag blir så himla upprörd över det här är för att jag själv lider av schizofreni, och jag har haft kontakt med många andra med samma sjukdom. Vi är inte efterblivna, vi KAN avgöra vad som är rätt och fel, vi är bara inte helt funktionella alla dagar då vi mår som allra sämst.

Att Berny dock skulle lida av schizofreni har jag väldigt svårt att tro, speciellt då hon själv påstår att den är "till 90% botad", och som ni redan poängterat här är schizofreni en kronisk sjukdom, alltså går den inte att bota(Ännu, jag hyser hopp om framtiden) men den går att lära sig hantera med bra terapi och mediciner. Nej, jag tror att Bernys symptom snarare var drogutlösta, som ni också redan poängterat vissa av er.
Citera
2013-08-29, 17:01
Avslutad
Citat:
Nej, rättspsyk behövs ju för att patienterna/de intagna just inte KAN skilja på rätt och fel och därmed behöver hållas inlåsta för att skydda samhället. (Och i vissa fall även dem själva då de utfört brutala handlingar många gånger.)

Ja, men oavsett om Pålsson förtjänar ett straff så får hon inget. Rättspsykiatrisk vård är en omyndigförklaring av folk som är våldsmän/kvinnor som kan utgör ett hot mot andra i samhället. I Pålssons fall är hon uppmuntrad att lalla runt i sin barnsliga självömkan för att vården klappar henne på huvudet, ger henne piller, och tvingar inte henne att bättra på sig. Klart då att hon kommer utnyttja detta och fortsätta som hon alltid har gjort, och det har inget med hennes sjukdom att göra utan med hur hon är som person. Berny är MYCKET medveten om vad hon håller på med.

Ni som försvarar henne urskuldar henne genom att åberopa hennes sjukdom (som inte är schizofreni). En psykisk sjukdom är en orsak till dåligt beteende, det utgör inte ett rimligt skäl som rättfärdigar beteendet i fråga.
Senast redigerad av GenesisP 2013-08-29 kl. 17:07.
Citera
2013-08-29, 21:01
Medlem
Nu beklagar sig Berny återigen över vad Elisa skrivit om henne på internet (gissar att hon syftar på hennes senaste inlägg på skvallerbloggen och kommentarer på Elisas blogg) men jag fattar faktiskt inte riktigt. Elisa skriver (typ) att hon inte orkar ha Berny i sitt liv men att hon alltid kommer finnas i hennes hjärta, och att kärleken för den hon var finns kvar. Men om man inte läst det utan bara Bernys blogginlägg så framstår det som att Elisa hängt ut henne. Det enda hon skrivit som jag antar att Berny kan reagera på är att hon "inte vet vad Berny ska komma med härnäst" vad gäller hennes barndom. Och en hel del om att missbrukare är jävligt svåra att ha att göra med. Samt att Berny inte klarar av ett "vanligt" liv efter att ha klarat sig igenom en jävla massa skit. Vilket Berny själv sagt! I olika omgångar, olika sammanhang, flera gånger om.

Är det bara Berny som får prata om att hon levde jävligt som hemlös heroinmissbrukare eller vad är det frågan om egentligen? Helt irrationellt.
Citera
2013-08-29, 21:01
Medlem
sinfons avatar
Nu är det visst offentligt drama igen. Vad handlar det här inlägget om? Bråk med Elisa igen?

Citat:
Jag förstår inte.

Du är en del av mitt liv och nu väljer du bort mig och smutsar ner det vi haft för vad? Femton minuters uppmärksamhet själv eller är det din bitterhet över det jag lyckats med en gång? Du säger att du älskar skvaller och att du är så mycket bättre och när du är trettio så kommer du att ha ett så lyckat liv på alla sätt. Du hånar mig och ljuger och berättar allt möjligt skit om en människa du påstår bor i ditt hjärta och har gjort under halva livet.

Jag tycker att det är sorgligt och jag är inte ens arg för jag är oförmögen att ens ta ställning. Jag är besviken och ledsen men jag har älskat dig så länge att jag inte kan känna något förutom sorg och ja kärlek.
Men hur ska jag tänka? Jag är en offentlig person ja. Du får som alla ha åsikter också om mig som du känt så länge. Du får tala. Men det är inte det du gör. Du gör något helt annat. Förutom ibland då du samtidigt är socker mot mig och det gör mig bara ännu mer ledsen och förvirrad.
Alla dina lögner och hån och ditt skvaller som kanske syftar till egen uppmärksamhet-det du säger dig vilja vara utan.

Jag tvekar inför att publicera detta för det var du som drog igång något offentligt. Ja du tog det aldrig med mig. Inte ens det. Vad det nu än är för både du och jag vet att det här handlar om något annat än att ha åsikter och tala fritt.

Jag sörjer alltid när ditt monster tar över. För jag har sett dig liten och ömtålig så oändligt många gånger och det jag kallar för kärlek och du vet att det är ytterst få jag orkar älska på det sättet som jag älskar dig. ..men det som är den sortens kärlek som jag syftar på...den innebär ett ansvar för den du älskar. Alltid och inget hån i världen kan bryta det.

Så. Nu vet du var jag står. Hoppas du får må bättre snart.

Var god stäng av teven när du ser mitt ansikte för jag lät dig se min själ.

Det är så det kryper lite i skinnet på en när Börny, med fler misslyckanden och svek bakom sig än ett mindre lands befolkning tillsammans kunnat åstadkomma, unnar sig att låta så mästrande och felfri. Att linda in ett "är du avensjuuuk eller" i fina formuleringar gör det inte mer moget tyvärr.
Citera
2013-08-29, 21:05
Medlem
Varför ringer de inte bara upp varandra? Allvarligt talat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in