Jag har länge följt den här tråden av och till genom åren,
men dragit mig för att skapa ett konto och själv skriva något.
Men efter de senaste inläggen känner jag att det behövs lite input.
(Då jag är helt ny på FB hoppas jag att jag gjort rätt nu)
Citat:
Ursprungligen postat av
Pajnispung
Genesis; Nej, rättspsyk behövs ju för att patienterna/de intagna just inte KAN skilja på rätt och fel och därmed behöver hållas inlåsta för att skydda samhället. (Och i vissa fall även dem själva då de utfört brutala handlingar många gånger.)
Shit, du menar ju i princip att alla psykiskt sjuka är efterblivna och FARLIGA och bör buntas ihop och spärras in på låst avdelning. Man skulle ju kunna tro att du lever i en helt annan tid, nej, det var det mest inskränkta jag hört!
Och varför jag blir så himla upprörd över det här är för att jag själv lider av schizofreni, och jag har haft kontakt med många andra med samma sjukdom. Vi är inte efterblivna, vi KAN avgöra vad som är rätt och fel, vi är bara inte helt funktionella alla dagar då vi mår som allra sämst.
Att Berny dock skulle lida av schizofreni har jag väldigt svårt att tro, speciellt då hon själv påstår att den är "till 90% botad", och som ni redan poängterat här är schizofreni en kronisk sjukdom, alltså går den inte att bota(Ännu, jag hyser hopp om framtiden) men den går att lära sig hantera med bra terapi och mediciner. Nej, jag tror att Bernys symptom snarare var drogutlösta, som ni också redan poängterat vissa av er.